ClickCease
חיפוש

פיטורים שלא כדין לאחר חל"ת

פיטורים שלא כדין לאחר חל"ת – מימוש הזכויות לאחר שהתרחשה תאונת עבודה מחייב בקיאות משפטית רחבה ולשם כך חשוב להתייעץ עם עורך דין מומחה לתאונות עבודה, בטרם ננקטים הליכי תביעות נגד המוסד לביטוח הלאומי, חברת הביטוח הפרטית, המעסיק או צד ג'. מהן אותן זכויות המוגדרות בחוק וכיצד ניתן לפעול כדי לקבל אותן?

 

מהי חופשה ללא תשלום?

לפני שנפתח בהסבר לגבי הליך הפיטורים הראוי לאחר חל"ת והפעולות האפשריות להתמודד עם מעסיק שלא נוהג לפיו, יש להסביר מהי בכלל חופשה ללא תשלום.

מושג החל"ת מתחלק למעשה לשני מצבים עיקריים: חופשה רגילה ללא תשלום וחופשה כפויה ללא תשלום. בעוד חל"ת רגיל מחייבת הן את הסכמתו של העובד והן את הסכמתו של המעסיק ליציאה לחופשה, חופשה כפויה ללא תשלום היא צעד שנכפה על העובד מאת מעסיקו.

בזמן החופשה, בין כפויה ובין שאינה כפויה, העובד אינו זכאי לשכר עבודה, לזכויות סוציאליות או לצבירת וותק במקום העבודה. עם זאת, מובטח לעובד כי חזרתו מחל"ת תהיה לתפקיד שבו עבד לפני היציאה לחופשה, או בתפקיד דומה.

 

חזרה מחל"ת

כפי שנאמר לעיל, בפני מעסיק המבקש לסיים את תקופת החופשה ללא תשלום של העובד שלו עומדות שתי אפשרויות עיקריות:

 

אפשרות ראשונה – החזרתו לעבודה

האפשרות הראשונה היא כמובן החזרתו של העובד לתפקידו הקודם, או לתפקיד דומה לו. אם המעסיק מציע לעובד משרה שונה הדבר ייחשב להרעה מוחשית בתנאי העבודה, ובהתאם – יאפשר לעובד להתפטר בדין מפוטר.

 

אפשרות שנייה – פיטורים סופיים

פעמים רבות ההוצאה הכפויה לחופשה ללא תשלום מבטאת קשיים בעסקו של המעביד, כאשר בשלב זה הוא עוד מאמין שיוכל להתרומם מהם ולהחזיר את עובדיו למשרה מלאה.

עם זאת, לעיתים ההוצאה הזמנית לחופשה, שהחלה כפתרון זמני, נהפכת להיות פתרון קבוע, בין אם בשביל להצטמצם בהוצאות העסק ובין אם בשל סגירת העסק באופן סופי.

במקרים כאלו, וכמובן גם אחרים, רשאי המעסיק לפטר את העובד לאחר סיומה של תקופת החל"ת, וגם תוך כדי תקופה זו.

הליך פיטורים בזמן חל"ת או לאחריה

כאמור, למעסיק שמורה הזכות לפטר עובד בזמן חופשה ללא תשלום או בעת חזרתו ממנה. עם זאת, גם תהליך כזה צריך לעמוד בתנאי החוק הבסיסים להליך פיטורים וללא אפליה בין העובדים.

נעמוד להלן על שלבי ההליך העיקריים:

 

שלב ראשון – שימוע

בשלב הראשון צריך המעסיק לערוך לעובד שימוע. במסגרת השימוע צריך המעסיק להסביר לעובד את סיבת הפיטורים ולתת לו הזדמנות להשמיע את טענותיו בעניין.

השימוע צריך להיערך בלב פתוח ובנפש חפצה לשמוע את טענות העובד, ועל כן אסור לעורכו לאחר שכבר התקבלה החלטה סופית בעניין המשך העסקתו של העובד.

 

שלב שני – תקופת הודעה מוקדמת

בכל הליך פיטורים, גם כזה המתרחש במהלך חופשה ללא תשלום או לאחריה, מחויב המעסיק למתן הודעה מוקדמת לפיטורים. תקופת ההודעה המוקדמת מחושבת כך שהיא כוללת יום אחד בעבור כל חודש שעבד העובד אצל אותו מעסיק.

