ClickCease
חיפוש

זכויות פרילנסר – המדריך המלא

זכויות פרילנסר – מה הדברים החשובים ביותר עבורכם ואיך תדעו מהן הזכויות שלכם. קצת בקצרה על הפרילנסרים: פרילנסר הוא הכינוי לעובד עצמאי, כלומר עובד שאינו שכיר, שמציע את שירותיו ללקוחות שונים. לכאורה עובד כזה אינו זכאי להטבות הרבות שנלוות למעמד של עובד שכיר, אך זהו רק הכלל, והפרטים עשויים להיות שונים במקרים רבים. אז מהן זכויותיו של הפרילנסר? הכנו לכם את המדריך המלא.

 

מיהו הפרילנסר?

לפני שנפתח בתיאור זכויותיו של פרילנסר יש להסביר מי נחשב לפרילנסר. פרילנסר הוא עובד עצמאי, המציע את שירותיו המקצועיים ללקוחות שונים למספר משימות שהוגדרו מראש. לפרילנסר בדרך כלל יש שליטה בזהות לקוחותיו ובמספרם.

צורת העסקה זו נפוצה במיוחד בתחומי מקצוע מסוימים כמו: עיתונאות, גרפיקה, תרגום, ייעוץ ופרסום.

הפרילנסר מחויב באופן אישי ללקוחותיו, ובכך הוא שונה מהעצמאי, אך לא מתקיימים בינו ובין הלקוחות יחסי עובד-מעביד, ובכך הוא שונה מהשכיר.

 

יתרונות התעסוקה של פרילנסר

צורת ההעסקה של פרילנסר לא התפתחה על דרך המקרה, שכן אחרי הכול יש לה יתרונות רבים. כך למשל נהנה הפרילנסר מחופש תעסוקתי רחב יחסית לבחור את לקוחותיו, לקבוע את סדר יומו, את העבודות שיבצע, את צורת התשלום, ועוד.

פעמים רבות צורת העסקה זו מאפשרת גם עבודה מהבית, דבר שחוסך לפרילנסר הוצאות נסיעה או הוצאות על שכירת משרד מסודר.

 

חסרונות התעסוקה של פרילנסר

עם זאת, לשיטת העסקה זאת ישנם גם חסרונות, חסרונות הקשורים בכך שבין פרילנסר ללקוחותיו לא מתקיימים יחסי עבודה. אי קיומם של יחסי עבודה שולל מהעובד הפרילנסר את הזכויות המגיעות לכל עובד במסגרת דיני העבודה, ובכך מעמדו דומה לזה של כל עובד עצמאי.

כך למשל עובד פרילנסר אינו זכאי לזכויות סוציאליות, להפרשות לפנסיה, לחופשות, לימי מחלה ולפיצויי פיטורים.

 

זכויות פרילנסר – מתי?

אולם, כמו שרמזנו לעיל, ייתכנו בהחלט מצבים בהם גם פרילנסר עשוי להיות זכאי לכל הזכויות שמגיעות לעובד שכיר. כפי שהסברנו, שלילתם של הזכויות מהפרילנסר נעוצה בכך שלא מתקיימים יחסי עבודה בינו לבין לקוחותיו, אך למעשה לעיתים דווקא כן מתקיימים יחסים כאלה.

חשוב להבין כי שאלת קיומם של יחסי עבודה אינה תלויה רק באופן בו הגדירו הצדדים את היחסים, וכך גם אם עובד הסכים להעסקה כפרילנסר, ואפילו אם הצדדים חתמו על חוזה שמעגן את אופן ההעסקה הזה, בית הדין לעבודה עשוי בכל זאת לקבוע שהתקיימו יחסי עבודה בין הצדדים.

לצורך הקביעה האם התקיימו יחסי עבודה בין הצדדים משתמש בית הדין במבחנים הבאים:

 

מבחן ראשון – מבחן ההשתלבות

המבחן הראשון שמשמש את בתי הדין לעבודה הוא מבחן ההשתלבות, כלומר עד כמה העובד הוא חלק אינטגרלי מפעילות העסק. כך למשל בוחנים האם פעילותו של הפרילנסר היא חלק בלתי נפרד מפעילותו של מקום העבודה, או שמדובר בפעילות משלימה כלשהיא.

כמו כן, במסגרת מבחן ההשתלבות בודקים גם את הפן השלילי, כלומר האם לפרילנסר אכן יש עסק עצמאי שנותן שירות ללקוחות שונים, או שמדובר במערכת יחסים של עובד שכיר לכל דבר ועניין.

ככל שהעובד יותר משולב בפעילותו המרכזית של העסק, וככל שיש לו פחות עסק עצמאי, כך ניטה לחשוב שאכן מתקיימים יחסי עבודה.

