ClickCease
חיפוש

אי כושר לעבוד כתוצאה מחרדה וPTSD – 

המודעות ההולכת וגוברת לבריאות הנפש מובילה ישראלים רבים להכיר בכך כי הם מתמודדים עם פתולוגיות נפשיות. לעיתים פתולוגיות אלו כה מכבידות עד כי הן מביאות למעמסה אדירה על חיי הפרט ובתוך כך על יכולתו להשתכר בכבוד. אדם שחווה מציאות כזאת יכול לקבל קצבה מביטוח לאומי או גורם מבטח אחר בגין אובדן כושר עבודה. במאמר זה נסקור נושאים הקשורים לקצבת ביטוח לאומי בשל אי כושר לעבוד כתוצאה מחרדה וPTSD – 

 

מתן מידע חשוב ככל שניתן בנוגע לסוגיות אובדן כושר עבודה מסיבות שונות, חיוני לאנשים רבים. במאמר זה נסקור היבטים מרכזיים הקשורים אל אובדן כושר עבודה כתוצאה מחרדה או PTSD. תחילה נדון בהגדרות לחרדה ו-PTSD ובהגדרת אובדן כושר עבודה באופן כללי, ונמשיך בתיאור האופן בו מתרחש התהליך של קבלת הכרה מהביטוח הלאומי ומביטוחים פרטיים באשר לאי כושר לעבוד כתוצאה מחרדה ו-PTSD.

 

חרדה ו-PTSD

 

הפרעות חרדה

הפרעות חרדה משויכות למשפחה של הפרעות שמשתנות בעיקר בתדירות, בסיבות ובעוצמה בהן החרדה נחווית. חרדה היא תחושה שעלולה לפגוע בתפקוד הנורמטיבי באופן ניכר. בעת חרדה יש תחושה של שיתוק שנוצר מעוררות פיזית ניכרת כגון נשימה מהירה בגלל תחושת חוסר אוויר, מתח בשרירים, דפיקות לב חזקות ומואצות, זיעה מוגברת ועוד. חרדה המשלבת היבט פסיכולוגי ופיזיולוגי יכולה לשבש באופן ניכר את מהלך החיים.

 

PTSD

PTSD או בעברית – הפרעת דחק פוסט טראומטית, מתרחשת כאשר האדם חווה אירוע יוצא דופן בעוצמתו כגון תאונה, בין אם תאונות עבודה, פעולות איבה או קרב (הלם קרב) או אירוע אלימות כגון אלימות מינית ועוד. עבור אנשים עם PTSD האירוע הטראומטי נחווה באופן כה עוצמתי ומעורר חרדה עד כי אין להם כלים נפשיים להתמודד עימו ולעבד אותו. אנשים עם PTSD חווים פלאשבקים, זיכרונות חודרניים וחלומות קשים הקשורים באירוע הטראומטי. כמו כן, PTSD מוביל להימנעות ממצבים, אנשים ומקומות שנקשרים באופן כזה או אחר עם האירוע הטראומטי. יחד עם סימפטומים נוספים, התמודדות עם הפרעת דחק פוסט טראומטית יכולה להשפיע באופן שלילי וניכר על החיים.

 

השלכות של חרדה ו-PTSD

התמודדות עם מצב נפשי מורכב כגון חרדה או PTSD יכולה להוביל לבעיות לא פשוטות בחיים הפרטיים כגון גירושין, או בחיים המקצועיים כגון פיטורים, ואף עשויה להיות מלווה בתחושת בושה ואשמה רבה. עם זאת, מתוך הכרה בקושי שמצבים אלו יכולים ליצור בחיים, בנוסף לטיפול האישי חשוב להתייעץ עם עורך דין לדיני עבודה בשביל להבין את הזכויות הקיימות עבור מתמודדים עם בעיות נפשיות שיכולות להוביל אל אי כושר עבודה כתוצאה מחרדה ו-PTSD.

 

אובדן כושר עבודה

אובדן כושר עבודה מתייחס למצב בו יכולת ההשתכרות של האדם נפגעת כתוצאה ממחלה או תאונה. לרוב כשמדברים על תביעות אובדן כושר עבודה צריך להפריד בין הביטוח הפרטי לבין הביטוח הלאומי. מומחי משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' עוסקים בשני סוגי התביעות. כאשר פונים אל עורך דין לענייני עבודה בשל אי כושר עבודה כתוצאה מחרדה ו-PTSD  חשוב להכיר את ההבדל בין המצבים השונים.

 

1. תביעת אובדן כושר עבודה מהביטוח הפרטי  

אובדן כושר עבודה הוא רכיב בתוך פוליסת הביטוח שניתן לתבוע כפיצוי או קצבה מהגורם המבטח במקרים בהם אדם מאבד את כושר העבודה שלו באופן ניכר בעקבות בעיה פיזית או מחלה, כאשר  מצבו אינו מאפשר לו למצוא תחליף תעסוקתי הולם. הקצבה או הפיצוי אמורים לאפשר לו להתמודד עם הצרכים הפיננסיים והכלכליים שלו בהיעדר יכולת לעסוק במקצוע שלו או במקצוע חלופי.

