ClickCease
חיפוש

זכויות עובד זר בעבודה – כל המידע

 

בניגוד לתפיסה הרווחת, העסקתם של עובדים זרים איננה מקלה על המעסיקים מבחינת הזכויות שיש לספק להם כעובדים, ואפילו להיפך. עובד זר זכאי לתנאי העסקה זהים לחלוטין לזה של שכיר ישראלי, ומגיעות לו זכויות נוספות הקשורות להסדרת מעמדו. אז בואו לקרוא את כל המידע על זכויות עובד זר בעבודה.

 

זכויות עובד זר בעבודה – מה הן כוללות?

כפי שכבר הזכרנו לעיל, לעובד זר מגיעים כל תנאי ההעסקה וזכויות ההעסקה שנקבעו בחוק לגבי כל עובד שכיר. רוב מוחלט של דיני העבודה הם קוגנטים, כלומר – לא ניתן להתנות עליהם, וחלים על כל אדם באשר הוא, ללא קשר לשאלת אזרחותו.

אם כן, זכויותיו של עובד זר כוללות שני רכיבים:

  1. הזכויות שמגיעות לכל עובד באשר הוא, כמו: ביטוח פנסיוני, יום מנוחה שבועי, חופשות ועוד.
  2. זכויות ייחודיות לעובדים זרים הקשורות בהסדרת מעמדו בישראל.

במסגרת מאמר זה נתרכז בעיקר במרכיב השני של זכויות העובד הזר, וזאת משום ששאר הזכויות אינן ייחודיות דווקא לעובדים זרים, וניתן למצוא מדריכים רבים ושונים העוסקים בהן.

אם כן, נסקור עתה מספר זכויות מרכזיות שהינן ייחודיות לעובדים זרים בישראל.

 

זכות ראשונה – הזכות למגורים הולמים

רבות מן הזכויות הייחודיות של עובדים זרים מוסדרות בחוק עובדים זרים, תשנ"א-1991 (להלן: חוק עובדים זרים), וכך גם זכותם של עובדים זרים למגורים הולמים, המופיעה בסעיף 1ה לחוק.

זכות זו כוללת את חובתו של המעסיק לדאוג לעובד הזר למגורים הולמים למשך כל תקופת העסקתו, וגם למשך 7 ימים לאחריה. הדבר נכון גם כאשר מקום מגוריו של העובד הזר הוא בביתו של מעסיקו.

 

מהם מגורים הולמים?

חוק עובדים זרים, והתקנות שניתקנו בעקבותיו, אינן מסתפקות בקביעה כללית בדבר "מגורים הולמים", ומפרטות בדיוק רב מה כוללים מגורים הולמים.

אם כן, מגורים הולמים על פי הדין הישראלי כוללים: שטח לינה של 4 מ"ר לפחות, ארון בגדים או תא בארון בגדים עם מנגנון נעילה, כלי מיטה, אמצעי חימום וקירור, מקרר, כלי אוכל, שירותים ומקלחת במרחק סביר, תאורה חשמלית, מכונת כביסה בבניין ואמצעי לכיבוי שריפות.

יש לשים לב כי אין חובה לספק לעובד הזר חדר נפרד, אבל הדבר מומלץ בעיקר כאשר מדובר בעובד זר בסיעוד המתגורר בביתו של המעסיק.

 

ניכוי הוצאות מגורים על ידי המעסיק

החובה לספק מקום מגורים היא חובה מוחלטת על המעסיק, אך הוא בהחלט רשאי לנכות משכרו של העובד את ההוצאות שלו על כך, עד לגובה של תקרה מסוימת.

סכום התקרה משתנה בהתאם לאזור המגורים, לסוג העבודה בה מועסק העובד הזר, ולשאלה האם המעסיק הוא גם בעליו של המגורים, ונע בין 120 ל-485₪ בחודש.

זכות שנייה – הזכות לביטוח בריאות

הזכות המרכזית השנייה שהינה ייחודית לעובדים זרים, וזאת משום שאזרחי המדינה כולם מבוטחים באופן אוטומטי על ידי ביטוח בריאות ממלכתי, היא הזכות לביטוח בריאות.

זכות זו כוללת את חובתו של המעסיק לרכוש בעבור העובד הזר ביטוח בריאות פרטי על חשבונו, בין אם מדובר בעובד זר חוקי ובין אם מדובר בעובד זר ששהייתו בארץ אינה על פי החוק.

