ClickCease
חיפוש

תשלום דמי חג חילוף מעסיקים

תשלום דמי חג הוא סוגייה רגישה, בייחוד בעת חילוף מעסיקים שבו חלק מתנאי ההעסקה ומדיניות המעסיק החדש עשויים להתנגש בהרגלים הוותיקים. אז מהם החוקים שמחייבים את המעסיק ומתי הוא רשאי לדרוש מכם להגיע לעבודה בחג? הכל נמצא כאן:

 

עולם העסקים לא נח אף פעם. מידי יום מתרחשים מהלכים אסטרטגיים וגורליים לעתידם של בתי עסק שונים כמו קניית חברה או מכירתה, מיזוג בין חברות או חברות שנבלעות בתוך תאגידי ענק. כל אלו מובילים לא פעם לחילופי ידיים בין מעסיקים, דבר שמשפיע כמובן על העובדים ובייחוד על מנגנוני ההגנה שפועלים לטובתם, כאשר חל סיכוי לפגיעה או לשיבוש זכויות העובדים.

 

חילוף מעסיקים – מה קורה פה בעצם?

חילוף מעסיקים הוא מצב שבו החברה עוברת שינוי, באופן שגורם למעסיק חדש להיכנס לנעליו של הקודם וכעת העובדים פועלים תחת המעסיק החדש. אלא שכתוצאה ממעמדו, גם המעסיק מחויב למלא את חובותיו לעובדים ש"קיבל".

חשוב להבהיר: חובות אלו אינן מונעות מהמעסיק לפטר עובדים בהתאם לצרכי הארגון ומטרותיו והוא רשאי לפטר עובדים שהעסקתם לא כלכלית או מתוך רצון לגייס עובדים חדשים. אז מה כן מחייב את המעסיק? שמירה מוחלטת על כל זכות סוציאלית של העובדים, שמצטברת לזכותם מיום העסקתם ולא מהיום שבו הבעלים החדשים נכנסו לתפקיד.

 

להלן מספר תרחישים לדוגמה שבהם מתקיימים חילופי מעסיקים:

 

מינוי של בעלים חדשים במפעל ייצור

מפעלים יצרניים לעתים מחליפים בעלים מטעמים כלכליים שונים, בעוד שעובדי המפעל ממשיכים לעבוד כרגיל ושומרים על רצף זכויותיהם.

 

חברות כוח אדם

לעתים מנהל חדש מתמנה לחברות אלה, אך העובדים ממשיכים לפעול כרגיל.

 

הפיכה לחברת בת

חברות ותאגידים שמחליטים להקצות חטיבה או מחלקות מסוימות לטובת פעילותה של חברת בת חדשה, עדיין עובדים בשלב זה תחת אותה החברה אבל מול מעסיק חדש.

 

זכויות עובדים בעת חילוף מעסיקים

כל ארגון שבעליו הוחלפו, הופך את העובדים שלו באופן מיידי לעובדים תחת הבעלים החדשים ותוך כדי שמירת הזכויות לימי חופשה ומחלה, דמי הבראה ופיצויי פיטורין.

בפסיקה ובחוק מופיע עקרון רצף הזכויות, אם כי מעולם לא נקבע שמעסיק חדש יהפוך להיות צד להסכם העבודה שכבר נוצר בין העובדים ומעסיקם הקודם. ההשלכה לכך היא שלמעסיק החדש מותר לפטר עובד למשל, אך עליו לשאת בתשלום כל זכויות העובד לרבות תשלום פיצויים גם במקרה שהציע עבודה חלופית לאותו עובד.

ולכן נהוג לייעץ למעסיקים חדשים ליצור הסכמי עבודה חדשים מול כל עובדיהם ובכך לשמור על הסדר והטעם הטוב בארגון.

 

מידע חשוב לגבי תשלום דמי חג חילוף מעסיקים

כאמור, רצף זכויות העובדים נשמר ואיתו גם דמי חגים שכל עובד זכאי להם. דמי חגים מזכים עובדים שעתיים ויומיים שנעדרו מעבודתם בימי החג בקבלת תשלום, כל עוד הם עומדים בתנאים המתאימים.

מדובר בזכות שלא ניתן לבטל או לוותר עליה ולכן חשוב להתייחס לנושא זה באופן ספציפי לעניין חילוף מעסיקים, שכן לא פעם קורה שמעסיק חדש מפעיל לחץ על עובדים לעבוד בימי החג. במקרים אחרים, מדובר במעסיק שלא מכיר היטב את מרקם העובדים, דתם ואמונתם ולכן עלול לפגוע מעצם דרישותיו בקבלת תשלום דמי חג בעת חילוף מעסיקים.

 

כעת נסביר מה החוק קובע לעניין ימי החג, התשלום והזכויות:

תשלום דמי חג – מי זכאי ומתי?

שוק העבודה הישראלי מורכב ממגוון דתות: יהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים. כל דת בעלת חגים משלה, כאשר גם בתוך כל דת ישנם פלגים וזרמים שחוגגים במועדים אחרים. כך לדוגמה, ביהדות יש מגזרים שיציינו את יום תשעה באב כיום צום ואבלות שנהוג לבקש בו יום חופש, לעומת אחרים שלא יעניקו חשיבות ייחודית ליום זה כלל.

