ClickCease
חיפוש

זכויות של עובדים במשמרת לילה

 

אם אתם עובדים בעבודה המחייבת אתכם במשמרות לילה, דעו שהשעות הללו מזכות אתכם במגוון הטבות, הן בשכר והן מבחינה סוציאלית, ועם זאת ישנן גם הגבלות שונות הקשורות בהן, בכדי להגן על העובד. זכויות של עובדים במשמרת לילה מעוגנות בחוק, וכאן תוכלו לקרוא את המדריך המלא אודותיהן.

 

עבודת משמרות

עבודת משמרות, היא עבודה שהשעות שלה משתנות, ולרוב "גולשת" גם אל שעות הערב והלילה. ישנן כמה סוגים של עבודת משמרות:

  • עבודת משמרות 24/7 – עבודה של משמרות מסביב לשעות, שכולה בנויה ממשמרות בשעות משתנות. כך למשל, עבודה בחברת תעופה או בשדות תעופה.
  • עבודה יומית קבועה בתוספת משמרות לילה – מדובר על משרה בשעות קבועות, שאליהן מתווספת משמרת לילה באופן חד שבועי או מדי פעם. כך לדוגמא עבודת רופאים. עבודה זו כוללת ימי עבודה קבועים מהשעה 08:00 ועד השעה 16:00 (בדרך כלל), כאשר פעם בשבוע ישנה תורנות של לילה או של סוף – שבוע.
  • עבודה שבה השבוע מורכב ממשמרות לילה והשבוע שלאחריו מורכב כולו ממשמרות יום. עבודה כזו נפוצה בחברות הובלה, שמירה, שדות תעופה ועוד, אך נפוצה פחות מסוגי עבודות המשמרות האחרים.

 

כיצד מוגדרת משמרת לילה

הגדרה

משמרות הלילה מורכבות גם הן מכמה סוגים. אך לפני שנבחן אותם – חשוב להכיר את ההגדרה החוקית. משמרת לילה מוגדרת על פי חוק כמשמרת שיש בה עבודה של לפחות שעתיים במהלך הלילה, בין השעות 22:00 – 06:00, כך לפי חוק "שעות העבודה והמנוחה".

 

סוגים של משמרות לילה

עתה נבחן את הסוגים של משמרות הלילה:

משמרות לילה מלאות

משמרת הנמצאת כולה בטווח השעות הנ"ל, 22:00- 06:00.

משמרות לילה חלקיות

אשר רק חלק מהשעות שבהן נמצאות בטווח שעות זה המוגדר כלילה.

משמרת 24

משמרת לילה הממשיכה את משמרת הבוקר. נפוצה אצל רופאים (וחיילים). העובד למעשה מגיע לעבודה בבוקר, ויוצא מהעבודה בבוקר שלמחרת.

דוגמאות מחיי שדה התעופה

עובדי שדה התעופה בישראל, עובדים מסביב לשעון, ולכן בחינה של המשמרות שלהם יכולה לתת  תמונה מדויקת יותר על משמרות הלילה, על סוגיהן השונים. להלן יוצגו שעות המשמרות של עובדי חברת התעופה "אל – על":

 

שם המשמרת שעות התחלה וסיום סך הכל שעות עבודה תיאור
משמרת לילה שעת התחלה: 22:00

שעת סיום: 06:00

8 משמרת הנמשכת לאורך הלילה כולו.
משמרת ערב שעת התחלה: 11:00 או יותר מאוחר

שעת סיום: 19:00 ולעיתים מתארכת עד השעה22:00

7 ומעלה זו אינה משמרת לילה כי אם משמרת ערב על אף שחלקה במהלך היום עצמו.
משמרת בוקר שעת התחלה: 03:00 או 04:00

שעת סיום: בין 09:00 ל – 11:00

5 – 7 היא נקראת בחברת התעופה משמרת בוקר כיוון שהיא נמשכת אל תוך הבוקר, אך אל תטעו בה. על פי ההגדרה החוקית הינה משמרת לילה

 

זכויות של עובדים בגין עבודה במשמרת לילה

כאמור, לעובדים במשמרות לילה, ישנן זכויות מיוחדות אשר ניתנות להם עצם העבודה במשמרות אלו. מדובר על הטבות משמעותיות, במיוחד מבחינה כספית (על אף שזו אינה מצוינת במפורש בחוק כפי שיפורט בהמשך), ולצד זאת, הזכויות גם שומרות על התנאים הסוציאלים של העובדים ועל שגרת החיים התקינה שלהם. לכן חשוב שעובדים במשמרות לילה יכירו את הזכויות שלהם ויבדקו שהם אכן מקבלים אותם כשורה.

 

שכר לעובדים במשמרת לילה

שכר משמרת לילה על פי החוק

מקובל לחשוב שעבור משמרת לילה זכאי העובד לשכר גבוה יותר. אולם באופן מפתיע לא כך הדבר. שכר עבודה עבור כל שעה במשמרת לילה הינו זהה לשכר של שעת עבודה יומית. עם זאת, מעל 7 שעות עבודה, יש לשלם שכר של שעות נוספות החל מהשעה ה – 8 לעבודה ועבור כל שעה נוספת. נציין שוב, שמדובר על משמרת אשר לפחות שעתיים ממנה חלות בין השעות 22:00 ל – 06:00. משמרת כזו תיחשב למשמרת לילה.

