הסכם פרישה בהסכמה

הסכם פרישה בהסכמה הוא תכנית של פרישה או עזיבת מקום העבודה בתנאים טובים. ההסכם ידוע כהסכם פרישה מרצון, אם כי פעמים רבות, זה אינו המקרה. תכנית פרישה מסודרת באה לרוב לזכות העובד, אלא אם אינו חפץ בעזיבת מקום העבודה. אצלנו בליאת פייגל ושות' תוכלו לקבל מידע על הסכם כזה ולהיוועץ בעורך דין מומחה לבדיקת יעילותו וכדאיותו.

הסכם פרישה ברצון

בשמו המקורי, נקרא הסכם פרישה בהסכמה כהסכם פרישה ברצון. הסכם זה נוצר כאשר חברות גדולות נאלצו לקצץ במספר העובדים, מתוך נסיון למנוע פגיעה בהם. מכאן שחברות אלו ניסחו הסכמי פרישה עם תנאים טובים אשר ימנעו פגיעה בעובדים. מדובר כמובן על פרישה מוקדמת לפני גיל הפנסיה עצמו.

פרישה מרצון לעומת פרישה בהסכמה

החברות אשר מנסחות הסכם פרישה בהסכמה, רוצות להגיע למצב שבו העובדים הפורשים הם אלה שאכן מעוניינים לפרוש. עובדים רבים המתקרבים לגיל פנסיה, או כאלה שעובדים זמן רב בחברה מוכנים לפרוש ברצון, ומכאן שהסיטואציה מיטיבה עם שני הצדדים. החברה מצידה עורכת קיצוצים מבלי לפגוע בעובד, והעובד מקבל תנאים שמיטיבים עם עזיבתו. אולם פעמים רבות עובדים צעירים וחדשים כלולים בהסכמים הללו, הם אינם רוצים לעזוב או לפרוש, אך מבינים כי מקומם בחברה אינו מובטח ולכן מעדיפים לחתום על הסכם פרישה בהסכמה.

האינטרס של החברות לאפשר פרישה בהסכמה

במקום פיטורים, בוחרת פעמים רבות החברה בהסכם פרישה. המעסיק יעדיף זאת מכמה סיבות:

• צמצום פגיעה בעובדים – חברות גדולות, אבל לא רק, יכולות לאפשר לעצמן להיטיב עם התנאים של עובדיהן. רוב מעסיקים אינם ששים לפטר עובדים, בוודאי עובדים עם ידע מקצועי עשיר או הכשרה ארוכה, עובדים מסורים ונאמנים. לעיתים החברה נאלצת לבצע פיטורין, אך אינה רוצה לפגוע בעובדיה.
  • מוטיבציית העובד בהמשך העסקתו – דבר נוסף הוא המורל בקרב העובדים. הפרישה לרוב אורכת זמן ואינה מתבצעת באופן רגעי. כדי לא לפגוע במורל של העובדים, תעדיף החברה לאפשר להם תחושה שהם פורשים בתנאים טובים ומתוך דאגה להם. הדבר ישפיע על המוטיבציה של העובדים במהלך עבודתם עד לפרישה.
  • שמירה על שמה של החברה – חברה גדולה אשר מבקשת לשמור על שמה הטוב, תרצה ליצור תנאים טובים עבור העובדים גם בפרישה. גם אם מדובר בפרישה בהסכמה שלא ברצון, תיצור החברה מצב בו נראה כי היא דואגת לעובדיה.
  • הסכמים קיבוציים – כאשר מדובר על חברות ממשלתיות, לאומיות או גדולות, פעמים רבות מעוגן חוזה העבודה בהסכם קיבוצי. במקרה כזה ועד העובדים בשיתוף עם ההנהלה יחתור ליצירת הסכם פרישה בתנאים טובים, אם אין באפשרות הוועד למנוע אפשרות של פיטורין. יש לציין, כי חלק מהעובדים (לרוב המבוגרים יותר) יהיו מעוניינים בפרישה מוקדמת, ובמקרה זה הסכמי הפרישה יעודדו אותם לכך.