עם זאת, חשוב לדעת כי לצורך חישובה של תקופת ההודעה המוקדמת אין מכלילים את התקופה בה שהה בעובד בחל"ת, כך שאם למשל עבד העובד 12 חודשים באותו מקום עבודה, ומתוכם שהה בחל"ת חודשיים, הוא יהיה זכאי רק ל-10 ימי הודעה מוקדמת.

במהלך תקופת ההודעה המוקדמת המעסיק חייב להמשיך להעסיק את העובד בשכר מלא, והפיטורים נכנסים לתוקף רק לאחר סיומה.

עם זאת, במצבים בהם העסק אינו פעיל כבר, או שהמעסיק רוצה לפטר את העובד לאלתר, ניתן לשלם לעובד תשלום חלף הודעה מוקדמת ואז הפיטורים ייכנסו לתוקף באופן מיידי.

בכל אחד מהמקרים תקופת ההודעה המוקדמת קוטעת את החל"ת, ומשכך גם את זכותו של העובד לקבלת דמי אבטלה. לאחר סיומה של התקופה יוכל העובד להגיש בקשה נוספת לדמי אבטלה, והפעם מכוח היותו מובטל.

 

שלב שלישי – תשלום פיצויי פיטורים

תקופה קצרה לאחר כניסתם של הפיטורים לתוקף צריך המעסיק להעביר לעובד את פיצויי הפיטורים המגיעים לו. גם פה חשוב לדעת כי לא כל תקופת החל"ת מחושבת לצורך קביעת הוותק לפיצויי הפיטורים, אלא רק 14 ימים מתוכה.

 

חריגים לעניין פיטורים בתקופת החל"ת או לאחריה

כמו כללים חוקיים רבים אחרים, גם לכלל שהצגנו לעיל בדבר זכותו של מעסיק לפטר עובד בעת שהוא שוהה בחופשה ללא תשלום או לאחריה, יש חריגים.

עובדים העונים על אחד מהחריגים הללו יהיו מוגנים, באופן חלקי או מלא, מפיטורים במהלך החופשה ללא תשלום, ולעיתים גם תקופה מסוימת לאחריה.

נעמוד להלן על המקרים העיקריים:

  1. חל"ת לאחר חופשת לידה: לעובדות לאחר חופשת לידה הזכות לקחת חופשה ללא תשלום תקופה מסוימת לאחריה. במהלך תקופה זו אסור לפטרן, וכך גם ב-60 הימים שלאחר חזרתן לעבודה.
  2. איסורי פיטורים מסיבה אחרת: לעיתים איסור הפיטורים נובע מסיבה אחרת, ולא מהחל"ת, אך בכל זאת הוא אינו מאפשר את פיטורי העובד בזמן החופשה. כך למשל לא ניתן לפטר עובדת בהריון בעלת וותק של 6 חודשים במקום העבודה ללא קבלת היתר ממשרד העבודה, גם כאשר היא בחל"ת.

 

פיטורים שלא כדין אחרי חל"ת – מה ניתן לעשות?

הליך הפיטורים, בין שנערך במהלך החופשה ובין שנערך לאחריה, הוא הליך חוקי, מחייב וחל על כלל העובדים במשק. אי עמידה בתנאיו ובשלביו עשויה בהחלט להיות עילה לתביעת המעסיק בבית הדין לעבודה.

תביעה כזו עשויה להצמיח לעובד סעדים שונים, והכול בהתאם לבעיות שהתעוררו בהליך ולנסיבות העבודה, כאשר בדרך כלל בתביעות הקשורות להליך פיטורים שאינו תקין מקובל לבקש את אחד מן הסעדים הבאים: פיצויים וחזרה לעבודה.

 

לפרטים נוספים בדבר תביעה בעקבות הליך פיטורים שלא כדין פנו לעו"ד ליאת פייגל, עורכת דין מומחית לדיני עבודה.

פיטורים שלא כדין לאחר חל_ת
פיטורים שלא כדין לאחר חל_ת
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>