 

שכר משמרת לילה על פי המקובל בשוק העבודה

נהוג לחשוב ששכר שעתי עבור משמרת לילה הינו גבוה יותר, כיוון שזהו התשלום הרווח בשוק. עובדים במשמרת לילה מגיעים לרוב לסיכום עם מעסיקיהם על כך שהשכר עבור משמרת לילה הינו גבוה יותר, ועומד לרוב על 125 אחוז ואף מעבר לכך. עם זאת, כמצוין אין הדבר מצוין על פי חוק. הדבר רווח בעיקר בעבודות משמרות, כגון עבודת משמרות בשדה התעופה, שם העובדים מתוגמלים מראש בשכר יותר גבוה עבור עבודת לילה. לרוב השכר השעתי גבוה עבור כל שעות המשמרת.

אולם לעיתים המעסיק ישלם בצורה שונה עבור משמרות הנחשבות כ"משמרות בוקר", כלומר שעתיים מהן מתחילות בלילה, למשל, בשעה 04:00 ועד השעה 06:00. לעיתים המעסיק ישלם שכר גבוה יותר עבור השעות הנחשבות כעבודת לילה, דהיינו 04:00 – 06:00, ושאר השעות ישולמו בשכר רגיל. חשוב לבדוק את עניין השכר השעתי ללילה עוד טרם תחילת העבודה, ובמידת הצורך לבצע משא ומתן אל מול המעסיק. חברות גדולות אשר מקובלת בהן עבודת משמרות, לרוב כבר תיקננו את חוקי השכר אשר באים לא פעם לקראת העובד.

 

הגבלת עבודה רצופה במשמרות לילה

זכויות נוספות של עובדים במשמרות לילה הינן זכויות המגדירות את גבולות ההעסקה בצורה זו, בכדי לשמור על העובד ועל תקינות שגרת חייו. שניים מהזכויות, או התקנות הנ"ל נוגעים בהגבלת שעות שבועיות לעובד ובהגבלת משמרות הלילה עצמן.

 

הגבלת כמות השעות השבועית

בהתאם לחוק התעסוקה, משמרת שבועית של עובדים במשמרות לילה, לא תעלה על 58 שעות סך הכל, כולל שעות נוספות שהעובד עבד. השעות נוספות יוגדרו החל משעה שמינית ברצף. כמצוין לעיל, שעות כאלו מחייבות בתשלום גבוה יותר עבור שעות נוספות. עם זאת, קיים סייג, לפיו ישנה אפשרות לבקש אישור חריג להגדלת הכמות ממשרד העבודה והרווחה.

 

הגבלת משמרות הלילה הרצופות

לפי החוק, מעסיק רשאי לתת לעובד משמרות לילה במשך שבוע מתוך שבועיים. כלומר, עובד יעבוד עד לשבעה משמרות לילה (אם העבודה כוללת סופי שבוע), בתוך תקופה של 14 יום. זאת, על מנת לאפשר לעובד ימי מנוחה. כמו כן, לאחר משמרת הלילה זכאי העובד לחזור אל ביתו בכדי לנוח. ישנם מקצועות כמו ברפואה, אשר מקובל כי משמרת הלילה הינה הארכה למשמרת יום שהעובד מבצע אולם לא מקובל שלאחר משמרת הלילה יישאר העובד במהלך היום לתת שעות נוספות במקום עבודתו.

 

לינה במהלך משמרת לילה

עובדים במשמרת לילה אשר זכאים לשעות שינה במהלך המשמרת ייבחנו מול המעסיק את הזכות לקבל שכר בגין שעות השינה הנ"ל. ישנם מקרים בהם עובד לא יקבל שכר עבור שעות אלה, על אף שהלינה מתבצעת במסגרת העבודה ויש לבחון כל מקרה לגופו, כדאי להתייעץ עם גורם משפטי בעניין.

 

העסקת נשים במשמרות לילה

זכויות מיוחדות לנשים המועסקות במשמרות לילה

לנשים העובדות במשמרות לילה ישנה הרחבה של הזכויות. כך למשל, עובדות בהריון, זכאיות לבקש להפסיק את העבודה במשמרות הלילה החל מהחודש החמישי. כמו כן נשים שחזרו מחופשת לידה, זכאיות שלא לבצע משמרות כאלה עד 4 חודשים מרגע החזרה מהחופשה. כמו כן חשוב להכיר, עובדת אשר נדרשת לעבוד במשמרת לילה במקום שבו לא עבדו לפני כן במשמרת כזו, זכאית להגיש בכתב הודעה לסירוב, ועל המעסיק לקבל זאת. את הסירוב עליה להעביר בתקופה של עד 3 ימים מקבלת ההודעה על קיום המשמרת. בנוסף לכך, לא יכול מעסיק לסרב לקבל עובדת על סמך אי הסכמתה לעבוד במשמרות לילה בשל נסיבות משפחתיות.

 

ייעוץ משפטי לנשים

בנוגע לעבודת נשים, המציאות תמיד סבוכה יותר מהחוקים. במקרה בו נתקלתן באי שוויון או בסירוב של המעסיק לשחרר את העובדת ממשמרות לילה, כדאי לפנות לייעוץ משפטי עם עורכת דין מומחית בדיני עבודה ובדינים מגדריים.

 

ייעוץ משפטי

בהמשך לכתוב, אם נתקלתם בקושי מול המעסיק, או שזכויותיכם כעובדים בעבודת משמרות אינן ברורות, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי אצל עו"ד מומחה בדיני עבודה. עו"ד ליאת פייגל, תלווה אתכם ותדאג למיצוי זכויותיכם בחוק, עם ייעוץ אישי המותאם לכם ולסוג העבודה שלכם.

זכויות של עובדים במשמרת לילה
זכויות של עובדים במשמרת לילה
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>