ClickCease
חיפוש

ביטוח לאומי זכויות עובדים בתאונת עבודה

 

תאונת עבודה מוגדרת באופן ספציפי על ידי המוסד לביטוח לאומי, על מנת לאפשר בדיקה מי זכאי ולאיזה הטבות. עם זאת, ניתן לערב עורך דין שמגיע מהתחום ומכיר אותו, וכך לשפר את הסיכויים לקבל פיצויים

 

מה התפקיד של ביטוח לאומי מבחינת תאונות עבודה?

מערכת הביטוח הלאומי בישראל מיועדת במיוחד לתמוך בעובדים שחוו תאונות במהלך שעות עבודתם, לרבות נסיעות ממקום העבודה וממנו. תאונת עבודה נחשבת לאירוע בלתי צפוי ופתאומי, אשר גורם לפציעות נפשיות או פיזיות. תאונות כאלה יכולות לנוע מנפילות בתוך מקום העבודה, פציעות מכלי עבודה, או אפילו התקף לב שנגרם עקב עימותים במקום העבודה.

 

מהי תאונת עבודה?

כדי שתאונה תוכר רשמית כפגיעה בעבודה, חיוני לקבוע שהיא אירעה במהלך ובגלל פעילויות העבודה, וכי פציעות הנפגע הן תוצאה ישירה של תאונה זו. גם תאונות במהלך הנסיעה לעבודה וממנה יכולות להיחשב לפציעות עבודה. נפגעי תאונות מוכרות אלו יכולים לקבל ביטוח סוציאלי בהתאם לדרגת נכותם מהתאונה.

 

איך מקבלים זכויות אחרי תאונות עבודה?

כדי לקבל זכויות מהביטוח הלאומי בגין תאונת עבודה, על הנפגעים לעבור שני שלבים עיקריים. השלב הראשוני כרוך בהכרה כנפגע עבודה, ואם הוא מצליח, השלב הבא הוא קביעת אחוזי הנכות. לאחר הגשת טפסי התביעה הנדרשים, יהיה על הנפגעים להתייצב בפני ועדה רפואית שתפקידה לקבוע את אחוזי הנכות שלהם.

המעסיקים נושאים באחריות לתשלום דמי הביטוח הלאומי בשם עובדיהם. אם המעסיק לא ממלא את חובתו, זכותו של העובד הנפגע לפיצוי עומדת בעינה.

 

איך אחוזי הנכות משפיעים על נפגעי עבודה?

ראוי לציין שאדם שנקבע לו אחוז נכות מעבודה כלשהו, גם אם הוא 0%, עדיין מוכר כנפגע עבודה. הכרה כזו היא חיונית מכיוון שיש לה השלכות במידה ומצבו של אותו אדם יחמיר בשלב מאוחר יותר בחיים. בהקשר הזה, התייעצות עם עו"ד ליאת פייגל למשל יכולה לסייע ולזמן תשובות פרטניות.

 

עד מתי אפשר לערער על החלטות של ביטוח לאומי?

אם נפגע חולק על החלטת הוועדה הרפואית, יש לו זכות ערעור. רצוי להגיש ערעורים תוך שלושים יום מרגע קבלת ההחלטה. מעבר לכך, חובה להגיש תביעות לביטוח הלאומי תוך 12 חודשים ממועד הפגיעה. עיכובים יכולים להשפיע על ההטבות המגיעות לתובעים. את הערעור כדאי להגיש בעזרת עו"ד לענייני עבודה כמו  עורכת דין ליאת פייגל שמכירה את התחום.