אז מה נכון? ובכן, המדינה מצידה כדמוקרטיה, מחויבת לאפשר לכל דת חופש פולחן וזאת מכוחו של חוק יסוד חופש הדת והמצפון – חוק שאיננו נכלל בחוק הגנת השכר. חובת תשלום דמי חג נעוצה בצו הרחבה שמקורו בחוק ההסכמים הקיבוציים והיא מתקבלת בהתאם למועדים קבועים וידועים של חגי בני הדתות השונות. בימי חגים אלו, זכאים העובדים לתשלום על אף היעדרותם ממקום העבודה.

להלן טבלה המרכזת את כל ימי החגים שבהם יתקבלו דמי חג:

יהודים (סה"כ 9 ימים בשנה) שם החג מספר ימי החג בתשלום
ראש השנה 2
יום הכיפורים 1
סוכות 2
פסח 2
יום העצמאות 1
שבועות 1
מוסלמים (סה"כ 9 ימים בשנה) עיד אל פיטר 3
עיד אל אתחא 4
ראשון במוחרם (ראש השנה האסלאמי) 1
חג הולדת הנביא 1
נוצרים (סה"כ 8 ימים)

 

חג המולד 2
ראש השנה החדשה 1
חג ההתגלות 1
שישי שלפני חג הפסחא 1
פסחא 1
חג עלייתו של ישו 1
יום שני לשבועות 1
דרוזים (סה"כ 9 ימים)

 

עיד אלח'דר 1
חג הנביא שועייב 4
עיד אל אתחא 4

בנוסף לחגים אלו, קיימים מספר מועדים שנחשבים לימי בחירה. יום תשעה באב לדוגמה נמצא ביניהם. עובדים שאינם יהודים יכולים לנצל כיום מנוחה בתשלום מאחד ימי החג היהודיים. אך אם אותו חג יוצא ביום המנוחה השבועי של העובד, הוא לא יהיה זכאי לתשלום עבור אותו יום חג.

 

תנאים מזכים לתשלום דמי חג

דמי חגים תלויים בסטטוס העובד ומקבלים אותו עובדים שמרוויחים שכר חודשי וכן עובדים שעתיים או יומיים – בתנאי שעובדים כבר 3 חודשים ומעלה במקום עבודתם ושעבדו ביום שלפני החג וביום שאחריו. ומה אם עובד שעתי/ יומי נעדר ללא סיבה ביום שלפני או אחרי החג? זכאותו לדמי חג מתבטלת, למעט במקרה של היעדרות בהסכמת מעביד או סיבת היעדרות מוצדקת.

 

מהו התשלום עבור דמי חג חילוף מעסיקים?

מעסיק שמעוניין להעסיק את עובדיו בחג, יידרש לשלם 150% במקרה שבו ניתנת אפשרות לעבוד ו-250% במקרה של חיוב העובד לעבוד. סכומים אלו למעשה מהווים תוספת ל-100% מהתשלום עבור העבודה ביום החג.

בנוסף, קיימים ענפים כמו תיירות למשל, בהם העבודה ממשיכה גם בימי החג כרגיל. לפיכך ימים אלו משולמים על פי חוק כימי עבודה בשבת, דהיינו תשלום של 250% עבור יום העבודה.

 

היקף שעות לערבי חג

המעסיק החדש דורש מכם לעבוד בערב החג. מהו תשלום דמי חג חילוף מעסיקים אותו תהיו זכאים לקבל? ובכן, כמות שעות העבודה תלויה בהיקף ההעסקה של כל עובד ולפיכך:

עובדים המועסקים במשך 8 שעות עבודה, 6 ימים בשבוע – יצטרכו להימנע מעבודה במשך 7 שעות ומעלה ביום שקודם לחג שבו הם אינם עובדים.

עובדים המועסקים במשך 8.4 שעות ביממה, 5 ימים בשבוע – יצטרכו להימנע מעבודה במשך 7.4 שעות ומעלה ביום שקודם לחג שבו הם אינם עובדים.

עובדים תחת הסכם קיבוצי או אישי, תנאי העסקה ייחודיים וצווי הרחבה שונים יפעלו בהתאם לתנאים שרלוונטיים להסכם שחתמו.

 

ומה לגבי דמי חופשה שנתית בחג?

אם החג יוצא במהלך לחופשה שנתית של העובד, לא תנוכה צבירת ימי החופשה שלו במהלך יום החג שמתקיים בזמן החופשה. אם העובד יצא לחופש ביום של ערב החג, ניתן לנכות יום חופש ממשכורתו.

 

אי תשלום דמי חג חילוף מעסיקים

אם המעסיק החדש איננו משלם את דמי החג, החוק לצידכם ומאפשר לתבוע את אותו מעסיק בבית הדין לעבודה, או לפנות ליחידת האכיפה של משרד העבודה. בכל מקרה, רצוי להיעזר תחילה בעורך דין המתמחה בדיני עבודה, כדי לבדוק את זכויותיכם ולהבין כיצד לפעול מבלי לפגוע באינטרסים האישיים. להתייעצות בנושאי זכויות עובדים בעת חילוף מעסיקים פנו אל עורכת הדין ליאת פייגל.

תשלום דמי חג חילוף מעסיקים
תשלום דמי חג חילוף מעסיקים
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>