ClickCease
חיפוש

פרטיות במקום העבודה: המדריך המלא

הזכות לפרטיות הינה אחת מזכויות היסוד במערכת המשפט שלנו. זכות זו מופיעה גם בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ומשכך היא בעלת מעמד חוקתי. הזכות לפרטיות כוללת גם פרטיות במקום העבודה. כדי לשמור על זכויותיו, כל עובד צריך להבין מה כוללת הזכות לפרטיות במקום העבודה ואילו אפשרויות עומדות בפני עובד שפרטיותו נפגעה. על כל זאת ועוד, במאמר שלפניכם.

 

מהי הזכות לפרטיות בעבודה?

הזכות לפרטיות היא הזכות של כל אדם למרחב פרטי הנתון לשליטתו, כאשר במרחב זה הוא בוחר האם וכמה לשתף אנשים אחרים במתרחש. פרטיות במקום העבודה מחייבת נתינת מרחב כזה גם בעבודה.

למעשה, כל הפרה של המרחב הפרטי, הן הפיזי והן הווירטואלי, של עובד תיחשב לפגיעה בפרטיות. נביא לכך מספר דוגמאות:

 

חדירה לדואר אלקטרוני של עובד

חדירה לדואר אלקטרוני של עובד, אף אם מדובר בתיבת האימייל של העבודה, נחשבת לפגיעה בפרטיות.

במקרים מסוימים יהיה אינטרס משמעותי לחדירה כאמור, למשל במקרה של חשש של פעולה נגד מקום העבודה או במקרה של חשש למעשה פלילי, אולם גם אז החדירה תהיה אסורה ללא אישור מראש של בית הדין לעבודה.

 

חדירה לחשבון הפייסבוק או לטלפון הנייד האישי של העובד

חדירה כאמור היא פגיעה ברורה וקשה בפרטיות, וקשה לדמיין מצב בו בית הדין לעבודה יתיר אותה.

 

פגיעה מותרת בפרטיות

בית הדין לעבודה מכיר בצורך לאזן בין האינטרס של המעביד לעקוב אחר עובדיו בדכים שונות, ובין הזכות לפרטיות במקום העבודה של העובדים. בדומה לכל מקרה של התנגשות של זכות חוקתית באינטרס, הפגיעה בפרטיות צריכה לעמוד בתנאי המבחן המידתיות המשולש:

 

מבחן ראשון: קשר רציונלי בין האמצעי למטרה

המעסיק יידרש להראות שהפגיעה בפרטיות אכן נעשית למטרה עסקית לגיטימית, ושיש קשר בין אופן הפגיעה בפרטיות והיקפה לבין האמצעי שנבחר לשם כך.

 

מבחן שני: האמצעי שפגיעתו פחותה

במסגרת מבחן זה יצטרך המעסיק להראות שהאמצעי הנבחר הוא האמצעי הפוגע באופן מינימלי ככל האפשר בזכויותיו של עובדיו, תוך השגת המטרה שלשמה הוא נבחר.

 

מבחן שלישי: תועלת מול נזק

המעסיק יצטרך להוכיח לבית הדין לעבודה שהתועלת בשימוש באמצעי שנבחר עולה על הנזק שנגרם לעובדיו כתוצאה מהפגיעה בפרטיותם.

התקנת מצלמות במקום העבודה

בדומה לכל אמצעי אחר שמשתמש בו המעסיק, גם הצבת מצלמות אבטחה תצטרך לעמוד בתנאי מבחן המידתיות המשולש שפירטנו לעיל. אולם, יש לשים לב שהשימוש במצלמות אבטחה מותנה גם ביידוע העובדים בדבר.

הפסיקה מכירה במטרות הלגיטימיות של הצבת מצלמות כמו: הגנה על העובדים, הגנה על הרכוש, הגנה על מידע ופיקוח על העובדים, אך חשוב לדעת שהשימוש במצלמות שלא לצורך שבשבילו הן הוצבו מלכתחילה ייחשב לפגיעה אסורה בפרטיות.

עוד חשוב לדעת, שישנם אזורים בהם התקנת מצלמות תהיה אסורה תמיד, בשל הציפייה הלגיטימית של העובדים שלא להיות מצולמים במקום זה. כל למשל יהיה אסור להתקין מצלמות אבטחה בשירותים או במלתחות.

 

פגעו בפרטיותך בעבודה – מה ניתן לעשות?

