ClickCease
חיפוש

עובד גרם נזק כספי למעסיק – מי אחראי?

בין אם אתם עובדים במשרד או בחוץ ובין אם אתם מעסיקים עובדים שמבצעים פעולות כאלו או אחרות, כמעט כל עובד עשוי לגרום לכם לנזק כספי. הנזק יכול לבוא לידי ביטוי בשבירה של חפץ בעל ערך כספי מסוים, או אפילו בביצוע טעות עם השלכות כספיות מידיות. רבים תוהים מי אחראי כאשר עובד גרם נזק כספי למעסיק. עשינו לכם סדר במאמר הבא.

 

נזק כספי למעסיק

הרוב של בעלי העסקים בישראל מעסיקים לפחות עובד אחד, וגם יותר מכך. העסקה של עובד כרוכה בקיום הזכויות שלו, שהן חובות כלפי המעסיק. גם עובדים מצטיינים יכולים לבצע פעולות שאינן מעידות על האופי המצטיין שלהן. עובד מסוים עשוי לגרום לנזק כספי משמעותי למעסיק שלו. נזק כספי למעסיק יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות:

  1. שבירה של חפץ בעל ערך כספי
  2. פעולה עם השלכות כספיות
  3. פגיעה במוצר או בשירות שמספקת החברה

 

כאשר נזק כספי נגרם למעסיק, הדבר יפגע באופן ישיר ברווח של העסק, שכן המעסיק יצטרך לכסות את הנזק הזה בצורה מסוימת. במידה והמעסיק אחראי על הנזק הכספי באופן ישיר, אין יותר מדי בעיות, אך אם עובד גורם נזק כספי למעסיק, עניין האחריות מורכב יותר.

 

מה קורה כשעובד גורם נזק כספי למעסיק?

כאמור, אם המעסיק גורם לנזק כספי, עניין האחריות ברור. המעסיק הוא זה שאחראי על הפעולה שהובילה לנזק הכספי, והוא זה שיצטרך ליטול חלק בעלויות הנלוות לכך. אם עובד גרם נזק כספי למעסיק, עניין האחריות עשוי להיות בעייתי יותר. אומנם העובד הוא זה שהסב את הנזק הכספי, אך הוא יכול לטעון במקרים רבים שמדובר בחלק מהעבודה שלו. למשל, עובד שמועסק בחנות לכלי זכוכית יכול לשבור כלי זכוכית, ולטעון שהוא אינו אחראי על הנזק מכיוון שפגיעה כזאת אפשרית מפאת אופי העבודה.

החוק מתייחס למצבים כאלו, בהם עובד גרם לנזק כספי למעסיק. החוק מבחין בין מספר מקרים שונים, כאשר לכל מקרה יש את ההתייחסות המשפטית שלו. החוק שואף להגדיר בצורה ברורה מתי יהיה אחראי המעסיק לכיסוי עלויות הנזק הכספי שנגרם על ידי העובד, ומתי יישא העובד באחריות. ניתן לחלק נזק שנגרם על ידי עובד לשלושה סוגים:

  1. נזק שנגרם בזדון
  2. נזק שנגרם בתום לב
  3. נזק שנגרם כתוצאה מרשלנות של העובד

 

נזק שנגרם בזדון

במידה ועובד גרם נזק כספי למעסיק בכוונת זדון, הוא יהיה זה שאחראי לכך. לא תמיד ניתן להוכיח שנזק כספי שנגרם על ידי העובד נגרם דווקא בכוונת זדון, אך ישנם מקרים שהם מובהקים. אם למשל העובד התווכח עם המעסיק ולאחר מכן החליט לשבור מוצר מסוים שנמכר על ידי העסק, והדבר מתועד במצלמה, יהיה קשה לעובד למצוא הסבר. עו"ד ליאת פייגל מייצגת מעסיקים במקרים כאלו. נטל ההוכחה קיים על המעסיק, במידה והעובד אינו מוכן לכסות על העלויות מכיסו, או אינו מודה בכך שגרם לנזק בכוונת זדון.

 

נזק שנגרם בתום לב

נזק עשוי להיגרם גם בתום לב על ידי העובד. נזק זה הוא בעל השלכות כספיות גם כן, והוא עשוי להיות חמור יותר או חמור פחות עבור המעסיק. נזק כספי שנגרם על ידי העובד בתום לב מתקשר כמעט תמיד לאופי של העבודה. מי שעובד בחנות שמוכרת מוצרים שונים, עשוי להסב נזק כספי על ידי שבירה של אחד מהמוצרים בטעות, או על ידי חישוב שגוי בקופה.

