חל"ת לאחר לידה

חופשת הלידה הישראלית היא בת 26 שבועות, כאשר רק 15 מתוכם בתשלום. עם זאת, נשים רבות מרגישות קושי בחזרה לעבודה בסיומה של תקופה זו. המחוקק הכיר בכך, ולכן קבע בחוק עבודת נשים זכות לחל"ת, חופשה ללא תשלום, מיד לאחר חופשת הלידה. אז מה כוללת זכות זו? מי זכאי לה? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

חל"ת לאחר לידה – מי זכאי?

אז כמובן שעובדת שיצאה לחופשה לידה זכאית לחל"ת לאחריה, אך מה שאנשים רבים לא יודעים הוא שבתנאים מסוימים גם בן זוגה יהיה זכאי לכך.

על מנת שבן הזוג יהיה זכאי לנצל את תקופת החל"ת במקום בת זוגתו עליו לעמוד באחד התנאים הבאים: א. בת זוגתו הועסקה לפחות שישה חודשים ברצף קודם יציאתו לחופשה. ב. הילד נמצא בטיפולו הבלעדי או בהחזקתו הבלעדית בשל מחלה או נכות של בת הזוג.

בני הזוג יכולים גם לחלק ביניהם את תקופת החל"ת, כך שכל אחד מהם ינצל רק חלק ממנה.

מה כוללת הזכות?

חופשה ללא תשלום לאחר לידה, ככל חופשה ללא תשלום, מאפשרת את יציאת העובד לחופש ללא ניתוק יחסי העבודה בינו לבין המעסיק, כך שמקום העבודה נשמר לו ליום שיחזור מהחופשה. חשוב לציין שבמקרה של חל"ת לאחר לידה מדובר בזכות מוחלטת, ואין צורך באישור המעסיק כדי לממשה.

משך חל"ת לאחר לידה

עובדת שיצאה לחופשת לידה זכאית לחל"ת למשך רבע מתקופת עבודתה אצל אותו מעסיק ובאותו מקום עבודה, ובתנאי שמשך החל"ת לא יעלה על שנה. כלומר, גם אם העובדת עובדת באותו מקום מעל ארבע שנים, משך החל"ת שלה לא יהיה שונה מעובדת בעלת וותק של ארבע שנים בלבד, ויעמוד על שנה אחת.

איסור פיטורים וצמצום משרה

כדי להגן על זכותה של כל עובדת לצאת לחל"ת לאחר לידה אוסר החוק על פיטוריה או על צמצום משרתה במהלך החל"ת ובתקופה של 60 יום לאחריה. הסדר זה דומה להסדר הקיים בנוגע לחופשת לידה.

מעסיק שבכל זאת רוצה לפטר את העובדת או לצמצם את משרתה במהלך תקופה זאת ייאלץ לקבל על כך אישור משר העבודה והרווחה, שלא יאשר זאת אם יחשוד שהסיבה האמיתית לכך קשורה ללידה או להיעדרות שבעקבותיה.

הזכות לחזור לעבודה

כפי שכבר נאמר, המשמעות של חל"ת היא האפשרות לחזור לעבודה בסיומה של התקופה ללא שיפגעו זכויות העובד. עם זאת לעובדת שיצאה לחל"ת לאחר חופשת לידה שמורה הזכות לחזור לעבודתה לפני תום תקופת החל"ת. מרגע שהביעה את רצונה לחזור על המעסיק להחזירה לעבודה תוך ארבעה שבועות לכל היותר.

חל"ת לאחר לידה – ההליך

דרך מימוש הזכות משתנה בין הזכאים השונים:

בן זוגה של עובדת לאחר לידה

התקנות קובעות כי על בן זוג שיוצא לחל"ת לאחר לידה במקום בת זוגתו לתת למעסיקו התראה של 15 יום לפחות על כוונתו לצאת לחל"ת, על ידי מסירת הצהרה חתומה על ידו ועל ידי בת זוגתו.

