ClickCease
חיפוש

קיזוז הפסקות

נושא דיני עבודה הוא נושא שלא פעם שנוי במחלוקת. פעמים רבות ניתן לראות עובדים שהאינטרס שלהם מנוגד לזה של העובדים, מעסיקים שמבקשים למצות את זמני העבודה בהפסקות קצרות וזמני עבודה ארוכים. קיזוז הפסקות עלה כנושא חם בעניין זה. לצורך זה, נשאלת השאלה, מהם זמני ההפסקות המצויים בחוק, האם למעסיק יש אפשרות לקצץ זכר בדיעבד בגין קיזוז הפסקות, ומה המחוקק גורס בעניין זה? השאלות והתשובות מופיעות כאן.

 

ניגוד אינטרסים בין המעסיק לעובד

לא פעם, כשמדובר על דיני עבודה, העניינים הופכים להיות מורכבים. המעסיק רוצה למקסם את החוק לצידו, ולדרוש מהעובד עד כמה שניתן מבחינת עבודה תוך (לעיתים) תשלום מינימלי. זאת בעוד, העובד מבקש למקסם את ההכנסה שלו, לצד התקדמות בתחום התעסוקתי. לעיתים נדמה כי על אף שהמעסיק והעובד עובדים יחד במטרה משותפת, האינטרס לא פעם הוא הפוך, עד כדי הפוך מאוד.

 

אינטרס בעלי ההון

"כסף, כסף, כסף, חייב להיות מצחיק, זהו עולם של עשירים", כך שרה להקת אבבא בשירה המפורסם money money. אכן, נאמר שכסף הוא המסובב את העולם. בהתאם, אמירה רווחת בקרב מנהלים, שעולה לא פעם (מדובר על כך רבות בקורסי מנהלים), היא: "מנהל טוב יודע להוציא את המיטב מעובדיו מבחינת עבודה ושעות עבודה, בתשלום מינימלי". אמירה זו נשמעת אמנם קשוחה, אך היא מייצגת עקרון פשוט: ארגון שרוצה להתעשר (ואפילו מלכ"ר שרוצה לעמוד על רגליו), ידע להוציא תפוקה מירבית מהעובד, תוך תשלום חוקי והגיוני של שכר בהתאם לטיב העבודה ויכולות העובד.

 

הפער בין העובד למעסיק

כביכול, העובד והמעסיק עובדים שניהם עבור מטרה משותפת. הצלחת הארגון, קידום ערכי עבודה משותפים, וקידום העובדים עצמם בתוך הארגון יחד עם תחושת שייכות. כך מתקיים עסק אוטופי, או עסק שנחשב למצליח דיו. עם זאת, בעולם התעסוקתי, ובמיוחד בעולם העסקי, הצלחה נמדדת גם בכסזף, לפי מספר הרווחים שהכניס הארגון לעומת ההוצאות. כאן, פעמים רבות, מתחיל הפער בין המעסיק לעובד.

העובד פעמים רבות מרוויח שכר שאינו מספק אותו או לחלופין זוכה ליחס לא טוב, ואילו בעל העסק חש פעמים רבות שהעובדים אינם עושים את המיטב, או מתלוננים על תנאיהם שאותם הוא מחשיב לטובים. כאן נביא הרחבה להגדרת מנהל טוב: לא רק כזה שממקסם את הכנסות הארגון או התאגיד, אלא גם כזה שיוצר גאוות יחידה ושביעות רצון בקרב העובדים.

 

דיני עבודה המגנים על העובד ועל המעסיק

לצורך הגנה על העובד מחד ועל המעסיק, לצד הסדרת שוק העבודה כולו, חוקק המחוקק הישראלי דיני עבודה הכוללים חוקים, תקנות ונהלים הנוגעים לתנאי העבודה הבסיסיים והיכולת לחרוג מהם במידה סבירה. מעביד אשר הפר דין עבודה, יכול להתבע על ידי העובד. אולם זה לרוב יחזיר כתב הגנה כשגם הוא יימצא ליקויים בקרב עבודת העובד. כך, כשאחד הצדדים מרגיש שהוא נפגע ומחליט להתלונן בשל כך בפני המעסיק, לרוב מעמיק הפער.

