ClickCease
חיפוש

זכויות עובדים – עובדי מדינה

עובדים המוגדרים כעובדי מדינה, יכולים להנות מהטבות יחודיות הנלוות לשאר ההטבות של חברי המשק. זאת עצם היותם חברי ארגוני עובדים ועובדים בשם מדינת ישראל. תקנות השכר וההטבות מעוגנות מזה שנים רבות כשהמדינה עוד נחשבה למדינת רווחה סוציאלית ובכך ראתה את טובת העובד. מאמר זה יספק מידע על זכויות עובדים – עובדי מדינה בענפים השונים. שווה קריאה.

 

עובדי מדינה – נא להכיר

מיהם עובדי המדינה? עובדי מדינה הם עובדים במגזר הציבורי, נותני השירות בשם מדינת ישראל ומשרדיה השונים. מדובר על עובדים שהמעסיק הישיר שלהם הינו משרד ממשלתי הנחשב כגוף מדיני. כך למשל עובדי משרד הכלכלה, רשות השידור לשעבר, משרד החוץ ועוד רשויות מדינתיות.

מדובר על עובדים שהמעסיק הוא הארגון המייצג את המדינה ולכן המדינה היא המעסיק הישיר, כשעל העובד לפעול למען טובתה והאינטרס המדיני שאותו הוא מייצג.

 

נותני שירות מדינה שאינם נחשבים לעובדי מדינה ישירים

יוצאי דופן הינם עובדים נותני שירות למשרדים ממשלתיים אשר אינם נחשבים כעובדי מדינה ישירים אלא כעובדי המשרדים עצמם ומקבלים את ההטבות שלהם. כך הם למשל עובדי הוראה ורווחה, או עובדי חברת חשמל.

אלו נחשבים כעובדי משרד החינוך, עובדי משרד הרווחה או עובדי חברת החשמל וזכאים להטבות הנלוות בשל היותם עובדים כאלה, אולם זכאותם לתנאי עובדי מדינה שונים במקצת וגם הארגונים המקצועיים החתומים על הסכמים קיבוציים הם עצמאיים ובעלי אוטוריטה נפרדת בפני עצמם.

 

הסכמים קיבוציים לעובדי מדינה

רוב עובדי המדינה מגובים על ידי ארגוני עובדים המייצגים אותם באופן ספציפי אל מול הגופים המדיניים. זאת בשל הסטוריה סוציאליסטית ומפלגתית שנמשכת על פני סרבול ההתנהלות בגופים המדיניים עצמם. ארגוני העובדים הגיעו עוד בשנות החמישים והשישים לכדי הסכמים אל מול המדינה, הנקראים הסכמים קיבוציים.

הסכמים אלו מגינים על העובדים וחלים על כלל עובדי המדינה. ההסכמים מתחדשים מדי כמה שנים, אך עד היום הם מייצגים את העובדים ומעניקים כח גדול לארגונים השונים.

 

הסכמים קיבוציים לעובדי מדינה – יתרונות וחסרונות

היתרון הגדול בהסכמים הקיבוציים הוא הכח שהם נותנים לעובדי המדינה ולארגונים המייצגים אותם. הם חלים אוטומטית על כל עובדי המגזר הציבורי ובכך מונעים אפליה בשכר ובתנאים סוציאלים. מטרתם לעגן הטבות ושכר של העובדים ומכאן שהם תואמים את המדיניות הסוציאלית שהייתה נהוגה במשך שנים במדינה.

עם זאת, עובדים רבים במגזר הציבורי מתנגדים להסכמים אלה, עקב הטענה שהם מונעים התקדמות, הם מיושנים ובעיקר הם לא גמישים. כך למשל נמנעת זכותו של העובד לבצע משא ומתן על שכר ותנאים אל מול המעסיק ועלולה "לתקוע" אותו בפוזיציה מסוימת. כמו לכל דבר בשוק העבודה ובכלל, יש לשקול יתרונות אל מול חסרונות, ולכל עובד יש העדפות אישיות.

 

הטבות שוות כסף

זכויות עובדים של עובדי המדינה, או לצורך העניין עובדי המגזר הציבורי, מגלמות בתוכן שווי כספי. הגישה שהייתה רווחת עד לעשור האחרון הנה שהטבות ותנאים סוציאלים שווים כסף. כך שהמשכורת (שלא תמיד הייתה גבוהה דיה) שווה את הבטחון התעסוקתי ואת התנאים הנלווים אשר מייצרים אורח חיים הוליסטי לו ולמשפחתו.

עד היום תשמעו את עובדי המדינה טוענים שהטבות שוות כסף, ולפעמים ערכן אף עולה על שווי כספי, כיוון שהן מאפשרות אורח חיים בריא ואף מפנק במקום העבודה. לצערנו אנו רואים מגמה של שינוי בשנים האחרונות, ועם חתימת ההסכמים הקיבוציים החדשים ישנה ירידה בהטבות ובתנאים שמקבלים עובדי המדינה והמגזר הציבורי.

 

זכויות עובדים – של עובדי מדינה והמגזר הציבורי

בחלק זה של המאמר נעבור לסקירה של כמה מהזכויות הייחודיות והבולטות של עובדי המדינה. עד היום, ישנה הילה של כבוד להחשב כעובד מדינה, ולצד זאת שורה של הטבות ייחודיות, שאכן, כמו שעובדי המדינה נוהגים להגיד, מגולמות בשווי כספי, לעיתים, הרבה כסף ואורח חיים נח במקום העבודה.

