ClickCease
חיפוש

ימי מחלה עקב מחלת בן או בת זוג

ימי מחלה הם חלק מזכויות העובדים, המאוגדות תחת דיני עבודה. לצד ימי המחלה המגיעים בשל מחלת העובד עצמו, ניתן לנצל את ימי המחלה גם בעת מחלת בן או בת הזוג. בכמה ימי מחלה מדובר? ובאילו מקרים ניתן לממש את ימי המחלה הללו? כל זאת ועוד, במאמר שלפניכם.

 

חוק דמי מחלה

דיני עבודה נועדו להסדיר את כל מערכת היחסים שבין העובד למעסיק, בדגש על הוראות ודינים, שנועדו למנוע ניצול עובדים וליצור תנאי העסקה הוגנים. נקדים ונאמר כי במקרים בהם הזכויות שלכם נפגעו – משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' עומד לרשותכם.

אחד מהחוקים המרכזיים שמבטיחים הגנה ויציבות כלכלית לעובדים גם בשעות קשות בהן הם לא מצויים בבריאות איתנה ואינם מסוגלים לעבוד, הוא חוק דמי מחלה. על פי חוק זה, לכל עובד קיימת הזכות להיעדר ממקום עבודתו מספר ימים בשנה, בשל מחלה (המוגדרת ככזו בעת שהעובד אינו יכול לבצע את עבודתו כתוצאה ממצב רפואי ועל פי ממצאים רפואיים) ועדיין לקבל שכר מלא/חלקי בגין אותם ימי מחלה.

 

מה גובה דמי המחלה שניתן לקבל?

בתקופת המחלה של העובד, המעסיק חייב לתת לעובד דמי מחלה ובסכום המשתנה בעקבות מספר ימי המחלה הרצופים של העובד. כך, עבור יום המחלה הראשון המעסיק אינו מחויב בתשלום דמי מחלה, עבור היום השני המעסיק יחויב בתשלום דמי מחלה בשיעור 50% משכר העובד ובתשלום 100% מהשכר החל מיום המחלה השלישי ואילך.

במקרים מסוימים, כמו היעדרות מהעבודה בשל טיפולים או בדיקות בגין מחלה ממארת וטיפולי דיאליזה קבועים – העובד יהיה זכאי לקבל דמי מחלה בשיעור 100% משכר העבודה הרגיל, החל מיום המחלה הראשון.

 

כמה ימי מחלה מגיעים לעובד?

על פי חוק דמי מחלה, לכל עובד מגיעים מינימום 1.5 ימי מחלה בחודש (סכום המגיע לכדי 18 ימי מחלה בשנה), אותם ניתן לצבור עד לתקרה שנתית של 90 ימים. יש לציין, כי מספרים אלו הינם המינימום הקבוע על פי חוק, כך שישנם עובדים הזכאים למספר ימי מחלה גבוה יותר, בהתאם להסכמים קיבוציים והסכמי ההעסקה פרטיים.

 

מהם ימי מחלה עקב מחלת בן או בת זוג?

חוק דמי מחלה מסדיר גם את המקרים של מחלת בן או בת זוג והוא מקנה לעובד את האפשרות להשתמש בימי המחלה המגיעים לו גם עבור מחלת בן או בת זוג. בניגוד לימי מחלה של העובד עצמו, הניתנים לניצול בגין כל מחלה, ניצול ימי מחלה עקב מחלת בן או בת הזוג יתאפשרו במקרים בהם בן או בת הזוג נפלו למשכב וסובלים ממחלה כזו שאינה מאפשרת להם לבצע פעילויות שגרתיות ויום יומיות, כך שהם זקוקים לעזרה ממשית בביצוע פעולות אלו.

 

כמה ימי מחלה עקב מחלת בן או בת הזוג מגיעים לנו?

ימי המחלה המגיעים לעובד בגין מחלת בן או בת הזוג עומדים על שישה ימי היעדרות, הנחשבים כחלק ממכסת ימי המחלה השנתית של העובד. יחד עם זאת, ישנם מספר מקרים חריגים הנוגעות למחלות וקשיים גופניים שונים דוגמת:

 

תרומת איברים

במידה ובן או בת הזוג של העובד תרם איברים להשתלה, הרי שהעובד יהיה זכאי לקבל 7 ימי מחלה נוספים על מכסת ימי המחלה שנתית שלו במטרה לטפל וללוות את בן או בת הזוג.

 

מחלה ממאירה

במקרים של מחלה ממאירה של בן או בת הזוג, העובד יהיה זכאי לקבל עד שישים ימי מחלה נוספים בשנה במטרה לטפל בבן או בת הזוג. את תוספת הימים הללו ניתן לזקוף על חשבון ימי המחלה השנתיים או על חשבון ימי החופש של העובד.