מבחן שני – מבחן הפיקוח והשליטה

המבחן השני בו עושה בית הדין לעבודה שימוש הוא מבחן הפיקוח והשליטה, כלומר – עד כמה בעל העסק מפקח על העובד ושולט בפעולותיו. ככל שהפיקוח והשליטה משמעותיים יותר כך ניטה לחשוב שמתקיימים יחסי עבודה בין הצדדים.

 

מבחן שלישי – מבחן הביצוע האישי

מבחן נוסף הוא מבחן הביצוע האישי. משמעותו של מבחן זה קשורה בשאלה האם השירותים שמעניק הפרילנסר הם שירותים אישיים, כאלו שלא ניתן להביא מחליף בעבורם.

ככל שבימי היעדרותו מביא הפרילנסר מחליף שמבצע את אותה עבודה, ככה פחות ניטה לחשוב שמתקיימים יחסי עבודה בין הצדדים.

 

מבחן רביעי – מבחן הציוד

המבחן הרביעי הוא מבחן הציוד, כלומר – מי נושא בהוצאות של רכישת הכלים לביצוע העבודה. ככל שמקום העבודה הוא שנושא ביותר הוצאות, וככל שמדובר בהוצאות נוספות שאינן קשורות ישירות לעבודה, כמו רכב או טלפון, כך ניטה יותר לחשוב שהתקיימו יחסי עבודה.

 

מבחן חמישי – מבחן משך ההעסקה

במסגרת מבחן זה ייבחן בית הדין את משך ההעסקה של הפרילנסר במקום העבודה, כאשר ככל שמדובר בזמן ארוך יותר כך ניטה יותר לחשוב שהתקיימו יחסי עבודה.

הרציונל שעומד מאחורי מבחן זה הוא שפרילנסר נשכר לרוב לצורך פרויקט חד-פעמי וממוקד, ואם משך העסקתו ארוך במיוחד כנראה שהוא לא באמת פרילנסר, כפי שמבקשים להציג אחד מן הצדדים.

מבחן שישי – מבחן התלות

המבחן השישי והאחרון הוא מבחן התלות, כלומר – האם מתקיימת תלות בין העובד למעסיק, כך שהעובד מחויב לעבוד והמעסיק מחויב לספק עבודה.

 

כיצד מכריעים?

חשוב להסביר כי המבחנים שהוצגו לעיל הם רק אמות מידה, וייתכן מאוד שיהיו פעמים בהם העמדתו של קשר עבודה מסוים בכל אחד מהמבחנים תניב תשובות שונות וסותרות.

בסופו של דבר, מכלול כל הפרמטרים שהוצגו לעיל, על פי המשקל שמעניק להם בית הדין לעבודה במקרה הספציפי, הוא שייקבע את ההכרעה הסופית.

 

זכויות פרילנסר – איך?

עוד חשוב לציין כי ניתן בהחלט להכיר בזכויותיו של פרילנסר גם בדיעבד, כך שלא מאוחר מידי להיזכר בכך גם לאחר זמן רב של העסקה.

על פרילנסר שיש לו סיבה להניח שאכן מתקיימים יחסי עבודה בין לבין לקוחו לפנות באופן מיידי לייעוץ של עורך דין לדיני עבודה, ולא לעשות צעדים פזיזים, כמו התפטרות למשל, שעשויים לעלות לו ביוקר.

 

קיזוז הוצאות

זכויות סוציאליות שמעניק המעסיק לעובדיו עשויות להיות שוות כסף רב, אשר נחסך למעסיק בצורת העסקה של פרילנסר. מסיבה זאת פעמים רבות שכרם של הפרילנסרים גבוה יותר מזה של עובדים רגילים.

טענה כזו עשויה בהחלט להגיע מצידו של המעסיק במקרה של הכרה בבית הדין בקיומם של יחסי עבודה בין הצדדים, ובית הדין לרוב יישמע לה ויקזז בהתאם חלק מסכום הפיצוי המגיע לעובד בגין שלילת זכויותיו לאורך תקופת ההעסקה.

למעשה, לעיתים סכום הקיזוז עשוי להשתוות לסכום הפיצוי ולכן תביעות אלו אינן תמיד משתלמות לעובד, ועל כן חשוב במיוחד להתייעץ עם גורם מקצועי ומוסמך לפני שיוצאים לדרך.

 

לייעוץ בדבר זכויותיו של פרילנסר פנו לעו"ד ליאת פייגל, עורכת דין מומחית לדיני עבודה.

זכויות פרילנסר – המדריך המלא
זכויות פרילנסר – המדריך המלא
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>