ClickCease
חיפוש

זכויות בעבודה

העת המודרנית הביאה עימה הכרה בכבודו של כל אדם באשר הוא אדם, ומתוך כך גם הכרה בכבודו של כל עובד. מתוך הכרה זו הלכו והתפתחו זכויות העובדים עד שכיום הן כוללות למעשה כמעט כל דבר ביחסי העבודה, מריאיון העבודה ועד הפרישה לפנסיה. אך כדי שזכויות אלו לא יישמרו רק על הנייר צריך להיות מודעים אליהן. בדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

 

במאמר זה נפרוש בפניכם את הנושאים העיקריים המוסדרים בחוק בענייני זכויות העובדים והמעסיקים.

 

זכויות בראיון עבודה

זכויותיו של העובד מתחילות למעשה עוד בשלב בו אין יחסי עבודה בינו לבין המעסיק, בשלב ריאיון העבודה. חוק שוויון זכויות בעבודה, תשמ"ח-1988 קובע איסור אפליה בין עובדים, וכולל בתוכו גם דורשי עבודה.

כלומר, אסור למעסיק להעדיף מועמד אחד לעובדה על פני מועמד אחר על רקע אחד מהמאפיינים הבאים: מינו, נטייתו המינית, מעמדו האישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, היותו הורה, גילו, גזעו, דתו, לאומיותו, ארץ מוצאו, מקום מגוריו, השקפתו, מפלגתו או שירותו במילואים, קריאתו לשירות מילואים או שירותו הצפוי בשירות מילואים.

למרות כל האמור לעיל, חוסר שוויון בקבלה לעבודה לא ייחשב כאפליה פסולה אם הוא מתחייב ממהות התפקיד או אופי המשרה. כך למשל לא תחשב אפליה העדפה של עובדת אישה על פני עובד גבר לחנות הלבשה תחתונה לנשים.

כמובן שקשה מאוד להוכיח שאי הקבלה לעבודה נבעה מאפליה פסולה כהגדרתה בחוק, או שאפליה זו אינה מתחייבת ממהות התפקיד. לכן הצעתנו לכם היא לפנות לעורך דין מומחה לדיני עבודה אם אתם חושדים שנהגו באפליה כזאת כלפיכם, הם כבר ידעו להגיד מהן דרכי הפעולה האפשרויות ומהם סיכויי ההצלחה.

 

זכויות במהלך תקופת העבודה

חוק שוויון הזדמנויות בו דנו בסעיף הקודם חל כמובן גם על תקופת העבודה עצמה. בנוסף לכך ישנן זכויות עובדים שונות ורבות המתייחסות לתנאי ההעסקה, להלן העיקריות שבהן:

 

שעות עבודה

המחוקק הטיל הגבלות שונות על שעות העבודה שבהן מותר להעסיק עובד, וכן הטיל חובות של חופשות והפסקות על המעסיק.

בין ההגבלות על שעות העבודה ניתן למצוא את האיסור להעסיק עובד ליותר מ-16 שעות נוספות בשבוע, החובה לאפשר הפסקה של לפחות 8 שעות בין יום עבודה אחד למשנהו, או 12 שעות במקרה של עבודת לילה, וכן הגדרה מדויקת של מספר שעות יום עבודה, הן בעבודת יום והן בעבודת לילה.

בין החובות של המעסיק לנתינת חופשות והפסקות ניתן למצוא את החובה למתן יום מנוחה שבועי, את החובה לאפשר הפסקה במהלך יום עבודה בעל מספר שעות מסוים ואיסור על הגבלת הפסקות שירותים.

סביבת העבודה

זכויות העובדים מתייחסות גם לסביבת העבודה הראויה שעל המעסיק לספק לעובד. במסגרת זכויות אלו ניתן למצוא את החובה לדאוג לקיומו של תא שירותים תקין לרווחת העובדים, את החובה לספק תנאים פיזיים הולמים במקום העבודה, את זכותו של העובד לעבודה בישיבה, והסדרה של עניין מצלמות האבטחה במקום העבודה.

 

חופשות והיעדרות

החוק מסדיר גם את ענייני החופשות והיעדרויות להם זכאי העובד. כך למשל הוא קובע מספר ימי חופשה בתשלום שיוכל לקחת העובד, ומסדיר גם את ענייני החופשה ללא תשלום.