העדפת הסכם פרישה בהסכמה על פני פיטורין

הסכם פרישה בהסכמה יכול להוות חלופה יעילה לפיטורים או להתפטרות. יש למילים אלה קונוטציה שלילית או לא נעימה, והסכם פרישה בהסכמה יכול להפוך אותן לנעימות יותר. עובד המבקש להתפטר או שמרגיש שהסכם העבודה הולך לקראת סיום, יכול לשוחח עם המנכ"ל במטרה לגבש הסכם פרישה בתנאים טובים.

כך העובד יכול להרוויח פרישה נעימה ויעילה יותר, כששני הצדדים משאירים חותם חיובי על אף העזיבה. למעשה באופן זה הפרישה היא דבר המוסכם ומקובל על שני הצדדים ואינה מגיעה רק מצד אחד ולכן שני הצדדים יכולים להרוויח, לא רק בתנאים אלא גם בנראות כלפי חוץ.

הוועצות עם עורך דין בחתימה על הסכם פרישה

אם המעסיק הציע לכם לחתום על הסכם פרישה, כדאי להבין לעומק את המשמעות של הסכם זה ולבקש ייעוץ משפטי. עורך דין מומחה לדיני עבודה ילווה אתכם בתהליך, החל מקבלת מידע על משמעות הסכם כזה ועד ניסוח ההסכם כך שיתאים לצרכים שלכם. לצד יתרונותיהם של הסכמי פרישה, עזיבת מקום עבודה יכולה לגרור פגיעה בתנאים הנצברים וחשוב להמנע ממצב כזה. כמו כן, עורך דין מיומן יכול לעזור להגדיל את התנאים בהסכם כך שיהיו לצד העובד.

פרישה בהסכמה שאינה מתוך רצון

אם אתם מרגישים שהפרישה נכפית עליכם ואין ברצונכם לעזוב את מקום העבודה, כלומר, אם הסכם הפרישה נחתם מתוך הסכמה ולא מתוך רצון, כדאי להוועץ בעורך דין כדי לבחון האם ניתן להאריך את השהות במקום העבודה. פעמים רבות חתימה על פרישה בהסכמה מאפשרת להגדיר המשך תקופת עבודה בזמן קצוב אך ארוך. הדבר יכול לאפשר זמן ארוך להתארגן לקראת חיפוש עבודה חדשה.

מה כולל הסכם פרישה בהסכמה

הסכם פרישה בהסכמה נותן הטבות פרישה לעובד בעת עזיבתו את מקום העבודה. יש לו יתרונות רבים:

• הגדרת תקופת הפרישה – העובד ממשיך להיות מועסק עד לזמן בו נקבע כי הוא יפרוש.
  • פיצויי פיטורין – במידה ומדובר על עזיבת העבודה שלא לצרכי פנסיה, זכאי העובד לפיצויי עזיבה. ייתכן שהסכום שלהם יהיה גדול יותר בהתאם להסכם.
  • הנחות במס – חברה גדולה יכולה לאפשר הטבות במס, שנלקח בעת תשלום סכומי הפיצויים. לדוגמא, אפשר להשקיע את סכום הפיצויים בקופות גמל במקום הפרשות למס, וזאת בתיאום עם רשויות המס.
  • פיצול המס בעזרת פריסת תשלומים – ישנה אפשרות לפרוס את תשלומי הפיצויים וכך המס ניתן בגינם ולא עבור סכום כולל, דבר שיכול להוות חסכון, במידה והדבר מוסכם על ידי העובד.
  • תכנית פרישה אישית – פעמים רבות החברה מקצה לעובד ייעוץ פרטי, כדי שיוכל להתפתח מחוץ למקום העבודה בשלבי עבודה ובצורה מושכלת. כך עובדים רבים מבקשים ליצור אפיק תעסוקתי חדש על ידי פרישה בשלבים ועם ליווי מותאם.

לסיכום

אם קיבלתם הצעה לחתום על הסכם פרישה בהסכמה, ייתכן שהסכם זה יבוא לטובתכם אם ברצונכם להתפטר או לפרוש לגימלאות בשלב מוקדם. כדאי לברר את זכויותיכם ולהוועץ עם עורך דין לדיני עבבודה לקבלת החלטה מושכלת שנותנת את המענה הטוב ביותר לצרכיכם.

הסכם פרישה בהסכמה