שינוי מקום מגורים – איך זה משפיע על זכויות בעבודה

שינוי מקום מגורים יכול להיות דבר מבורך ושינוי לטובה בחיים האישיים, אך יש לו השלכות רבות על חיי העובד ועל המשמעויות עבור מקום העבודה, במיוחד כאשר מדובר במקום מגורים מרוחק מהעבודה. כדאי שתכירו את הזכויות הנוגעות לשינוי מקום מגורים – איך זה משפיע על העובד. את המידע המלא תוכלו לקרוא כאן.

שינוי מקום מגורים

לרוב שינוי כתובת מגורים הינה דבר מבורך, המעיד על שינוי בחיים, התקדמות וצמיחה מסוימת. מדובר כמובן על מקרים של מעבר מבחירה ושל קנייה של נכס או שדרוג. אולם לצערנו ישנם מקרים בהם שינוי מקום מגורים יכול לנבוע מתוך הכרח ונסיבות חיים שונות, ולעיתים מצב זה אף אינו מאפשר הכנה מרובה ותכנון ומצריך תגובה מידית או בטווח הקרוב. לשינוי זה יכולות להיות השלכות ניכרות על מקום העבודה.

פיצויי פיטורים

פיצויי פיטורים בעקבות מעבר דירה

כאשר עולה השאלה איך שינוי במקום מגורים משפיע על זכויות בעבודה, חשוב להכיר שמעבר דירה יכול להצדיק בקשה לפיצויי פיטורים. הדבר יכול להישמע מפתיע כיוון שלא המעסיק הוא שפיטר את העובד אלא העבודה הופסקה נוכח הנסיבות ובאה מתוך החלטה של העובד עצמו. אולם המחוקק הישראלי עומד כאן לצד העובד ומאפשר לזכות אותו בפיצויי פיטורים במקרים מסוימים של מעבר דירה, בהתאם לקריטריונים המפורטים בהמשך.

מהם פיצויי פיטורים

בואו נעמוד לרגע על המושג "פיצויי פיטורים". מושג זה לקוח מעולם דיני העבודה בסעיף פיטורים והתפטרות. כאשר מעסיק מפטר עובד הוא מחויב בתשלום פיצויי פיטורים. זהו סכום כסף מסוים העומד לרוב על כמה אלפי שקלים, ומטרתו לאפשר לעובד להסתדר עם סכום של כסף בתקופה העוקבת של הפיטורים. אולם גם כאשר העובד מחליט להתפטר, הוא זכאי לסכום כסף המופרש לרוב מכספי קרן הפנסיה אשר צבר (יש לבחון מהו החלק היחסי המופרש מכספי העובד לעומת החלק המופרש מכספי המעסיק).

זכאות לפיצויי פיטורים עקב שינוי מקום מגורים

כדי לדעת אם עובד זכאי לפיצויי פיטורים בעקבות שינוי מקום מגורים, ובכלל לבחון כיצד זה משפיע על זכויות במקום העבודה, יש להכיר תחילה את הקריטריונים המכירים בשינוי במקום העבודה כשינוי לגיטימי, אשר חוק התעסוקה וחוק פיצויי הפיטורים מכירים בהם. להלן יוצגו הקריטריונים השונים המצדיקים את שינוי מקום המגורים כשינוי לגיטימי המאפשר לקבל את הזכויות. אם אתם עומדים בקריטריונים הנ"ל ולא קיבלתם פיצויי פיטורים על ידי המעסיק, מומלץ לפנות לעו"ד מומחה בדיני עבודה.

הקריטריונים המגדירים זכאות לזכויות בעבודה עקב שינוי מקום מגורים

קריטריון 1 – מרחק בין מקום המגורים לבין מקום העבודה

הקריטריון הקובע בפועל אם שינוי מקום המגורים יהיה לגיטימי ומוכר על ידי החוק עבור פיצויי פיטורים ושאר הזכויות הינו מרחק בפועל בין מקום המגורים החדש לבין מקום העבודה. אם המרחק הינו 40 ק"מ ומעלה, והעובד בוחר בשל כך שלא להמשיך לעבוד במקום העבודה, ייחשב הדבר למוכר על ידי החוק עבור תשלום פיצויי פיטורים וכעילה לסיום יחסי עבודה עם המעסיק.

סייג לסיום עבודה בעקבות שינוי מקום מגורים

כמו ברוב סעיפי החוק, גם כאן ישנם סייגים משמעותיים. מדובר על מקרים בהם העובד התגורר במרחק של פחות מ – 40 ק"מ ממקום העבודה ועתה נאלץ להתרחק. אולם אם העובד התגורר במרחק של מעל 40 ק"מ ממקום העבודה בו עבד, ועתה החליט לשנות מקום מגורים, סעיף זכאות זה לא יחול עליו.

דוגמא לסייג

עובדת אשר התגוררה בנתניה ועבד במשרד החוץ בירושלים, לשם הייתה נוסעת באופן יומיומי. אולם משהתחתנה היא עברה להתגורר בתל אביב וביקשה לעזוב את עבודתה בירושלים. במקרה כזה סעיף הפיצויים והזכאות לא יחול עליה.

