ClickCease
חיפוש

הפרת הבטחה לתוספת שכר

יחסי עבודה הם יחסים שצריכים לשרור בהם אמון מיוחד בין העובד ובין המעסיק, אך לצערנו זהו לא תמיד המצב. במציאות יחסי האמון הללו עשויים להתערער במגוון סיטואציות, כאשר אחת מהן היא הפרת הבטחה לתוספת שכר מצידו של המעסיק. אך חשוב לדעת כי ניתן להתמודד גם עם סיטואציה כזו, הן באמצעות נקיטת אמצעי מניעה מראש, והן באמצעות פעולות שננקטות בדיעבד.

 

הפרת הבטחה לתוספת שכר – מה הכוונה?

ראשית לכל יש להסביר מהי כוונתנו בתיאור הסיטואציה של הפרת הבטחה לתוספת שכר. המצב הוא מצב שמוכר כנראה לרבים, ובו המעסיק מבטיח לעובד, במסגרת שיחת מסדרון, שיחת מוטיבציה או שיחת שבח, כי משכורתו תעלה משמעותית בקרוב.

ההודעה כמובן מאוד משמחת את העובד, עד שהוא מבין, בחלוף זמן מה, שזה לא ממש הולך לקרות בקרוב.

אז מה אפשר לעשות במקרה כזה? ניתן לחלק זאת לשני סוגי פעולה, פעולות שיש לנקוט בזמן ההבטחה ופעולות שיש לנקוט בזמן ההפרה.

 

סוג ראשון – פעולות שיש לנקוט בזמן ההבטחה

כאמור, יחסי עבודה הם יחסים שדורשים אמון מיוחד בין הצדדים להם, אך תמיד צריך לקחת בחשבון מצב שבו אחד מן הצדדים יפר את האמון שניתן בו, כמו במקרה שהוא נושאו של מאמר זה.

על כן, כדאי להתכונן לכל סיטואציה ולנקוט באחד מהצעדים הבאים מראש, ברגע הינתן ההבטחה לתוספת שכר:

 

צעד ראשון – בקשה לקבלת ההבטחה בכתב

הצעד הראשון שניתן לנקוט הוא בקשה מפורשת וישירה מהמעסיק לקבל את ההבטחה לתוספת שכר בכתב. לפעולה זו שני יתרונות עיקריים:

היא מגדילה את הסיכוי להתגשמותה של ההבטחה מצד המעסיק, והיא יכולה להוות ראייה חשובה במקרה בו הפרת ההבטחה תגיע לבית הדין לעבודה.

עם זאת, לשיטת פעולה זו גם חיסרון מרכזי, והוא יצירת מצג של חוסר אמון של העובד במעסיק. מצג כזה יכול בפני עצמו להביא לפגיעה אנושה ביחסי העבודה, ולכן לא רצוי לנקוט בצעד הזה במקומות עבודה בהם הוא לא נחשב לצעד מקובל.

 

צעד שני – יצירת הכתב על ידי העובד

כאשר העובד, מסיבות שונות, אינו מסוגל לבקש לקבל את ההבטחה לתוספת השכר בכתב ניתן לנקוט בצעדים אחרים, כאלו שמשתלבים יותר באופי חיי העבודה.

כך למשל ניתן ליצור מצב בו העובד עצמו מעביר את הבטחת המעסיק לכתב. זאת ניתן לעשות למשל על ידי שליחת מייל למעסיק המזכיר את ההבטחה.

במקרה הטוב תשובתו של המעסיק למייל תכלול הודאה בקיומה של ההבטחה, מפורשת או משתמעת, ובמקרה הפחות טוב – שתיקתו עשויה להתפרש כהסכמה.

 

צעד שלישי – הקלטת המעסיק

כאשר אף אחד מהצעדים הקודמים שהצענו אינו אפשרי ניתן גם להקליט את המעסיק חוזר על ההבטחה לתוספת השכר. הקלטה כזו תהיה קבילה כראייה בבית המשפט מכיוון שאחד הצדדים לה, שהוא העובד, ידע על קיומה.

