ClickCease
חיפוש

זכויותיו של אזרח עובד צה"ל

 

במערכת הביטחון כולה מועסקים אלפי אזרחים עובדי צה"ל. עובדים אלו מועסקים במגוון תחומים, ומקיימים יחסי עבודה עם מערכת הביטחון. אותם עובדים אינם לובשים מדים ואינם חלק מהצבא הסדיר. לאזרחים עובדי צה"ל מעמד מיוחד, ואיתו מגיעות גם זכויות מיוחדות. אז מהן זכויותיו של אזרח עובד צה"ל? על זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

זכויות אזרח עובד צה"ל – הקדמה

כאמור לעיל, אזרחים עובדים צה"ל אינם חיילים בקבע, ולכן הזכויות המיוחדות של חיילי קבע אינן תמיד רלוונטיות להן. כך למשל גיל הפרישה של אזרחים עובדים צה"ל הוא כגיל הפרישה של כל עובדי המגזר הציבורי, ולא כגיל הפרישה של חיילים בקבע.

אופן ההעסקה של אזרחים עובדי צה"ל הוא בדרך כלל במסגרת הסכם קיבוצי, שהצדדים לו הם הארגון הארצי לעובדי צה"ל מו הצד האחד ומערכת הביטחון מן הצד השני.

הסכם קיבוצי משמעותו שאזרח עובד צה"ל לא חותם על חוזה עבודה אישי, אלא שכל עובדי צה"ל חתומים על הסכמי עבודה שמעניקים להם את אותם הזכויות.

את פירוט הזכויות המלא של אזרח עובד צה"ל ניתן למצוא בחוברת מידע שמפיץ הארגון הארצי לעובדי צה"ל, נפרט להלן את העיקריות שבהן.

 

זכות ראשונה – חופשות

ימי החופשה של אזרח עובד צה"ל נקבעים על פי שלושה פרמטרים: דירוג, וותק בעבודה ודרגה. ניתן גם לצבור עד 59 ימי חופשה בשנה, אך זאת אך ורק בתנאי שהעובד יצא לחופשה בת 7 ימים רצופים לפחות, כולל שישי שבת, באותה שנה.

אזרח עובד צה"ל זכאי גם לחופשות בתשלום מלא בחגים, וכן בכל יום אחר שנקבע על ידי חוק המדינה להיות יום שבתון. בנוסף לכך עומד לרשות של העובד יום בחירה נוסף של חופשה בתשלום מתוך רשימה סגורה של מועדים מיוחדים, הכוללים בעיקר ערבי חגים וחגים שאינם נחשבים לשבתון.

בנוסף לכך זכאי העובד לחופשת משפחה, כלומר יום חופש אחד בתשלום מלא באחד מן האירועים הבאים: חתונת בנו/ביתו, הולדת בנו/ביתו או חתונת עצמו. במקרה של פטירת אדם קרוב ממדרגה ראשונה יהיה זכאי העובד לחופשת אבל בתשלום בת שמונה ימים קלנדריים.

 

זכות שנייה – השתלמויות

לאזרחים עובדי צה"ל זכויות שונות גם בהקשר של לימודים והשתלמויות. כך למשל זכאי אזרח עובד צה"ל, שהוא בוגר 11 שנות לימוד לפחות, לגמול השתלמות בעבור קורסים שלקח. עם זאת, על מנת לזכות בגמול ההשתלמות על העובד לקחת קורסים בעלי היקף שעות מסוים שיש להם זיקה למקצוע שלו.

כאשר מדובר בעובד בעל תואר אין צורך בשעות בעלות זיקה למקצוע, וניתן לקבל גמול השתלמות על שעות כלליות בלבד.

אם עובד צה"ל נשלח להשתלמות מקצועית על ידי יחידתו לצורך תפקידו ייראו את שעות ההשתלמות כשעות עבודה לכל דבר ועניין.

 

זכות שלישית – לימודים אקדמיים

אזרח עובד צה"ל רשאי ללמוד לימודים אקדמיים תוך כדי מילוי תפקידו בהתקיים התנאים הבאים:

  1. קבלת אישור מהגורמים המוסמכים לכך.
  2. עובד בעל וותק של שנתיים לפחות כאזרח עובד צה"ל.
  3. חוות דעת אחרונה חיובית, בציון של 1 או 2, והמלצה חיובית של המפקדים.
  4. לא מתקיימת נגד העובד חקירת מצ"ח בעת הגשת הבקשה.
  5. מדובר בעובד המועסק במשרה מלאה.

