הרעה בתנאי העסקה בתקופת טיפולי פוריות

זוג העובר טיפולי פוריות חווה בדרך קשיים רבים. מדובר הן בקשיים נפשיים, הן בקשיים פיזיים והן בקשיים כלכלים, כאשר לעיתים נוסף על כל אלה – גם קושי תעסוקתי שפוגע בוודאות הכלכלית של בני הזוג. רבים מהעוברים טיפולי פוריות אינם יודעים שאין זה חייב להיות כך, ושהחוק למעשה מגן עליהם מפני הרעה בתנאי העסקה בתקפות טיפולי פוריות.

מהי הרעה בתנאי העסקה בתקופת טיפולי פוריות?

סעיף 9 לחוק עבודת נשים, התשי"ד-1954, מפרט רשימה של אוכלוסיות מוגנות מפני פיטורים. בין אוכלוסיות אלו נמצאים גם עובדים ועובדות העוברים טיפולי פוריות. הסעיף הזה הוא יחסית מוכר בציבור הרחב, אך רבים אינם מכירים את הסעיף שאחריו.

סעיף 9א לחוק עבודת נשים קובע שכל האוכלוסיות המוגנות מפיטורים לפי סעיף 9 מוגנות גם מפני הרעה מוחשית בתנאי העבודה בדמות של הפחתת שכר או צמצום היקף המשרה.

הגנה זו מחייבת את קבלת אישורו של הממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה לצמצום היקף המשרה או להורדת השכר, וזה לא יאשר צעד כזה אם הוא מתרשם שטיפולי הפוריות הם הסיבה לו. בסעיף הבא נפרט מהם תנאיה של הגנה זו ומי זכאי לכך.

הגנה מפני הרעת תנאים בתקופת טיפולי פוריות – מי זכאי?

תחת סעיף זה נפרט את תנאי הזכאות לקבלת הגנה מפני הרעת תנאי העסקה בתקופת טיפולי פוריות. חשוב להדגיש שהזכאות קיימת לגברים ולנשים כאחד.

תנאי ראשון – היעדרות ממקום העבודה בשל הטיפולים

תנאי זה אינו בלעדי, ובהתאם לתיקון בחוק שנחקק בשנת 2010, ניתן לקבל את ההגנה בלעדיו, כפי שנראה בסעיף הבא.

עם זאת, ההגנה בעבור עובד או עובדת שנאלצים להיעדר ממקום עבודתם בשל הטיפולים חלה החל מהיום הראשון של עבודתם באותה מקום, מה שאינו נכון לתנאי החלופי שנפרט בהמשך.

תנאי שני – משך העסקה של שישה חודשים לפחות

תנאי זה רלוונטי רק לחלופה לתנאי הראשון שהצגנו – שהיא טיפולים שלא מובילים להיעדרות ממקום העבודה. זכאות להגנה במקרה של טיפולים כאלה תחול רק על עובד או עובדת שעובדים באותו מקום עבודה או אצל אותו מעסיק שישה חודשים לפחות.

תנאי שלישי – שתי לידות לכל היותר באותו מקום עבודה

הזכאות להגנה מפני הרעת תנאי העסקה בתקופת טיפולי פוריות תלויה גם במספר הלידות שהעובד או העובדת כבר עברו בשבילן טיפולי פוריות בעת עבודתם באותו מקום עבודה או אצל אותו מעסיק.

כלומר, אם האישה כבר ילדה פעמיים בעזרת טיפולי פוריות בעת עבודתה באותו מקום היא לא תהיה זכאית להגנה בתקופת טיפולי הפוריות לקראת הלידה השלישית.

חשוב להדגיש שהדבר נכון לגבי שתי לידות עם אותו בן/בת הזוג. אם מדובר בבן/בת זוג חדש ספירת שתי הלידות מתאפסת ומתחילה מההתחלה.

הגנה מפני הרעת תנאים בתקופת טיפולי פוריות – פרטי הזכאות

לאחר שהבנו מי זכאי להגנה מפני הרעת תנאי העסקה בתקופת טיפולי פוריות נפרט מהן הזכויות שכוללת זכאות זו.