 

היריון / לידה

במקרים משמחים יותר, כמו היריון ולידה, העובד יהיה זכאי לנצל עד שבעה ימי היעדרות במהלך השנה ועל חשבון מכסת ימי המחלה שלו. לאחר הלידה, העובד יוכל להיעדר מהעבודה עד שלושה ימים נוספים, כחופשה ללא תשלום או על חשבון ימי החופשה השנתית.

הזכאות לשבעה ימי היעדרות עקב היריון או לידה מותנית בכמה נסיבות וביניהן:

  • ליווי לבדיקות / טיפולים בהם קיים סיכון לחיי האישה או העובר
  • ליווי לבדיקות / טיפולים בהם האישה תלויה בעזרת הזולת
  • ליווי למשך 24 שעות לאחר הפלה

 

ימי מחלה עקב מחלת בן או בת הזוג – תהליך מימוש הזכות

תהליך מימוש הזכות של ימי המחלה עקב מחלת בן או בת הזוג כרוך במספר דרישות:

  • מילוי וחתימה של טופס הצהרה ייעודי בגין ההיעדרות.
  • אישור כתוב מהרופא המטפל של בן או בת הזוג בדבר המחלה וכי בתקופת המחלה הם אכן היו תלויים לחלוטין בעזרת הזולת לצורך ביצוע פעולות שגרתיות ויום – יומיות.

 

מה עלינו לעשות במקרים בהם המעסיק אינו מאפשר לנו לנצל ימי מחלת בן או בת הזוג?

ניצול ימי מחלת בן או בת הזוג זוהי זכות המגיעה לעובד על פי חוק, כך שהדבר אינו נתון לשיקול דעתו ו/או החלטתו של המעסיק (גם אם תקופת ימי המחלה של העובד נופלת על תקופה לא נוחה לעסק).

ככל והמעסיק בכל זאת מערים קשיים ומנסה לפגוע בזכויות שלכם, הרי שמומלץ לפנות בהקדם לשירותיו של עורך דין לדיני עבודה, שיבחן את פרטי המקרה שלכם ועל פי הממצאים והראיות, יבנה אסטרטגיית פעולה מתאימה. ככלל, במקרים בהם המעסיק אינו מאפשר לנו לנצל ימי מחלת בן או בת הזוג, דרך הפעולה הנפוצה והמומלצת ביותר היא להגיש תביעת פיצויים בגין הפרת חוזה, פיצויים היכולים להגיע לסכומים נכבדים ביותר.

 

ימי מחלה עקב מחלת בן או בת הזוג – כדאי לדעת

סוגיית ימי המחלה המגיעים לעובד עקב מחלת בן או בת הזוג כוללת עוד מספר היבטים מעניינים וחשובים, אותם מומלץ להכיר:

 

פיצויי פיטורים

עובש שהודיע על פיטורים במקום העבודה בשל בריאות לקויה של בן או בת הזוג, יהיה זכאי בתנאים מסוימים (וותק של שנה לפחות במקום העבודה, קיום קשר סיבתי בין המצב הרפואי ובין ההתפטרות ועוד) לקבל פיצויי פיטורים.

 

צבירת ימי מחלה

במקרים מסוימים, דוגמת חופשות לידה, ימי הכשרה ותקופת אבל, צבירת ימי המחלה תימשך גם בימים אלו בהם העובד נעדר ממקום העבודה.

 

תשלום דמי מחלה

מועד התשלום בגין ימי המחלה תלוי בתאריך מסירת אישור המחלה של העובד למעסיק. כך, ככל והעובד סיפק את אישור המחלה תוך שבעה ימים ממועד תשלום השכר, דמי המחלה ישולמו באותו החודש. במידה והעובד סיפק את אישור המחלה לאחר מכן, דמי המחלה ישולמו בחודש העוקב.

 

לסיכום

במסגרת זכויות העובד, חוק דמי מחלה מסדיר את כל נושא היעדרות העובד ממקום עבודתו בגין ימי המחלה שלו וכן של בן או בת הזוג. במקרים מסוימים, ימי המחלה עקב מחלת בן או בת הזוג, יהיו על חשבון ימי המחלה של העובד. במקרים אחרים, הם יהיו בנוסף על מכסת ימי המחלה השנתית של העובד? במקרים בהם אתם לא יודעים כיצד לנהוג ואיך לממש את הזכויות המגיעות לכם על פי חוק, מומלץ לצור קשר עם משרדנו.

 

Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>