בפני עובד שזכותו לפרטיות במקום העבודה נפגעה עומדות מספר אפשרויות פעולה. פעולות אלו אינן סותרות אחת את השנייה, וניתן לפעול בכולן במקביל. ואלו הן האפשרויות:

 

אפשרות ראשונה – התפטרות

הפסיקה הכירה במקרים מסוימים של פגיעה בפרטיות במקום העבודה כ"הרעה מוחשית בתנאי העבודה". משמעותה של הכרה זו היא שעובד המתפטר בעקבות הפגיעה בפרטיותו יהיה זכאי לפיצויי פיטורים כאילו פוטר.

כך למשל, הכירה הפסיקה בפגיעה בפרטיות כהרעה מוחשית בתנאי העבודה במקרה בו גילה עובד שקיימות מצלמות אבטחה במקום העבודה רק לאחר שבע שנים.

במקרה נוסף הכיר בית הדין בהתפטרות בעקבות הצבת מצלמה בחדרה הפרטי של רופאה, למרות התנגדותה המפורשת, כהתפטרות בעקבות הרעה מוחשית בתנאי העבודה.

בדומה לכל מקרה של הרעה מוחשית בתנאי העבודה, קשה לדעת מראש איזו פגיעה בפרטיות תיחשב לכזאת ואיזו לא. לכן המלצתנו היא לא לנקוט בצעדים בלתי הפיכים לפני התייעצות עם עורך דין לענייני עבודה.

 

אפשרות שנייה – תביעת נזיקין

פגיעה בפרטיות בכלל, ופגיעה בפרטיות בעבודה בפרט, נחשבות לעוולה נזיקית. משכך, עובד שנפגעה פרטיותו יכול להגיש תביעה לפיצויים מאת מעסיקו.

העוולה הנזיקית של פגיעה בפרטיות היא עוולה מיוחדת, שכן ניתן לתבוע במסגרתה גם תביעה ללא הוכחת נזק. כלומר, העובד יוכל לקבל פיצויים ממעסיקו גם אם לא יוכל להוכיח נזק ממשי שנגרם לו בעקבות הפגיעה בפרטיות.

 

אפשרות שלישית – תלונה במשטרה

אפשרות זו היא הקיצונית ביותר, אך יש בהחלט מקרים בהם היא נצרכת. פגיעה בפרטיות היא גם עבירה פלילית, ולכן עובד שמעסיקו פגע בפרטיותו יכול להגיש כנגדו תלונה במשטרה. במקרה כזה יהיה המעסיק חשוף להליכים פלילים או מנהליים.

חשוב לדעת כי ישנו הליך פלילי נוסף מיוחד במקרה של פגיעה בפרטיות, והוא הגשת קובלנה. בשונה מכל עבירה פלילית אחרת, בה התובעת היא אך ורק המדינה, ובהתאם היא זאת הקובעת את מי להעמיד לדין, בדרך של קובלנה יכול הנפגע עצמו להחליט לפתוח בהליך פלילי כנגד מי שפגע בפרטיותו.

 

סיכום

אחת הזכויות החשובות בכלל, ובמקום העבודה בפרט, היא הזכות לפרטיות. הפרטיות שלנו מעניקה לנו מרחב מוגן בחיינו, בו אנחנו יכולים לעשות כרצוננו בלי להתחייב בדין וחשבון מול העולם. המרחב המוגן הזה חשוב מאוד גם במקום העבודה, בו אנו מבלים את מרבית שעות הערות שלנו בחיינו הבוגרים.

מסיבה זאת העניק המחוקק לעובד כלים שונים שיעזרו לו להגן על פרטיותו. נתינת הכלים היא טובה וחשובה, אך אין בה תועלת רבה אם העובדים לא יודעים כיצד להשתמש בהם.

בדיוק למטרה זאת ישנם עורכי דין מומחים לענייני עבודה, המצויים ברזי החוק והפסיקה, שיוכלו לעזור לכם לעמוד על זכויותיכם, ולבחור בדרך הפעולה הטובה ביותר בשבילכם במקרה בו זכויות אלו נפגעו. למידע נוסף על פרטיות במקום העבודה, פנו לעו"ד ליאת פייגל, מומחית לדיני עבודה.

פרטיות במקום העבודה_ המדריך המלא
פרטיות במקום העבודה_ המדריך המלא
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>