 

קביעת אחוזי הנכות על ידי הביטוח הלאומי

לגבי זכויות של מי שעבר תאונות עבודה, המוסד לביטוח לאומי נעזר בוועדה רפואית לקביעת אחוזי נכות. בתחילה, עשויה להיות מזוהה נכות זמנית, עם מעמד קבוע שנקבע רק לאחר תקופה זמנית זו. נפגעים מוכרים של תאונות עבודה עשויים להיות זכאים לזכויות שונות, לרבות מימון טיפולים רפואיים, פיצויי פציעה, וכן מענק או קצבת נכות. אם אינכם בטוחים לגבי הזכויות, אפשר לפנות אל משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' ולקבל הכוונה.

 

מהו סכום הפיצוי שנפגעי עבודה מקבלים?

הפיצוי בגין פציעות נקבע על פי 75% מהשכר הממוצע של הנפגע בשלושת החודשים שקדמו לפגיעה. התשלומים בגין היעדרות עקב תאונות עבודה אינם עולים על 91 ימים, החל מהיום שלאחר הפגיעה. אם נותרה נכות רפואית לאחר 91 הימים הללו, הנפגע יקבל פיצוי חד פעמי או קצבה חודשית. עורך דין דיני עבודה יכול לעזור לברר מראש את סכום הפיצוי ולוודא שהוא מתאים לרשימת הזכויות של המוסד לביטוח לאומי.

 

מה קורה אם לא יכולים לעבוד?

מי שלא יכול לעבוד לחלוטין לאחר 91 הימים, יכול לקבל גמלה בגובה 75% מהשכר הממוצע, בתנאי שאין לו הכנסה אחרת. לאחר קביעת אחוזי הנכות, הנפגעים עשויים לקבל גם פיצוי חד פעמי בגין פציעות עבודה. חישוב זה מתבסס על 75% מהשכר הממוצע של הנפגע בשלושת החודשים שלפני הפגיעה, שמוכפל באחוזי הנכות ואז מכפילים שוב ב-43 קצבאות. גם פה, מעורבות של עו"ד דיני עבודה היא דרך יעילה להתמודד עם הסיטואציה.

 

מה קורה עם תאונות עבודה בנכות של מעל 20%?

יש הבדל בין זכויות בעבודה לפי היקף הפגיעה. למשל, בגין תאונות עבודה הגורמות לנכות העולה על 20%, זכאי הנפגע לקצבת נכות מעבודה. קצבה זו מחושבת לפי 75% מהשכר הממוצע של העובד הנפגע בשלושת החודשים הקודמים, אשר מוכפל באחוזי הנכות שנקבעו בוועדה הרפואית.

 

מה מכסה הביטוח הלאומי?

נפגעים המוכרים על ידי המוסד לביטוח לאומי כנפגעי עבודה מקבלים גם כיסוי עבור הוצאות רפואיות כגון טיפולים, אשפוזים, תרופות ומכשירים. בנוסף, במקרים בהם עובד שפרנס את בני משפחתו, נפטר בעקבות הפגיעה בעבודה, התלויים בו – בני זוג, ילדים או הורים – זכאים לגמלת תלויים. מהבחינה הזו, הכיסוי בגין תאונות בעבודה בהחלט מקיף.

 

שיקום מקצועי בעקבות נכות של 100%

לבסוף, נפגעים שנכותם עולה על 10% עשויים להיות זכאים לשיקום מקצועי. זאת במטרה לעזור להם לרכוש מקצוע חדש או להשתלב בחזרה בעבודה, בהתבסס על היכולות שלהם לאחר הפציעה. לאחר סיום התהליך כולו, הזכאים לקצבת נכות מקבלים את התשלומים שלהם מדי חודש, ישירות לחשבונות הבנק שלהם.

 

מה עושים אם מפוטרים אחרי התאונה?

מקרה של פיטורים אחרי תאונות עבודה בדרך כלל לא עולה בקנה אחד עם הוראות החוק. במקרים אלו, יש לפנות אל עורך דין מקצועי ולבחון את הנסיבות. ייתכן כי מלבד מיצוי הזכויות מול הביטוח הלאומי, תהיה אפשרות להגיש תביעה נגד המעסיק.