 

2. תביעת אובדן כושר עבודה מהביטוח הלאומי  

כאשר מדברים על תביעת אובדן כושר עבודה מהביטוח הלאומי, יש להתייחס אל קביעת דרגות אי כושר עבודה. בשונה מהביטוח הפרטי שבו צריך להראות אובדן ממשי של כושר העבודה וההשתכרות, בביטוח הלאומי ישנן דרגות שונות של אובדן כושר עבודה והן נקבעות על ידי הוועדה הרפואית שבוחנת עד כמה המחלה או המצב הפיזי מונעים מהמבוטח להגיע לרמת ההשתכרות אליה הוא מורגל.

 

אובדן כושר עבודה מטעמים נפשיים כגון חרדה ו-PTSD

כאמור, לצד מחלות, תאונות ומצבים פיזיים בהם הביטוח מכיר כגורם לאובדן כושר עבודה, ישנם בהתאם לחוק, מספר מצבים ופתולוגיות נפשיות שניתן לקבל בגינם קצבה או פיצוי. בשונה ממחלות ומצבים פיזיים, בעיות נפשיות וביניהן חרדה ו-PTSD הינן קשות יותר לאבחון, ולא פחות חשוב מכך, קשה להמחיש את האופן בו הן פוגעות בחיי היום יום של מי שמתמודד איתן. לכן, כאשר רוצים לתבוע אי כושר עבודה כתוצאה מחרדה ו-PTSD  צריכים להיות מוכנים להתמודדות מתישה לעיתים אל מול גורמים שינסו לבחון עד כמה המצב הנפשי באמת משפיע על כושר העבודה.

על מנת לנווט בין המקרים ולהיות מלווים באופן הכי מקצועי שאפשר, ובכך לשפר את הסיכוי לממש את קצבת אובדן כושר העבודה הן מהביטוח הפרטי והן מביטוח לאומי, חשוב להיות מיוצגים על ידי עורך דין המומחה לעניינים אלו. דבר זה חשוב במיוחד כאשר רוצים להגיש תביעה בנושא נפשי כגון אובדן כושר עבודה בגלל חרדה וPTSD-.

 

גורמים מסייעים בתביעת אובדן כושר עבודה כתוצאה מחרדה או PTSD

 

ליווי פסיכיאטרי

על מנת שאדם יוגדר כמתמודד עם חרדה פתולוגית או PTSD – יש לקבל אבחון פסיכיאטרי. בנוסף לאבחון הפסיכיאטרי עצמו, רצוי שהמאובחן עם חרדה או PTSD הטוען לאי כושר עבודה, יקבל ליווי מעמיק של פסיכיאטר שיציין גם את הקשיים שאותו אדם  מתמודד איתם ואשר גורמים לו לשיבושים בחיים. רצוי כי שיבושים אלו יעידו על קשיים שיוצרים בעיות ברמה היומיומית למלא תפקיד במקומות עבודה שונים. הן בביטוח לאומי והן בביטוח הפרטי יבקשו לראות חוות דעת של פסיכיאטר מוסמך בנוגע לכושר העבודה של המתמודד. דבר זה יכול להקל על התהליך ההכרה בתביעה על אי כושר לעבוד כתוצאה מ-PTSD או חרדה.

 

אחוזי נכות

בנוסף לאובדן כושר עבודה, ניתן לקבל גם אחוזי נכות והכרה בנכות על רקע נפשי ובתוך כך חרדה ו-PTSD. אם ישנה הכרה בתביעת הנכות הנפשית, ובמיוחד אם נקבעים יותר מ-60% נכות (דבר הכרוך בעמידה מול ועדה רפואית של הביטוח הלאומי) הדבר יגבה את העובדה כי החרדה או ה-PTSD הינם בעלי השפעה ניכרת על שגרת הפרט ועל יכולתו לנהל את חייו באופן מיטבי שגם ממצה את יכולת ההשתכרות שלו.

 

ליווי משפטי

הן מול הביטוח הפרטי והן מול הביטוח הלאומי, העיסוק בתביעות לקצבה או פיצוי דורש היכרות מעמיקה עם לשון החוק ויכולת להתמודד עם דרישות חברת הביטוח או הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי. לכן, חשוב שמי שמתמודד ביום יום עם מצב נפשי לא פשוט, ורוצה להגיש תביעה בגין אי כושר עבודה כתוצאה מחרדה או PTSD יקבל ייצוג משפטי בתחום דיני עבודה, לרבות זכויות בעבודה. כך ניתן להקטין את המעמסה הנפשית הכרוכה בהתמודדות עם תהליכי הגשת תביעות לביטוח הפרטי והלאומי.

 

לסיכום

משרד עו"ד ליאת פייגל מתמחה בהגשת תביעות בגין אי כושר עבודה בשל חרדה או PTSD כלפי גורמי הביטוח. מלבד ליווי משפטי מצוין, מומחי, יש משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' מכירים בקושי והמורכבות הכרוכים בתהליך הגשת תביעות אלו, ולכן גם מספקים ליווי רגיש ומכיל. כל זאת במטרה להביא לקבלה והכרה בתביעות בגין אובדן כושר עבודה בשל חרדה או PTSD   .

 

אובדן כושר עבודה מטעמים נפשיים כגון חרדה ו-PTSD  
אובדן כושר עבודה מטעמים נפשיים כגון חרדה ו-PTSD
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>