ClickCease
חיפוש

פיצויים מהמדינה

 

קרן הפיצויים של המדינה מאפשרת להגיש תביעה ולקבל כסף בנסיבות של פגיעה ברכוש, במבנה, בכלי רכב ועוד. עם זאת, חשוב להתייעץ עם עורך דין לפני שמתחילים את התהליך, וזאת על מנת להגיש את הבקשה נכון ובאופן אפקטיבי

 

פיצויים מהמדינה? איך זה עובד?

כאשר אנשים מאמינים שנגרם להם עוול על ידי המדינה או הישויות שלה, הם תוהים לעתים קרובות אם הם יכולים לבקש פיצוי על תלונותיהם. כדי לשפוך אור על כך, חיוני להבין מתי וכיצד ניתן להטיל אחריות על המדינה.

 

מתי מגישים תביעת פיצויים נגד המדינה?

המדינה יכולה לעמוד בפני תביעת פיצויים אם יש עילה המעידה על כך שבמועד הגשת התביעה, הראיות הקיימות לא היו מספקות לאדם סביר. יסוד מעט מעורפל זה מאפשר לבית המשפט מידה מסוימת של גמישות בהכרעה בתיקים. בסופו של דבר, הקביעה האם יינתן פיצוי או לא, תלויה בשיקול דעתו של בית המשפט ובמידת היעילות של הצגת הנושא על ידי עו"ד כדוגמת עו"ד ליאת פייגל.

 

מה התפקיד של עורך דין בדרישה לקבלת סעד?

אחת הדרכים לבקש סעד היא להיעזר בשירותי עו"ד כדוגמת אלו שמציעה עורכת דין ליאת פייגל לצורך הגשת תביעת נזיקין אזרחית נגד המדינה. עם זאת, חשוב לציין כי בבחירה בשיטה זו, אנשים לא יוכלו להסתמך על סעיף 80 לחוק העונשין, הפוסק מתי ניתן לקבל מהמדינה הוצאות הגנה. מנגד, פקודת הנזיקין מאפשרת ליחידים לתבוע פיצויים בגין הפסדים, עוגמת נפש והוצאות משפט נלוות.

 

מה מידת האחריות של המדינה?

התייעצות עם משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' עוזרת לבחון כל מקרה לגופו. לאחר שנקבע כי המדינה אחראית לנזקים ויש עילה תקינה לתביעה, אנשים יכולים להגיש בקשה לפיצוי. הרעיון העומד מאחורי העמדת דין וחשבון על המדינה הוא להבטיח שהיא נוקטת בזהירות הראויה בתהליכי קבלת ההחלטות שלה. כך ניתן למנוע סיכונים פוטנציאליים שעלולים לערער את טובת הציבור. לפעמים, במקום להטיל אחריות על אנשים ספציפיים או קבוצה קטנה, זה מעשי יותר להגיש תביעות נגד המדינה. יתרה מכך, לציבור יש זכות לערער על החלטות הרשות, אם כי יש לכך גבולות.

 

מה ההבדל בין פיצויים מהמדינה לבין פיצויים מהמעסיק?

התייעצות עם עורך דין דיני עבודה מגלה שיש כמה הבדלים בין פיצויים מהמדינה לבין פיצויי פיטורים או הגנות לאחר תאונות בעבודה. קודם כל, חלק ניכר מתוך זכויות בעבודה נקבע על פי חוזה עבודה אישי או הסכם עבודה קיבוצי – בעוד הפיצויים מהמדינה לא אמורים להבחין בין האזרחים. שנית, עו"ד דיני עבודה מטפל בתחום שבו התקנות משתנות לעיתים רחוקות בלבד. לעומת זאת, עורכי דין שמתמחים גם בפיצויים מהמדינה, חייבים להגיב לאירועים אקטואליים.

 

ממתי אפשר לתבוע פיצויים מהמדינה?

מבחינה היסטורית, מדינות נהנו מחסינות מפני תביעות משפטיות. לא ניתן היה לתבוע אותן או לשאת באחריות למעשיהן או להחלטותיהן. עם זאת, עם הזמן, החוקים התפתחו כדי להבטיח שהמדינה תישא באחריות לרשלנותה. מתוך עקרון השוויון, המדינה וגורמיה השונים אחראים כיום לא פחות מאזרחיה על פעולות רשלניות. בעצם, כאשר המדינה נופלת בחובתה כלפי אזרחיה, היא נושאת באחריות ישירה.

 

מתי המדינה פוגעת בזכויות הציבור?

גם המדינה יכולה לפעמים לפגוע בזכויותיו החוקתיות של הציבור. דוגמאות לעבירות אלו כוללות פיזור בלתי חוקי של הפגנה לגיטימית אשר מביא לפגיעה בחופש הביטוי, או סירוב להנפיק רישיון עסק מסיבות נטולות דעות קדומות. ישנם תרחישים מרובים שבהם המדינה עלולה לחרוג מגבולותיה, ובמצבים כאלה, זה תמיד חכם לפנות לייעוץ מעורך דין בעל ידע וניסיון על מנת להבין את דרך הפעולה הטובה ביותר.

