ClickCease
חיפוש

עובדי הרשויות המקומיות

 

לעובדי הרשויות המקומיות יש יתרונות רבים הנובעים מעצם עבודתם במוסד הנחשב לממשלתי. לצד זאת, ישנם חסרונות משמעותיים. כך או כך, חשוב שתדעו את זכויותיכם בחוק לצד המגבלות שבהם נתקלים העובדים לא פעם. במדריך זה תוכלו למצוא את המידע המלא עבורכם.

 

רשויות מקומיות – הגדרה

כיצד מוגדרות רשויות מקומיות? רשות מקומית היא בעצם משולה לעירייה קטנה ביישוב שאינו מוגדר כעיר. זוהי היחידה המנהלית העירונית הקטנה ביותר, אשר אחראית על ניהול היישוב או האיזור. בעשור האחרון, נעשה איחוד בין יישובים קרובים (כמו למשל מודיעין – מכבים – רעות) ובכך חלק מהרשויות המקומיות קיבלו על עצמן סמכויות גדולות יותר וחלקן הפכו למעמד של עירייה בשל מספר התושבים שהתרבה באופן משמעותי בעת איחוד היישובים.

 

עובדי הרשות המקומית כעובדי ציבור

לעיתים ישנו בלבול האם עובדי הרשויות המקומיות הינם עובדי מדינה. בפועל הם אינם עובדי מדינה, על אף שהרשות המקומית הינה רשות הנחשבת לחברת מנהל ציבורית. עובדי הרשויות המקומיות נחשבים לחברי המגזר הציבורי ומכאן שהם עובדי ציבור.

 

זכויות של עובדי המגזר הציבורי

לעובדי המגזר הציבורי ישנם מגוון הטבות, בעיקר סוציאליות, שלעיתים הן רבות יותר מאשר של עובדי המגזר הפרטי. העיקריות והחשובות שבהן הינן:

  • קבלת קביעות – בחלק מתפקידי המגזר הציבורי וכן גם ברשויות המקומיות, ישנה אפשרות לקבל קביעות. אולם גם אם אין קביעות רשמית בתפקיד, המדיניות היא להשאיר את העובדים לזמן רב, כמעיין קביעות.
  • דמי הבראה גבוהים יותר – דמי ההבראה עבור עובדי המגזר הציבורי הינם גבוהים יותר. הם נספרים עבור מספר ימים גבוה יותר (פרטים נוספים על דמי הבראה במאמר הנמצא כאן באתר).
  • מספר ימי חופשה – בחישוב החופשה השנתית, זכאי העובד לקבל מינימום של 16 ימי חופשה, וזאת בניגוד ל – 10 ימים שמקבלים עובדי המגזר הפרטי.
  • ארגון עובדים – ברוב הארגונים ומקומות העבודה הציבוריים, ישנו ועד עובדים בעל השפעה, שכן הוא מאגד תחתיו את מרבית או את כלל העובדים. מכאן שישנו ייצוג מקצועי ומשפטי לעובדים, לצד תנאים סוציאליים שהארגון משיג עבורם.
  • תנאי פנסיה משופרים וביטוח ארגוני – כחלק מתנאי הארגון, לרוב זוכים עובדי המגזר הציבורי לתנאים טובים יותר בקרן ניהול הפנסיה, כגון דמי ניהול נמוכים וביטוחים שונים (כמו ביטוח בריאות וביטוח עבודה) בתנאים נוחים יותר.
  • לרוב לעובדי המגזר הציבורי ישנן הטבות סוציאליות שונות, כגון ניהול הפנסיה, אך גם נופשים מסובסדים, אירועים והצגות מוזלים והטבות מטעם ועדי העובדים או מקום העבודה.
  • ימי עבודה בשעות מוגדרות – בעבר רווחה הטענה כי עובדי המגזר הציבורי נהנים משעות עבודה מסודרות ונוחות, יותר מאלו של המגזר הפרטי, ובפרט עולם ההיי – טק. בפועל ייתכן שהדבר הטשטש כיום, אולם מקובל לחשוב שרשויות מקומיות שומרות על שעות העבודה כמקובל, לפחות בכל הנוגע לקבלת קהל.
  • המרת ימי מחלה – לקראת היציאה לפנסיה, העובדים יקבלו תמורה כספית עבור ימי המחלה שצברו.
  • השתלמויות – חלק מהתפקידים מחייבים את העובדים לצאת ללמוד במסגרת השתלמות במקום העבודה. תמורת השתלמות זו הם יקבלו בעתיד תוספת שכר קלה.
  • משרות אם – לאמהות ישנו קיצוץ קל בשעות המשרה, כך שאמהות יעבדו מספר שעות פחות יותר אשר ייחשב כמשרה מלאה.

זכויות מיוחדות השמורות לעובדי הרשויות המקומיות

מעבר להטבות הניתנות לעובדי המגזר הציבורי, עובדי הרשויות המקומיות מקבלים לעיתים קרובות הטבות נוספות בתוך הרשות עצמה. כך למשל, עובד עיריית תל אביב, יכול לקבל הטבות מסוימות בעיר עצמה.

לרוב הטבות אלו כוללות:

  • מקומות חניה השמורים לעובדי הרשות (ולעיתים גם תו חניה ברחבי העיר)
  • הנחה בארנונה ובתשלומי העיריה – למתגוררים בעיר
  • הנחות בעסקים מקומיים וברשתות מזון

*חשוב לציין, אלו הן הטבות שיכולה הרשות המקומית להעניק, אך אין הכרח שהעובדים יקבלו הטבות אלה.

