ClickCease
חיפוש

גישור ויישוב סכסוכים

רבים מאיתנו רגילים לחשוב על עורכי הדין כעל שותפים לסכסוך, ולעיתים אף כעל מחריפי סכסוך. האמת בפועל כמובן שונה. עורך דין טוב הוא אחד שמבין שתפקידו העיקרי הוא לתרום ליישוב הסכסוך, תוך מיעוט הפגיעה בכל הצדדים המעורבים. עורכי דין שעוסקים גם בגישור ויישוב סכסוכים לוקחים את התפקיד הזה ושמים אותו במרכז.

 

יישוב סכסוכים

לניהול הליך משפטי ישנם חסרונות רבים. לרוב מדובר בהליך שגוזל זמן ומשאבים רבים מכל הצדדים המעורבים, וזאת עוד מבלי להזכיר את העכרת האווירה בין בעלי הדין, שפעמים רבות צריכים להמשיך בקשר מסוים לאחר המשפט.

מסיבות אלו ועוד בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת וגוברת של פניית בעלי דין לדרכי יישוב סכסוכים שונות. ישנם שלושה סוגים מרכזיים של יישוב סכסוכים, ואלו הם:

 

סוג ראשון – משא ומתן

משא ומתן הוא הליך קלאסי המוכר לנו מהחיים הרגילים ובעיקר מהחיים העסקיים. כדרך ליישוב סכסוכים מדובר בהליך שבו לוקחים חלק רק הצדדים לסכסוך, והן ההליך עצמו והן התוצאה שלו תלויה בהסכמתם.

 

סוג שני – גישור

זהו הסוג בו עוסק מאמר זה, ובהמשך נדון ביתרונותיו בתחומים שונים. בגישור משתתפים הצדדים לסכסוך אך גם גורם שלישי – המגשר, שמטרתו להביא את הצדדים להסכמה משותפת. גם פה הן הבחירה בהליך והן התוצאה שלו תלויה ברצון הצדדים.

 

סוג שלישי – בוררות

סוג זה של יישוב סכסוכים הוא הצורה הדומה ביותר למשפט. גם פה, בדומה לגישור ישנו צד שלישי שמשתתף בהליך – הבורר, אך בניגוד לגישור במקרה של בוררות תוצאת ההליך אינה תלויה בהסכמת הצדדים, ובמקרים מסוימים היא אף יכולה לקבל תוקף של פסק דין. הסכמת הצדדים נחוצה אך ורק לבחירה בהליך.

 

יתרונות הגישור

לאחר ההקדמה שלעיל לגבי דרכי יישוב הסכסוכים השונות ניתן להבין מדוע הבחירה בגישור כדאית. הגישור נמצא במקום טוב באמצע בין השיטות השונות, יש בו גורם שלישי מקצועי שמטרתו לגשר בין הצדדים מחד, אך אותו גורם לא יכול לקבל החלטה בניגוד לרצון של אחד מהם מאידך.

 

הליך זול ופשוט

יתרון נוסף לגישור הוא שמדובר בהליך פשוט וזול יחסית, אך עדיין הוא מלווה באיש מקצוע, יתרון שאין בהליך המשא ומתן, הזול יותר. הליך הבוררות לעומתו, בשל הקרבה שלו למשפט אמיתי, עלול להיות ממושך ויקר יותר.

 

מחויבות הצדדים

חשוב גם לדעת שמחקרים רבים מצביעים על כך שסכסוכים שהגיעו לסיומם באמצעות הליך של גישור, שכלל את הסכמת הצדדים לתוצאה, רואה את עצמם יותר מחויבים אליה, גם אם אינם לגמרי מרוצים ממנה.

 

גישור בדיני משפחה

יתרון משמעותי נוסף של בחירה בהליך גישור על פני משפט ניתן לראות דווקא בדיני המשפחה, או אם להיות יותר ספציפיים – בהליכי גירושים. בעוד בבתי משפט הליכי הגירושים מתקיימים לרוב באווירה עכורה ולא נעימה, גישור מעניק לבני הזוג הזדמנות "להתגרש יפה".

סגולתו של הגישור בעניין זה היא בכך שהוא שם את בני הזוג במרכז, ולא את הדיון המשפטי הסבוך. בנוסף, ההסכמה וההדדיות הנחוצות בהליך הגישור מאפשרת לבני הזוג להתגבר מעל לסכסוכים שהובילו אותם לפירוק החבילה, ובכך לסיים את פרק הנישואים באווירה טובה.

יתרון זה חשוב במיוחד במקרי גירושים בהם יש ילדים בתמונה, שכן במקרים כאלה הפרידה לעולם איננה סופית, וחשוב לשמור על קשר טוב ועל יכולת שיתוף פעולה בין הצדדים למען הילדים.

 

גישור בסכסוכים עסקיים

לכאורה מקומם של סכסוכים עסקיים הוא בבית המשפט, כך לפחות התרגלנו לחשוב. אך האמת היא שיש יתרונות גדולים גם ליישוב סכסוכים עסקיים בדרך של גישור.

