ClickCease
חיפוש

ייצוג מעסיקים

פעמים רבות אנו נוטים לחשוב על עורכי דין לדיני עבודה בעיקר בהקשר של ייצוג עובדים. תפיסה זו היא כמובן תפיסה שמייצגת רק חלק קטן של התמונה, שכן לעורך דין לדיני עבודה ישנה חשיבות גדולה גם בייצוג מעסיקים. אז מתי יש בכך צורך ומדוע? כיצד יודעים איזה עורך דין לבחור? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

ייצוג מעסיקים – מתי?

השאלה ראשונה שמתעוררת כמובן בנוגע לייצוג מעסיקים היא מתי מעסיק נזקק לו. כלומר, באלו מצבים ראוי וכדאי למעסיק לפנות לייעוץ משפטי של עורך דין לדיני עבודה. האמת היא שמצבים אלו הם רבים, והם נפרסים על כל אורכו של חוזה העבודה בין המעסיק לעובד. נפרט את העיקריים שבהם:

 

מצב ראשון – גיוס עובדים

כדאי מאוד לפנות לייעוץ ולעזרה של עורך דין לדיני עבודה כבר בשלב גיוס העובדים. זאת כדי שעורך הדין יסייע בניסוח חוזה העבודה, כך שיעמוד בכל הדרישות החוקיות. אם תהליך זה, של חתימה על חוזה העבודה, ייעשה באופן נכון ומסודר סביר להניח שיתעוררו פחות בעיות בהמשך.

 

מצב שני – מהלך העניינים הרגיל במקום העבודה

ליווי של עורך דין לדיני עבודה מומלץ גם תוך כדי תקופת העבודה של העובד אצל המעסיק. פעמים רבות כבר בשלב זה מתעוררות תביעות כנגד המעסיק בגין הפרת חובות קוגנטיות, כמו למשל תשלום בעבור שעות נוספות, או אופן הטיפול בפגיעות מיניות.

ייעוץ פרואקטיבי, כלומר לפני מעשה, עם עורך דין על דרכי התנהלות במקום העבודה הוא טיפול מנע חשוב. כך יוכל עורך הדין לעמוד על הליקויים שבהתנהלות, להצביע עליהם ולסייע לתקנם. לשירות זה פוטנציאל גדול למנוע הסתבכויות בהמשך.

 

מצב שלישי – סיום תקופת העסקה

מועד סיום תקופת ההעסקה הוא מלכתחילה מועד לפורענות בשל אופיו. מדובר בעניין שפעמים רבות הוא אינו נעים לאף אחד מן הצדדים, המעסיק והעובד, ועלול להותיר טינה בקרב העובד, בעיקר כאשר מדובר בסיום תקופת העסקה בדרך של פיטורים.

דווקא משום כך חשוב לוודא שהתהליך יבוצע בצורה נקייה ונעימה, תוך הקפדה על כללי החוק והפסיקה. ביצוע כזה של התהליך, בעזרת ייעוץ עם עורך דין, יפחית את הטינה של העובד שעלולה להביא אותו להגיש תביעות כנגד המעסיק.

 

מצב רביעי – תביעה

המצב הרביעי הוא גם המצב הברור והידוע ביותר שבו יש להיוועץ, באופן מיידי וללא דיחוי, עם עורך דין לדיני עבודה. חשוב להבין שזמן הפנייה לייעוץ משפטי הוא קריטי, שכן ככל שהייעוץ יהיה מוקדם יותר כך יגדלו אפשרויות הפעולה ויימנעו טעויות משפטיות שעלולות להכריע את גורל התביעה.

על כן יש לפנות לייעוץ כזה כבר עם קבלת הרמז הראשון שהעובד מתכוון להגיש תביעה נגד מעסיקו. רמז זה לרוב יתבטא בצורת מכתב רשמי, לעיתים כזה שנערך באמצעות עורך דין, הדורש מהמעסיק עניין מסוים יוצא דופן, החורג מסדר העניינים הרגיל של העבודה.

עורך הדין שהמעסיק יפנה לקבלת שירותיו הוא שימליץ לו האם כדאי לסגור את העניין מחוץ לבית המשפט או שכדאי דווקא להגיע לבית הדין לדיני עבודה. במקרה בו העניין יגיע לבית הדין עורך דין זה כמובן ייצג את המעסיק בדיונים.

חשוב להבין שייצוג המעסיק על ידי עורך דין מיומן בבית הדין לעבודה הוא חשוב מאוד, שכן מלכתחילה פעמים רבות בתי דין אלו נוקטים בגישה פטרנליסטית לטובת העובדים, שנתפסים כצד החלש במערכת יחסי עבודה, ועל כן לייצוג טוב עשוי להיות משקל מכריע.

 

ייצוג מעסיקים – מדוע?

