ClickCease
חיפוש

ועד עובדים

ועד עובדים הינו ארגון חשוב במקום עבודה, במיוחד אם מדובר במקום עבודה עם היקף גדול של עובדים או ארגון ממשלתי. ועד העובדים מספק הגנה רחבה לעובדי הארגון ומייצג אותם ואת הצרכים שלהם אל מול ההנהלה. כמו כן דואג הוועד לאירועים חברתיים ולמתנות בחגים. ועד העובדים אם כן מהווה ייצוג חשוב להגנה על הצרכים והזכויות של עובדי הארגון. מאמר זה יעסוק בכל  הנוגע לועד עובדים.

 

ועד העובדים הראשון בישראל

ועד העובדים המוכר והרשמי הראשון בישראל, הינו ההסתדרות הכללית של העובדים בישראל. ההסתדרות נוסדה על ידי מפלגות עובדים סוציאליסטיות שהוקמו בישראל בשנות ה – 20. מטרת ההסתדרות הייתה לאגד את כל העובדים ולהסדיר את זכויותיהם באופן רחב. ההסתדרות היא גוף הפועל עד לימינו במדינת ישראל, וממשיך לתפקד כאחד מוועדי העובדים החזקים והמוכרים.

 

הרעיון שעמד מאחורי הקמת הסתדרות העובדים

הרעיון המרכזי בהקמת ועד עובדים חזק עוד לפני קום המדינה, היא ביסוס המעמד הפועל בארץ ישראל, זכויותיו ועבודתו השיתופית. הרעיון המרכזי איגד למעשה את החזון הקולקטיבי הקיבוצי ששלט בארץ באותם ימים, והוא יצירת קואופרטיב בין עובדי המשק. כלומר שיוך האדמות והמשאבים לידי הפועלים כציבור רחב ומניעת שליטה מצומצמת של בעלי ההון על המשאבים והאדמות. כמו כן, המטרה הייתה להסדיר זכויות ותקנות עבודה למעמד הפועלים והחקלאים. ההסתדרות הכללית בארץ ישראל פעלה תחת ההסתדרות העולמית ובכך הייתה בעלת גב חזק.

 

ועד העובדים בהיבטים החוקי והמשפטי

למרות ההיסטוריה של ועד העובדים ומעמדו המשמעותי במדינה ובהיסטוריה של הקמת המדינה, עד היום אין הסדרה חוקית של המושג "ועד עובדים". הקמת ועד עובדים הינה אקט חוקי ודמוקרטי לחלוטין, אולם המחוקק לא הגדיר תקנות, לצד חובות וזכויות, הניתנות לועד מתוקף חוקי ומשפטי. כיום, ועדי העובדים פועלים על פי חוקת ארגון עובדים, הפועלת לפי כללים מנחים שתוקנו על ידי בית הדין לעבודה ומגדירות מתי ארגון עובדים יוגדר ככזה.

 

עיקרי חוקת ארגון העובדים

ההגדרה הרחבה לארגון עובדים היא סמכותו לייצג את העובדים וצרכיהם בפני הנהלת התאגיד או המעסיק. כאשר מדובר על ארגון עובדים מדובר על גוף המייצג תאגידים גדולים וגופים מדינתיים. על הארגון לייצג בעיקר שכירים, להיות בעל תקנון, בחירות דמוקרטיות לנציגות, ניהול עצמאי הנפרד מן המעסיק וכולל עצמאות כלכלית, בעל מטרות הגנה על העובד, חברות מרצון של חברי הארגון ללא מטרת רווח על חשבון העובדים. הארגון זכאי לגבות סכום חודשי מעובדיו לשם ייצוג, אך אין בכוחו לחייבם לעשות כך.

ועד עובדים לעומת ארגון עובדים

כמצוין לעיל, כאשר מדובר על ארגון עובדים, מדובר על ארגון בסדר גודל גדול ומדינתי, ברמת התאגידים או ארגוני ממשלה גדולים. עם זאת, כיום ישנה פריחה של ועדי עובדים, כאשר מדובר על ארגון קטן או פרטי במקומות עבודה. גם הועדים פועלים מתוקף חוקת ארגוני עובדים. ועדים אלה הוקמו בשל מגמה אמיצה של עובדים לעמוד על זכויותיהם אל מול המעסיק, להשמיע את קולם, ובנוסף לדאוג לעצמם בצורה רחבה יותר. ועדי עודים הינם מצומצמים יותר ומתאימים עצמם לצרכים הספציפיים של מקום העבודה ולאופי שלו.

