ClickCease
חיפוש

ציוד לעבודה מהבית: אחריותו של מי?

מגפת הקורונה שינתה את העולם במובנים רבים, אך במקרה של עבודה מהבית היא ככל הנראה רק האיצה תהליך שכבר החל ממילא. עם זאת, ההאצה הזאת מביאה הצידה גם שאלות רבות שנותרו ללא מענה, אחת מהן היא שאלת האחריות על ציוד לעבודה מהבית.

 

עבודה מהבית: יתרונות וחסרונות

זה שהקורונה הרחיבה באופן משמעותי את תופעת העבודה מהבית היא עובדה מוגמרת, אך כבכל תופעה, גם בה יש יתרונות וחסרונות, הן למעסיק והן לעובד.

 

יתרונות וחסרונות למעסיק

היתרון הברור הראשון של מעסיק שעובדיו עובדים באופן קבוע מהבית, באופן מלא או חלקי, הוא כמובן חיסכון במשרדים ובכל ההוצאות הכרוכות בהחזקתם. יתרון משמעותי נוסף קשור בכך שמחקרים רבים מראים שעבודה מהבית דווקא מעלה את תפוקת העובדים, מובילה להפחתת היעדרויות של העובדים מהעבודה, ומושכת עובדים טובים לחברה שמאפשרת זאת.

מצד שני ישנם גם חסרונות מהותיים, למשל הפגיעה באופי הארגוני של החברה, צמצומם של מפגשים חברתיים שהוכחו כתורמים באופן משמעותי לפרודוקטיביות, קושי בפיקוח על שעות העבודה ועל טיב העבודה ועוד.

 

יתרונות וחסרונות לעובד

היתרון הברור הראשון של עבודה מהבית בעבור העובד הוא החיסכון בזמן ובכסף ששוות הנסיעות לעבודה. כמו כן, עבודה נרחבת מהבית עשויה לחסוך גם בהוצאות על בגדים מתאימים למשרד. יתרון נוסף הוא הגמישות שבעבודה מהבית, שאיננה חייבת להיות מתוחמת בשעות הרגילות שבהם פועל המשרד, ויכולה להיעשות מתי שנוח יותר לעובד.

אך לעבודה מהבית יש גם חסרונות עבור העובד, ואחד המשמעותיים שבהם קשור לציוד לעבודה מהבית, אותו נפרט להלן. חיסרון נוסף קשור בבידוד החברתי שנכפה על עובד מהבית, ובהסחות הדעת הרבות הסובבות את העובד ומפריעות לו לבצע את עבודתו כראוי.

 

ציוד לעבודה מהבית – הבעיה

אחד החסרונות המשמעותיים לעבודה מהבית עבור העובד שהזכרנו לעיל קשור בקיומו, או יותר נכון – בחוסר קיומו, של ציוד מתאים לעבודה מהבית.

נכון הוא הדבר שכיום לביצוע של עבודות רבות כל הדרוש הוא מחשב וחיבור לאינטרנט, אך לעיתים גם אלו אינם קיימים, או קיימים באיכות שאינה משביעה רצון. החיסרון בציוד יכול להתבטא גם בדברים אחרים, כמו היעדר חדר עבודה מתאים או כיסא נוח לישיבה ממושכת.

הצטיידות בכל הציוד הדרוש לעבודה מהבית עשוי להוות הוצאה כבדה עבור העובד, וזאת עוד ללא חישובן של הוצאות נוספות שעשויות לגדול עם המעבר לעבודה מהבית כמו למשל: גידול בחשבון החשמל, המים והאוכל.

ציוד לעבודה מהבית – הפתרון

כאמור, הצמיחה המהירה בשיעורי העובדים מהבית שנגרמה ברובה בשל מגפת הקורונה, הותירה שאלות רבות פתוחות, גם בפן העובדתי וגם בפן המשפטי. אחת השאלות הללו נוגעת לנושא האחריות לאספקת ציוד לעבודה מהבית – האם היא מוטלת על העובד או על המעסיק?

מדובר בשאלה כבדת משקל, אך פתרון חד משמעי אין בנמצא, ובכל זאת – ישנם מספר פתרונות שניתן להעלות על הדעת. את הפתרונות האפשריים ניתן לחלק ל-2, פתרונות שצופים את העתיד, לעומת פתרונות שמתמודדים עם הקיים, או במילים אחרות – פתרונות לכתחילה ופתרונות בדיעבד.

