ClickCease
חיפוש

גניבה ממעסיק

חסך כלכלי, ניצול האמון או אפילו נקמה יכולים להיות מניע לביצוע גניבה מהמעסיק. מהן הזכויות השמורות למעסיק ולעובד במקרה של אישום בגניבה? במאמר זה נתמקד בסוגיה ייחודית שבה משתלבים זה בזה דיני עבודה והדין הפלילי ושדורשים הבנה והתמצאות בנושא.

נדמה שאין מתאים יותר מהביטוי "לנשוך את היד שמאכילה אותך" כדי לתאר מעשה של גניבה ממעסיק. בין אם מדובר בדחף לעשיית 'צדק' מול מעסיק שבמשך שנים לא שילם לעובדיו פנסיה ובין אם זהו 'משחק' עם כרטסת השעות במכוון, מדובר במעשה נלוז ופסול, המאפשר למעסיק להגיש תלונה במשטרה ולפעול בכל דרך חוקית מתאימה בהתאם לדין הפלילי ועל פי דיני העבודה.

 

גניבה ממעסיק: עונש חמור ומרתיע

עבירות גניבה באשר הן, נחשבות לעבירות מסוג עוון ולכן דינן עד שלוש שנות מאסר. אך כאשר מדובר בעבירה של גניבה ממעסיק, הדבר מתבטא במעילה באמון ולכן נחשב לעבירה בנסיבות מחמירות שדינה עד שבע שנות מאסר וזאת כאשר שווי הנגנב הוא בגובה של 1,000 שקלים ומעלה.

הסיבה לענישה המחמירה בעבירות גניבה ממעסיק, נעוצה במרקם היחסים המיוחד בין עובד ומעביד, המבוסס ברובו על אמון ועל העובדה שהמעסיק מפקיד את מפעל חייו בידי העובד בכמה וכמה דרכים:

  • קבלת מפתח לבית העסק ואת הקוד לאזעקה, לעתים גם לכספת, גישה לקופה קטנה
  • ניהול מלאי, מכירות, חשבונות וכל סוגיה החושפת את העובד למצבו הפיננסי של הארגון
  • רכישה, מכירה וניהול סחורה בהיקף של מאות אלפי שקלים, לעתים גם מיליונים
  • מתן סמכויות ניהול לעובדים, רמות הרשאה במערכות הארגון, יוזרים שמורשים לגשת למידע רגיש, קבלת החלטות בנוגע לביצוע העבודה בפועל.
  • ועוד.

מערכת החוק והאכיפה שמעוניינת למנוע את הפגיעה במרקם היחסים של עובד מעביד, משתמשת הלכה למעשה בענישה כבדה לצורכי הרתעה וגם לצורך מיצוי הדין עם מי שפגע באמון שניתן לו, לעתים עד כדי פגיעה באמון מול עובדים נוספים ופגיעה עסקית חמורה מכאן והלאה.

 

ייתכן שהעובד שלי גנב ממני. כיצד לפעול?

עוד לפני שתמהרו להגיש תלונה במשטרה בשלב החשד המוקדם, מוטב לבסס כל הוכחה ותיעוד למעשה על מנת שישמשו אתכם בהמשך לאורך התהליך. חשוב שתדעו כי כאשר אין די ראיות שמוכיחות מעבר לספק סביר שבוצעה גניבה מכם על ידי אחד העובדים, המקרה נחשב בבחינת "מילה נגד מילה", מה שיביא לקושי משמעותי לבסס את התביעה ולמצות את הדין עם העובד.

כמו כן, יש לזכור שגם אם מדובר בגניבה שבוצעה בבירור ובמובהק, אתם עדיין מחויבים לעריכת שימוע לפני פיטורין ולהליך פיטורין כחוק. תתבקשו להסביר לעובד את סיבת השימוע ולאפשר לו להשמיע את טיעוניו לכך.

חשוב לזכור: נקיטה בהליכים פליליים במקרה של גניבה ממעסיק היא מעשה שלא ניתן לחזור ממנו. המשמעות היא שאם יתברר כי שגיתם והעובד לא גנב דבר, תיחשפו לתביעת פיצויים מצידו (בגין עוגמת נפש ו/או לשון הרע) ולפגיעה במוניטין העסקי עקב כך.

כאן המקום לציין כי ישנן סיטואציות במקום העבודה, בהן נדמה למעסיק כי העובד גונב ממנו, אך בפועל מדובר רק באי הבנה בתום לב של הוראה, הנחיה או נוהל ולכן חשוב לברר לעומק את המקרה, לבסס אותו כראוי מבחינת התיעוד המלא, לערוך תשאול לעובדים אם הדבר עשוי לסייע ולנהל את התהליך בצורה מסודרת, עניינית, מידתית ומכבדת, ללא פגיעה בפרטיות, בשם הטוב או להלבין את פני אותו עובד ברבים.

 

המעסיק מאשים אותי בגניבה. מה עליי לעשות?

עובד שנקלע לתסבוכת מול מעסיקו החושד שגנב ממנו ואף פונה למשטרה בנושא, מחויב להכיר כראוי את זכויותיו. ראשית, אם אכן לא נעשה הדבר, אין סיבה לחשוש מההליך הפלילי, אך לא מומלץ להתמודד עם הצגת ההוכחות והטיעונים לכך לבד, אלא בעזרת עורך דין שמתמחה בדיני עבודה.