מי שעובד בחברת הייטק יכול ליצור נזק כספי משמעותי יותר, וזאת על ידי ביצוע פעולות מחשוב שהוא לא היה אמור לבצע.כך או כך, האחריות לא תהיה של העובד. מעסיק שלא בטוח שהנזק נגרם בתום לב, יכול להתייעץ עם עו"ד דיני עבודה ולתבוע את העובד במידת הצורך, כנגד הטענות שלו.

 

התייעצות משפטית מקדימה

לא תמיד ברורה הסיבה של עובד שגרם נזק כספי למעסיק. בחלק מהמקרים, למעסיק יהיה קשה לבחון את הסיטואציה מנקודת מבט אובייקטיבית, מכיוון שהנזק הכספי משמעותי מדי ומשפיע על היכולת שלו לקבל החלטות מושכלות. במקרים הללו מוטב לפנות אל עורך דין שמתמחה בדיני עבודה. נזק כספי יכול להיגרם במגוון דרכים, במהלך תאונות בעבודה או במהלך פעולות מסוימות שמבוצעות בעבודה. מכיוון שקשה לפעמים לקבוע האם הנזק הכספי נגרם בזדון או בתום לב, עורך הדין יוכל לסייע ולייעץ לכם בצורה אובייקטיבית.

 

נזק שנגרם כתוצאה מרשלנות העובד

כפי שכבר ציינו מקודם, נזק כספי עשוי להיגרם על ידי העובד גם כתוצאה מרשלנות שלו. עובד שגרם לנזק כספי למעסיק כתוצאה מרשלנות, לא תמיד יהיה זה שיצטרך לשאת באחריות ובעלויות הכספיות של הנזק. לו הרשלנות חמורה ומובהקת, העובד יהיה זה שיצטרך לשאת באחריות. במידה ומדובר על רשלנות קלה, או רשלנות שלא הסבה נזק משמעותי, עשוי בית המשפט לקבוע שעל המעסיק לשאת בעלויות ובאחריות.

 

חיוב העובד – בהסכמתו בלבד

גם אם קיבלתם ייעוץ מעורך דין שמתמחה בדיני העבודה, ועורך הדין קבע בדעתו המקצועית שהנזק הכספי שאירע לכם נגרם כתוצאה מכוונת זדון של העובד, זה ממש לא אומר שאתם יכולים לחייב אותו על הנזק שאירע. במידה ותחליטו שאתם מורידים מהשכר של העובד שלכם כדי לכסות בשמו על עלויות של נזק כספי שנגרם על ידו, וזאת מבלי שהוא הסכים, אתם עשויים להיות חשופים לתביעה.

 

מה ניתן לעשות אם העובד לא מסכים לשלם?

גם אם עובד שגרם לנזק כספי למעסיק לא מסכים לשלם, זה לא אומר שאין מה לעשות. האפשרות הראשונה היא להגיש תביעה נגד אותו העובד. אם יש לכם קייס חזק מספיק, אתם עשויים לקבל פיצויים משמעותיים. אפשרות נוספת היא לנסות להגיע לפשרה עם אותו העובד, כדי למנוע את ההיגררות של שני הצדדים לדיון משפטי סבוך.

 

עלות מול תועלת

עובד שגרם לנזק כספי למעסיקו יכול לקומם ולהכעיס, אבל דווקא במקרים הללו חשוב לחשוב בבהירות. בלא מעט מקרים כאלו, תוכלו לשים לב שהיחס בין העלות של הגשת התביעה נגד העובד, לבין התועלת שתוכלו להפיק מתביעה זאת, הוא נמוך עד לא קיים. אם העובד גרם לנזק של כספי מזערי, ייתכן והמלצת עורך הדין שלכם תהיה לא להגיש תביעה.

 

סיוע משפטי כשעובד גרם נזק כספי למעסיק

בכל אופן, שאלת האחריות היא לא תמיד דבר שפשוט לענות עליו כשעובד גורם זק כספי למעסיק. לכן, במידה ונגרם לכם נזק כזה, כדאי לכם קודם כל לפנות אל עורך דין לצורך קבלת סיוע וייעוץ משפטי. ליווי מעורך הדין יאפשר לכם להבין בצורה ברורה יותר מה אתם יכולים לעשות, ומה כדאי לכם לעשות, וכמובן גם מי אחראי לנזק.

 

מה ניתן לעשות כדי למנוע נזק בתום לב?

נזק כספי שנגרם כתוצאה משגיאה או טעות שנעשית בתום לב על ידי העובד הוא המסתכל ביותר, מכיוון שאתם אלו שאחראים על כיסוי העלויות. כדי למנוע נזק כספי שנעשה בתום לב, ניתן:

  1. לחדד נהלי עבודה לעובדים
  2. לשמור על סביבת עבודה בטוחה
  3. לברר על ביטוחים שונים בעסק שלכם
עובד גרם נזק כספי למעסיק - מי אחראי?
עובד גרם נזק כספי למעסיק – מי אחראי?
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>