 

חשוב לציין שהאישור ללמוד לימודים אקדמיים ניתן כל פעם לשנה אחת בלבד, ולכן אם מדובר בלימודים שאורכים יותר משנה יש להגיש בקשה חדשה לקראת כל אחת משנות הלימודים.

זכות רביעית – ביטוחים

אחד היתרונות המשמעותיים של איגוד עובדים הוא האפשרות להשיג לחברי הארגון ביטוחים משתלמים בפרמיות נמוכות. גם לארגון עובדי צה"ל ישנם הסכמים עם חברות ביטוח, המעניקים לכל האזרחים עובדי צה"ל ביטוחים שונים. נפרטם להלן:

 

ביטוח חיים

הארגון מציע לאזרחים עובדים צה"ל ביטח חיים, המבטח מפני פטירת העובד, פיטרת בן הזוג או נכות צמיתה של העובד. עלות הפרמיה של ביטוח חיים לאזרח עובד צה"ל עומדת על 30.33 ₪ בחודש, וניתן לצרף לביטוח אף את בן/בת הזוג בפרמיה נוספת של 5.83 ₪ לחודש בלבד.

 

ביטוח בריאות

בנוגע לביטוח בריאות עומדות בפני אזרח עובד צה"ל מספר אפשרויות. ארגון העובדים מממן לכל האזרחים עובדי צה"ל ביטוח בריאות בסיסי, ללא צורך בהשתתפות העובד. עם זאת, העובד יכול לבחור בביטוח בריאות מורחב, הכולל בתוכו יותר מצבים ושירותים רפואיים, שגם הוא מסובסד על ידי הארגון, אם כי לא באופן מלא.

 

ביטוח תאונות אישיות

ארגון עובדי צה"ל מציע לחבריו גם ביטוח תאונות אישיות במחיר מסובסד. ביטוח זה מכסה מקרים של פציעה או מוות עקב תאונה אישית, כלומר כזו שלא נגרמה עקב העבודה.

 

זכות חמישית – רווחה

תחת זכות הרווחה נכנסות זכויות שונות ומגוונות המגיעות לאזרח עובד צה"ל, ניתן כמה דוגמאות:

 

הלוואות

אזרחים עובדי צה"ל יכולים להיות זכאים להלוואות מבנקים שונים, איתם יש לארגון עובדי צה"ל הסכמים, בפרמיה משתלמת. סכומי ההלוואות שניתנות במסגרת זו נעים בין 30,000 ₪ ל-150,000 ₪.

 

מלגות ילדים

אזרחים עובדים צה"ל זכאים גם להטבות עבור ילדיהם, וביניהן זכות למלגה עבור לימודי הילדים ועבור קייטנות הקיץ. גובה המלגה עבור לימודם עד גיל תיכון היא 900 ₪, ועבור לימודים גבוהים עומדת המלגה על 1,300 ₪.

סכום המלגה עבור קייטנות קיץ הוא עד 50% מסך ההוצאה, אך לא יותר מ-300 ₪ עבור כל ילד. חשוב לדעת כי סכומי המלגות שלהן משתנים ונקבעים מחדש מידי שנה, ולכן יש להתעדכן במצב הנוכחי.

 

מועדון צרכנות – "חבר"

חבר הוא מועדון צרכנות הנועד להציע לחבריו מבצעים ודילים צרכניים שונים לאורך השנה כולה. במקור חבר הוא ארגון של משרתי קבע וגמלאי צה"ל, אך גם אזרחים עובדי צה"ל רשאים להצטרף אליו כעמיתים.

עמיתים אינם זכאים לכל ההטבות שזכאים להן חברים בארגון, אך כדי להשלים את הפער מציע ארגון עובדי צה"ל אתר מיוחד לחבריו בו יוכלו למצוא מחירים מסובסדים למגוון אתרים.

מעוניינים לדעת עוד על זכויות אזרח עובד צה"ל? פנו לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד מומחית לדיני עבודה.

זכויותיו של אזרח עובד צה_ל
זכויותיו של אזרח עובד צה_ל
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>