 

המשך עבודה משותפת

הדבר בולט בעיקר כאשר מדובר בשותפים עסקיים המתעדים להמשיך ולעבוד ביחד לאחר סיומו של הסכסוך. בעוד משכו, עלותו ואופיו של ההליך המשפטי, שמורט את עצבי כל הצדדים, עלול להעכיר את האווירה בין השותפים ולפגוע בשיתוף הפעולה, גישור יכול להיות אימון טוב לצדדים כיצד להגיע להסכמה, עד כדי כך שאולי בפעם הבאה כלל לא יזדקקו לעזרת המגשר.

 

עסקים קטנים

פעמים רבות כשאנו חושבים על סכסוכים עסקיים אנו מדמיינים חברות ענק שמעסיקות עורכי דין קבועים ושניהול הליך משפטי בשבילן הוא לא עניין גדול. אך האמת היא שישנם סכסוכים עסקיים רבים שמעורבים בהם בעלי עסקים קטנים.

בשביל אנשים כאלה לניהול הליך משפטי עלולות להיות תוצאות הרות אסון.

יתרון נוסף – סודיות

חשוב להדגיש שלעיתים גם לחברות ענק יש עניין בניהול הליך חוץ משפטי, שכן ניהול הליכים משפטיים מסוימים עלולים לפגוע בערך המניות שלהן או בשמן הטוב.

ומכאן אנו יכולים ללמוד על יתרון נוסף לגישור – הסודיות שבו. איש אינו צריך לדעת מה קורה מאחורי הדלתות הסגורות, זאת בניגוד לפומביות בה מתנהלים משפטים עסקיים רגילים.

 

גישור בסכסוכים אזרחיים

כשמדברים על סכסוכים אזרחיים מדברים לרוב על שני סוגי סכסוכים עיקריים: סכסוכים הקשורים בנזיקין וסכסוכים הקשורים בחוזים. גם יישוב סכסוכים כאלו בדרך של גישור, טומן בחובו יתרונות רבים, נמנה מספר מהם:

 

הרחבת זכות הגישה לערכאות

פעמים רבות הצדדים לסכסוכים אזרחיים נזיקיים או חוזיים הם אזרחים מהשורה, חסרי כל ידע משפטי. בנוסף, הסכסוכים הללו לעיתים אינם מגיעים לסכומים גדולים עד כדי כך שיהיה שווה לנהל בגינם משפט ארוך ויקר.

יישוב הסכסוך בדרך של גישור מאפשרת גם לבעלי דין כאלה לקבל סעד משפטי מסוים, ובכך מרחיבה את זכות הגישה שלהם לערכאות, אשר נחשבת לזכות בסיסית במשטר דמוקרטי.

 

מערכת יחסים

גם פה, בדומה לסוגי הסכסוכים הקודמים שעסקנו בהם, פעמים רבות מערכת היחסים בין הצדדים נמשכת גם לאחר ההליך. כך למשל בסכסוכי שכנים או בוויכוח סביב חוזה השכרת דירה.

יישוב הסכסוך בדרך של גישור לא רק שלא תפגע במערכת היחסים בין בעלי הדין, אלא יש לה גם פוטנציאל לשפרה.

 

סעדים שאינם קיימים במשפט

יתרון נוסף שניתן להעלות בשלב זה הוא האפשרויות המגוונות של תוצאות הליך הגישור. בעוד להליך משפטי ישנן מספר תוצאות ברורות, שלרוב מסתכמות בצווים או בפיצוי כספי, בגישור ניתן להגיע לכל תוצאה שתעלה על הדעת, ובתנאי שהיא מוסכמת על שני הצדדים.

מדובר ביתרון משמעותי, שכן לעיתים רבות הליכים משפטיים מתנהלים בגלל סיבות שאינן קשורות באופן בלעדי לפיצוי כספי זה או אחר. תופתעו לשמוע שסכסוכים רבים אפשר לפתור בכלל על ידי עשיית "סולחה" בין הצדדים, דבר שמטבעו אין לו מקום בהליך המשפטי.

 

סיכום – חסרונות ויתרונות הגישור ויישוב הסכסוכים

החיסרון העיקרי של הליכי יישוב הסכסוכים האלטרנטיביים למשפט הוא אפשרות הכישלון שלהם. ברגע שהליך כזה נכשל ולא מגיע לסופו, הצדדים עלולים למצוא את עצמם במצב שבו הם כבר בזבזו זמן וכסף יקר, ועכשיו הם בכל זאת צריכים לפנות להליך שיפוטי.

סכנה זו בולטת בגישור יותר מבוררות למשל, מכיוון שגישור דורש את הסכמת הצדדים גם בתוצאה.

למרות האמור לעיל, מדובר בחיסרון לא משמעותי כאשר מסתכלים על הפוטנציאל האדיר של הליך גישור, שאותו למדנו לאורך מאמר זה דרך סקירת יתרונותיו. אז אם אתם מעורבים בסכסוך בו יש לדעתכם אפילו סיכוי קלוש להגיע להסכמה משותפת, שווה לנסות.

הניסיון עדיף על תחושת החרטה שתגיע לאחר שיתחילו לצוף השלכותיו של ההליך השיפוטי.

רוצים לדעת עוד על גישור? פנו למשרד עו"ד ליאת פייגל ושות'.

גישור ויישוב סכסוכים
גישור ויישוב סכסוכים
עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>