החוק גם מפרט רשימה של מקרים בהן היעדרות מהעבודה תהיה מותרת, לעיתים על חשבון המעסיק ולעיתים על חשבון העובד עצמו. בין המקרים הללו: ימי אבל, מחלת העובד או בן משפחתו, משפחה שכולה ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, ועוד.

 

זכויות בעת סיום העבודה

זכויות העובד מלוות אותו גם בעת סיום העבודה. סיום עבודה יכול שיקרה הן בדרך של פיטורים, הן בדרך של התפטרות, והן בדרך של פרישה או פטירת העובד.

בכל הנוגע לפיטורים החוק מעמיד הסדר מדויק לצורת הפיטורים, כך שזכויותיו של העובד ייפגעו מעט ככל האפשר, וכולל חובת שימוע והודעה מוקדמת. בנוסף, פיטורים מלווים לרוב גם בזכאות לפיצויים, המאפשרת לעובד להתמודד עם האבדן בהכנסה.

במקרים מסוימים המחוקק הכיר גם בהתפטרות או בפרישה כפיטורים לצורך עניין פיצויי פיטורים. לכן, לא משנה באיזו דרך הסתיימה ההעסקה כדאי לברר בעזרת עורך דין מומחה, מהן זכויותיכם.

 

זכויות מיוחדות לאוכלוסיות מסוימות

עקרונות חברתיים הביאו את המחוקק לקבוע הסדרים מיוחדים וזכויות עובדים מיוחדות לאוכלוסיות מסוימות בחברה. הזכויות הללו נועדו להקל על אוכלוסיות אלו להשתלב במעגל העבודה. להלן דוגמאות לאוכלוסיות כאלו:

 

זכויות נשים

בין הזכויות המיוחדות המוענקות לנשים במקום העבודה ניתן למצוא את זכותן לייצוג הולם, כלומר החובה שיהוו אחוז מסוים מכלל העובדים, הן בקרב העובדים בשירות המדינה והן בקרב דירקטוריונים של חברות ממשלתיות.

החוק נותן זכויות נוספות לאישה בכל הקשור להריון ולידה. בתוך זכויות אלו נכללות, בין השאר: חופשת לידה, חל"ת לאחר חופשת לידה, שעת הנקה, איסור פיטורים בתקופות מסוימות ועוד.

 

אנשים עם מוגבלויות

אנשים עם מוגבלויות יהיו זכאים להתאמת מקום העבודה לצרכיהם, להתאמות במבחני המיון לתפקידים בשירות המדינה, ולייצוג הולם. כדי לעודד העסקת אנשים עם מוגבלויות המחוקק אף מעניק זכויות למעסיקיהם, כמו למשל פטור מארנונה בתנאים מסוימים.

 

עובדים זרים

עובדים זרים זכאים לכל הזכויות להם זכאים עובדים אזרחי ישראל, אך בשל מעמדם המיוחד הם זכאים גם לזכויות המסדירות את שהייתם בארץ. בין זכויות אלו: החובה על המעסיק לבטח את העובד בביטוח בריאות פרטי, איסור החזקת הדרכון של העובד על ידי מעסיקו וזכות שהייה מסוימת בישראל לאחר סיום אשרת העבודה.

 

סיכום

נושא זכויות עובדים הוא נושא רחב ועצום, ורחוק מלהיות ממוצה במסגרת מאמר זה. החוקים והפסיקה המסדירים נושא זה הם רבים, ולמי שאינו בעל מקצוע יהיה קשה להגיע לרמת בקיאות גבוהה בעניין.

מה שכן ניתן ללמוד ממאמר זה הוא היותן של זכויות העובדים מקיפות את כל יחסי העובד-מעביד. לכן, אם נתקלתם בפגיעה מסוימת במקום העבודה, בכל שלב של העסקתכם בו, פנו מייד לעורך דין לענייני עבודה שיכיר לכם את זכויותיכם בנושא ואת דרכי הפעולה האפשריות.

עו"ד ליאת פייגל היא עו"ד המתמחה בדיני עבודה, לכל שאלה והתייעצות, צרו קשר.

עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>