ClickCease
חיפוש

התעמרות בעבודה

בחיים המודרניים מקום העבודה שלנו הוא בדרך כלל המקום שבו אנו מבלים את רוב שעות הערות שלנו. ההשלכה הברורה של העובדה הזאת היא שאנשים מחפשים מקום עבודה שיהיה להם טוב בו, ושאם אפשר גם ייתן להם תחושת סיפוק. אך יש כאלה שאפילו תחושת הביטחון והנוחות הבסיסית ביותר נלקחה מהם, והם חווים התעמרות בעבודה. אנחנו כאן כדי לעזור.

 

אז איך נזהה התעמרות בעבודה?

ההגדרה הבסיסית של יחס של התעמרות במקום העבודה, הנקראת גם התנכלות תעסוקתית או תעסוקה פוגענית, היא יחס משפיל, מבזה, מטריד או פוגע. יחס זה יכול שיהיה על ידי המעסיק, מישהו מטעמו, עמית לעבודה או אדם אחר שיש לו קשרי עבודה עם העובד על אף שאינו חלק ממקום העבודה.

 

התעמרות היא התנהגות שאינה פיזית ויכולה לכלול פעולות שונות, למשל: צעקות, איומים, השפלות, מתן משימות מבזות שאינן תואמות את כישורי העובד, התעלמות מהעובד, דרישה לשעות עבודה רבות ללא אפשרות לעובד לתכנן את סדר יומו, בידוד העובד משאר העובדים ועוד.

 

חשוב להדגיש שעל מנת שהתנהגות מבזה כזו או אחרת תחשב להתעמרות של ממש אין זה מספיק שהתרחש אירוע חד פעמי כזה, אלא יש צורך במספר אירועים נפרדים שחוזרים ונשנים.

 

הנושא באחריות

האיסור על התעמרות בעבודה איננו מופיע בחוק מוסדר, אלא נלמד על ידי בתי הדין האזוריים לעבודה מכוח הזכות לכבוד המעוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ומכוח חובת תום הלב המוגברת בדיני עבודה.

 

החובה לספק לעובד סביבת עבודה נעימה ובטוחה בהתאם לעקרונות אלו מוטלת על המעסיק, כך שהוא זה שנושא באחריות בנוגע להתעמרות במי מעובדיו, גם אם הוא לא המתעמר בעצמו. בנוגע לעובדי קבלן יש נשיאה באחריות כפולה – הן של המעסיק והן של מזמין העבודה.

 

התעמרות בעבודה – מה ניתן לעשות?

בפני עובד שחווה התעמרות במקום העבודה עומדות מספר אפשרויות פעולה, חלקן כמובן אינן סותרות זו את זו:

 

הגשת תביעה כנגד המעסיק בבית דין אזורי לעבודה

כפי שכבר הזכרנו, לא קיים חוק שאוסר במפורש התעמרות בעבודה. עם זאת, בתי הדין האזוריים לעבודה פיתחו דוקטרינות שונות שמאפשרות להם לפסוק פיצויים בגין עוגמת נפש במקרה של התעמרות בעבודה, זאת מכוח דיני נזיקין כלליים ומכוח חובת תום הלב המוגברת בדיני עבודה.

 

חשוב לשים לב שכל הפסיקות המאפשרות פיצוי בגין עוגמת נפש בעקבות התעמרות במקום העבודה הן פסיקות של בתי הדין האזוריים לעבודה, ולא של בית הדין הארצי, ולפיכך אין הן מהוות הלכה פסוקה.

 

ניהולה של תביעה כזאת עלולה להיות בעייתית מבחינת הבאת עדים, שכן מעטים הם העובדים שירצו להעיד כנגד המעסיק שלהם, ולכן יש להשתדל ולאסוף כמה שיותר ראיות מוצקות, שאינן תלויות בעדות, על מנת להוכיח את ההתעמרות.

 

הצלחה של תביעה כזאת יכולה להביא לפיצוי של עשרות אלפי שקלים לטובת העובד.

 

 

התפטרות שדינה כפיטורים לעניין פיצויי פיטורים

התעמרות בעובד במקום העבודה יכולה להיחשב להרעה מוחשית בתנאי העבודה. במקרה בו יש הרעה מוחשית בתנאי העבודה קובע החוק כי העובד יכול להתפטר ולהיות זכאי לפיצויי פיטורים כאילו פוטר.

 

הגשת תביעה לביטוח לאומי

פעמים רבות להתעמרות במקום העובדה יש השלכות של ממש על בריאותו של העובד, הן השלכות נפשיות והן השלכות פיזיות. במקרה כזה כדאי להגיש תביעה לביטוח לאומי לצורך הכרה בפגיעות אלו כנכות שנגרמה מעבודה.

