ClickCease
חיפוש

הזכות לסביבת עבודה הולמת 

מבחינת דיני עבודה וזכויות עובדים, העשורים האחרונים מאופיינים במודעות גבוהה יותר וגישה הבאה לקראת העובד כדי לשמור על תנאי עבודה נאותים במקום עבודתו. לפיכך, ראוי שהמעסיק יקנה לעובד סביבת עבודה הולמת, הכוללת לכל הפחות את התנאים המינימליים להם זקוק כל אדם. המחוקק עומד על הזכות לסביבת עבודה הולמת עבור כל עובד באשר הוא. 

 

דיני עבודה

נעים להכיר – דיני עבודה במדינת ישראל. דיני עבודה הינם חוקים משפטיים סוציאליים המשקפים את רוח המדינה הדמוקרטית. חוקים אלה באים על מנת לדאוג לאזרחי ישראל, אך לא רק, בכל הנוגע לעולם העבודה. המטרה היא להסדיר יחסים בין מעסיק לעובדיו ולשמור על תקינות העבודה. בין היתר כוללים דיני עבודה, הסדרה של זכויות העובדים, תקנון מספר שעות ליום עבודה ולחודש עבודה, תקנון שכר מינימום, שמירה על הזכות לכבוד בין העובד למעסיק ביחס הולם. עוד, שומרים דיני העבודה על הזכות לסביבת עבודה הולמת עבור כל עובד.

 

שמירה על דיני עבודה עבור אזרחי ישראל ועובדים זרים

נכון שדיני העבודה אמורים להגן על אזרחי ישראל ולשמור על שלמות בריאותם ותנאיהם במקום העבודה ובין המעסיק לעובדים. המטרה היא ליצור מדינה דמוקרטית ומתקדמת יותר. אולם כמדינה כזו, דוגלת ישראל בשמירה על העובדים באשר הם. לצערנו ישנה תופעה של עובדים זרים שחלקם אינם חוקיים או שאינם אזרחי ישראל ולא פעם אנו עדים לניצול החוק על ידי המעביד עבור עובדים כאלה. חשוב לדעת, שהמחוקק עומד על תנאי עבודה נאותים עד כמה שניתן, וגם עבור עובדים שאינם אזרחי ישראל, ניתן לפנות לייעוץ משפטי בנושא.

 

סביבת עבודה הולמת

סביבת עבודה- הגדרה

כדי להבין מהי הזכות לסביבת עבודה הולמת, יש תחילה להגדיר מהי סביבת עבודה כזו. סביבת עבודה הינה התנאים הפיזיים והרגשיים שמקבל העובד בסביבתו. נבחן את שתי ההגדרות- פיזית ורגשית (השניה מורכבת יותר).

סביבת עבודה פיזית ורגשית

  • סביבת עבודה פיזית, הנה התנאים החומריים ומרחב העבודה שהעובד מקבל.
  • סביבת עבודה רגשית, הנה יחסי העבודה בין העובדים עצמם ובין העובד והמעסיק, ומרקם היחסים ביניהם.

 

סביבת עבודה פיזית

סביבת עבודה פיזית כוללת את התנאים החומריים ומרחב העבודה שניתן לעובד. התנאים הבסיסיים ביותר הינם כסא לשבת (גם אם העבודה היא דינמית), גישה נוחה למחשב ושולחן.
תנאים אלה נראים מובנים מאליהם אולם לא כל העובדים מקבלים תנאים אלה. כך למשל, בעבר הוגשו תלונות על ידי עובדי סופרמרקטים ומכולות שונים, על כך שהקופאיות וחלק מעובדי הסופר אינם רשאים לשבת בזמן משמרת. קופאיות היו נדרשות לעמוד במשך כמה שעות בזמן העברת המוצרים! בעקבות הפניות של עובדי הסופר, יצאו גורמים שונים למחאה והגישו תביעה בבית דין לעבודה. המחוקק הרואה את טובת העובדים הכריע עבור עובדי הסופר וכיום ישנה חובה לספק להם מקום ישיבה וכסא נח. עם כך, הזכות לסביבת עבודה הולמת כוללת בתוכה את התנאים הכי בסיסיים שיאפשרו לעובד לבצע את עבודתו בצורה נוחה ומיטבית, עם דאגה לרווחתו.

 

סביבת עבודה פיזית  – "מותרות אישיות" וצווארון לבן

הזכות לסביבת עבודה הולמת כוללת גם את התנאים הבסיסיים הנדרשים לביצוע עבודה מסויימת, גם אם הם יכולים להיחשב כמותרות בעולם העבודה. כך למשל, עובד צווארון לבן, קרי עובד משרדי, הזקוק לשולחן, מחשב ומרחב שקט לביצוע עבודתו ואינו מקבל זאת. עבור עובדים מסוימים יחשב הדבר כמותרות, אולם זהו צורך בסיסי לביצוע העבודה. ישנן עבודות שאינן נחשבות משרדיות אך בפועל הן דורשות תנאי משרד.