 

סוג ראשון: פתרונות לכתחילה

פתרונות לכתחילה הן פתרונות שמתאימים למי שמתחיל עבודה חדשה, או מחדש את הסכם העבודה במקום עבודתו הנוכחי. במצב כזה, לאחר השיעור שלמדנו ממגפת הקורונה, כדאי להסדיר בחוזה העבודה את כל העניינים הכרוכים במצב של עבודה מהבית.

חוזי העסקה מסוימים כבר מראש יציעו אפשרות של עבודה חלקית מהבית, ועל כן יש לבדוק שבנוסף לכך הם מפרטים את האופן שבו תתבצע עבודה זו.

הפירוט צריך לכלול את אופן חישוב השעות, את אמצעי הפיקוח של המעסיק על העבודה מהבית, את אופן קבלת ההחלטה על עבודה מהבית, וגם את האחריות הכלכלית להוצאות על ציוד לעבודה מהבית. כאשר צופים את העתיד, ומסדירים מראש כל אפשרות שניתן לקחת בחשבון, הדבר עשוי להקל מאוד על ההתמודדות עם כל מצב שלא יבוא.

 

סוג שני: פתרונות בדיעבד

הסוג השני של הפתרונות הוא פתרונות בדיעבד, כלומר פתרונות שמתאימים לעובדים שכבר חתומים על חוזה עבודה שחסר את הפירוט הנדרש בדבר תנאי העבודה מהבית.

במקרה כזה על העובד לפתוח בשיח פתוח עם המעסיק ולהעלות את הבעיות הכרוכות מבחינתו בביצוע השינוי התעסוקתי שדורש המעסיק. שיח כזה לבדו מספיק פעמים רבות לפתרון הבעיה ולנכונות של המעסיק לשאת בהוצאות של העובד על ציוד לעבודה מהבית.

אחרי הכול חשוב לזכור כי עצמאי שעובד מביתו זכאי להכרה בהוצאותיו על ציוד עבודה מהבית, ואף על חלק מהוצאות החזקת הדירה שלו. שכיר אינו זכאי לכך, אך המעסיק שלו בהחלט יכול להשתמש בקבלות של רכישת הציוד לעובד כדי שאלו יוכרו לו כהוצאות ויפחיתו את הכנסתו החייבת במס.

עם זאת, חשוב שלא להתחשבן יתר על המידה עם המעסיק על ההוצאות הקטנות הנלוות בעבודה מהבית, כמו רכישת מזון במחיר מלא במקום במחיר מסובסד במזנון של מקום העבודה.

אחרי הכול, גם בזמן העבודה מהבית המעסיק ממשיך פעמים רבות לשלם נסיעות או השתתפות בהוצאות רכב, מבלי להתחשבן עם העובד, והתחשבנות לרוב איננה מתכון מוצלח ליחסי עבודה נעימים.

 

דרישה לעבודה מהבית כהרעת תנאים מוחשית

כפי שכבר הזכרנו לעיל, אין להתעלם מכך שעבודה מהבית טומנת בתוכה גם חסרונות לא מבוטלים בעבור חלק מהעובדים, כאשר אחד מהם הוא הצורך בציוד מתאים. חסרונות אלו עשויים להוביל עובדים מסוימים להחליט שהם אינם מעוניינים בכך.

במקרה כזה דרישה של מעסיק לעבוד מהבית, שאיננה מוסדרת בחוזה העבודה בין הצדדים ושלא הייתה נהוגה עד עתה, עשויה להיחשב להרעה מוחשית בתנאי העבודה.

משמעות הדבר היא שבמצב כזה רשאי העובד להתפטר מעבודתו בדין מפוטר לעניין פיצויי פיטורים. על מנת שיהיה ניתן לממש זכות זו חשוב להודיע למעסיק כבר מההתחלה על חוסר שביעות הרצון של העובד בשינוי תנאי העבודה, ועל כוונתו להתפטר אם לא יאפשר לו להמשיך לעבוד כרגיל מהמשרד.

 

זקוקים לייעוץ משפטי בדיני עבודה? פנו לעו"ד ליאת פייגל, עורכת דין מומחית לדיני עבודה.

ציוד לעבודה מהבית_ אחריותו של מי_
ציוד לעבודה מהבית_ אחריותו של מי_
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>