 

הכרה בתביעה כזאת יכולה כשלעצמה לזכות את התובע בכספי פיצויים, ואף בקצבה חודשית במקרים מסוימים, אך בנוסף לכך יש לה גם השפעה על הצלחת התביעה כנגד המעסיק בבית הדין לעבודה.

 

הגשת תביעת לשון הרע כנגד המתעמר

פעמים רבות התעמרות בעבודה, בעיקר כשהיא באה מצד המעסיק, כלולה גם באמירת לשון הרע על העובד בפני העובדים האחרים. אם זה אכן כך ניתן להגיש תביעה אזרחית בגין עוולת לשון הרע כנגד המתעמר.

 

עוולת לשון הרע מאפשרת שני סוגי פיצויים: פיצויים עם הוכחת נזק ופיצויים שאינם כוללים הוכחת נזק. כך גם אם לא נוצר נזק של ממש בעקבות ההתעמרות יוכל העובד להיות זכאי לפיצויים.

 

הגשת קובלנה פלילית

כאשר ההתעמרות כוללת גם איומים, כולל איום לפגיעה בשמו של העובד או בפרנסתו, ניתן להגיש כנגד המתעמר קובלנה פלילית. קובלנה שכזאת יכולה להוביל לפתיחת הליך פלילי כנגד המתעמר, בנוסף להליכים האזרחיים שניתן לנקוט כנגדו.

 

סיכום

קשה לחשוב על כך, אך האמת היא שעל פי הסטטיסטיקות עובדים רבים היו ויהיו קורבנות להתעמרות במקום העבודה שלהם. פעמים רבות היחס המשפיל והמבזה יכול להימשך שנים רבות, שכן לעובדים ישנם הרבה מחסומים בדרך לנקיטת פעולה כנגד המעסיק.

 

אחד המחסומים הללו הוא התלות של העובד במעסיק והפחד מאבטלה, מחסום אחר הוא חוסר הידע והמקצועיות הדרושים לפעולה. עובדים רבים כלל אינם מודעים למושג של התעמרות בעבודה, ולדרכי הפעולה השונות שמספקים לנו החוק והפסיקה כדי להתמודד במקרים כאלה.

 

אך לעיתים גם הידע אינו מספיק, שכן הנושא של התעמרות במקום העבודה הוא עניין משפטי סבוך, הכולל דקויות של הגדרות ומונחים משפטיים. כדי להצליח באמת לטפל בסיפור התעמרות בהצלחה יש צורך בידע מקצועי בנושא, ובדיוק לשם כך נועדו עורכי הדין לדיני עבודה.

 

אז אם אתם חווים התעמרות במקום העבודה, או אפילו עדים לאחת כזאת, אל תהססו. פנו באופן מיידי לעורך דין לדיני עבודה שידריך אותכם מה לעשות. פשוט כי לאף אחד לא מגיע יחס כזה.

 

למידע נוסף בנושא התעמרות בעבודה פנו לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד מומחית לדיני עבודה.

 

שאלות ותשובות בנושא התעמרות בעבודה

אין חקיקה שמסדירה באופן חד וברור את נושא ההתעמרות בעבודה, אך עם השנים פסיקות שונות הובילו לתשובה ברורה – המעסיק הוא זה שאחראי לספק לעובד שלו סביבת עבודה בטוחה ונעימה, כזו שבה הוא לא יזכה ליחס מתעמר. במקרה ומדובר בעובד קבלן, האחריות היא גם על המעסיק וגם על מזמין העבודה (המעסיק בפועל).

עובד שהתעמרו בו במקום העבודה יכול לתבוע באופן אזרחי את המעסיק כדי לקבל פיצויים כספיים. תביעה זו יכולה לזכות את העובד בעשרות אלפי שקלים בעקבות עוגמת הנפש שספג, אך מדובר על תביעה מורכבת, שכן היכולת להביא עדים ממקום העבודה, שיעזו לדבר נגד המעסיק שלהם, לא תמיד גבוהה.

התעמרות עשויה להיחשב כהרעה מוחשית בתנאי העבודה. עובד שנחשב כמי שבוצעה הרעה מוחשית בתנאי העבודה שלו, והחליט להתפטר כתוצאה מכך, יהיה מתפטר בדין מפוטר. מבחינה חוקית, הוא יוכל לנצל זכויות שיש למפוטרים שלמתפטרים אין, כמו קבלת פיצויי פיטורים.

התעמרות לא כוללת רק יחס פוגעני בחלק מהמקרים. לפעמים היא מקצינה וכוללת גם איומים מצד הגורם המתעמר. כאשר יש איום לפגיעה בשמו של העובד, בפרנסה שלו או אפילו בגופו, אפשר להגיש קובלנה פלילית, שיכולה להוביל לפתיחה של הליך פלילי נגד הגורם המתעמר בעבודה. קובלנה זו אינה סותרת את היכולת של העובד להגיש תביעה אזרחית לקבלת פיצויים כספיים.      

התעמרות בעבודה
התעמרות בעבודה
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>