ClickCease
חיפוש

שעות עבודה: המאמר שכל שכיר צריך לקרוא

 

זכויות העובדים המודרניות, הנגזרות באופן ישיר מהזכות הבסיסית לכבוד האדם, מקיפות כמעט את כל הקשור בנושא התעסוקה. כאשר שעות עבודה (מתי, כמה, איך ותמורת מה) הוא אחד מהעניינים המרכזיים והחשובים בחוק זכויות העובדים. בדומה לזכויות עובדים רבות אחרות, גם בעניין זכויות השעות רבים מאוד העובדים שאינם מכירים אותן כלל. אז אם אתם שכירים, מומלץ לקרוא בעיון את המאמר הבא.

 

שעות עבודה

על מנת למנוע מצב של ניצול העובדים בידי מעסיקיהם ביום עבודה ארוך ומפרך, קבע המחוקק הגבלה על מספר שעות העבודה היומי והשבועי שבהן ניתן להעסיק עובד. אין הכוונה לאסור עבודה מעבר לשעות אלו, אלא שעל שעות נוספות, מעבר לאלו הנקבעו בחוק, יצטרך המעסיק לשלם לעובד תשלום נוסף, כפי שנראה בהמשך.

 

שעות עבודה במשרה של חמישה ימים בשבוע

בצו שהוחל החל מאפריל 2018 קוצר שבוע העבודה מ-43 שעות שבועיות ל-42 שעות שבועיות. כך שבמקום עבודה הפועל חמישה ימים בשבוע אורכו של יום עבודה יהיה במשך ארבעה ימים 8 שעות ו-36 דקות, וביום החמישי (לפי בחירת המעסיק) יהיה יום העבודה בן 7 שעות ו-36 דקות.

עם זאת, בענפים מסוימים, לפי החלטת המחוקק, יהיו פחות שעות עבודה שבועיות. כך למשל בענף המלונאות, שבוע העבודה הוא בן 40 שעות בלבד.

 

שעות עבודה במשרה של שישה ימים בשבוע

במקומות עבודה בהם עובדים שישה ימים בשבוע ישנה הגבלה על אורכו של יום העבודה, כך שהוא לא יכול להיות ארוך משמונה שעות ביום רגיל, ושבע שעות ביום שישי.

 

שעות עבודה במשמרת לילה

אורכו של יום עבודה במשמרת לילה, כלומר משמרת שלפחות שעתיים ממנה הן בין השעה 22:00 לשעה 06:00, לא יכול לעלות על 7 שעות. כל שעה מעבר לכך תזכה בגמול שעות נוספות.

 

שעות נוספות

כל דקת עבודה שעובד העובד מעבר למכסת שעות העבודה שנקבעה בחוק היא העסקה בשעה נוספות, ומזכה אות העובד בתוספת תשלום. ככלל, אסור להעסיק עובד שעות נוספות, אלא בהתאם למגבלות המופיעות בחוק שעות העבודה והמנוחה.

להלן המגבלות

  1. לא ניתן להעסיק עובד בשעות נוספות ללא היתר משר העבודה. בפועל ניתנו במהלך השנים היתרים גורפים לענפים שונים, ובשנת 2018 פרסם שר העבודה והרווחה דאז היתר כללי להעסיק עובדים בשעות נוספות.
  2. אורך יום העבודה, כולל השעות הנוספות, לא יכול לעלות על 12 שעות.
  3. לא ניתן להעסיק עובד ביותר מ-16 שעות נוספות בשבוע.
  4. עובדי משמרת לילה- שבוע העבודה לא יכול לעלות על 58 שעות, כולל השעות הנוספות.
  5. ניתן להוסיף שעות נוספות כל עוד נשמר החוק הקובע שבין יום עבודה אחד למשנהו ישנה הפסקה בת שמונה שעות לפחות.
  6. אישה בהריון פטורה מעבודה בשעות נוספות וביום המנוחה השבועי.

