פיטורים

סביר להניח שכל אדם ימצא את עצמו, בשלב כלשהוא של חייו הבוגרים, עומד בפניי פיטורים. להיות מפוטר זה אף פעם לא נעים במיוחד, אבל לפעמים זה אפילו יותר מזה. לפיטורים יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת על חייו של אדם. בדיוק מהסיבה הזאת המחוקק יצר דינים וכללים מיוחדים לנושא, במטרה להגן על זכויות העובדים. דעו את זכויותיכם, אחרת אתם עלולים לגלות שנשארתם בלעדיהן.

תהליך הפיטורים

מעסיק אינו יכול לפטר עובד סתם כך. תהליך פיטורים כולל שני שלבים עיקריים:

שלב ראשון – שימוע

מעסיק הרוצה לפטר עובד חייב לתת לו אפשרות לשטוח את טיעוניו, אפשרות זאת נקראת שימוע, והיא חובה הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי.

על מנת שהשימוע יהיה באמת אפקטיבי, ולא ישמש רק כחותמת גומי להחלטה שנתקבלה זה מכבר, נקבעו כללים שונים לאופן קיומו: הוא חייב להתבצע לפני ההחלטה הסופית, צריך לתת לעובד התראה מראש על קיומו, והעובד זכאי לקבל מראש את טיעוני המעביד ואת המסמכים עליהם הוא מתבסס.

יתרה מזאת, עובד רשאי להיעזר לצורך השימוע בשירותיו של עורך דין או נציג וועד העובדים במקום העבודה.

שלב שני – הודעה מוקדמת

דרך נוספת להגן על זכויות העובדים, ולאפשר להם לתכנן את צעדיהם מראש היא ההודעה המקודמת. החוק קובע כי לא ניתן לפטר עובד באופן מיידי, ויש לתת לו על כך הודעה מראש, או כפי שזה נקרא בשפת העם – מכתב פיטורים.

המועד בו יש להתריע על הכוונה לפטר משתנה כתלות בשני גורמים: וותק במקום העבודה ואופן העסקת העובד (חודשי, יומי או שעתי). הטווח הוא בין מספר ימים, לבעל וותק של פחות משנה, ועד לחודש ימים, לעובד בעל וותק של שנה.

למעסיק יש דרך לוותר על ההודעה המוקדמת, אך הוא יצטרך לפצות את העובד בפיצוי שנקרא "תמורת הודעה מוקדמת". פיצוי זה יכלול את שכרו של העובד למשך תקופת ההודעה המוקדמת שהוא היה זכאי לה, אך ללא התנאים הסוציאליים שבדרך-כלל באים לצידה.

הגנות מפני פיטורים

ישנן אוכלוסיות מסוימות שהמחוקק בחר להערים קשיים על האפשרות לפטרן, מתוך שיקולים חברתיים-כלכליים.

בין האוכלוסיות המוגנות נמצא נשים בהריון, שפיטורן טעון אישור של משרד העבודה, תחת עילות ספציפיות המאפשרות זאת, כאשר גם על החלטה כזאת יש לעובדת זכות ערעור.

עוד בקבוצה זאת נמצאות נשים בחופשת לידה, בה אסור לפטר כלל, ובתקופה של חודשיים לאחר שחזרו ממנה, בה פיטורים מותרים רק באישור שר העבודה. הסדר דומה קיים גם בנוגע לעובדים העוברים טיפולי פוריות, פונדקאות, או העומדים לאמץ ילד.

החוק קובע גם מספר עילות פיטורים שאינן חוקיות, למשל: פעילות להקמת ארגון עובדים, השתתפות בשביתה חוקית, מוגבלות של העובד (בתנאי שהוא כשיר לעבודה) ושירות מילואים עכשווי ועתידי.

