ClickCease
חיפוש

חובות המעסיק: סגירת עסק בעקבות משבר הקורונה

עסקים וחברות נסגרו, פשטו רגל, ונכסנו להליכי פירוק וחדלות פירעון מאז ומעולם. הבעיה של עובדים שפתאום מוצאים את עצמם ללא מקום עבודה אינה חדשה. עם זאת, משבר הקורונה, והמשבר הכלכלי שהתלווה אליו, הפך בעיה זאת לשכיחה בהרבה, וזאת עלולה להיות רק ההתחלה. אז מה הן זכויותיו של עובד שמקום עבודתו נסגר? על זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

סגירת עסק בעקבות משבר הקורונה – חובות המעסיק

עם פרוץ משבר הקורונה מעסיקים רבים נאלצו להוציא את עובדיהם לחל"ת – חופשה ללא תשלום, אך עם התמשכות המשבר הכלכלי חלקם נאלצו גם לסגור את עסקיהם ולפטר את העובדים באופן סופי.

 

החזרה מחל"ת

מעסיק שנאלץ לפטר את עובדיו בשל סגירת העסק צריך לקיים הליך פיטורים על פי דין. כלומר, עליו לקיים שימוע, תקופת הודעה מוקדמת, למסור לעובד מכתב פיטורים ולבסוף עליו לשלם לו פיצויי פיטורים.

מרגע שהוזמן העובד לשימוע תקופת החל"ת נקטעת, ואסור לה לחפוף עם תקופת ההודעה המוקדמת המגיעה לכל עובד העומד בפני פיטורים.

 

תקופת ההודעה המוקדמת

תקופת ההודעה המוקדמת, לה זכאי כל עובד לפני פיטורים בהתאם לוותק שלו במקום העבודה, צריכה גם היא להתקיים כחוק. כלומר, על המעסיק להמשיך לספק עבודה לעובדיו במשך כל תקופה זאת.

כמובן שדבר זה עלול להיות בעייתי עבור מעסיקים שסוגרים את עסקם, ולכן עומדת בפניהם גם אפשרות של תשלום "חלף הודעה מוקדמת". תשלום זה כולל שכר עבודה מלא לעובד המפוטר בעבור תקופת ההודעה המוקמת לה היה זכאי.

 

פיטורי עובדת המוגנת מכוח עבודת נשים

גם פה החוק לא עושה הנחות למעסיק שסוגר את עסקו ודורש ממנו לקבל היתר לפיטורי עובדת המוגנת מכוח חוק זה. את ההיתר ניתן לקבל ממנהלת תחום חוק עבודת נשים במשרד העבודה.

 

מעסיק שלא יכול לעמוד בהתחייבויותיו

כל מה שאמרנו עד עכשיו טוב ויפה, אך במציאות של משבר כלכלי כמו שאנו חווים בתקופת הקורונה, פעמים רבות בעלי עסקים שנאלצים לסגור אינם יכולים לעמוד בכל ההתחייבויות שפירטנו לעיל. כתוצאה מכך עלולות זכויות העובד בפיטורים, למשל זכותו לפיצויי פיטורים, להיפגע.

בפני עובד שנקלע למצב כזה עומדות אחת משתי דרכי פעולה אפשריות: מיצוי פעולות מול המעסיק, ואם זה לא אפשרי – פנייה לביטוח לאומי.

אפשרות ראשונה: הגשת צו פשיטת רגל או פירוק לבית המשפט

השלב הראשון והחשוב ביותר בדרך למיצוי זכויותיהם של העובדים במקרה של סגירת העסק או החברה הוא הגשת בקשה לצו פירוק או פשיטת רגל כנגד המעסיק. פעמים רבות בקשה כזאת מוגשת על ידי הנושים הגדולים, בנקים למשל, אך אם אין זה כך חשוב לאגד את העובדים ולהגיש בקשה שכזאת.

הדבר חשוב במיוחד מכיוון שבמסגרת הליך זה בית המשפט בודק האם המעסיק אכן אינו יכול לעמוד בהתחייבויותיו. אם הוא מוצא שכך הדבר, נכסי המעסיק מועברים לנאמן שתפקידו לכסות את חובות המעסיק על ידי חלוקת הנכסים, כאשר העובדים נחשבים לנושים בעלי זכות קדימה.

