ClickCease
חיפוש

חופשת חל"ת בגיל 70

וירוס הקורונה שלמדנו להכיר בשנה האחרונה הביא לקדמת הבמה את החופשה הכפויה ללא תשלום, או בשמה המקוצר – החל"ת. הוצאה כפויה לחל"ת היא מצב לא פשוט לכל עובד, אבל בעוד לרוב העובדים מחכה רשת ביטחון בדמות דמי אבטלה, עובדים מעל גיל פרישה אינם זכאים לכך, מה שהופך את ההוצאה לחל"ת בגיל 70 למורכבת במיוחד. אז מה בכל זאת ניתן לעשות? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

 

הוצאה לחל"ת בגיל 70: ההשלכות

קודם כל יש להבין את ההבדלים בין הוצאה לחל"ת של עובד צעיר ובין הוצאה לחל"ת של עובד שכבר עבר את גיל הפרישה, שעומד על 67 שנים.

 

כאשר אנו מדברים על תקופת חופשה ממושכת, כזאת שעולה על 30 יום, עובד שגילו נע בין 20 ל-67 יהיה זכאי עקרונית לקבלת דמי אבטלה מביטוח לאומי בתקופת החל"ת, בעוד לעובד בין 70 אין אפשרות כזאת.

 

ההשלכה המיידית הישירה של העניין היא שלאדם מבוגר שהוצא לחל"ת אין אלטרנטיבת פרנסה בתקופה הזאת, והוא נותר למעשה ללא מטה לחמו.

 

אפשרויות הפעולה

אז כאמור לעיל, דמי אבטלה לא ניתן לקבל אם מדובר בעובד שעבר את גיל הפרישה, אך כן קיימות אפשרויות אחרות, נפרוט אותן להלן:

 

אפשרות ראשונה: יציאה לפנסיה

האפשרות הראשונה שעומדת בפני עובד בן 70 שהוצא לחל"ת היא כמובן לצאת הפנסיה. הבעייתיות באפשרות זאת היא שבדרך כלל עובדים שכירים בגיל הזה לא עובדים סתם, אלא כי הם באמת זקוקים לעבודה הזאת. בין אם בגלל שלא צברו מספיק כסף לטובת הפנסיה, ובין אם בשל צורך נפשי כלשהו.

 

ניתן כמובן גם למשוך רק סכום כסף מסוים מקופת הפנסיה, כמו למשל קופת פיצויי הפיטורין, אך כאמור לעיל, לעובד שזקוק למשכורת בשל קצבת פנסיה נמוכה זהו עדיין לא פתרון ממשי.

 

אפשרות שנייה: קצבת אזרח ותיק

בהגיע אזרח ישראלי לגיל 70 מתחילה זכאותו המוחלטת לקצבת אזרח וותיק, או בשמה המוכר יותר – קצבת זקנה. ניתן לקבל קצבה זו כבר בגיל הפרישה תוך עמידה במבחן הכנסה, אך החל מגיל 70 אין צורך בכך.

 

על מנת להיות זכאים לקצבה יש לעמוד בתנאים הבאים: ביטוח אזרח ותיק והשלמת תקופת אכשרה, וכמובן כל זאת בתנאי ששולמו עבורך דמי ביטוח כחוק.

 

הסכום הבסיסי של קצבת אזרח ותיק עומד היום על 1,558 ₪, כאשר לסכום זה מתווספים סכומים נוספים בעבור הוותק של העובד בביטוח לאומי, וכן סכומים הקשורים למצבו המשפחתי והכלכלי של העובד.

 

 

אפשרות שלישית: תוספת השלמת הכנסה

קצבת אזרח ותיק פעמים רבות אינה מגיעה לסכום שאפשר לחיות ממנו בכבוד ללא הכנסה נוספת, ולכן לא תמיד היא מהווה פתרון של ממש. על כן ישנה אפשרות גם לקבל תוספת השלמת הכנסה, במקרה בו ההכנסה של העובד מקצבת הזקנה וממקורות אחרים נמוכה במיוחד.

 

ניתן למצוא את התנאים המלאים לקבלת תוספת השלמת הכנסה באתר הביטוח הלאומי, תוך פירוט הסכומים המדויקים שהמשתכר פחות מהם זכאי להשלמת הכנסה.

 

אפשרות רביעית לימי קורונה: מענק מיוחד

ימי הקורונה יצרו מצב בעייתי בכל הקשור להוצאה לחל"ת, שכן מעסיקים רבים נאלצו להוציא את עובדיהם לחל"ת כדי לשרוד את המשבר, ביניהם גם עובדים ותיקים שאינם זכאים לדמי אבטלה.

 

מתוך ההבנה של המצב הייחודי שיצרה מגפת הקורונה הוחלט על מענק הסתגלות שנועד להתמודד בדיוק עם מקרים כאלה. מענק זה נועד לתושבי ישראל, שעבדו כשכירים במשך 3 חודשים לפחות, ושהכנסתם מפנסיה אינה עולה על 5,000 ₪ ברוטו בחודש.