 

פיצויים מהמדינה בעקבות פעולות איבה ומלחמה

מדינת ישראל עיגנה בחקיקה את המחויבות לפצות את תושביה בגין נזקים, ישירים ועקיפים, הנובעים מפעולות איבה או פעולות מלחמה. התחייבות זו מוצאת את שורשיה בחוק ארנונה וקרן פיצויים משנת 1961. יש לציין כי חוק זה קובע פיצוי גם במקרים של נזקי בצורת באזורים גיאוגרפיים ספציפיים.

 

פיצויים מהמדינה לאחר פגיעה ברכוש

עבור אזרחים שרכושם מושפע לרעה ממלחמה או מפעולות איבה, ישנה גישה מובנית לתביעת פיצויים. זמן קצר לאחר כל אירוע שכזה, ומיד כאשר תנאי האבטחה מאפשרים זאת, פוקדים את האזור הנפגע נציגים מקרן הפיצויים של רשות המיסים, בליווי שמאים ומהנדסים. הם מעריכים באופן שיטתי את הבתים, העסקים והמשרדים המושפעים, מאירים את עיני האנשים שנפגעו לגבי זכויותיהם, ומנחים אותם בהליכי הגשת תביעה.

 

ישנן הנחיות חיוניות אשר צריך לדבוק בהן במצבים כאלה:

  • אין להסיר ציוד, מלאי או כל חפץ זר שנמצא במקום ללא תיאום עם שמאי קרן.
  • זכוכית שבורה היא חריגה וניתן להסירה לפני הגעת צוותי קופות הפיצויים.
  • כל יוזמת תיקון חייבת להמתין לבדיקת שמאי.

 

איך מוכיחים את היקף הנזק לקבלת פיצויים מהמדינה?

במקרים של נזקים עקב פעולות איבה או פיגועים, כגון יידוי אבנים, ירי, בקבוקי תבערה וכדומה, אם נציגי קרן הפיצויים לא יבקרו באתר, על הגורמים הנפגעים לפנות לאחד ממשרדי מיסוי המקרקעין ומשרדי מס הכנסה. עליהם להביא תעודת משטרה המאשרת שהנזק נבע ממעשי איבה כאלה. בהתאם לאופי הנזק, יש לצרף מסמכים רלוונטיים לאישור זה. לאחר מכן גורם רשמי ממחלקת מקרקעין או מס הכנסה יוזם את תהליך התביעה ומספק הדרכה לשלבים הבאים.

 

איך מגישים תביעת פיצויים מהמדינה אונליין?

  1. ניתן להשלים הגשת תביעות בגין נזקים ישירים באינטרנט
  2. יש לספק פרטים כגון סוג התביעה (כמו רכב או חקלאות), אופי הנזק הישיר (אישי או עסקי), פרטי הנזק ומידע על הנפגעים
  3. ניתן לשמור נתונים אלה בטיוטה עד לסיום והגשה
  4. התובעים מקבלים מספר תביעה ייחודי, שימושי למעקב אחר סטטוס התביעה

 

יש לוחות זמנים קבועים להגשת תביעה. יש לשלוח הודעות על נזק תוך שבועיים מיום קרות הנזק, כאשר תביעת פיצויים מלאה יש להגיש תוך שלושה חודשים מהאירוע.

על אף העובדה שניתן להגיש תביעות דרך האינטרנט, מומלץ עשות זאת באמצעות עו"ד שינהל את ההליך ויבחן את כל הסוגיות בגינן ניתן להגיש ו/או לדרוש פיצוי.

 

איך מעריכים נזק למבנה כדי לקבל פיצוי מהמדינה?

בגין נזקים מבניים יעריכו מומחים מקרן הפיצויים את הנזק. הערכה זו מסייעת בקביעת הפיצוי הכספי הדרוש לתיקון. לנפגעים יש את הגמישות לבחור בין ניהול התיקונים בעצמם או בחירה בחברות שיקום הפועלות בחסות קרן הפיצויים.

 

מהו הפיצוי מהמדינה על נזקים לרכבים?

במקרים בהם כלי רכב נפגעים, בעלי רכב צריכים ליצור קשר עם נציגי קופות הפיצויים לצורך הערכת נזקים. לאחר אישור שמאי הקופה, הם יכולים לקבל תיקון רכבים במוסך לבחירתם. עם זאת, את תביעת הפיצויים צריכים ללוות שלל מסמכים, החל מרישיון הרכב, אישור משטרה, ייפוי כוח, הסכמי שכירות או שכירות, אישורי ביטוח ופרטי חשבון בנק,.

 

מהם הפיצויים שעסקים מקבלים מהמדינה?

גם לעסקים יש את הדרך שלהם לתביעת פיצויים. הפיצוי עבור ציוד ומלאי מבוסס על שווי השוק (מצב טרום הנזק). זה הכרחי לבסס בעלות על התוכן הפגום. בגין נזקי מלאי, הפיצוי מותאם לערך העלות של המלאי הפגוע (ללא מע"מ), מותנה בבעלות מוכחת. תיעוד למינהו, כגון רשימות של פריטים פגומים, רשומות פיננסיות ופרטי חשבון בנק – הוא חיוני לתביעות אלו שמוגשות בליווי של עורך דין.

 

פיצויים מהמדינה
פיצויים מהמדינה
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>