 

סביבת עבודה פיזית – דוגמא מהוראה

דוגמא הלקוחה מעולם ההוראה, לפיה נדרשות המורות למלא דוחות ולהזין ציונים. עד השנים האחרונות, היה בחדר המורים מחשב או שניים עליהם היו המורים יכולים לעבוד, מתוך צוות של עשרות מורים. כיום עומלים בתי הספר על הכנסת סביבה דיגיטלית נגישה עבור כל מורה. אמנם הדבר עוד לא בוצע במלואו (כלומר מחשב לכל מורה), אולם בתי הספר מחוייבים כיום לדאוג לחדרי עבודה למורים הכוללים פינות עבודה שקטות עם שולחנות וגישה נוחה למחשב. בעיריות מסוימות אף יצאו במבצע חלוקת מחשב לכל מורה. אולם, עדיין אנו נתקלים בתלונות רבות על חוסרים והמורים נאלצים לקחת עבודה הביתה מפאת חוסר בתנאים מתאימים. הזכות לסביבת עבודה הולמת, מחייבת את המעסיק לספק לעובד את התנאים המינימלים הנדרשים למילוי משימותיו בעבודה!

 

סביבת עבודה פיזית – צווארון כחול

עבור מקצועות צווארון כחול שאינן עובדים בעבודה משרדית, דורשים לרוב אביזרים ייחודיים שאותם על מקום העבודה לספק. כך למשל, פועלי חברת חשמל העובדים בשטח, נדרשים לחבוש קסדה ואמצעי מיגון שונים. על מקום העבודה לספק זאת לכל עובד. זאת ועוד שעל הציוד להיות ברמת הגנה גבוהה דיה. הזכות לסביבה הולמת כוללת בטחון ובטיחות בעבודה, ואספקת הציוד הנדרש למילוי דרישות העבודה!

 

סביבת עבודה פיזית – מרחב

סביבת העבודה הפיזית כוללת גם את מרחב העבודה. ישנם סוגים שונים של מרחבי עבודה:

  • חלל משותף – חלל עבודה אחד ובו מצויים מספר עובדים
  • "קוביות"- סביבת עבודה עם חלל משותף אולם לכל עובד יש פינת עבודה נפרדת משלו.
  • חדרים ומשרדים – סביבת עבודה המחולקת לחדרי ישיבות ומשרדים פרטיים או משרדים שאותם חולקים מספר עובדים.

מקום העבודה יכול להיות בעל בניין אחד או מספר בניינים כתלות בגודל של מקום העבודה.

 

סביבת עבודה פיזית – מרחב מתאים ומכבד

הזכות לסביבת עבודה הולמת כוללת בתוכה את מרחב העבודה כך שיתאים לדרישות העבודה. רוב העובדים שואפים לפינת עבודה פרטית ואף משרד אולם לא תמיד הדבר מתאפשר, במיוחד כשמדובר על סביבה עם לקוחות וריבוי אנשים, כמו רפואה, הוראה, סופר. עם זאת, על מקום העבודה לספק אפשרויות לחללים פרטיים במידה ועולה הצורך. כך למשל, לא תצפו להגיע לחדר היועצת בבית הספר לשיחה אישית ורגישה על ילדכם, ולגלות שאתם מבצעים אותה במסדרון או בחצר. נשמע מוזר? לצערנו תרחיש זה אינו חריג בלשון המעטה.

 

סביבת עבודה פיזית- ניקיון וסניטריה

אחד הקריטריונים הבולטים ביותר כשמדובר על הזכות לסביבת עבודה פיזית הוא ניקיון ותנאי סניטריה. כיוון שהוא כל כך בסיסי, נוטים לשכוח אותו. טוב הדבר, כיוון שהוא מעיד על כך שרוב העובדים שוהים בסביבה נקייה ומכבדת. אולם לצערנו אנו עדים למקרים בהם תנאי הסניטריה אינם מכבדים. סביבת העבודה מלוכלכת כדרך קבע ואין גישה נוחה לשירותים. דוגמא לכך, פניה שהתקבלה לפני מספר שנים על משרד תיווך אשר שהה באופן זמני בקרוואן. לקראוון היה מיכל מים ששימש עבור המטבח והשירותים, וכשהמיכל היה נגמר היה צורך לחכות למילוי המיכל לעיתים בזמן המתנה של שבוע. בזמן זה, לעובדי המשרד לא הייתה גישה למים, כולל הורדת מים בשירותים. המזכירה ששהתה במבנה במשך תשע שעות ביום, לא יכלה לצאת ממנו ונאלצה להסתפק בשירותים של משרד סמוך, ולהביא מהבית בקבוקי מים רבים שישמשו אותה במשך היום.

 

סביבת עבודה רגשית

סביבת עבודה רגשית היא חלק מסביבת עבודה הולמת. היא כוללת את מרקם היחסים בין העובד למעסיק ובין העובדים עצמם. נוספת על כך, היא האווירה שנוצרת מהלקוחות של הארגון, במיוחד במקרים של רפואה, הוראה ושירות לקוחות. לרוב, סיפוק תנאים פיזיים נוחים, קרי, סביבת עבודה הולמת מבחינה פיזית, תיצור הרמוניה ורגיעה טובה יותר בארגון. כל מקרה של התעמרות רגשית מצד המעסיק, יחס בלתי מכבד ובלתי הולם או מצבי לחץ קיצוני, ייחשבו לפגיעה בזכות לסביבת עבודה הולמת. המחוקק במקרה זה מגן על העובדים ושומר על הזכות הבסיסית לכבוד.

 

ייעוץ משפטי

אם נפגעה זכותכם לסביבת עבודה הולמת, פנו בהקדם לייעוץ משפטי. סביבת העבודה משפיעה על המצב הרגשי של העובד ועל הערך שלו, לצד תביעה לדמי פגיעה בעבודה שיעיבו על המשך העבודה לטווח ארוך. אל תשארו לבד, פנו לעו"ד ליאת פייגל לייעוץ בכל הקשור בדיני עבודה.

הזכות לסביבת עבודה הולמת
הזכות לסביבת עבודה הולמת
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>