 

מה כולל הביטוח הרפואי?

פוליסת ביטוח רפואי של עובדים זרים כוללת כיסויים שונים, ובהם: רפואה ראשונית, ניתוחים, ביקור רופאים מומחים, ביקור במיון ובבתי חולים, מרשמי תרופות, בדיקות אבחוניות, בדיקות מעבדה, בריאות האישה, עזרה ראשונה ברפואת שיניים, בדיקות הדמיה, הליכון, כיסא גלגלים, ועוד.

הפוליסה שקונה המעסיק אינה חייבת לכלול את הפרטים הבאים: לידה, מצב רפואי קיים, בדיקות גנטיות, טיפולי פוריות, בעיות בתפקוד המיני ועוד.

בנוסף הפוליסה אינה מכסה מקרים להם אחראים גופים אחרים, הביטוח הלאומי או כל גוף מדינתי אחר, כמו במקרה של נזקי גוף בתאונות דרכים או תאונת עבודה.

חשוב לציין כי פוליסת ביטוח רפואי לעובד זר תקפה לשנה בלבד, ויש לחדשה 3 חודשים לפני תום התקופה.

את השירותים הרפואיים עצמם יקבל העובד הזר דרך קופת חולים "כללית", לה יש הסדר עם חברות הביטוח הפרטיות שמבטחות עובדים זרים.

 

ניכוי הוצאות ביטוח רפואי על ידי המעסיק

בדומה להוצאות המגורים, גם את הוצאות הביטוח הרפואי שמחויב המעסיק לספק לעובדו הזר ניתן לנכות משכרו של העובד, עד לגובה של תקרה מסוימת.

גובה התקרה תלוי בשאלה האם מדובר בעובד זר בסיעוד או בעובד זר מתחום אחר, כך שבעוד עבור עובד זר בסיעוד ניתן לנכות עד מחצית מהוצאותיו של המעסיק, ובלבד שסכום הניכוי לא יעלה על 143.11₪ בחודש, עבור עובד זר מתחום אחר ניתן לנכות עד שליש, ובלבד שסכום הניכוי לא יעלה על 124.72₪ בחודש.

 

זכות שלישית – הזכות לביטוח לאומי

בניגוד לביטוח הבריאות הממלכתי, שבמסגרתו מבוטחים אזרחי ותושבי ישראל בלבד, הביטוח הלאומי מעניק כיסוי מסוים גם לעובדים זרים באופן אוטומטי, ללא שהמעסיק יצטרך לשאת בהוצאות מיוחדות על כך.

כמובן שבדומה להעסקתו של כל עובד שכיר, גם במקרה של העסקת עובדים זרים חלק מתשלום דמי הביטוח הלאומי נופל על כתפיו של המעסיק, אך לא מדובר פה בהוצאה ייחודית שדורשת העסקתם של עובדים זרים.

 

מה כולל הביטוח הלאומי לעובדים זרים?

אם כן, הביטוח הלאומי מעניק לעובדים זרים ביטוח בגין 3 סוגים של מקרים:

  1. קצבאות ותשלומים הקשורים באימהות, כמו למשל: דמי לידה, קצבאות ילדים, מענק לידה וכו'.
  2. קצבת פגיעה בעבודה.
  3. פשיטת רגל של המעסיק או פירוקה של החברה המעסיקה.

 

סיכום

כפי שניתן להבין ממאמר זה, העסקתו של עובד זר עשויה להיות לעיתים "כאב ראש" לא קטן. אולם, היעזרות בעורך דין מומחה לדיני עבודה שיש לו ניסיון בליווי העסקה של עובדים זרים יכולה בהחלט להוריד נטל רב מכתפיו של המעסיק.

חשוב לדעת כי מעסיק שאינו מעניק לעובדיו הזרים את כל הזכויות המגיעות להם כחוק עשוי להיות חשוף לסנקציות פליליות, ועל כן אין לזלזל בכך.

 

לייעוץ משפטי בנושא פנו לעו"ד ליאת פייגל, עורכת דין מומחית לדיני עבודה.

זכויות עובד זר בעבודה – כל המידע
זכויות עובד זר בעבודה – כל המידע
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>