סודיות ואי תחרות

במקום העבודה, פעמים רבות מחתים המעסיק את העובד על הסכמי סודיות ואי תחרות. הסכמים אלה חשובים עבור החברה, אולם לא פעם יוצרים התנגשות עם זכויות העובד. אם נתבקשתם לחתום על הסכמים כאלה, כדאי שתבדקו את זכויותיכם המשפטיות. אצלנו בליאת פייגל ושות' תוכלו למצוא מידע משפטי מהימן על דיני העבודה וייעוץ משפטי הולם.

חתימת חוזה במקום העבודה

חוזה עבודה אישי, הוא חוזה הניתן לעובד על ידי המעביד עת הוא מתקבל לעבודה ובטרם הוא מתחיל את העסקתו. החוזה מסדיר את התנאים, ההסכמות וההגבלות המעוגנים ביחסי העבודה שבין העובד למעביד. אין חובה על המעסיק להחתים את העובד על חוזה אישי אולם עליו למסור לו את תנאי ההעסקה שלו מבעוד מועד, ובטרם תחילת העבודה.

סעיפים שאינם נמצאים בהלימה חוקית

לרוב חוזי עבודה אישיים הם מבורכים ומטרתם לשמור העובד ועל המעביד. אולם ישנם פעמים בהם החוזים כוללים סעיפים שאינם עומדים בהלימה עם דיני העבודה ואף מנוגדים להם. בשל שינויים מתמידים בחוק, ובשל הצורך של המעסיק לשמור על עצמו ועל החברה שלו, הוא מבקש להחתים את העובד על סעיפים כאלה, ואילו העוד מצידו רשאי לסרב להם.

לחץ בחתימה על חוזה

פעמים רבות פונים עובדים בדיעבד, זמן רב לאחר חתימה על חוזה אישי ותחילת עבודה , כדי להתייעץ בעניין זכויות שנפגעו וסעיפי חוזה שאינם עומדים בקנה אחד עם החוק. הפנייה נעשית לאחר זמן מכמה סיבות. ראשית, לעיתים תנאי העבודה משתנים תוך כדי עבודה, כך למשל קידום או מעבר תפקיד, שינוי הקיף משרה ועוד. דבר נוסף הוא, לחץ מצד העובד להתקבל לעבודה, ומוכנות לוותר על תנאים בסיסיים בשל כך. לאחר התבססות במקום העבודה, העובד צובר בטחון לעמוד על זכויותיו.

דעו את זכויותיכם

חשוב שלפני כניסתכם למקום עבודה חדש תבדקו טוב – טוב את תנאי העבודה ותבקשו לדעת את זכויותיכם. אם הן מעוגנות בחוזה עבודה אישי, כך ייטב. אצלנו בליאת פייגל ושות', תוכלו למצוא מידע מהימן על דיני עבודה, להוועץ עם עורך דין מומחה, ולקבל ליווי. לא משנה כמה אתם רוצים או צריכים להכנס למקום עבודה, חשוב שתעמדו על זכויותיכם מראש. הדבר יכול להטוות את תנאי העסקתכם לאורך זמן בחברה ולהשפיע על היחס של המעביד כלפיכם.

הסכם אי תחרות

בחתימה על חוזה עבודה אישי, מבקש המעביד לא פעם להחתים את העובד על הסכם אי תחרות. סעיף זה גורס שלאחר סיום העסקתו של העובד אצל המעביד, הוא לא יוכל להיות מועסק אצל מעביד אחר מאותו התחום, או אצל מעביד אשר מתחרה במעסיק. לרוב סעיף זה תחום בזמן של שנה או שנים.

הסכם אי תחרות כמנוגד לחוק

מטרתו של הסכם זה הינה לשמור על המעסיק. ניתן להבין את המעסיק: הוא מספק הכשרה (לעיתים ארוכה מאוד), משלם שכר וחושף סודות מקצועיים. לכן הוא רוצה לשמר את העובדים אצלו, וכך גם את המידע המקצועי. אולם סעיף זה עלול לפגוע בעובד, ולכן אינו נמצא בהלימה עם החוק.

סייגים להסכם אי תחרות

במקרים מסוימים, בית המשפט יכול לקבוע את רלוונטיות סעיף זה ולהגביל את העובד מהעסקה אצל חברה מתחרה. כך למשל, אם העובד קיבל הטבות מיוחדות ומשמעותיות תמורת עבודתו הבלעדית אצל המעסיק, אם עבר הכשרה ארוכה ומשמעותית לתפקיד, או אם מדובר בסוד מסחרי משמעותי אשר עלול לפגוע בחברה.

שבירת הסכם אי תחרות

ברוב המקרים, גם אם עובד חתם על הסכם אי תחרות ובחר לעבוד אצל מעסיק אחר מתחום דומה, וזאת בתום לב ותוך שמירה על מידע סודי של החברה בה חתם על ההסכם, יימצא הדין בידי העובד. כלומר, כיוון שסעיף זה יוצר ניגוד אינטרסים בין העובד למעביד, ואינו נמצא בהלימה עם החוק פרט לסייגים מסוימים, גם אם העובד בחר להפר אותו מתום לב, החוק יימצא לצידו.

הוועצות עם עורך דין לדיני עבודה בשבירת ההסכם

במידה וחתמתם על סעיף כזה בחוזה העבודה, וברצונכם להחליף מעסיק, טבעי שתרצו להמשיך להיות מועסקים באותו תחום שבו צברתם את הידע המקצועי. חשוב שתהיו מלווים על ידי עורך דין לדיני עבודה בכדי למנוע תלונות או האשמות מצד המעסיק הקיים, ובכדי להגן על הזכות לחופש העיסוק שלכם.

הסכם סודיות

סעיף נוסף הקיים בחוזה העבודה האישי הינו הסכם שמירת סודיות על ידי העובד. סעיף זה בא במטרה להגן על החברה ועל המידע אליו נחשף העובד. לרוב מדובר במיעד שיש בו משום סודיות המידע או סוד מסחרי. הכוונה בסוד מסחרי הינה למידע הנמצא בידי המעסיק אשר מעניק לו יתרון משמעותי בשוק על פני המתחרים.

התנגשות בין הסכם סודיות וחופש העיסוק

הסכם כזה חשוב עבור שמירה על המעביד, אך פעמים רבות גם על העובד. האתגר מתחיל כאשר העובד מבקש להחליף את עבודתו ואף לצאת לעצמאות עסקית, שכן אז יש חשש מצד המעסיק שהעובד ישתמש במידע אותו צבר בחברה ויפגע ביתרון התעסוקתי של המעסיק. במצב כזה, המעסיק נדרש להוכיח קודם כל כי אכן מדובר בסוד מסחרי משמעותי ובמידע אשר לא קיים בשוק. כמו כן על המעסיק להוכיח כי נקט באמצעים סבירים כדי לשמור על סודיות המידע.

הוועצות עם עורך דין בהסכם סודיות

כיוון שמדובר בסוגיה מורכבת יותר, שעלולה לפגוע בחופש העיסוק של העובד גם כאן, כדאי להוועץ בעורך דין לדיני עבודה. עורך הדין ייבחן את המקרה לגופו, תוך בדיקה מדוקדקת של החוזה ושל סודיות המידע של המעסיק. ליווי על ידי עורך דין חשוב במיוחד בזמן מעבר בין מקומות עבודה ובמהלך תחילת העבודה אצל המעסיק החדש. ייתכן שהפרת הסכם סודיות היא פשוטה למעשה והעובד יוכל לבצע מעבר שקט ובטוח.

סודיות ואי תחרות