אם העובד יוצא לחל"ת משום שהילד נמצא בטיפול או בהחזקתו מחמת מחלה או נכות של בת הזוג אין צורך בחתימתה, אך יש צורך בצירוף אישור רפואי להצהרה.

עובדת לאחר לידה

כשמדובר בעובדת לאחר לידה הן החוק והן התקנות שותקות בנוגע לזמן ההתראה מראש המגיע למעסיק. בדרך כלל כשהחוק שותק נהוג לומר שיש לתת התראה זמן סביר מראש, ובמקרה שלנו ניתן אולי להסיק מהתקנות הנוגעות לבן הזוג שמדובר ב15 יום.

בכל מקרה, אם במקום העבודה יש הסדר שקובע התראה מוקדמת לפני יציאה לחל"ת העולה על 15 יום, הן עובד והן עובדת המנצלים את זכותם לחל"ת לאחר לידה יהיו כפופים לו.

זכאות לדמי אבטלה במהלך החל"ת

לכאורה אישה שמימשה את זכותה לחל"ת אחרי לידה אינה נמצאת במעמד של מבקשת עבודה, ואינה זכאית לדמי אבטלה. עם זאת ישנם מקרים בהם בכל זאת תהיה זכאות לדמי אבטלה ואלו הם:

מקרה ראשון: הצהרת המעסיק על אי החזרה לעבודה

עובדת בחל"ת לאחר לידה תהיה זכאית לדמי אבטלה אם מעסיקה יצהיר כי הוא לא יוכל להחזירה לעבודה בתום התקופה. הדבר נכון גם במקרה בו המעסיק מצהיר שלא יוכל להחזירה לאותו תפקיד בו עבדה, או שתחול הרעה בתנאי עבודתה עם חזרתה.

מקרה שני: שעות עבודה ארוכות

זכאות לדמי אבטלה מתקיימת גם במקרה בו תוכרח העובדת לעבוד שעות ארוכות לאחר חזרתה מהחופשה, ללא אפשרות לקצרן.

מקרה שלישי: מגורים רחוקים ממקום העבודה

אם העובדת גרה במרחק העולה על 40 ק"מ ממקום העבודה, או במרחק קצר מ-40 ק"מ, אבל שזמן הנסיעה ודרכי התחבורה אינם תואמים לשעות הטיפול המקובלות במסגרות לגיל הרך, היא תהיה זכאית לדמי אבטלה במהלך תקופת החל"ת.

הוצאה לחל"ת לאחר לידה

עד כה דיברנו על זכותה של העובדת לצאת לחל"ת לאחר חופשת הלידה, אך לעובדת קיימת גם זכות נוספת – הזכות שלא לצאת לחופשה ללא תשלום כפויה במשך 60 יום לאחר חזרתה מחופשת לידה.

חוק עבודת נשים מגן על זכויותיהן של נשים השבות מחופשת לידה ומערים קשיים על פיטוריהן או הוצאתם לחל"ת במהלך תקופה זו.

הוצאה לחל"ת לאחר לידה בתקופת הקורונה

תקנות שעת חירום שהותקנו עם תחילתו של משבר הקורונה במרץ 2020 אפשרו הוצאה לחל"ת של עובדות גם בתקופה שלאחר חופשת הלידה, ללא קבלת היתר פרטני כפי שדורש החוק.

עם זאת, תקנות אלו בוטלו מספר ימים לאחר מכן, ונכון להיום, על אף משבר הקורונה, לא ניתן להוציא לחל"ת עובדת המוגנת מכוח חוק עבודת נשים ללא קבלת היתר מיוחד משר העבודה והרווחה.

לקראת לידה? רוצה לדעת את זכויותיך? פני עוד היום לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד לדיני עבודה, ונשמח לעמוד לשירותך.

חל_ת לאחר לידה