חשוב לדעת שמרגע שניתן צו פירוק סופי, נושים בעלי שיעבוד צף עוקפים בתור לפירעון חובותיהם את הנושים בעלי זכות הקדימה, ואז עלול להיווצר מצב בו לא נותר דבר בקופת הפירוק לעובדים.

זאת הסיבה שכדאי להיעזר בעורך דין לדיני עבודה כבר לפני תחילת הליך הפירוק, וכך לנסות לנצל כמה שאפשר את זכות הקדימה, לפני מתן צו הפירוק.

 

אפשרות שנייה: הגשת תביעה לביטוח לאומי

כפי שראינו, לעיתים מימוש נכסיו של המעסיק אינו מספיק לסילוק כל חובותיו. חוק זכויות עובדים בפשיטת רגל ופירוק מתייחס למקרים כאלה וקובע שניתן יהיה במקרים מסוימים לקבל פיצוי מביטוח לאומי במקום מהמעסיק.

 

מסמכים שיש לצרף להגשת התביעה

ראשית נסביר כיצד מגישים תביעה כזאת. על מנת להגיש תביעה יש לפנות לביטוח לאומי עם המסמכים הבאים: שלושה תלושי משכורת אחרונים, מסמך המעיד על מועד תחילת העבודה, מסמך המפרט את גובה הסכומים שהפריש המעסיק לקופת הגמל לצורך פיצויי פיטורים, אסמכתאות לרצף בעבודה וטופס 106.

 

מה כולל הפיצוי?

תשלום זה כולל משכורות שלא שולמו על ידי המעסיק על כל התוספות הסוציאליות, ופיצויי פיטורים המגיעים לעובד, בניכוי הסכומים שהמעסיק הפריש כבר לקרנות. הסכום הכולל של שני המרכיבים הללו לא יעלה על 114,452 ₪.

 

מה אינו כולל הפיצוי?

פיצוי על פי חוק זכויות עובדים בפשיטת רגל ופירוק מביטוח לאומי אינו מכסה הוצאות רכב, טלפון, אש"ל ופדיון ימי מחלה.

 

תשלומים לקופת גמל

לעיתים המעסיק חייב לעובדיו המפוטרים גם תשלום לקופות גמל שונות. במקרים כאלה בדרך כלל החברה שמנהלת את קופות הגמל תגיש את התביעה בשם העובדים, ואין העובד צריך לעשות זאת בעצמו.

 

דחיית התביעה

גם אם נדחתה תביעתכם מול ביטוח לאומי באופן מלא או חלקי, אין זה סוף הסיפור. ניתן להגיש ערעור על החלטת הביטוח הלאומי לבית המשפט שמתעסק בהליך הפירוק של מקום העבודה.

 

סיכום – לא נעים לראות מקום עבודה סגור

לא נעים לראות מקום עבודה סגור, אך לצערנו אנחנו הולכים ורואים עוד ועוד כאלה בתקופה האחרונה, וכרגע קצת קשה לראות את הסוף. אופטימיות זה דבר חשוב, וכדאי תמיד לאמץ חשיבה חיובית, אך גם צריך להיות ראליים ולהתכונן לקראת מה שעלול לבוא מחר.

גם אם כרגע מקום העבודה שלכם ממשיל לפעול, כדאי שתתחילו ללמוד ולהבין מה יהיו המשמעויות של סגירתו וכיצד זה ישפיע עליכם כעובדים.

בכל מקרה כדאי להתייעץ עם עורך לדיני עבודה, שיסביר לכם בדיוק את משמעותו של עסק שפושט רגל, ושיוליך אתכם בבטחה דרך מסלול המוקשים של מיצוי זכויותיכם כעובדים בתקופה לא קלה זאת. משבר הקורונה פגע גם בכם? פנו לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד מומחית לדיני עבודה.

חובות המעסיק_ סגירת עסק בעקבות משבר הקורונה
חובות המעסיק_ סגירת עסק בעקבות משבר הקורונה
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>