 

הגדרת ועד עובדים

הגדרה של ועד עובדים תהיה דומה לזו של ארגון עובדים, אולם היא מצומצמת יותר. מדובר על כל התאגדות של עובדים במקום העבודה למען ייצוג שלהם אל מול המעסיק. ההגדרה הרשמית הינה "איגוד מקצועי", כלומר איגוד של בעלי מקצוע מתחום מסוים אשר פועלים יחד להסדרת זכויותיהם אל מול המעסיק והגדלת כוחם בתוך הארגון. בארגון מסוים ייתכן שיהיו מספר ועדי עובדים, המייצגים פלחים שונים של המועסקים במקום, בהתאם למקצוע שלהם או לאינטרס המשותף, שיכול להיות שונה מזה של אחרים.

 

איסור קיום ועד עובדים

ישנם ארגונים מסוימים בישראל אשר ליש איסור להקים בהם ועד עובדים, כאשר מדובר בעיקר על ארגוני בטחון. לפיכך בצה"ל ובמשטרת ישראל יש איסור בחוק על הקמת ועד. בנוסף לכך ישנם מקומות עבודה אשר ההנהלה מנסה למנוע הקמתו של ועד עובדים, לעיתים באיסור מפורש, ועל כך כדאי להיוועץ עם גורמים משפטיים, במידה והעובדים מרגישים שנפגעה זכות האיגוד שלהם, שהיא זכות דמוקרטית בסיסית.

 

הסכמים קיבוציים

הסכמים קיבוציים הם הסכמים המאגדים את זכויות וחובות העובדים בארגון, אשר חלים על כלל העובדים. כאשר הנהלת התאגיד או הארגון מבקשת לחתום על הסכם כללי שיחול על כל עובדי הארגון, היא לרוב עורכת אותו אל מול ועד העובדים שמהווה את קולם של העובדים. ההנחה הבסיסית היא כי הארגון מבקש להגן על זכויות העובדים ולהביא את קולם אל שולחן הדיונים. לכן בחתימת הסכם קיבוצי, החל על כל העובדים, ברוב המקרים ההסכם ייחתם אל מול הועד.

השבתת עבודה

כאשר ועד העובדים מתנגד באופן נחרץ להסכם קיבוצי, במקרה ולא נחתם על ידיו או אשר הופרו ההסכמים בגינו, יבקשו נציגי ועד העובדים להשבית את העבודה עד אשר יתוקן ההסכם לפי דרישות העובדים. אז לרוב יערך משא ומתן בין ההנהלה והעובדים.

 

הסכמי ועד העובדים כמחייבים את כלל העובדים

האם ההסכמים שנחתמו על ידי ועד העובדים מייצגים את כלל עובדי החברה? קודם כל על העובד להיות חבר ועד. הכוונה היא שהועד מייצג אותו, הוא משלם לו במידת הצורך ובוחר את חברי הארגון. הועד מייצג את המקצוע שלו והאינטרס שלו. במקרה כזה, ברגע שנחתם הסכם קיבוצי בין ועד העובדים וההנהלה, ההסכם יחול על העובד, גם אם לעובד ישנה התנגדות, שכן ההסכם חל על כלל העובדים.

 

ועד עובדים – ייעוץ משפטי

אם אתם חברי ועד עובדים הזקוקים לייעוץ משפטי בקשיים שהתעוררו אל מול המעסיק תוכלו לפנות לעורך דין ליאת פייגל, המתמחה בדיני עבודה. אם אתם עובדים שנתקלו באי הסכמה אל מול הועד, תוכלו לקבל ייעוץ משפטי נרחב. כמובן, שאם אתם עובדים שזכותכם להתאגד בועד עובדים נפגעה, תוכלו לקבל ייצוד משפטי הולם. פנו אלינו לקבלת הייעוץ והייצוג המשפטי הטובים ביותר.

ועד עובדים
ועד עובדים
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>