ClickCease
חיפוש

עורך דין מיסים

דיני המיסים הם אחד התחומים המשפטיים המרכזיים בחיינו. מדובר בתחום שנחשב מורכב וסבוך למדי, ולכן רובנו מעדיפים שלא להתעסק בו. אך האמת היא שלא כדאי להעלים עין מנושא שיש לו השפעה כלכלית גדולה כל כך על חיינו. זאת ההזדמנות שלכם לגעת ולהבין, ולו במעט, במה מדובר ואף להכיר את תפקידו של בעל המקצוע המומחה בתחום, הלא הוא, עורך דין מיסים.

 

אז מה זה דיני מיסים?

מערכת דיני המיסים היא מערכת מודרנית המורכבת מחוקים שונים שנועדה להטיל מס על הפעילות הכלכלית במדינה לטובת הפעילויות השלטוניות השונות.

מטרתה העיקרית של מערכת מס מודרנית היא העברת כספים מהפרט אל השלטון, וזאת הן כדי לממן את פעילותו של השלטון והן על מנת ליצור חלוקה מחדש של העושר בין האזרחים. מטרה נוספת, מרכזית פחות, של דיני המס היא להכווין התנהגות דרך הטלת מס גבוה יותר על פעולות בלתי רצויות לחברה ולהפך, הקלת נטל המס מעל פעילויות רצויות לחברה.

 

עורך דין מיסים – מה תפקידו?

בעת עיצוב דיני המיסים נשקלים מספר שיקולים נורמטיביים, כאשר שניים מהם עלולים לסתור אחד השני. שני השיקולים הללו הוא שיקול הצדק החלוקתי מול שיקול הפשטות. בעוד ניסיון ליצור צדק חלוקתי מחייב מערכת מס מורכבת ומסועפת, שיקול הפשטות דורש דיני מיסים פשוטים ככל האפשר, כך שכל נישום יוכל לדעת בקלות מהן חובות המיסוי המוטלות עליו.

בשל המתח בין השיקולים הללו פעמים רבות דיני המיסים בפועל כלל אינם פשוטים להבנה לאזרח הפשוט, ובדיוק לשם כך קיימים אנשי מקצוע כמו עורך דין מיסים. עורך דין מיסים הוא עורך דין שבקיא במערכת המס על כל מרכיביה וביכולתו לנהל עבור הנישום את חובותיו המיסוויות בהצלחה.

לעורך דין מיסים תפקיד חשוב גם בייצוגו של הנישום מול הרשויות במקרה של הסתבכות בדיני המיסים. חשוב להבין שהסתבכות כזאת יכולה לקרות פעמים רבות בתום לב, שכן, כאמור לעיל, מדובר בדינים מורכבים ביותר. היעדר ליווי של עורך דין מיסים במקרה כזה עלול להחמיר את מצבו של הנישום ולפגוע ביכולת ההגנה שלו.

 

עורך דין מס הכנסה

פקודת מס הכנסה היא חלק אינטגרלי במערכת דיני המיסים בישראל. מכוחה מוטל מס על הכנסתו של כל אזרח או תאגיד. בישראל מס ההכנסה הוא פרוגרסיבי, כלומר שיעורו עולה ככל שההכנסה עולה. הפרוגרסיביות נעשית בצורה של חלוקה למדרגות מס, כאשר בכל מדרגה שיעור המס שונה.

פרוגרסיביות זו, שנוצרת כתוצאה מהרצון לקדם צדק חלוקתי, יוצרת מס מורכב למדי, זאת על אף שמדובר במס בסיסי שכמעט כל אזרח נדרש לשלם באופן קבוע.

כאשר מדובר בשכירים מס ההכנסה מנוכה ישירות על ידי המעסיק, וכך אין להם צורך להתעסק בפרטי המס המסובך, אך לא כך הדבר בנוגע לעצמאיים. אלו צריכים להפריש את מס ההכנסה בעצמם, ואלא אם מדובר במומחים לדיני מיסים, כנראה שהם יזדקקו לעזרתו של איש מקצוע.

כאן נכנס לתמונה עורך דין מס הכנסה. חשוב להדגיש שעזרה של איש מקצוע במקרה כזה היא אינה מותרות, שכן העלמת מס, גם אם היא נעשית בלא כוונה, היא עבירה שהענישה עליה אינה קלה כלל. היעזרות באיש מקצוע כבר מההתחלה תמנע הסתבכויות לא נעימות בהמשך.

 

עבירות מס

ככלל, התנהגות שאינה בהתאם לחוקי מערכת המס עלולה להיחשב כעבירה פלילית. עבירות מס מחלוקת לשני סוגים:

 

סוג ראשון – עבירות מס טכניות

עבירות מס טכניות הן עבירות שלא נדרשת כוונה בביצוען, כלומר ניתן להרשיע במשפט פלילי בגינן גם אם הנישום לא התכוון לעשותן. על אף היותן עבירות טכניות בתי המשפט נוטים לקחת גם אותן ברצינות רבה, ולעיתים אף לגזור עונשי מאסר בגינן.

בין עבירות אלו ניתן למצוא את העבירות הבאות: אי העברת מס שנוכה על פי פקודת מס הכנה, אי הגשת דוח שנתי למס הכנסה או למע"מ, אי ניכוי מס במקור, אי הגשת תצהיר הון במועד המבוקש.

