ClickCease
חיפוש

חובת הקטנת הנזק במשפט העבודה

לפי עיקרון הקטנת הנזק בדיני החיובים, חלה חובה על הניזוק להקטין את נזקו בעזרת כל האמצעים הסבירים שעומדים לרשותו. במאמר הבא נסביר איך ומתי מיישמים את העיקרון הזה גם במשפט העבודה, וכיצד זה קשור לתחום המומחיות של עורך דין דיני עבודה.

חובת הקטנת הנזק במשפט העבודה היא סוגיה שרלוונטית לשורה ארוכה של תביעות ודיונים. משפט העבודה מגלם בתוכו כידוע זכויות עובדים, חובות של המעסיק וגם דיני הפסקת עבודה ופיטורין, אבל לא רבים מודעים לאופן שבו הוא מושפע מעיקרון הקטנת הנזק שחל באופן כללי בדיני החיובים.

 

עיקרון הקטנת הנזק בדיני החיובים – מה זה אומר?

באופן עקרוני, לפי עיקרון הקטנת הנזק חלה על הניזוק חובה מסוימת להקטין את נזקו. כך לדוגמא על הניזוק לנקוט באמצעים סבירים שונים ורלוונטיים כדי להפחית את הנזק שנגרם לו כתוצאה ממעשה של מזיק שפגע בזכויותיו, בין אם מדובר על פגיעה חוזית או על פגיעה נזקית. מכאן והלאה, צריך לערב איש מקצוע כמו עו"ד ליאת פייגל ולבחון כל מקרה לגופו.

 

המשמעות של חובת הקטנת הנזק במשפט העבודה

חובת הקטנת הנזק במשפט העבודה היא עניין עוד יותר מורכב. ראשית, אין בפקודת הנזיקין הוראה מפורשת בדבר חובת הקטנת הנזק במשפט העבודה או במשפט הכללי ובדיני חיובים. למרות שהפסיקה מקבלת כהנחה מובנת מאליה את העיקרון הזה, אין לו התייחסות מפורשת בחוק ובתקנות.

שנית, המשמעות של חובות הקטנות הנזקים במשפטי העבודה היא שגם במידה ובית המשפט יקבע פיצוי כספי – אם הצד הנפגע לא יישם את ההוראה ולא הקטין את חובת הנזק כמצופה ממנו, יקוזז סכום מסוים מאותו פיצוי. את הסכום קובעים לפי הפגיעה הכספית שלכאורה התובע היה יכול להימנע ממנה, לו הניזוק אכן פעל להקטנת הנזק.

ההיגיון מאחורי חובת הקטנת הנזק במשפט הכללי

קיים קשר מסוים בין האופן שבו בנויה חובת הקטנת הנזק במשפט העבודה לבין עיקרון דומה במשפט הכללי. התייעצות עם עורכת דין ליאת פייגל תעזור לשפוך אור על הסוגייה, אבל בכל מקרה חשוב לזכור מספר עקרונות מנחים.

ציפייה למשרה אחרת

העיקרון המנחה חל על תביעות פיצויים שונות. אם אדם סובל מאובדן כושר עבודה או השתכרות אחרי פגיעה, מצופה ממנו לעסוק במשרה אחרת שמתאימה למצבו הבריאותי או הרפואי, גם אם באופן חלקי. בין היתר, עליו לעשות את זה כדי לצמצם את הפסדיו עד כמה שניתן.

יחסי עובד מעביד

את העיקרון המנחה אפשר גם לראות בתביעות שקשורות ליחסי עובד מעביד. בכל אחד מהמקרים האלה, התייעצות עם המומחים מטעם משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' תעזור לפענח את נסיבות המקרה.

 

מה מצפה בית המשפט מהניזוק?

בהליכים משפטיים, בית המשפט עשוי לצפות מניזוקים לנקוט בצעדים סבירים לצמצום הנזק שנגרם להם כאמצעי להפחתת הנזק ולהגבלת הפסדיהם. עיקרון זה מבוסס על תפיסת "הפחתת נזקים", שמשמעותה כי על נפגע מוטלת האחריות לנקוט בצעדים סבירים על מנת למזער את היקף הפסדיו ולהימנע מהחמרת המצב.

כמובן שהמקרים של חובת הקטנת הנזק במשפט העבודה מייצגים רק היבט אחד של הסוגיה. גם במשפט הכללי חלים עקרונות דומים והם לא פחות חשובים. לדוגמה, אם אדם מעורב בתאונת דרכים ונפגע, בית המשפט עשוי לצפות ממנו לפנות לטיפול רפואי מיידי, לפעול לפי תוכנית הטיפול המומלצת ולהימנע מפעילויות שעלולות להחמיר את פציעתו. בכך יכול הנפגע להוכיח כי הוא נוקט בצעדים סבירים לצמצום הנזק שנגרם עקב התאונה.

