ClickCease
חיפוש

ביטוח לעובדים זרים – למה זה חשוב?

 

עובדים זרים הם אנשים שהגיעו מכל מדינה זרה לישראל לצרכי עבודה. עובד זר הוא אינו אזרח או תושב במדינת ישראל ולכן אינו זכאי לזכויות ביטוח בריאות, כפי שהן מוגדרות בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. מכיוון שכך, הטיל המחוקק הישראלי על המעסיק את חובת הביטוח לעובדים זרים. על חשיבות הביטוח לעובדים זרים, על תנאיו ועל היקפו במאמר שלפניכם.

 

מי זכאי?

כל עובד זר, היינו עובד שאינו תושב או אזרח ישראל, זכאי לקבל ביטוח בריאות ממעסיקו. חשוב לדעת שאין זה משנה האם מדובר בעובד זר חוקי, כלומר בעל אשרת עבודה בתוקף, או בעובד בלתי חוקי. בכל אחד מהמקים חובת הביטוח חלה ותקפה.

 

חשיבות ביטוח לעובדים זרים

את חשיבות הביטוח לעובדים זרים ניתן לחלק לשני חלקים, מבחינת העובד ומבחינת המעסיק:

 

מבחינת העובד

אחת מזכויות האדם הבסיסיות היא הזכות לכבוד האדם, שאף מופיעה בחוקי היסוד הישראליים. מהזכות לכבוד האדם נגזרת גם הזכות לבריאות, שכוללת בתוכה גם את הזכות לטיפול רפואי בעת הצורך.

מתוך הכרה בחשיבות זכות לבריאות קבע המחוקק הישראלי ביטוח בריאות ממלכתי לכל אזרח, שבתשלום בו משתתפים המדינה, המעסיק והזרח עצמו. אולם, טבעי הוא שמדינה לא תיקח על עצמה תשלום ביטוח בריאות לאנשים שאינם אזרחיה.

המדינה אינה חייבת להוציא כספים לצורך זה, אך היא בהחלט צריכה לדאוג, וכך היא גם עושה, שאותם עובדים זרים יבוטחו, גם ללא השתתפות המדינה.

עובד זר שלא יבוטח עלול למצוא את עצמו משלם סכומי עתק על טיפול רפואי בישראל, או במקרה היותר גרוע – הוא עלול להימנע מלגשת לטיפול רפואי, על כל המשמעויות שבכך.

 

מבחינת המעסיק

ראשית נאמר כי גם למעסיק אמורה להיות חשובה רווחת עובדיו, גם כשמדובר בעובדים שאינם אזרחי המדינה. למרות האמור, המחוקק כמובן לא הסתפק בטוב ליבם של המעסיקים ויחד עם חובת הביטוח הוא קבע גם סנקציות על המעסיק.

על פי החוק מעסיק שלא יבטח את עובדיו הזרים, יעבור עבירה פלילית שעונשה עד חצי שנת מאסר.

 

אילו שירותים נכללים בביטוח רפואי לעובדים זרים?

החוק אינו מותיר את ההחלטה לגבי היקף פוליסת הביטוח אצל המעסיק, ומגדיר במפורש מה חובה לכלול בה ומה רשות.

 

כיסוי רפואי שחובה לכלול בפוליסה

במסגרת הכיסוי הרפואי שחובה לכלול בפוליסת הביטוח ניתן למצוא: שירותי רפואה של רופאי משפחה ורופאים מומחים, שירותי בדיקות מעבדה, תשלום עבור הפניה למיון ואשפוז, תרופות שנכללות בסל התרופות, טיפולי שיניים, תשלום בעבור פינוי באמבולנס, שירותי רפואה פסיכיאטרית, חיסונים מסוימים, ביטוח נכות, ועוד.

 

כיסוי רפואי שאפשר לכלול בפוליסה

אין חובה שפוליסת הביטוח תכסה את השירותים הבאים: שירותים פסיכולוגיים, שירותי סיעוד, בדיקות גנטיות, טיפולי אלצהיימר, טיפולי בתחום התפקוד המיני, טיפולי פוריות, טיפולים רפואיים מחוץ לגבולות ישראל, ועוד.

 

אילו שירותים אינם נכללים בביטוח רפואי לעובדים זרים?

