ClickCease
חיפוש

אחריות פלילית של מנהלים ונושאי משרה

אחריות פלילית היא מושג שמוכר לנו מדיני העונשין, ומשמעותו הטלת אחריות על אדם למעשיו, באופן המאפשר להעמידו לדין בגינם. אחריות פלילית יכולה שתהיה מוטלת על כל אדם כשיר משפטית, אך על מנהלים, בנוסף לאחריות הפלילית הרגילה, מוטלת אחריות פלילית נוספת בעלת מאפיינים מיוחדים. על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

מיהו מנהל?

מנהל הוא כל אדם שאחראי על תחום מסוים בחברה. כל מנהל יש לו אחריות מנהלים פלילית על כל העובדים והתחומים שתחת אחריותו, כך שככל שמדובר במנהל בכיר יותר כך האחריות הפלילית שלו גדולה יותר.

 

מיהו נושא משרה?

נושא משרה הוא כל בעל תפקיד האחראי על עיצוב הארגון ועל פעילות הארגון, הן כלפי חוץ והן כלפי פנים. בין נושאי המשרה ניתן למצוא את בעלי התפקידים הבאים: דירקטור, מנכ"ל, משנה למנכ"ל, ועוד.

 

אחריות פלילית של מנהלים בשני מישורים

האחריות הפלילית של מנהלים ונושאי משרה מחולקת לשני מישורים:

 

אחריות פלילית רגילה

האחריות הפלילית הרגילה היא זו שחלה על כל אדם שמבצע בעצמו מעשה פלילי. עבירה פלילית יכולה שתתבצע במעשה או במחדל, עם כוונה או בלי, והכל בהתאם לאופייה של העבירה. בכל מקרה אחריות פלילית רגילה מוטלת רק כאשר האדם עצמו עבר את העבירה.

בהעמדה לדין בגין אחריות פלילית רגילה תעמוד לנאשם חזקת החפות. כלומר, הנאשם ייחשב לחף מפשע כל עוד לא הוכחה אשמתו על ידי התביעה.

 

אחריות מנהלים

על מנהלים חלה, בנוסף לאחריות הפלילית הרגילה, גם אחריות שילוחית. אחריות שילוחית היא אחריות שבגינה מעמידים לדין לא את מי שעבר עבירה פלילית בעצמו, אלא את שולחו של מבצע העבירה הפלילית.

מנהל נחשב לשולחו של עובדיו, כל עוד פעולותיו נעשות במסגרת יום העבודה הרגיל של החברה, ולכן עבירה פלילית שתבוצע על ידם תעמיד גם אותו בסכנת העמדה לדין.

במקרה של אחריות שילוחית ההליך הוא קצת הפוך מהליך של תביעה רגילה. כאן אין המנהל זכאי עד שתוכח אשמתו, אלא להיפך – המנהל אשם עד שתוכח חפותו.

אחריות זו מוטלת בדרך כלל בנושאים בעלי חשיבות עליונה, זאת על מנת להרתיע את המנהלים כך שיעלו את רמת הזהירות ויקפידו על כך שעובדיהם ישמרו על החוק.

הוכחת החפות

כפי שאמרנו, אחריות פלילית של מנהלים כוללת גם אחריות שילוחית, שתחתיה אין חזקת חפות. על מנת לזכות בחפותו על המנהל להוכיח שני דברים: הראשון הוא נקיטת כל האמצעים למנוע את העבירה, והשני הוא שהמעשה בוצע ללא ידיעתו, כאשר גם עצימת עיניים והעלמות מכוונת נחשבת לידיעה.

 

אחריות פלילית של מנהלים בתחום הבטיחות בעבודה

אחד הנושאים המרכזיים שעליו חלה אחריות פלילית של מנהלים הוא תחום הבטיחות בעבודה. מדובר בתחום הנפוץ ביותר להטלת אחריות פלילית על מנהלים, זאת בשל תאונות העבודה הרבות שמתרחשות בעקבות זלזול בהנחיות.