הציפייה שנפגעים ינקטו צעדים לצמצום הפסדיהם הינה עיקרון נפוץ בדיני האחריות ומשמשת על מנת להבטיח כי מי שסובל מפגיעה יישא באחריות למעשיו וכי היקף הנזק ממוזער. עיקרון זה מסייע להבטיח שהפיצויים שנפסקו על ידי בית המשפט יהיו הוגנים וסבירים ושהם משקפים את הנזק הממשי שנגרם לנפגע.

 

נסיבות של חובת הקטנת הנזק במשפט העבודה

מתוך מבט רחב של עורך דין דיני עבודה עולה כי קיימות סיטואציות מסוימות שבהן חלות נסיבות של חובת הקטנת הנזק. כך למשל עו"ד דיני עבודה יכול לסייע במקרים של תביעת נזיקין שמוגשת מטעם העובדה על רקע הפרת חוזה העסקה לתקופה קצובה, או במקרים בהם אותה תביעה מוגשת בגלל הפרת חוזה העסקה שאינו לתקופה קצובה.

התייעצות עם עורך דין היא חלק בלתי נפרד משמירה על זכויות בעבודה וגם מהעניין של הגנה על זכויות המעסיק. מבחינת בית המשפט למשל, עקרון הקטנת הנזק בא לידי ביטוי בדיני העבודה בכמה אופנים שלא תמיד אנחנו יכולים לחשוב עליהם לבד וללא מעורבות של עורך דין מיומן ומנוסה:

  1. במקרים של הפסקת עבודה, עשויה להיות על עובד מחויבות לנקוט בצעדים סבירים למציאת עבודה חלופית ולמזעור היקף ההפסדים הכספיים שלו. זה עשוי לכלול חיפוש הזדמנויות תעסוקה חדשות, שיפור כישורי העבודה שלהם, או חיפוש דמי אבטלה.
  2. במקרים של אפליה או הטרדה במקום העבודה, על עובד עשויה להיות חובה לדווח על האירועים למעסיקו ולנקוט בצעדים כדי להגן על עצמו מפני פגיעה נוספת. זה עשוי לכלול פנייה לייעוץ של עורך דין, הגשת תלונה לסוכנות הממשלתית הרלוונטית או חיפוש עבודה חלופית.
  3. חובת הקטנת הנזק באה לידי ביטוי גם בדיני העבודה באמצעות המושג "חובת הייצוג ההוגן". משמעות הדבר היא כי לאיגוד, כנציג חבריו, מוטלת האחריות לנקוט בצעדים סבירים על מנת למזער את הנזק הנגרם לחבריו במקרים של משא ומתן קיבוצי או סכסוכי עבודה אחרים.

 

ככלל, עקרון הפחתת הנזקים הוא היבט חשוב בדיני העבודה, שכן הוא מסייע להבטיח שהעובדים יישאו באחריות למעשיהם ושהנזק שנגרם להם ממוזער ככל האפשר. עיקרון זה משמש לאיזון בין האינטרסים של העובדים והמעסיקים ולהבטיח שהחלטות העסקה מתקבלות בצורה הוגנת ואחראית.

 

פוטרת? כך תקטין את הנזק ותגדיל את הפיצויים

תאונות בעבודה או נסיבות מצערות אחרות של פיטורים עלולות להוביל לאובדן כושר עבודה. מה עושים? הנה כמה הצעות:

  • העובד יכול לנקוט בצעדים כדי לעדכן את קורות החיים שלו ולחפש באופן פעיל הזדמנויות עבודה חדשות. זה עשוי לכלול יצירת רשתות, פנייה למגייסים או שימוש במנועי חיפוש עבודה מקוונים.
  • אם כישוריו של העובד מיושנים או אם הם מחפשים לעבור לקריירה חדשה, הם עשויים לשקול לקחת קורסים או לקבל אישורים נוספים כדי לשפר את סיכוייו למצוא עבודה חדשה.
  • מעגלים קרובים עוזרים לצאת לדרך חדשה. העובד יכול לבקש תמיכה ממשפחתו, מחבריו או משאבים מקצועיים, כגון יועץ קריירה או קבוצת תמיכה לעובדים.
  • תמיד רצוי לשקול אפשרויות משפטיות: אם הפסקת העבודה הייתה בלתי חוקית או אם העובד סבור שהתייחסו אליו בצורה לא הוגנת, הם יכולים להתייעץ עם עורך דין כדי להבין את הזכויות והאפשרויות המשפטיות שלו.

 

אלו הן רק כמה דוגמאות לצעדים שעובד יכול לנקוט כדי לצמצם את הנזק שנגרם עקב הפסקת העבודה. הצעדים הספציפיים שעובד צריך לנקוט יהיו תלויים בנסיבותיו האישיות ובסיבות לסיום ההעסקה. עם זאת, על ידי נקיטת צעדים יזומים ואחראיים כדי למזער את הנזק שנגרם מהסיום, העובד יכול להוכיח את מחויבותו למציאת עבודה חדשה ולהתקדם.

חובת הקטנת הנזק במשפט העבודה
חובת הקטנת הנזק במשפט העבודה
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>