 

האם פגיעה מחוץ למקום העבודה נחשבת תאונת עבודה?

פציעות המתרחשות מחוץ למקום העבודה או בשעות שאינן שעות עבודה, עדיין עשויות להיות מוכרות כקשורות לעבודה בתנאים ספציפיים. עם זאת, אם הפציעה אינה קשורה לעבודה, תיבדק האפשרות לתביעת תאונות אישיות. בהקשר של נסיעה לעבודה, ניתן לסווג פציעות שנגרמו בין הבית למקום העבודה כפציעות הקשורות לעבודה. אפילו עקיפה קלה, כמו הורדת ילדים במעון או בגן, אינה שוללת הוראה זו.

 

מה הפיצוי שמקבלים בעקבות סבל ממושך?

אם לאחר פגיעה בעבודה הנפגע שב לעבוד במשרה חלקית, הוא יקבל קבל פיצוי בגין השעות שאינו יכול לעבוד, עד למקסימום של 8 שעות ביום. למי שחווה סבל ממושך מפציעה לאחר שקיבל פיצוי, קיימת הוראה להגיש בקשה לקצבת נכות מעבודה בפנייה לסניף הביטוח הלאומי המקומי.

 

איך מממנים הוצאות רפואיות?

לגבי מימון הוצאות רפואיות, אם הפציעה מוכרת כתאונת עבודה, הרי שהנפגע זכאי לקבל החזר עבור הטיפולים הקשורים אליה. במקרה כזה, יש לספק את האישור מהביטוח הלאומי יחד עם הקבלות הרלוונטיות לקופת החולים שבה הנפגע חבר.

 

הגשת תביעה בגין נכות – גם אם חלף זמן מהתאונה

גם במקרים בהם חלף זמן ניכר מאז הפציעה הראשונית, ניתן להגיש לביטוח לאומי תביעה בגין נכות. עם זאת, תשלומים רטרואקטיביים במקרים כאלה יכסו רק עד 12 החודשים האחרונים. קצבאות הנכות נקבעות לפי השכר מהרבעון שקדם לקבלת קצבאות הנכות הראשונה. אם שיעור הנכות נמוך מ-100%, הקצבה תותאם באופן יחסי. המענקים החד-פעמיים מחושבים כקצבה החודשית כפול 43. לבסוף, עבור אנשים המקבלים קצבת נכות וגם משתכרים, ינוכו דמי ביטוח בריאות מהכנסתם, ולא מן הקצבה.

 

שאלות ותשובות בנושא ביטוח לאומי זכויות עובדים בתאונת עבודה

במקרה שתאונת הדרכים אינה תאונת עבודה, הרי שתוכלו למצות את הזכויות המגיעות לכם באמצעות חברות הביטוח הפרטיות, וזאת במסגרת תביעת ביטוח החובה (במקרה של פגיעות גוף) ו/או ביטוח צד ג' / מקיף (במקרה של נזקי רכוש). במקרים בהם לנהג הפוגע אין ביטוח בתוקף, ניתן יהיה לתבוע את זכויותיכם מול חברת קרנית – חברת ביטוח ממשלתית שהוקמה למקרים כאלו בדיוק.

במקרים בהם תאונת העבודה אינה מוגדרת כתאונת דרכים, ניתן לממש את ימי המחלה המגיעים לכם על פי "חוק דמי מחלה". על פי חוק, מספר ימי המחלה המגיעים לעובד הם יום וחצי לחודש עבודה ועד תקרה שנתית של 90 ימים, כאשר ייתכנו מקרים יוצאי דופן, כמו למשל הסכם קיבוצי או הסכם פרטני בין המעביד לעובד.

אם תאונת הדרכים התרחשה שלא במסגרת העבודה, לא בדרך אליה או בדרך חזרה ממנה, הרי שביטוח לאומי אינו הכתובת עבורכם למימוש הזכויות הרפואיות המגיעות לכם. לכן, במקרים כאלו לא צריך לפנות לביטוח לאומי.

