ClickCease
חיפוש

פיטורים שנה לפני יציאה לגמלאות

אחדים מאיתנו מחכים לה בקוצר רוח, אחדים מאיתנו מפחדים ממנה פחד מוות, אך היא מחכה אי שם לכל אחד– היציאה לגמלאות. היציאה לגמלאות היא עצמה עניין מורכב בשביל רבים מאיתנו, וכשהיא מלווה בפיטורים סמוכים הרי שהיא הופכת להיות מורכבת שבעתיים. אנחנו כאן כדי להפיג את הערפל.

 

יציאה לגמלאות – מתי?

גיל היציאה לגמלאות הוא עניין מסובך בפני עצמו שכן ישנם כמו סוגים שונים של יציאה לפנסיה, וגם בתוך סוגים אלו יש לעיתים הבדל בין גיל הפרישה של נשים לזה של הגברים.

 

יציאה מוקדמת לגמלאות

סוג אחד של יציאה לגמלאות הוא הפרישה המוקדמת. גיל הפרישה המוקדמת עומד על 60 שנה, והוא זהה בין גברים לנשים. פרישה קודם לגיל וקבלת קצבת פנסיה זה אינה אפשרית אלא אם נקבע כך בהסכם בין המעסיק לעובד והמעסיק לקח על עצמו את ההוצאות הכרוכות בכך.

 

כמובן שישנן אוכלוסיות שהוחרגו מכלל זה, ונקבע להן גיל פרישה מוקדמת אחר, כמו עובדי שירותי הביטחון, צבא, משטרה, שב"ס וכו'.

 

יציאה לגמלאות

סוג שני של זמן יציאה לגמלאות הוא זמן הרשות, כלומר העובד רשאי לצאת לגמלאות, והוא אף יהיה זכאי לקצבת פנסיה, אך הוא אינו חייב לעשות זאת. גיל זה עומד על 67 שנים לגברים ו- 62 שנים לנשים.

 

יציאת חובה לגמלאות

בהגיע העובד לגיל 67, בין אם מדובר בגבר ובין אם מדובר באישה, רשאי המעסיק לסיים את העסקתו ובעצם לחייבו לצאת לגמלאות, זאת אלא אם יש הוראה אחרת בחוק או בהסכמים קיבוציים שחלים על העובד ועל המעסיק.

 

עם זאת, העובד יכול לבקש להמשיך לעבוד גם אחרי גיל פרישת החובה, ועל המעסיק לשמוע את טיעוניו בנפש חפצה ולהחליט בענייננו רק לאחר הפעלת שיקול דעת.

 

חשוב לציין שבעבור עובד/ת שהוא הורה שכול גיל פרישת החובה עומד על 71 שנים, ואם מדובר על שכול בעקבות שירות צבאי גיל פרישת החובה עומד על 72 שנים.

 

יציאה לגמלאות – כמה?

היציאה לגמלאות מלווה בתשלום פנסיה, כלומר קצבה חודשית המאפשרת לעובד להתפרנס גם לאחר יציאתו משוק העבודה. גודלה של הקצבה משתנה בהתאם לגורמים שונים, התלויים בסוג הפנסיה:

 

פנסיה תקציבית

כאשר מדובר בפנסיה תקציבית, אשר ניתנה בעבר לעובדים בשירות המדינה בעיקר, גודל קצבת הפנסיה תלוי במספר שנות עבודתו ובגובה משכורתו האחרונה באותו מקום עבודה.

 

פנסיה צוברת

גודל קצבת הפנסיה החודשית של עובד תחת הסדר של פנסיה צוברת ייקבע על פי הסכומים שהצטברו בקופת הפנסיה והרווחים שהניבו במהלך השנים.

 

יציאה לגמלאות – פיטורים

עובד מבוגר הוא פעמים רבות גם עובד וותיק, כלומר הוא עלול להוות נטל על המעסיק בשל זכויות היתר שמוענקות לו בשל כך. זוהי גם הסיבה העיקרית לכך שעובדים מפוטרים סמוך לפרישתם. בפועל פיטורים כאלו מהווים פגיעה רצינית בעובד, שכן יציאה מחודשת לשוק העבודה בגיל מבוגר, כאשר האופק התעסוקתי הוא קצר יחסית, היא קשה במיוחד.

 

מן הצד השני, עובד כזה שפוטר זמן קצר לפני יציאתו לגמלאות עלול לגלות שהוא גם לא זכאי לקצבת פנסיה, שכן הוא עוד לא הגיע לגיל פרישה. וכך הוא יוצא קירח מכאן ומכאן. המחוקק הכיר בכך גם הוא ולכן כלל בסעיף 2 לחוק שוויון זכויות בעבודה גם איסור על הפליה בשל גיל, בין שאר האיסורים המפורטים שם. כלומר, מעסיק אינו יכול לפטר עובד אך ורק מחמת גילו.

 

פיטורים שנה לפני יציאה לגמלאות – מה ניתן לעשות?