 

קבלת קביעות בעבודה

זו אחת ההטבות הייחודיות של עובדי המדינה ואחד מסימני ההיכר הבולטים שלהם. קבלת קביעות בעבודה. מה הכוונה בקבלת קביעות במקום העבודה? הכוונה היא שלאחר מספר שנים קצר (לרוב בין שנתיים לחמש) של עבודה רצופה במקום עבודה אחד היושב תחת גוף מדיני, זכאי העובד לקבלת קביעות בתפקיד ובמקום העבודה, כלומר לא ניתן לפטר אותו אלא במקרים חריגים מאוד ובאישור ארגון העובדים המגן עליו.

משמעות הדבר היא, שהעובד יכול להשאר ולעבוד באותו מקום עד לקבלת הפנסיה, תחת הסכמי השכר שנחתמו מול ארגון העובדים. הטבה זו תקפה גם לעובדי המגזר הציבורי שאינם עובדי מדינה, כשהיא בולטת מאוד בעולם ההוראה והחינוך הפורמלי.

 

קבלת קביעות – התקדמות או תקיעות?

קבלת קביעות זכתה בשני העשורים האחרונים לביקורת ציבורית נרחבת, ולא פעם גם ביקורת פנימית על ידי העובדים עצמם. הראיה המדינית הינה ליצור לעובד בטחון תעסוקתי וכר נח להתפתחות בארגון למשך שנים קדימה. אולם הטענה הציבורית הנרחבת, טוענת שעצם הקביעות הניתנת כזכויות עובדים לעובדי המדינה, מייצרת תקיעות ואבטלה סמויה, שכן העובד יודע כי הוא מוגן מפני פיטורים ולכן התפוקה שלו פוחתת.

הביקורת טוענת שהטבה זו אינה רלוונטית לשוק העבודה המודרני. במקביל, מבפנים, טוענים עובדים חדשים כי על אף שהם עובדים בתוך ארגון ו"נותנים את נשמתם" הם מפוטרים תוך שנה או שנתיים כיוון שלא נפתח תקן לקביעות כי המשרות מאויישות על ידי עובדים ותיקים עם קביעות, גם אם הם אינם רלוונטים עוד לתפקיד. כך או כךל, עובדי המגזר הציבורי שזוכים בקביעות הרוויחו בגדול.

 

זכויות עובדי מדינה לתנאים סוציאלים נרחבים

המדינה הנהיגה במאה הקודמת מדיניות של סוציאליזם ורווחה ונדמה שמי שהרוויח יותר מכל הינם עובדי המדינה אשר זכו להטבות סוציאליות הרחבות. ההטבות הינן נרחבות ונפרט כאן בקצרה את העיקריות שבהן.

 

הזנה, ביגוד וציוד

עד השנים האחרונות ברוב מקומות העבודה המדינתיים הייתה נהוגה מדיניות של הזנה. הכוונה היא לחדרי אוכל מסובסדים עבור העובדים שיוכלו לרכוש לעצמם ארוחת צהריים (גם בוקר וערב) במחירים משתלמים או על חשבון מקום העבודה.

נוסף לכך הם גם דמי ביגוד, סבסוד שיחות טלפון ודמי הבראה. בנוסף לכך, העבודה אמונה על רכישת ציוד עבור העובד, כך למשל בעבודות שבהן נדרשים מדים. בחלק ממקומות העבודה אף ניתנו הסעות לעובדים ממיקומים מרכזיים בארץ ועד למקום העבודה.

 

דמי הבראה

עובדי המדינה זכאים לדמי הבראה. אלו הם תשלומים עבור חופשה שנתית, כשבפועל העובד אינו נדרש לקחת אותה, אך מקבל סכום מסוים עבורה. דמי ההבראה נמדדים על פי ותק ומשולמים לפי מספר ימים מסוים. למידע נוסף בעניין תוכלו לקרוא כאן באתר.

 

משרת אם

אמהות לילדים בעלות ותק במקום העבודה, זכאיות לקיצור שעות העבודה השבועיות. משרת אם מוגדרת כמשרה בהיקף מצומצם יותר (לרוב מדובר בהיקף של שעה עד שלוש שעות פחות מהממוצע), כך שאמהות יוכלו לחזור מוקדם יותר אל ילדיהן.

 

קרנות השתלמות

במקומות העבודה המדינתיים, נהוד כחלק מזכויות עובדים לאפשר לעובדי המדינה לפתוח קרן השתלמות וקופות גמל על חשבון המעסיק. הכוונה היא שכל חודש העובד מפריש סכום מסוים שנכנס לקרן ההשתלמות או הגמל ומאפשר צבירה. על כל סכום כזה, שם המעסיק סכום גדול יותר עבור העובד. התוצאה היא – צבירה של עשרות אלפי שקלים במספר שנים.

 

הנחות באירועים חברתיים ונופשים

ארגוני העובדים בשיתוף עם ארגוני המדינה, מספקים לעובדי המדינה הטבות רבות והנחות רבות בנופשים וארועי חברה ורווחה. כך למשל כרטיסים מסובסדים להצגות ואירועים, עבור המשפחה כולה, נופשים בהנחה משמעותית ואף נופשים משפחתיים על חשבון העבודה.

 

צבירת ימי מחלה

בארגונים מסוימים נהוג לאפשר לעובדי המדינה לצבור את ימי המחלה השנתיים שבהם לא נעשה שימוש. הצבירה נעשית עד הפנסיה, כך שעובדי מדינה אשר פורשים לגמלאות זכאים להמיר את ימי המחלה ולקבל עבורם סכום כספי של מאות עד אלפי שקלים.

 

עוד מאמרים הקשורים לנושא "זכויות עובדים – עובדי מדינה":

זכויות עובדים - עובדי מדינה
זכויות עובדים – עובדי מדינה
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>