רק כדי לסבר את האוזן נזכיר שכ-60 עובדים בשנה נהרגים בשל תאונות עבודה וכ-70,000 עובדים תובעים דמי פגיעה מביטוח לאומי בעקבות פגיעה בעבודה. כל זה עולה לביטוח לאומי כ2.7 מיליארד שקל בממוצע בשנה.

 

ההיגיון בהטלת אחריות פלילית של מנהלים על הפרת הוראות בטיחות

לאור האמור לעיל, מובן למה יש צורך בהטלת אחריות פלילית על המנהלים גם על דברים שלא ביצעו ושקשורים לנושא הבטיחות בעבודה. מנהלים רבים נוטים לזלזל בנהלי הבטיחות מכיוון שהם עולים להם הרבה כסף ולא נתפסים כמשתלמים.

אולם, כאשר מודעים לכך שישנה אחריות פלילית מוחלטת על מנהלים שעובדיהם לא מקפידים על נהלי הבטיחות, כבר בכלל לא בטוח שזה לא משתלם לשמור ולהקפיד על נהלי הבטיחות, וזה עוד לפני שדיברנו על המחיר היקר בחיי אדם.

 

פטור מאחריות פלילית של מנהלים בנושאי בטיחות

בדומה לאחריות פלילית של מנהלים בכל תחום, גם בתחום הבטיחות יהיה על המנהל להוכיח שנקט אמצעים כדי למנוע התרחשויות כאלו ושלא ידע על פעולותיו של העובד, כדי להינצל מהאחריות הפלילית.

נקיטת האמצעים הנדרשת בתחום דיני הבטיחות היא בנייה של תוכנית בטיחות ויישומה. על תוכנית טובה לכלול נהלי בטיחות מותאמים למקום העבודה, הכשרה והסברה לעובדים, ולבסוף הקמת מנגנון פיקוח ומשוב על התוכנית.

 

תחומים נוספים

תחום הבטיחות בעבודה הוא רק דוגמה למקום בו מוטלת אחריות פלילית על מנהלים. אחריות פלילית מסוג זה מוטלת למעשה בכל תחומי החברות והעסקים.

כך למשל, תוטל אחריות אישית על מנהל בית ספר שאירעה תאונה בשטחו. אחריות פלילית תוטל גם על מנהל חברה לייצור מזון שהתגלה פגם במוצריה, או על מנהל שמפעלו פוגע באיכות הסביבה.

בכל נושא ובכל תחום יידרש המנהל לנקוט באמצעים שונים כדי להבטיח את שמירת החוק על ידי עובדיו, ובכך לעבור את השלב הראשון בהסרת האחריות הפלילית ממנו.

 

סיכום

כפי שראינו, אחריות פלילית של מנהלים היא עניין רציני. למעשה היא יכולה להטיל עונש פלילי של מאסר או קנס על מנהל, על אף שמעשיו של העובד תחתיו נעשו ללא ידיעתו.

על אף ההשלכות המשמעותיות שבאות בצידה של אחריות זו, רבים המנהלים והמעסיקים שכלל אינם מודעים לה, או לא מודעים לה מספיק.

המלצתנו לכל אדם שמעביד אנשים אחרים תחתיו היא לפנות לערוך דין מומחה לדיני עבודה, שיסביר לו בדיוק באילו צעדים עליו לנקוט כדי להסיר מעצמו את האחריות הפלילית הכבדה הזו.

תכנון מראש והקפדה על קיומם של הנהלים שנקבעו יכולה לחסוך הרבה כסף ועוגמת נפש, הן למנהל עצמו והן לחברה. מדובר בנושא שממש לא כדאי להקל בו ראש.

אז אם אתם נמנים על קבוצת המעסיקים אל תבזבזו זמן, פנו עוד היום לעורך דין ובררו מה בכוחכם לעשות על מנת לבטח את עצמכם מאחריות פלילית על מעשיהם של העובדים תחתיכם. לייעוץ בעניין זה ובעניינים נוספים הקשורים לדיני עבודה פנו לעו"ד ליאת פייגל.

אחריות פלילית של מנהלים ונושאי משרה
אחריות פלילית של מנהלים ונושאי משרה
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>