כמובן שגם כאשר העובד לא מקליט את ההבטחה המקורית, שכן קשה לשער שהוא יכל להתכונן אליה מראש, ניתן לגרום למעסיק לחזור על ההבטחה בזמן שהעובד מקליט אותו על ידי משיכתו בדברים.

 

סוג שני – פעולות שיש לנקוט בזמן ההפרה

הסוג השני של הפעולות, שתלוי במידת מה בנקיטת אחת מהפעולות הכלולות בסוג הראשון, הן פעולות שננקטות לאחר הפרת ההבטחה על ידי המעסיק, וזאת על מנת למצות את אפשרויות הפיצוי של העובד על הפרת ההבטחה.

את הפעולות הללו ניתן לחלק לשתיים:

 

פעולה ראשונה – תביעה בבית הדין לעבודה

הפעולה האפשרית הראשונה היא תביעתו של המעסיק בבית הדין לעבודה בגין הפרת הבטחתו. פעולה זו אפשרית עבור עובדים שנגרם להם נזק כלכלי ממשי בעקבות הפרת ההבטחה לתוספת שכר.

כך למשל במצב בו הובטחה לעובד תוספת שכר משמעותית, הוא הסתמך עליה, ולקח משכנתא משמעותית שמגדילה את הוצאותיו החודשיות באופן ממשי.

כמובן שפה חשובה במיוחד היכולת להוכיח את קיומה של ההבטחה, שבדרכים לה עסקנו בסעיף הקודם. אך גם אם לא בוצעה התחייבות כלשהיא בכתב, והמעסיק לא הוקלט, ניתן לנסות ולחשוב על דרכים אחרות להוכחת ההבטחה, למשל על ידי עדות של עובדים אחרים שנכחו במקום.

 

פעולה שנייה – התפטרות בדין פיטורים

האפשרות השנייה לקבלת פיצוי עבור הפרת הבטחה לתוספת שכר היא על ידי התפטרות בדין פיטורים, על רקע הרעה מוחשית בתנאי העבודה. התפטרות כזו תזכה את העובד בפיצויי פיטורים כאילו פוטר על ידי המעסיק, ובכך תהווה פיצוי מסוים על הפרת ההבטחה.

על מנת שטענה כזו תתקבל יצטרך כמובן העובד גם פה להוכיח שהבטחה כזאת אכן ניתנה, ושהיא ניתנה על ידי אדם שהיה מוסמך לתיתה.

בנוסף לכך יצטרך העובד להוכיח כי התפטרותו נבעה עקב הפרת ההבטחה, ולא מסיבה אחרת. על כן חשוב להראות באופן ממשי את חוסר שביעות הרצון מהפרת ההבטחה כבר בהתחלה, אחרת העובד עשוי להיחשב כמי שוויתר על זכותו להתפטרות בדין פיטורים עקב הרעה מוחשית בתנאי העבודה.

עוד חשוב לדעת כי על מנת לקבל פיצויי פיטורים במצב של התפטרות עקב הרעה מוחשית בתנאי העבודה, חייב העובד ראשית לכל לתת למעסיק הזדמנות לתקן את המצב, וזאת על ידי הודעה על מצב העניינים ועל כוונתו להתפטר אם לא יתוקנו.

 

סיכום

הפרת הבטחות היא תחום עדין בכל דיני החוזים, שכן לעולם יהיה ספק היכן עובר הגבול בין הבטחה בעלמא לבין חוזה אכיף שניתן לפסוק סנקציות בגין הפרתו. הדבר נכון כמובן גם לחוזי עבודה.

על מנת להבין היכן בדיוק מצויות נסיבותיו של מקרה מסוים נחוץ ידע רב בדיני עבודה וחוש משפטי, כזה שיש רק לעורך דין המתמחה בתחום. עורך דין כזה יוכל לסייע לעובד להבין האם בכלל קיימת פה עילת תביעה, ואם כן, כיצד להתכונן אליה בצורה מיטבית.

 

המעסיק הפר הבטחה? פנו לעו"ד ליאת פייגל, עורכת דין מומחית לדיני עבודה.

הפרת הבטחה לתוספת שכר
הפרת הבטחה לתוספת שכר
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>