סייג נוסף לסיום עבודה בעקבות שינוי מקום מגורים

סייג נוסף הינו האפשרות לעבוד מהבית. סעיף זה עדיין לא הוגדר בחוק באופן ברור, אולם הפך להיות מוכר מאז תקופת הקורונה, שבה עובדים רבים, במיוחד במקצועות ההיי – טק עברו לעבודה מהבית, ורבים בחרו להמשיך לעבוד מהבית. אם העובד עבר להתגורר במרחק של מעל 40 ק"מ, אולם המעסיק הציע לעובד אפשרות של עבודה מהבית, ייתכן והדבר יהווה סייג לזכאותו לקבלת פיצויים. יש לבחון מקרה זה, כיוון שהחוק עודנו עומד לטובת העובד. במקרה כזה כדאי להיוועץ עם גורם משפטי המומחה בדיני עבודה.

קריטריון 2 – נישואי העובד

שינוי סטטוס זוגי בעקבות נישואים הוא גורם משמעותי המשפיע על זכויות בעבודה. לכלל זה ייחשבו גם ידועים בציבור. השפעת הזוגיות המשותפת הינה גם על תשלומי מיסים, משרות אם, חופשת לידה ושאר גורמים סוציאלים ולכן זה אולי אחד הקריטריונים המשמעותיים בעולם העבודה. לענייננו, עובד אשר עקב נישואיו העתיק את מקום מגוריו ליישוב בו מתגורר בן הזוג (או בת הזוג) בדרך קבע המוכרת על ידי המדינה, ומקום המגורים עולה על 40 ק"מ ממקום העבודה, יהיה זכאי לפיצויי הפיטורים ולזכויות הנוספות בשל כך.

קריטריון 3 – מעבר עובד ליישוב המוגדר כחקלאי

עובד אשר עובר מיישוב המוגדר כלא חקלאי, אל יישוב המוגדר כחקלאי, יהיה זכאי לפיצויי פיטורים. לצורך הזכאות על העובד להתגורר כשישה חודשים לפחות ביישוב החקלאי. יישוב חקלאי מוגדר כאחד מאלו: קיבוץ, מושב או יישוב אשר מרבית עיסוקו הוא חקלאות ורוב תושביו עוסקים בחקלאות. לצורך זה כדאי לבחון גם כפרי נוער חקלאיים, חוות למיניהן (כמו חוות בודדים או חאנים) – כל מקרה לגופו.

קריטריון 4 – עובד שעבר להתגורר באיזור פיתוח

גם הגדרה של איזור פיתוח יכולה להשפיע על זכויות בעבודה. לפיכך, עובד שעבר להתגורר ביישוב או עיר הנחשבים לאיזור פיתוח, ולפני כן גם באיזור שאינו נחשב לכזה, בתקופה של מעל 6 חודשים, זכאי לתנאי שינוי מקום מגורים ולפיצויי פיטורים. זאת לפי תקנות פיצויי פיטורים. תחת תקנות אלה ניתן למצוא את הרשימה המלאה של יישובים המוכרים כאיזורי פיתוח. בין היישובים נמצאים:

• עיירות פיתוח בדרום (כמו שדרות, אופקים דימונה)
  • יישובים בפריפריית הדרום
  • יישובים קטנים בפריפריה של הצפון
  • יישובים ביהודה ושומרון
  • יישובים דרוזיים
  • התנחלויות והאחזויות המוכרות על ידי המדינה

קריטריון 5 – גירושים

לצערנו קשה לדבר על נישואים ללא גירושים. נישואים הוא אחד הגורמים המספקים תנאים סוציאליים אך גם גירושים משפיעים מאוד על החיים הפרטיים ועל מקום העבודה. עובד שחווה גירושים ונאלץ להעתיק את מקום מגוריו בשל כך, למרחק של יותר מ – 40 ק"מ ממקום העבודה, יהיה זכאי לזכויות בעבודה ולפיצויי פיטורים.

קריטריון 6 – העתקת מגורים בעקבות שליחות מדינית של בן / בת הזוג

במקרה של נשואים או ידועים בציבור, אם בת או בן הזוג נדרשו להעתיק מקום מגורים לחו"ל בעקבות שליחות של מקום העבודה או שליחות מדינית כמו משרד החוץ או הסוכנות היהודית (או גוף מדיני אחר), יהיה רשאי העובד לעזוב את מקום העבודה ולקבל פיצויי פיטורים בשל כך. כך גם אם הגוף המדיני בו עובד בן הזוג מעתיק את עבודתו לאיזור אחר בארץ כגון ירושלים, ייחשב הדבר גם הוא עבור פיצויי פיטורים (ובלבד שהמרחק בין מקום המגורים החדש עולה על 40 ק"מ ממקום העבודה).

שינוי מקום מגורים – איך זה משפיע על זכויות בעבודה