 

האתגרים של עובדי הרשויות המקומיות

לאור היתרונות והזכויות של עובדי המגזר הציבורי בכלל ושל עובדי הרשויות המקומיות בפרט, נשמע שעבודה כעובד מגזר ציבורי הינה עבודה חלומית. אז מהם בכל זאת האתגרים העומדים עבור העובדים האלה?

עיקרי האתגרים מפורטים בשורות הבאות.

שכר

ברוב המקרים, השכר שיקבל עובד ציבור הינו נמוך יותר מאשר משרה דומה במגזר הפרטי. אין הכרח שהעובד יקבל יותר במגזר הפרטי אולם שם הוא יכול לנהל משא ומתן על השכר, בעוד גובה המשרה במגזר הציבורי בנוי על מדרגות שכר לפי ותק ודרגה. המדינה היא זו הקובעת את התנאים לוותק ודרגה, ולכן לא ניתן לקיים משא ומתן מול המעסיק בנושא שכר, אלא רק בנושא תפקידים וגמולים.

אי תשלום על שעות נוספות

במגזר הציבורי נהוג לשמור על שעות העבודה ולא לחרוג מהן. לא פעם אף עולה הטענה לחוסר יעילות של המערכת. אולם בשנים האחרונות נדמה שישנה עליה בכמות העבודה עבור כל עובד, במיוחד בשל גידול האוכלוסייה המקומית ודרישות העבודה ההולכות וגוברות. אי לכך נוצר לא פעם מצב שבו העובד עובד מעבר לשעות שניתנו לו, אך אינו בהכרח מקבל שעות נוספות.

השתלמויות

בעוד ההשתלמויות רשומות תחת רשימת הזכויות, הן נכנסות לראייתנו גם תחת רשימת האתגרים. השתלמויות נערכות על חשבון העבודה ויכולות להביא לעלייה בשכר. אולם כאשר העובדים מחויבים בלקיחת השתלמויות, וזהו אחד הגורמים המשמעותיים לעלייה בשכר, יכול הדבר להוות עול על העובד.

זמינות עבור הקהילה

עובדי הרשות המקומית לא פעם נדרשים להיות זמינים מעבר לשעות העבודה למקרה דחוף ואף חירומי בקהילה. הדבר יכול להתבטא בדרישות טכניות כגון תקלת בתשתיות המקומיות, או חירום נפשי הדורש את גורמי החינוך והרווחה. לצד מצבי החירום, ישנם אירועים רבים הנערכים בתוך הקהילה והיישוב, ועובדי העירייה נדרשים להגיע, או "מצופים" להגיע. במקרה הראשון ניתן להציב דרישת תשלום או קיזוז שעות עבודה, בעוד במקרה השני לא ניתן להציב דרישה כזו.

אדיבות בשירות

עובדי הרשויות המקומיות מקבלים פניות רבות מאנשים שונים בקהילה, שלעיתים קרובות כוללות גם תלונות. על אנשי הרשויות המקומיות לשמור על שירות אדיב לצד אסרטיביות.

איסור העדפה אישית

לפי חוקי המגזר הציבורי אסורה העדפה אישית, קרי מתן שירות ומשרות ציבוריות על סמך היכרות אישית. עובדי הרשות המקומית, אשר לא פעם מכירים מקרוב את האנשים מהקהילה אשר להם הם נותנים שירות, ועם זאת הם מחוייבים לשמור על שוויון ושירות שווה לכל אזרח. זאת ועוד שלא יוכלו להעניק משרות על סמך היכרות אישית וקירבה, גם אם האדם נמצא מתאים לתפקיד.

התמודדות מול אי שוויון

לא פעם חשופים עובדי עירייה, בעיקר עובדי רווחה וחינוך, אך לא רק, אל מקרים סוציאליים ושל אי שוויון. לא פעם נושא הדבר קושי רגשי.

 

שינוי בניהול הרשויות המקומיות

בעשור האחרון נעשה שינוי משמעותי ברשויות המקומיות, כך שעל כל משרה מוטל עומס רב יותר בשל גידול האוכלוסייה ובשל אופי חלוקת המטלות. נדמה כי המטלות ונתינת השירות גדלה בעוד המשרות נשארו בעינן. בעוד שבעבר היה נהוג לחשוב על עובדי הרשויות המקומיות והמגזר הציבורי כעובדים לא יעילים, המקבלים קביעות, מבצעים את השעות שלהם ומחתימים שעון, היום ידוע כי העובדים מצויים בעומס הולך וגובר. בחלק מהמקרים עלו המשכורות אולם לא תמיד בהלימה לכמות העבודה המוטלת על העובדים.

 

היוועצות עם עו"ד מומחה לדיני עבודה

עובדי הרשויות המקומיות, אם נתקלתם באתגר, חוסר שוויון או פגיעה בזכויותיכם, ואתם מרגישים כי אין לכם ועד מקצועי חזק או דמות משמעותית שתטפל בפנייתכם, אל תהססו ופנו לייעוץ משפטי אצל עו"ד ליאת פייגל, מומחית לדיני עבודה ובעלת ניסיון רב אל מול המגזר הציבורי. פנו עכשיו.

עובדי הרשויות המקומיות
עובדי הרשויות המקומיות
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>