קביעת אחוזי נכות כאשר תאונת הדרכים אינה תאונת עבודה, תיעשה על ידי גורמים מומחים מטעם בית המשפט או חברות הביטוח הפרטיות, אשר יסתמכו לרוב בקביעתם על חוות דעת רפואית של רופא מומחה בתחום הפגיעה הנדון.

ככל וסוגיית תאונת הדרכים שעברתם הגיעה לפתחו של בית המשפט, יהיה עליכם לצרף מספר מסמכים, חלקם הכרחיים וחלקם בכדי למקסם את הפיצויים המגיעים לכם. בין המסמכים הללו נמצאים: אישור משטרה, מסמכים רלוונטיים של הנהג הפוגע (תעודת ביטוח, רישיון נהיגה ורישיון רכב), תיעוד רפואי ומסמכים רפואיים אחרים רלוונטיים, תמונות / דו"ח שמאי, תלושי שכר וקבלות רלוונטיות.

הניירת שמוגשת בתביעת תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה, זהה למדי לניירת המוגשת בתביעת תאונת דרכים שאינה תאונת עבודה, למעט מספר מסמכים נוספים שיש לצרף, כמו  טופס הפניה לטיפול רפואי מהמעסיק ותעודה רפואית לנפגעי עבודה, תעודה הניתנת על ידי הרופא בקופת החולים.

כאשר תאונת הדרכים אינה תאונת עבודה, חשוב לדעת כי עדיין ניתן לממש את הזכויות הרפואיות המגיעות לכם ולקבל פיצויים רלוונטיים מאת חברות הביטוח הפרטיות. יחד עם זאת, חברות הביטוח הפרטיות אינן ממהרות לשלם את הפיצויים המגיעים לנפגע, ולפיכך חשוב להיוועץ בהקדם האפשרי עם עו"ד מומחה בדיני נזיקין בכלל ובתחום תאונות הדרכים בפרט.

במסגרת תביעת תאונת דרכים שאינה תאונת עבודה, סעיף הפיצויים מורכב ממספר ראשי נזק, וביניהם כל נושא הפסד השכר, הן בעבר והן בעתיד. בסיטואציה בה תאונת דרכים אינה תאונת עבודה, סעיף הפיצויים בגין הפסד השכר יחושב לפי שכרו של העובד, גם אם היה גבוה וללא הגבלה בסכום. 

חישוב אובדן השתכרות עתידי הוא סוגיה משפטית מעניינת, הנדונה במקרים בהם הנפגע טרם הגיע לגיל פרישה והנזקים שנגרמו לו בשל התאונה גרמו לו לנכות תפקודית. שיעור אובדן כושר ההשתכרות העתידי מחושב לפי שיעור הנכות ועל בסיס השכר הממוצע של הנפגע ולא על פי שכרו הגבוה.

הגורם הראשי הנושא בחובת התשלום במקרה של תאונת דרכים שאינה תאונת עבודה הוא הנהג הפוגע. ככל ולנהג הפוגע קיים ביטוח רכב בתוקף, הרי שחובת התשלום מועברת אל חברת הביטוח שלו. במקרים של תאונת פגע וברח או מקרים בהם אין לנהג הפוגע ביטוח בתוקף, חובת התשלום מוטלת על חברת הביטוח הממשלתית – קרנית.

בתאונת דרכים שאינה תאונת עבודה, על העובד להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח המבטחת את הנהג הפוגע או כנגד חברת הביטוח הממשלתית – קרנית. היות ומדובר בגופים גדולים ומנוסים, אשר אינם ממהרים לשלם כספי פיצויים, מומלץ להגיש את התביעה בליווי עו"ד מומחה ומנוסה בתחום.

 

ביטוח לאומי זכויות עובדים בתאונת עבודה
ביטוח לאומי זכויות עובדים בתאונת עבודה
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>