ClickCease
חיפוש

זכויות עובדים – רופאים ומתמחים

עובדי רפואה, רופאים ומתמחלים הם אבן בניין יסודית ומהותית בכח העבודה של מדינת ישראל ובשמירה על בריאות הציבור. מצד אחד, עובדים אלה בעלי הכשרה רבה וחשיבות רבה, ומצד שני כמות עבודתם עלולה להביא לא פעם לשחיקה ופגיעה באורח החיים.

מכאן ששמירה על זכויותיהם חשובה מאוד, והם מיוצדים על ידי ארגון עובדים בעל השפעה. חשוב להכיר את זכויות העובדים – רופאים ומתמחים באשר הם, להוקיר אותם ולשמור עליהם. במידה של פגיעה רציפה בזכויות, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי.

 

אנשי רפואה במדינת ישראל

 

השכלה רפואית בישראל

הרפואה בישראל נחשבת לאחד מסמלי היסוד שלה, כשהיא ידועה בכל העולם כרפואה מתקדמת בעלת דרישות גבוהות של השכלה ושל נסיון והכשרה. מדינת ישראל מספקת ודורשת סטודנטים לרפואה בעלי סף תנאי קבלה גבוה, בעלי הכשרה ארוכה הכוללת לימודים אינטנסיביים, סבבים בבתי החולים, הכשרה של גישה לחולה והתמחות ארוכה לאורך מספר שנים כשבסופה מבחני קבלה בעלי רף גבוה.

השכלת הרופאים אורכת שנים רבות. מדובר על כשבע שנות לימוד, סבבי הכשרה במחלקות השונות בבתי החולים, התמחות ארוכה שלאורכה הלימודים עצמם נמשכים כל הזמן. לא קל להיות מתמחה לרפואה.

 

מסלול הרפואה בישראל

בשנה הרביעית לתואר הרפואה (לעיתים בחמישית), לאחר לימוד חומר תאורטי רב, יוצאים הסטודנטים אל סבבים בבתי החולים. כל סטודנט משוייך לצוות של בית חולים מסויים, ועובר סבבי הכשרה ולימוד במחלקות השונות של בית החולים. לאחר סיום לימודיו בשנה השביעית, הופך הסטודנט לסטאז'ר, כלומר הוא עובד ממש בבית החולים אך זוהי הכשרה מקצועית בתחילת דרכה. הככשרה הניתנת היא בסיסית והלמידה ממשיכה.

לאחר סיום שלב הסטאז', הופך הסטאז'ר למתמחה. כלומר רופא מתחיל ומתלמד בעל סמכויות נרחבות יותר. רק לאחר מספר שנים של התמחות, יכול לקבל תעודת רופא מוסמך. כיום ידוע שבתי החולים, מוחזקים בעבודת משמרות על ידי מתמחים וסטאז'רים.

 

שכר לעומת דרישות עבודה והכשרה

עקב ההכשרה האינטנסיבית והארוכה, נצפה שהשכר יהיה גבוה בהתאם. אולם הטענה של המתמחים הינה שתנאי העבודה שואבים ושוחקים בשנים הראשונות והמשכורת אינה גבוהה דיה יחסית לשעות העבודה המושקעות ובהתאם להשכלה שנרכשה.

עם זאת לאחר מספר שנים המשכורת עולה בצורה משמעותית. רופאים מומחים בעלי קליניקות פרטיות יכולים להרוויח כסף רב עבור כל פגישת ייעוץ או פרוצדורה רפואית. עם זאת, ידוע כי הרפואה הציבורית אינה מתגמלת דיה יחסית למסלול הארוך שהרופאים נדרשים לעבור.

 

זכויות עובדים ושווי כספי

הדיעה שהייתה רווחת בשוק העבודה הינה שתנאים סוציאלים במקום העבודה יכולים לחסוך כסף רב שהיה אמור לצאת מכיסו של העובד, ולכן הן פועל יוצא של חסכון כספי והגדלת ההכנסה החודשית של העובד. אכן עובדי רפואה, רופאים ומתמחים, זוכים בהטבות ותנאים סוציאלים שיכולים לאפשר להם חסכון כלכלי רב לאורך שנים. כמה מן הזכויות המרכזיות יפורטו במאמר זה.

 

עוד מאמרים הקשורים לנושא "זכויות עובדים – רופאים ומתמחים":

 

ועד עובדי הרפואה

קצת רקע על ועד הרפואה

הרופאים והמתמחים מיוצגים על ידי ועד עובדי הרפואה בישראל. מדובר על ועד עובדי בעל כח רב, המאגד תחתיו את כל עובדי הרפואה, כשהרופאים והמתמחים עומדים בראש הפירמידה. ועד העובדים שואף להשיג הסכמים קיבוציים שייתנו ייצוג הולם ושוויוני לכלל עובדי הרפואה.

הסכמים אלה שומרים על תנאי העובדים (בעיקר זקוקים לכך המתמחים והסטאז'רים שתנאיהם שוחקים ויכולים להפגע בקלות יחסית). כמו כן הועד דורש להכניס בהסכמים סעיפים שיעמדו לצד זכויות הרופאים והמתמחים ויתנו להם מגוון של הטבות על ידי המדינה.

 

פניה לועד עובדי הרפואה

חשוב לדעת שועד הרפואה עומד לצד העובדים והרופאים ואמור לעמוד לצידם גם בפניות אישיות. מומלץ לפנות אליו בשאלות שונות וכדי להכיר את זכויותיכם. כמו כן הועד אמור לספק ייצוג משפטי במקרה של פגיעה מתמשכת, פגיעה נקודתית, סכסוך עבודה בין העובד למעביד או במקרה של תביעה משפטית.