ישנם שלושה סוגי פגיעות שאינן נכללות כלל בביטוח רפואי לעובדים זרים, זאת מכיוון שהן מוסדרות כבר בחקיקה אחרת:

סוג ראשון – תאונות דרכים

חוק ביטוח ממלכתי קובע כי נפגעי תאונות דרכים פטורים מתשלום עבור טיפולים רפואיים כתוצאה מהתאונה. כלל זה כולל בתוכו גם עובדים זרים.

 

סוג שני – תאונות עבודה

עובדים זרים אינם מבוטחים בביטוח בריאות ממלכתי, אך הם כן מבוטחים בביטוח לאומי. בדומה לכל נפגע עבודה המבוטח בביטוח לאומי, גם עובדים זרים יהיו זכאים לדמי פגיעה עבור הימים בהם נפגע כושר הכנסתם כתוצאה מהפגיעה, ובמקרה הצורך אף יזכו בקצבת נכות.

 

סוג שלישי – פעולות איבה

על פי החוק הישראלי אדם שנפגע במסגרת אירוע טרור פטור מתשלום עבור השירותים הרפואיים, ואין זה משנה אם מדובר באזרח המדינה או לא.

 

התהליך

תהליך הביטוח הרפואי לעובדים זרים הוא פשוט מאוד וכולל מספר שלבים:

  1. בחירה בחברת ביטוח רפואי בעלת רישיון לביטוח עובדים זרים. המעסיק רשאי לעסוק סקר שוק ולבחור באיזה מבטח שהוא רוצה, כל עוד הוא הוא עומד בתנאי שלעיל.
  2. מילוי טופס הצטרפות לביטוח בריאות על ידי העובד הזר.
  3. מתן העתק של פוליסת הביטוח לעובד הזר בשפתו.
  4. הפוליסה מוכנה. בשונה מפוליסות ביטוח אחרות בפוליסת ביטוח רפואי לעובדים זרים אין תקופת הכשרה, והיא נכנסת לתוקף כבר עם העברת התשלום וההנפקה.

חשוב לשים לב שפוליסות ביטוח רפואי לעובדים זרים תקפות לתקופה של שנה בלבד, ויש לחדשן שלושה חודשים לפני מועד הפקיעה. מעסיק שאינו מודע או אינו שם ליבו לכך עלול למצוא את עצמו תחת סנקציות פליליות, על אף שלא הייתה לו כוונה לעבור על החוק.

 

העלויות

עלותה של פוליסת ביטוח רפואי לעובד זר היא כ6-7 ₪ ליום. כפי שכבר הסברנו, חובת הביטוח על המעסיק קובעת כי עליו לבטח את עובדיו הזרים על חשבונו. עם זאת, המעסיק רשאי לנכות חלק מהוצאות הביטוח משכרם של העובדים באופן הבא:

 

עובד זר שאינו עובד בסיעוד

המעסיק יכול לנכות לעובד זר שאינו עובד בסיעוד עד שליש מהסכום החודשי שהוציא על הביטוח הרפואי. עם זאת, לא ניתן לנכות משכר העובד יותר מ-125 ₪ בחודש.

 

עובד זר בסיעוד

לעובד זר שעובד בסיעוד רשאי המעסיק לנכות עד מחצית מסכום ההוצאה החודשית שלו על הביטוח. עם זאת, סכום הניכוי החודשי לא יעלה על 144 ₪.

 

סיכום

ביטוח רפואי הוא עניין חשוב, הן במובן העקרוני המכיר בזכויות המגיעות לכל אדם באשר הוא אדם, והן במובן המעשי של שמירה על החוק והימנעות מעבירה פלילית.

למרות החשיבות האמורה ישנם מעסיקים שאינם מודעים לחובתם לבטח את עובדיהם, בין שמדובר בעובדים זרים המועסקים בצורה חוקית, ובין אם הם מועסקים בצורה בלתי חוקית. חוסר המודעות הזו אינה פוטרת מעונש, לכן חשוב לדעת וללמוד על הנושא.

אז אם אתם מעסיקים עובדים זרים ואתם רוצים להיות בטוחים שאינכם חשופים בטעות לעבירה פלילית בגין אי ביטוח שלהם, פנו לעורך דין לענייני עבודה וספרו לו על מצבכם, הוא כבר יידע להנחות אתכם בצעדים הבאים. למידע נוסף על ביטוח רפואי לעובדים זרים פנו לעו"ד ליאת פייגל, עורכת דין לדיני עבודה.

ביטוח לעובדים זרים – למה זה חשוב?
ביטוח לעובדים זרים – למה זה חשוב?
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>