 

סוג שני – עבירות מס מהותיות

עבירות מס מהותיות הן עבירות שעל מנת להרשיע בהן יש צורך בהוכחת כוונתו של הנישום לעבור עליהן. מדובר בעבירות שמסווגות כפשע, כלומר עונש המאסר המרבי עליהן הוא מעל שלוש שנים.

בין עבירות אלו ניתן למצוא את העבירות הבאות: העלמת מס, השמטת הכנסות, הברחת נכסים, הגשת דוחות כוזבים, ניהול פנקסי חשבונות כוזבים, ועוד.

 

גילוי מרצון

כפי שראינו בסעיף לעיל, עבירות מס הם עניין לא פשוט כלל ועלולות לטמון בחובן עונשי מאסר כבדים. אך מה יעשה אדם שכבר יש בחזקתו כספים שלא שולמו בגינם מיסים? האם אין דרך חזרה? למעשה ישנה. קוראים לה גילוי מרצון.

גילוי מרצון הוא פנייה לרשות המיסים על מנת לדווח על ההכנסות שלהם ולשם עליהן מס. כך יכולים הנישומים לקבל חסינות מהעמדה לדין פלילי בגין עבירות המס שעשו בעבר, ואילו רשות המיסים מזרימה לקופתה מיליונים שבעבר היו נותרים בכיסי המעלימים.

ניתן לבצע גילוי מרצון רק פעם אחת, ורק אם לא החלה כבר חקירה פלילית כנגד הנישום או מי מקרוביו.

 

סוגי מיסוי נוספים

עד כה דנו בעיקר במס הכנסה, אך מערכת המס בישראל כוללת בתוכה סוגי מיסויים נפוצים שונים ונוספים. נדון במרכזיים שבהם:

 

מיסוי מקרקעין

אדם שבבעלותו מקרקעין מתעשר למעשה כאשר ערך הקרקע שלו עולה. במקרה של מקרקעין, בניגוד למקרה של משכורת למשל, את המיסוי על ההכנסה שנוצרת כתוצאה מכך לא גובים באופן תקופתי, אלא רק בעת העברת המקרקעין מיד ליד.

בעת מכירת המקרקעין משווים את מחיר המכירה שלה למחיר הקנייה, כלומר בודקים את הרווח שנוצר בעקבות עליית ערך הקרקע, וממסים אותו. מס זה נקרא מס שבח.

מערכת מס השבח כוללת בתוכה פטורים והקלות במס שונים ומגוונים. מסיבה זאת כדאי לקיים כל מכירה וקנייה של קרקע בליווי של עורך דין מומחה מיסוי מקרקעין. עורך דין כזה ידע לדווח על העסקה כחוק, להתנהל בבטחה מול רשויות המס, ולדאוג לכך שתקבלו את כל המגיע לכם.

 

מיסוי בינלאומי

ישנם שתי שיטות עיקריות להחלטה את מי למסות. השיטה הראשונה היא שיטת מס טריטוריאלית, לפיה גובים רק מהכנסות שיוצרו בתוך המדינה. השיטה השנייה היא שיטת מס פרסונלית, המאפשרת גביית מס גם על הכנסות של תושבים שהונפקו מחוץ למדינה.

החל משנת 2003 ישראל נוהגת בשיטת המיסוי הפרסונלי, כך שכל הכנסותיו של תושב ישראל, בין מחו"ל ובין מהארץ מחויבות במס, והכנסותיו של תושב חוץ חייבות במס רק על הכנסות שהונפקו בארץ.

שיטה זאת מחייבת לעיתים מיסוי בינלאומי, שעלול ליצור כפל מס עם המדינה בה נוצרו ההכנסות. כדי למנוע זאת נחתמות אמנות בין מדינות שונות שמטרתן לפתור בעיה זאת. לאמנות אלו יש כוח רב, ועל כן כדאי לכל נישום הנתון למס כפול לברר מה מצבו בנוגע אליהן.

 

מיסוי חברות

מיסוי חברות הוא בעצם מס שמוטל על רווחיה של חברה בע"מ. עיצובו של מס זה נחשב לקריטי בעבור הכלכלה המקומית, שכן מס גבוה משמעותו פחות יזמות עסקית, פחות חברות, פחות מקומות עבודה. מס נמוך לעומת זאת משמעותו פחות כסף לקופת המדינה.

בין שני השיקולים המנוגדים הללו יש ליצור שיעור מס אופטימלי. כיום שיעור מס החברות בישראל עומד על 23% מרווחי החברה. מדובר בשיעור לא קטן, אך ניתן להפחית את שיעור המס על חברה באמצעות פעולות שונות המפורטות בחוק לעידוד השעות הון בישראל.

 

סיכום

אכן דיני המיסים הם נושא מורכב, מסובך ומסועף. לאדם ללא רקע, השכלה וניסיון בדינים אלו ובהתמודדות מול מערכות המס השונות יהיה קשה מאוד לנהל עניינים אלו בבטחה.

עם זאת, ניהול נכון של המס המוטל על האדם הוא קריטי, שכן, כפי שראינו, אי ניהול נכון עלול לעלות לנישום בעבירה פלילית ובעונשי מאסר כבדים.

לכן חשוב כל כך להיעזר באיש המקצוע הנכון, כזה שידאג שתעמדו בכל חובתכם החוקיות אך בו בזמן תנצלו את כל ההקלות המגיעות לכם על פי חוק. לייעוץ נוסף בדיני מיסים פנו למשרדנו.

עורך דין מיסים
עורך דין מיסים
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>