 

גמול עבור שעות נוספות

ראשית ראוי לציין שכל עובד שכיר זכאי לגמול עבור שעות נוספות, אלא אם הוא מצוי באחד החריגים המופיעים בסעיף 30 לחוק שעות עבודה ומנוחה. בחריגים אלו נמצא עובדים שתפקידם מחייב עבודה בשעות נוספות, כמו למשל: שוטרים, עובדי שב"ס, אנשי צוות אוויר, ועוד.

גמול שעות נוספות ביום חול מחושב כך: תוספת של 25% משכר שעת עבודה לשעתיים הנוספות הראשונות, ומהשעה השלישית ואילך תוספת של 50% משכר העבודה השעתי.

גמול שעות נוספות בימים שאינם ימי חול, חג או יום המנוחה השבועי, מחושב באות הצורה, רק שיש גמול נוסף על עבודה ביום כזה השווה ל50% מערך המשכורת השעתית. כלומר, עובד שעבד שעות נוספות בשבת או בחג יקבל בסך הכול 175% על השעתיים הנוספות הראשונות, ו200% על השעה השלישית ואילך.

 

הפסקות

עוד צורה להגנה על זכויות העובדים בכל הנוגע לשעות העבודה היא הקמת חובה למעסיקים לתת הפסקה לעובדיהם.

 

הפסקה בעבודה

בעניין ההפסקה לה זכאי עובד מפריד המחוקק בין עובד בעבודת כפיים, המצריכה מאמץ גופני ולפיכך העובד בה יותר זקוק להפסקה, ובין עבודה שאינה כזאת.

לעובד בעבודת כפיים מגיעה הפסקה בת 45 דקות בכל יום עבודה של 6 שעות ויותר, ולעובד בעבודה שאינה עבודת כפיים מגיעה הפסקה דומה ביום עבודה של 8 שעות ויותר, במקרה של שבוע עבודה בן שישה ימים, או ביום עבודה בן 9 שעות ויותר, במקרה של שבוע עבודה בן חמישה ימים.

חשוב לשים לב שההפסקה היא על חשבון העובד. כלומר, המעסיק אינו חייב בתשלום לעובד עבור זמן ההפסקה, זאת אלא אם הוא דרש ממנו להישאר במקום העבודה בזמן זה.

 

הפסקת שירותים

הפסקות שירותים אינן מוגבלות, ויתקיימו בהתאם לצרכיו של העובד. על המעסיק לדאוג לקיומו של תא שירותים לשימוש העובדים.

 

הפסקה לצורך תפילה

עובד רשאי להתפלל במהלך העבודה בהתאם לדרישת דתו. זמני התפילות ייקבעו בהתאם לצרכי העבודה ואילוציה. גם הפסקה לצורך תפילה אינה על חשבון המעסיק, והוא רשאי לנכותה ממשכורתו של העובד.

 

יום המנוחה השבועי

כל עובד זכאי למנוחה שבועית, בת 36 שעות לפחות, הכוללת את יום המנוחה הנהוג על פי דתו. עובד המחויב לעבוד ביום המנוחה השבועי יהיה זכאי לתשלום של 150% ממשכורתו. בכל מקרה, רשאי עובד להודיע למעסיקו שהוא אינו מוכן לעבוד ביום המנוחה השבועי, ועל פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, לא ניתן לפטרו או לא לקבלו לעבודה בשל דרישה זאת.

 

סיכום

בדומה לתחומים אחרים בדיני העבודה, גם הדינים המסדירים את עניין שעות העבודה הם דינים מורכבים ומסועפים. למרות המורכבות שלהם, חשוב מאוד להבין אותם, כיוון שהם יכולים להיות שווים לכם הרבה מאוד כסף.

אם אתם לא מספיק מתמצאים בתחום, או לא בטוחים שאתם באמת מקבלים את כל מה שאתם זכאים לו, פנו עם תלוש השכר שלכם לייעוץ קצר עם עורך דין מומחה לדיני עבודה. זה אמנם יעלה לכם כסף, אבל פעמים רבות מדובר בהשקעה לגמרי משתלמת. לעוד בנושא פנו לעורכת-דין ליאת פייגל, עו"ד דיני עבודה.

שעות עבודה_ המאמר שכל שכיר צריך לקרוא
שעות עבודה_ המאמר שכל שכיר צריך לקרוא
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>