זכאות להגנה בגין היעדרות בעקבות טיפולי הפוריות

כאשר מדובר במקרה בו העובד או העובדת נעדרים מהעבודה בשל טיפולי הפוריות, המעסיק לא יוכל לפגוע בתנאי עבודתם במשך כל תקופת ההיעדרות ובמשך 150 הימים שלאחריה ללא אישור על הממונה על חוק עבודת נשים.

הממונה כמובן לא יאשר פגיעה כזאת אם הוא חושד שהחלטה התקבלה בעקבות ההיעדרות או בעקבות טיפולי הפוריות.

זכאות להגנה בגין טיפולי פוריות ללא היעדרות

במקרה בו העובד או העובדת לא נאלצים להיעדר מעבודתם בשל טיפולי הפוריות הם יהיו זכאים להגנה במשך כל תקופת טיפולי הפוריות, או למשך 150 הימים שלאחר תחילת הטיפולים, לפי המאוחר מבניהם.

הרעה בתנאי העסקה בתקופת טיפולי פוריות – מה ניתן לעשות?

אז מה קורה כאשר המעסיק לא פועל על פי החוק, ובכל זאת פוגע בתנאי העסקה של עובד בתקופת טיפולי פוריות שלא תוך קבלת אישורו של הממונה על חוק עבודת נשים?

במקרה כזה עומדות בפני העובד/ת שתי אפשרויות פעולה עיקריות, שאינן סותרות אחת את השנייה:

אפשרות ראשונה – תלונה ליחידת האכיפה במשרד העבודה

העובד או העובדת שנפגעו יכולים להגיש תלונה כנגד המעסיק ליחידת האכיפה של חוקי העבודה במשרד העבודה. בסמכותה של יחידה זו לנזוף במעסיק, להעמידו על טעותו ואף לקנוס אותו.

אפשרות שנייה – הגשת תביעה כנגד המעסיק לבית דין לעבודה

אפשרות הפעולה שנייה היא להגיש תביעה לפיצויים כנגד המעסיק בבית דין לעבודה. תוצאה של תביעה כזאת תהיה שהעובד/ העובדת ימשיכו לקבל את שכרם הקודם, לפני הרעת התנאים, לפחות עד קבלת ההחלטה של הממונה על חוק עבודת נשים.

אם הממונה לא יאשר את הפגיעה בתנאי העבודה העובד או העובדת יהיו זכאים גם לפיצויים בדמות השלמה של שכרם לפני ההפחתה עד לסיומה של תקופת ההגנה, שהיא כאמור כל תקופת הטיפולים ו- 150 יום לאחר סיום ההיעדרות בגין הטיפולים, או 150 יום לאחר התחלת הטיפולים אם לא הייתה היעדרות.

בנוסף לפיצויים אלו רשאי בית הדין לעבודה לפסוק לעובד או לעובדת פיצויים ללא הוכחת נזק עד 50,000 ₪ בשל עוגמת הנפש.

תקופת טיפולי פוריות היא תקופה בה אדם נמצא במקום רגיש ופגיע בחייו, בה הוא זקוק לכל טיפת ביטחון וקביעות שנותרה לו בחיים. הרעת תנאי העסקה של עובד בתקופה זו עלולה להיות מטלטלת מאוד ולהוסיף עוד קושי רב על הקושי הקיים ממילא.

מסיבה זאת מעניק החוק לעובד או לעובדת אפשרות להתגונן מפני החלטה כזאת של מעסיקו, אך גם העובד צריך לדעת כיצד לנצל אותה. חשוב מאוד לפנות לעורך דין מומחה לדיני עבודה כבר בתחילתה של סיטואציה כזאת, על מנת שיוכל להדריך אותם בהמשך הדרך, ורק כך תוכלו לנצל באמת את מלוא זכויותיכם.

לפרטים נוספים פנו לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד דיני עבודה.

הרעה בתנאי העסקה בתקופת טיפולי פוריות