אם מקום העבודה מבצע תשאול לעובד ולקולגות במקום העבודה, אין הוא מחויב להסכים לדבר, גם לא לשתף פעולה עם בדיקת פוליגרף או תשאול מצד חוקר פרטי. יחד עם זאת, הימנעות משיתוף פעולה תגביר באופן טבעי את החשד ולכן ככל שלא ביצעתם דבר, נסו לשתף פעולה ככל יכולתכם.

יש לזכור כל העת כי גניבה ממעסיק היא נושא רגיש וטעון לשני הצדדים ולכן יש לבצע "בדק בית" מסוים בנוגע להתנהלות האישית במקום העבודה עד כה, האם היה בה כדי לפגום במאזן הכספי או הכלכלי של המעסיק, מהי הגישה של העובד לנתונים הפיננסיים של הארגון ומהם גבולות הגזרה בהם היה עליו לפעול מלכתחילה – איזה ציוד להוציא ולא להוציא בהתאם לנהלי העבודה, מהי תקרת התשלומים שניתן להעביר לספקים, כיצד התרחשה התנהלותכם במקרה של זיהוי חריגות ועוד.

 

על ההליך המשפטי בעבירות גניבה ממעסיק

מעשה של גניבה ממעסיק שהגיע לחקירה במשטרה והועבר לפרקליטות, בדרך כלל יביא להגשת כתב אישום נגד העובד. לאורך ההליך הפלילי יוצגו ראיות שמצביעות על מעשי העובד, לעתים גם בכפוף להודאתו באשמה או כפירה במיוחס לו תוך הצגת הוכחות וטיעונים מצידו.

בגזר הדין, נוטה בית המשפט להתחשב בנסיבות כמו היקף סכום הגניבה, האופי של אותו בית עסק, מעמדו של העובד בארגון, היקף הנזק שנגרם למעסיק, נסיבות אישיות ועוד.כך למשל, מקרה שבו מוכרת בסניף של רשת בגדים שלחה ידה לקופה וגנבה ממנה סכום של 2,500 שקלים.

אכן מדובר במעשה חמור ובלתי נסלח, אך דינה של אותה מוכרת לא יהיה כדין רואה חשבון למשל, שמעל בלקוחותיו בהיקף של מיליוני שקלים.

 

זכויות העובד בחקירה

מעסיקים רבים שחושדים במעשה גניבה בתוך הארגון שלהם, ממהרים להפעיל נוהל מסוים שיעקוב בחשאי אחר העובדים ויתחקה אחר פעולותיהם. בנקודה זו, חלקם יבחרו להעסיק חוקר פרטי שירד לשורש העניין ושעשוי לחשוף ראיות לגניבה, כמו גם את זהות מבצע המעשה עצמו.

החוקר נדרש שלא לחרוג מסמכותו ולתפקד כחוקר משטרה, גם בתהליך תשאול העובדים וגם בתהליך איסוף ותיעוד הראיות. במילים אחרות, חוקר פרטי עשוי לזמן עובד כלשהו לחדר נפרד וללחוץ אותו למסור עדות או הודאה, מה שכמובן עלול לפגוע בעובד ולגרום לו להפללה עצמית מבלי שבכלל היה מודע למשמעות וההשלכות לכך.

בחקירה משטרתית, לכל נחקר עומדת הזכות להימנע מהפללה עצמית, לצד האפשרות לשמור על זכות השתיקה ואף להתייעץ עם עורך דין. ככל שזכויות אלה אינן נשמרות מצד אותו חוקר, יהיה ניתן לזמן אותו בהמשך הדרך לבית המשפט ולתשאל אותו על אופן החקירה הפרטית שביצע. אם הופק פרוטוקול לחקירתו, מומלץ להעבירו לעיון עורך הדין כדי שיבדוק האם חלה פגיעה בזכויותיו כאדם, כעובד וכנחקר בחשד לביצוע עבירה פלילית.

אם זומנתם לחקירה, לבירור או לתשאול מצד מקום העבודה, משטרת ישראל או חוקר פרטי מטעם המעסיק, יש לפנות כבר באותו הרגע לעורך דין המתמחה בדיני עבודה על מנת שימליץ לכם כיצד להתנהל. סוגייה של גניבה ממעסיק דורשת קבלת החלטות ופעולות בכובד ראש ולכן יש לקחת את הנושא ברצינות, להתייעץ ולגבש את אופן ההתגוננות שלכם במטרה להילחם על זכויותיכם.

 

לסיכום

עבירת גניבה ממעסיק טומנת בחובה עונש מאסר ממושך, לצד הליך פלילי נוקשה שמכתים את שמו הטוב של אדם ואת המוניטין התעסוקתי שלו. בין אם כמעסיקים אתם חושדים בגניבה ובין אם הופנתה אליכם אצבע מאשימה כעובדים בארגון, אל תפעלו לבדכם – בואו להתייעץ עם משרד עורכי הדין ליאת פייגל, שיספק לכם אינפורמציה מקצועית ומדויקת בהתאם למקרה וילווה אתכם לאורך התהליך.

גניבה ממעסיק

Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>