 

סכומי המענק נעים בין 1,000-4,000 ₪ בחודש, כתלות ברמת ההכנסה מפנסיה. ניתן להגיש בקשה לקבלת הקצבה באתר הביטוח הלאומי.

 

אפשרות חמישית: התפטרות

אפשרות הפעולה החמישית במצב של הוצאה לחל"ת בגיל 70 היא התפטרות. התפטרות לאחר גיל הפרישה, וגם התפטרות במצב של הוצאה לחל"ת ללא הגבלת זמן, הן התפטרויות הנחשבות כפיטורין. כלומר, המתפטר לאחר גיל הפרישה יהיה זכאי לפיצויי פיטורים כאילו פוטר.

 

פיצויי הפיטורין הללו יכולים להיות חלופה למשכורת למספר חודשים, ובכך לאפשר לעובד מרווח נשימה עד שימצא מקום עבודה חדש. כאשר מדובר על עובד בן 70, שסביר להניח שיש לו וותק משמעותי במקום העבודה, מדובר בסכום משמעותי.

 

אפשרות שישית: תביעה מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה

כאשר יש חשד ממשי שעובד בן 70 הוצא לחל"ת מטעמים הקשורים בגילו, יש מקום לשקול תביעה כנגד המעסיק בבית דין לעובדה מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

 

חוק זה אוסר על הפליה בעבודה, מכל סוג שהיא, בשל קריטריונים מובחנים של העובד, כאשר אחד מן הקריטריונים הללו הוא גילו של העובד.

 

עם זאת, כאשר להוצאה לחל"ת אין קשר לגילו של העובד, ובתקופת הקורונה הדבר נפוץ במיוחד, דרך פעולה זו אינה מעשית, שכן לא מדובר בהגנה מוחלטת מפני פיטורים של עובד מבוגר.

 

סיכום

גיל 70 הוא גיל שיש לגלות הבנה והחשוב מכל לקיחת החלטות נכונות עבורך מבחינת תעסוקה מכל מיני סיבות. נוסף על כך זהו גיל שבו גם המדינה כבר מפסיקה לראות בך מחפש עבודה, כזה שזכאי לדמי אבטלה. השילוב של כל זה, יחד עם ההוצאה המאסיבית לחל"ת של עובדים בתקופת הקורונה, יצרה קושי ממשי אצל עובדים שעברו את גיל הפרישה.

 

עובדים אלו פעמים רבות אינם מודעים לזכויותיהם ולאפשרויות הפעולה העומדות בדרכם, וגם אם הם כן מודעים הם מתקשים לעיתים למצוא ידיים ורגליים בסבך הבירוקרטיה. בדיוק בשביל אנשים כאלו קיימים אנשי המקצוע, ובמקרה הזה – עורך דין לדיני עבודה.

 

אז אל תהססו לפנות לייעוץ, זה בהחלט עשוי להשתלם לכם אחר כך.

 

לפרטים נוספים פנו לעו"ד ליאת פייגל, עו"ד מומחית לדיני עבודה.

 

שאלות ותשובות בנושא חופשת חל"ת בגיל 70

כל מעסיק יכול להוציא את העובדים שלו לחל"ת, אך יש הבדל בין חל"ת של עובד צעיר לבין חל"ת של עובד לאחר גיל הפרישה. עובד צעיר בחל"ת, כלומר עובד שעדיין בגיל העבודה, יכול לקבל דמי אבטלה מהביטוח הלאומי על התקופה שבה הוא נמצא בחל"ת. עובד בגיל הפרישה לעומת זאת, לא יוכל לקבל דמי אבטלה מהביטוח הלאומי בעת החל"ת.

קצבת אזרח וותיק היא קצבה מהביטוח הלאומי שניתנת לאזרחים ותיקים, כחלק מהרצון של המדינה לתמוך בהם מבחינה כלכלית. עובדים בגיל הפרישה יכולים לקבל את הקצבה הזאת אם הם עומדים במבחן הכנסה מסוים, אך החל מגיל 70 כל אזרח ותיק יכול לקבל את הקצבה הזאת, גם אם הוא הוצא לחל"ת למשל בגיל זה.

הביטוח הלאומי מציע לאזרחים עובדים תוספת השלמת הכנסה. תוספת זו אמורה לסייע לעובד שאינו מצליח להשתכר ברמה מספקת. אם עובד שהוצא לחל"ת בגיל 70 למשל, עומד במבחן ההכנסה של הביטוח הלאומי שמוצא כי אותו עובד אינו מכניס מספיק כסף בחודש, אף על פי שהוא מקבל את קצבת האזרח הותיק, אותו עובד צפוי לקבל גם תוספת השלמת הכנסה.

החוק מבדיל בין עובד שהתפטר בצורה סטנדרטית ולבין עובד בן 70 שהוצא לחל"ת על ידי המעסיק והחליט להתפטר כתוצאה מכך. עובד כזה, במצב כזה של הוצאה לחל"ת, ייחשב כמי שכביכול פוטר, כך שהזכויות שלו יאפשרו לו בין היתר לקבל פיצויי פיטורים.    

חופשת חל_ת בגיל 70
חופשת חל_ת בגיל 70
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>