עזיבה

לעובד העוזב את מקום עבודתו מגיעות זכויות כלכליות שונות. כך הוא זכה לפדיון תמורת ימי החופשה שלא ניצל במהלך תקופת העסקתו, ולפדיון תמורת דמי ההבראה שלא השתמש בהם. תמורת ימי מחלה שלא נוצלו לא ניתן לקבל פדיון, אלא אם הוסכם ביניהם אחרת.

פיצויי פיטורים

עובד שהועסק מעל שנה באותו מקום עבודה זכאי לפיצויי פיטורים. גובה פיצויי הפיטורין מחושב כהכפלה של המשכורת האחרונה במספר שנות העבודה במקום. אולם, אם המעסיק הפריש, לפי חוק פיצויי פיטורים, מידי חודש את פיצויי הפיטורין כפי הנדרש, הוא לא יידרש להוסיף מעבר לכך, גם אם מדובר בפחות כסף.

למעשה, לא מומלץ למשוך את כספי הפיצויים מהביטוח הפנסיוני, לשם מפריש אותם המעסיק, שכן עלולות להיות לכך השלכות מיסוייות ופנסיוניות.

אבטלה וחיפוש עבודה

דמי אבטלה

עובד שפותר ממקום עבודתו יכול להיות זכאי לדמי אבטלה מביטוח לאומי בתנאים מסוימים, ואלו הם:

1. תקופת אכשרה בה הופרשו עבור העובד דמי ביטוח לאומי – 12 חודשים מתוך 18 החודשים שקדמו להגשת הבקשה לדמי אבטלה.
  2. גיל העובד הוא בין 20 ל- 67.
  3. דמי אבטלה ניתן לקבל במקרה של פיטורין, התפטרות או חופשה ללא תשלום.

חיפוש עבודה

עובד שפוטר זכאי להכשרות מקצועיות רבות בחינם או בתשלום מופחת מטעם לשכת התעסוקה או גופי אחרים. זאת על מנת להרחיב את יכולתו התעסוקתית של העובד ולהחזירו למעגל התעסוקה מהר ככל האפשר.

החזר מס הכנסה

עניין נוסף שחשוב להכיר הוא האפשרות לקבל החזר חלקי או מלא של מס הכנסה שנוכה ממשכורתו של העובד בתקופה בה עבד. אם העובד שפוטר עבר רק בחלק משנת המס, הרי שהוא זכאי להחזר, מכיוון ששומת המס שלו התבססה על ההנחה שההכנסה שלו תהיה דומה במהלך כל השנה.

פיטורים הן עניין לא נעים לכל הנוגעי בדבר, אך כנראה שרובנו חווינו את זה בעבר או נחווה זאת בעתיד. בהסדרים הרבים והמגוונים שקבע המחוקק בנוגע לפיטורין, יש כדי לאזן את אי הנעימות ואת ההשלכות הקשות הנלוות להליך זה. המחוקק עושה זאת בדרך של הגנה משמעותית על זכויות העובדים בכל שלב ובכל היבט של התהליך.

אמנם, לצערנו, לעיתים רבות אין הדבר מתנהל כפי שהחוק מחייב. פעמים רבות מעסיקים מנסים למצוא פרצות שונות על מנת לא לעמוד בהתחייבויות שמטיל עליהם החוק כלפי עובדיהם. מסיבה זאת בדיוק חשוב מאוד שכל עובד יהיה מודע לזכויותיו.

עובד שאינו מודע לזכויותיו מזמין אפשרות למניפולציות בהליך הפיטורים שלו, מה שבסופו של דבר ייפגע בו מאוד. בדיוק בחלל זה נכנס עורך הדין לענייני עבודה, שמומחיותו ומקצועיותו הן בדינים הרבים והסבוכים הקשורים לפיטורים.

אז אם נקלעתם למצב של פיטורין אל תוותרו בקלות על זכויותיכם. פנו להתייעץ עם עורך דין הבקי בתחום, שילמד אתכם מהן זכויותיכם וכיצד להיאבק עליהן.

לייעוץ בנושא פיטורים פנו לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד מומחית לדיני עבודה.

פיטורים