עם זאת, אם אתם חשים שאינכם מקבלים את המענה הראוי או הייצוגי ביותר, או שהועד אינו עומד לצד תרכי הרופא,  חשוב להתייעץ גם עם עורך דין מומחה בדיני עבודה שאינו בעל אינטרס עם הועד עצמו.

 

זכויות עובדים בסיסיות לצוותי רפואה

להלן נפרט מקצת הזכויות הבסיסיות והמרכזיות העומדות לצד צוותי רפואה, מתמחים וסטאז'רים, במיוחד בעבודה בבתי החולים. חשוב להכיר אותן, כי לצערנו בתי החולים ומקומות העבודה אינם מקפידים עליהם פעמים רבות, בעיקר כשמדובר בעומס עבודה.

זאת ועוד שהרופאים ובמיוחד המתמחים הצעירים ידועים בגישה לחולה, במוטיבציה וברצון לעזור לאנשים באמת ומכל הלב, ולכן נוטים לתת מעצמם יתר על המידה. זכויות עובדים – רופאים ומתמחים – חשוב להכיר.

 

קביעות במקום העבודה

רופא אשר עובד מספר שנים בבית החולים ועבר מבחן הסמכה בתוך ההמתחות שלו, זכאי לקבל קביעות במקום העבודה. המשמעות היא יציבות בעבודה למשך שנים כאשר לא ניתן לפטר אותו. המדינה תשאף לכך, כיוון שלאחר ההשקעה המרובה בעובדיה היא תשאף לשמר אותם ולהמשיך בהכשרה לאורך שנים. פיטורים דורשים ועדה מיוחד וייצוג משפטי והם נדירים יחסית.

 

אוכל והזנה במקום העבודה

רופאים זכאים לקבל ארוחות חמות מטעם מקום העבודה. כשמדובר בעבודת משמרות של יממה, הם יהיו זכאים לקבל מספר ארוחות חמות ושתיה חמה. הדבר חשוב עבור שמירה על שגרת עבודה תקינה. כמו כן הרופאים והמתמחים זכאים לקבל הפסקות אוכל בשעות סבירות כדי לאפשר להם לממש את הארוחות. על אף שמדובר במקצוע מורכב ולעיתים חירומי, יש להקפיד על הפסקות אלה בצורה תקינה.

 

קרנות השתלמות וגמל

הרופאים והמתמחים זכאים לחסוך כסף בפתיחת קרן השתלמות וקופות גמל על ידי בית החולים. מדובר בחסכון שיכול להגיע עד עשרות אלפי שקלים במספר שנים בודדות. מקום העבודה מפריש סכום חודשי קבוע עבור העובד למטרת חסכון שיכול להפתח לאחר מספר שנים.

 

שעות עבודה שבועיות

שעות עבודה שבועיות עבור רופאים מתמחים הינם 45 שעות. מדובר על מתמחים שעברו מבחן הסמכה בדרג א'. עבור רופאים מתמחים אשר עברו מבחן הסמכה הנחשב כדרג ב', פוחתות שעות העבודה השבועיות לכדי 42 שעות.

 

רופאות ומשרת אם

שאפו לנשים הבוחרות במקצוע הרפואה, אך אנו עדיין חיים בעולם מגדרי. לכן הוגדרו משרות אם, כפי שנהוג במגזר הציבורי, עבור אמהות שהילד או הילדים שלהן הם עד גיל 14. במקרה זה רשאית רופאה או מתמחה לעבור כשבע שעות ליום עבודה.

 

משמרות לילה וסוף שבוע

שעות נוספות בגין משמרות לילה ושבתות

רופאים ומתמחים (בכלל זה גם סטאז'רים) העובדים בבית החולים נדרשים לעבוד בעבודת משמרות סביב השעון. מדובר על משרה רגילה שלרוב מתחילה בין השעות 0700-0800, ומסתיימת באיזור השעה 16:00. הרופאים והמתמחים נדרשים לעבוד לילה בשבוע בנוסף לשני סופי שבוע בחודש. מדובר על עבודה שוחקת.

בהקשר זה חשוב לדעת כי עבור משמרת המתחילה אחר הצהריים בסיום שעות העבודה זכאים הרופאים והמתמחים לקבל שכר בגין שעות נוספות. בהמשך לכך, שכר השעות הנוספות עולה לפי תעריף לילה. עבור משמרת שבת (החלה מכניסת השבת ולאורך השבת כולה עד לראשון בבוקר), זכאים הרוםאים לקבל שעות נוספות בגין שכר שבת שהוא גבוה יותר. על השכר המדויק הניתן עבור שעות נוספות, ניתן לקרוא כאן באתר.

 

מנוחה אחר משמרות לילה וסופי שבוע

המנוחה היא תנאי סוציאלי חשוב אשר מונע שחיקה. לאחר משמרת לילה, זכאי הרופא ליום מנוחה החל מסיום המשמרת ועד הבוקר שלאחריו. כך גם עבור משמרת שבת, יהיה זכאי הרופא ליום מנוחה החל מראשון בבוקר ועד ליום שני בבוקר. במידה ושובצו יותר משמרות מאלה האמורות בחודש, יהיה זכאי הרופא לבחור יום מנוחה נוסף באותו חודש.

זכויות עובדים - רופאים ומתמחים
זכויות עובדים – רופאים ומתמחים
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>