ברוב המקרים היעסיק יעמוד אחר עמדתו בטענה שהוא מבצע פעולה חוקית. במידה ומוגשת תביעה על ידי העובד, מעמיק הפער בין הצדדים כשכל אחד מנסה להוכיח את צדקתו.

 

האפשרות של קיזוז הפסקות

 

זמני הפסקות בעבודה

לכל עובד יש זמן הפסקה המוגדר בחוק במהלך יום העבודה. כל עובד רשאי לקבל הפסקה באורך זה. לעיתים יבקש העובד לחלק את זמן ההפסקה על פני היום ובכך לקבל מספר הפסקות. לעיתים הוא יבקש זמן הפסקה ארוך יותר בגין הפסקה קצרה יותר שלקח אמש. כל חריגה מזמן הפסקה ביום עליה להיות מאושרת על ידי המעסיק.

 

מעקב של המעביד אחר זמני ההפסקות

לעיתים, יבחין המעסיק בלקיחת הפסקות ארוכות יותר בקרב העובד, או זמן הפסקה ארוך יותר הנפרש על פני היום. לצורך זה, ישנם עובדים אשר מנצלים "זמן סיגריה" במהלך היום הנוסף על זמן ההפסקה המוגדרת, או מחלקים את ההפסקות כך שסך ההפסקות הקטנות גובר על סך ההפסקה הגדולה. בכל מקרה, ישנם מעסיקים העוקבים מקרוב אחר זמני ההפסקה של העובד, לרבות איחורים בבוקר או במהלך יום העבודה. אין ספק, שהתנהלות זו מורידה את המוטיבציה והמורל בקרב העובדים וגם את תחושת "גאוות היחידה" והנאמנות.

 

קיזוז הפסקות על ידי המעביד

מעסיק אשר עוקב אחר ההפסקות של עובדיו, יטען לא פעם לקיזוז ההפסקות משעות העבודה. כלומר, המעסיק מבקש לקצץ משכר של עובד שחרג מזמני ההפסקה המוקצים עבורו. זמן הפסקה חורג כשווי תשלום עבור עבודה. לכלל זה יכניס המעסיק גם איחורים בתחילת יום העבודה ובמהלך העבודה. פעמים רבות יטען המעסיק שההפסקה אינה מגיעה לפי חוק לעובד, בשל יום עבודה שלא מגיעה בגינו הפסקה בחוק, ולכן יש לקזז את שעות עבודה.

 

מקרה שהיה- קיזוז הפסקות משעות עבודה

אל בית הדין האזורי לעבודה הגיעה תביעה של עובד שהתפטר, לאחר שעבר מעל שש שנים במסעדה. הוא תבע את המעסיק בגין מספר תקנות אותם טען שהבעלים הפר. הבעלים בתמורה, לא נשאר חייב, וטען כי מנגד יש לקזז זמני עבודה של העובד משעות ההפסקה שקיבל. סך הקיזוז עמד על 52,800 ש"ח. במקרה זה בית הדין דחה את טענת קיזוז השעות, בטענה כי היה זכאי לכך העובד. אולם הדין אינו אחיד, ויש לבחון כל מקרה לגופו.

 

דעו את זכויותיכם

החוק מגדיר זמני הפסקה עבור סוגי עבודות שונות (כגון עבודת כפיים לעומת עבודת צווארון לבן), ועבור מספר שעות העבודה המוגדרות ביום. לעיתים יהיה זכאי העובד להפסקה בתשלום ולעיתים להפסקה שאינה בתשלום. חשוב שתבדקו את זכויותיכם מבעוד מועד, ושימו לב שאתם משולמים כחוק בתלוש המשכורת.

 

ייעוץ עורך דין

אם נפגעה זכותכם בחוק לקבלת תשלום בגין עבודה לרבות ההפסקות, והמעסיק ביצע קיזוז הפסקות, פנו לייעוץ משפטי מיידי מומחים בתחום דיני העבודה. עו"ד ליאת פייגל, תספק לכם שירות אמין ומקצועי עם נסיון רב בתחום. אל תשארו לבד!

Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>