לאחר שהבנו מהם המקרים הנפוצים בהם למעסיק יש ערך לייעוץ משפטי נותר לשאול מדוע עליו להזדקק לשירות כזה. או במילים אחרות, מדוע לא לנסות להסתדר לבד. לשאלה הזאת מספר תשובות עיקריות:

תשובה ראשונה – מורכבות דיני העבודה

התשובה הראשונה מתייחסת למורכבותם של דיני העבודה. דיני העבודה הם שם כללי לאוסף של כללים שנקבעים באמצעות חוקים, תקנות, צווים, פסקי דין ואפילו מנהגים. קשה מאוד להחזיק ראש בכל פרטי הדינים המצויים בתחום כאשר זהו לא העיסוק העיקרי שלך, במיוחד לאור העובדה שפרטים אלו משתנים מעת לעת.

הפועל היוצא של מורכבות זו הוא שגם מעסיקים תמי לב, מוסריים וישרים, עלולים לעבור על דיני העבודה ללא כוונת זדון ולהיות חשופים לתביעות, שכן אי ידיעת החוק אינה פותרת מעונש. חשיפה כזאת לתביעות עלולה להיות מסוכנת לעסק, במיוחד כאשר אנו מדברים על עסקים קטנים בעלי משאבים מוגבלים.

ייעוץ קצר ופשוט עם עורך דין לדיני עבודה עשויה להפחית בהרבה את הסכנה המדוברת ולסייע למעסיק לשמור על החוק.

 

תשובה שנייה – אופי המערכת

כפי שכבר ציינו לעיל, אופי מערכת דיני העבודה הוא אופי פטרנליסטי שנוטה לטובת העובד. מערכת דיני העבודה מניחה שבדרך כלל הצד החלש, כלומר הצד שזקוק להגנה, במערכת יחסים בין עובד למעסיק הוא העובד.

על כן, הסדרים רבים, וגם פסיקות בית הדין לעבודה, עלולים להיות מוטים לטובת העובד גם כשבפועל, במקרה הקונקרטי, אין הצדקה לכך. למשל במקרה בו המעסיק פעל בתום לב והעובד לא. ללא ייצוג משפטי ראוי יהיה קשה למעסיק להטות את המערכת לטובתו, גם כשהצדק עימו.

 

ייצוג מעסיקים – איך?

השאלה האחרונה בה נעסוק במסגרת מאמר זה היא שאלת האיך. כלומר, כיצד ידע מעסיק לאיזה עורך דין לפנות כשהוא זקוק לייעוץ משפטי. ישנם מספר פרמטרים שיש לקחת בחשבון, נעמוד על העיקריים שבהם:

 

פרמטר ראשון – ידע ומקצועיות

לפעמים יש לומר גם את הברור מאליו. בבוא מעסיק לבחור עורך דין שייצג אותו יש לבחור בעורך דין בעל ידע ומקצועיות רלוונטיים. כלומר, יש לבחור אך ורק בעורך דין שמתעסק בדיני עבודה.

העניין הזה הוא קריטי לאור העובדה, שאותה כבר הצגנו במאמר זה, שדיני העבודה הם תחום סבוך, מורכב ומסועף. עורך דין שאין לו את הידע הרלוונטי לענף הזה לא יעזור למעסיק ועלול אף להזיק לו.

 

פרמטר שני – ניסיון

פרמטר שני חשוב שיש לבחון בעורך דין לדיני עבודה הוא הניסיון שלו. ככל שיש לו יותר ניסיון ויותר הצלחות מוכחות, במיוחד בעניין בו המעסיק מבקש להתייעץ, כך יותר טוב.

חשוב לציין שמומלץ מאוד שהניסיון המדובר לא יהיה רק ניסיון כללי בדיני עבודה, אלא גם ניסיון ספציפי בייצוג מעסיקים, שכן ייצוג מעסיקים דורש מיומנויות שונות וידע שונה מאלו של ייצוג עובדים.

הניסיון חשוב גם בהקשר של ניסיון ייצוג בבית הדין לעבודה, שכן היכרות עם המערכת של בתי הדין עלולה עשויה גם היא להפוך את הייצוג ליותר אפקטיבי ואיכותי.

 

פרמטר שלישי – זמינות

אופי הייעוץ המשפטי הנדרש ממייצגו של מעסיק דורש זמינות גבוהה יחסית. עניינים הקשורים בדיני עבודה עלולים להתפתח מעת לעת, ללא התראה מוקדמת, ופעמים רבות חשוב לפעול מהר על מנת לצמצמם את הנזק הצפוי.

מסיבה זאת חשוב לבחור בעורך דין שיש לו זמינות ללקוחותיו, זאת כדי לא להגיע למצב בו מעסיק מחפש ייעוץ משפטי מיידי ונותר ללא מענה.

לפרטים נוספים פנו לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד לדיני עבודה בעלת מומחיות וניסיון בייצוג מעסיקים.

ייצוג מעסיקים
ייצוג מעסיקים
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>