אפשרות הפעולה העיקרית של עובד שפוטר זמן קצר לפני יציאתו לגמלאות היא לתבוע את המעסיק בבית דין לעבודה. תוצאתה של תביעה כזאת יכולה להביא לפיצויים לעובד כך שיהיה לו ממה לחיות עד הגיעו לגיל פרישה, או אפילו, במקרים נדירים, להחזרתו למקום העבודה.

 

העובד יצטרך להוכיח במהלך הדיון המשפטי שהפיטורים נעשו בשל גילו, ולא מסיבה אחרת, והמעסיק לעומת זאת יצטרך להוכיח שהייתה סיבה אחרת.

 

הגנה נוספת שיכולה לעמוד לטובת המעסיק היא שלא מדובר בהפליה פסולה, אלא בהבחנה מותרת. כלומר אופי השירות או העבודה דורש העסקת אנשים צעירים יותר.

 

סביר להניח שבמקרה של פיטורים זמן מאוד קצר לפני יציאה לגמלאות, במיוחד כאשר העובד עובד באותו מקום עבודה שנים רבות, יראו את הדבר כהתנהגות חסרת תום לב של המעסיק, והכף תיטה לטובתו של העובד.

 

סיכום

היציאה לגמלאות מלווה בדרך כלל בקשיים רבים. מדובר בשינוי משמעותי ופתאומי של סגנון החיים, ולא כולם ממהרים להסתגל אליו. השינוי הפתאומי הזה עלול אף להיות יותר פתאומי במקרה של פיטורים שנה לפני היציאה לגמלאות.

 

באחת, וללא תכנון מוקדם, הופך העובד מאדם בעל ביטחון תעסוקתי וכלכלי, לאחד שחסר את כל אלו. הוא נמצא בין הכיסאות, מתקשה למצוא עבודה מחד ועדיין אינו יכול להנות מכספי הפנסיה שצבר לאורך השנים מאידך.

 

התחושה עלולה להיות קשה, אך אסור להישאב אליה, כי בהחלט יש מה לעשות בנידון. החוק מעניק את ההגנה, עכשיו רק צריך לדעת להשתמש בה. אז אם קרה לכם, או לאחד מקרוביכם מקרה כזה, פנו בהזדמנות הראשונה לעורך דין לדיני עבודה. הוא כבר יידע כיצד לקחת את זה מכאן. לפרטים נוספים: עו"ד ליאת פייגל, עו"ד מומחית לדיני עבודה.

 

שאלות ותשובות בנושא פיטורים שנה לפני יציאה לגמלאות

עובד יוצא לגמלאות על פי חוק כאשר הוא מגיע לגיל הפרישה – 67 אצל גברים ו-62 אצל נשים. במקרים מסוימים, עובד יכול לצאת בצורה מוקדמת לגמלאות. למשל, עובד שהסכם העבודה שלו עם המעביד, נקבע שבגיל 60 ייצא העובד לגמלאות, יכול להיכנס לתוקף במידה והמעסיק אכן דואג לכל הסידורים הכרוכים בכך, מבחינה כספית למשל. גם במקומות עבודה של המדינה, כמו בצבא או במשטרה למשל, עובדים יכולים לצאת לגמלאות בזמן מוקדם.

המשמעות של יציאה לגמלאות, היא שמתקופת היציאה לגמלאות זכאי יהיה לקבל העובד שיצא לגמלאות את תשלום הפנסיה. ישנם שני סוגים של פנסיות: פנסיה צוברת ופנסיה תקציבית. קצבה חודשית לגמלאי עם פנסיה צוברת נקבעת לפי הסכומים הכספיים שהצטברו בקרן הפנסיה שלו. פנסיה תקציבית ניתנה בעבר לאנשים שעבדו בשירות המדינה, והקצבה החודשית נקבעת לפי ותק וגודל המשכורת.

ישנם מעסיקים מסוימים שבוחרים לפטר את העובדים שלהם בסמוך ליציאה לגמלאות. זה יכול להיות סמוך לגיל 67, או בסמוך לגיל 60 אם נקבעה יציאה מוקדמת לגמלאות. תופעה זו קיימת מכיוון שעובד ותיק מהווה כביכול "נטל" על המעסיק שלו – לעובד ותיק יש יותר זכויות ותנאים שהוא צבר.

גם המחוקק הישראלי וגם בתי המשפט בישראל הכירו בתופעה של פיטורים שנה לפני יציאה לגמלאות כעוולה שנגרמת לעובד מבוגר, שעשוי גם לאבד את מקום עבודתו עקב הגיל שלו וגם לא לקבל קצבת פנסיה. לכן, ניתן להגיש תביעת פיצויים במקרה של פיצויים בסמוך ליציאה לגמלאות, על מנת לקבל פיצוי כספי שיאפשר מחיה עד קבלת קצבת הפנסיה למשל.

 

פיטורים שנה לפני יציאה לגמלאות
פיטורים שנה לפני יציאה לגמלאות
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>