ClickCease
חיפוש

זכויות עובדים בענף המלונאות

ענף המלונאות והאירוח הוא אחד מענפי התעסוקה החשובים במדינת ישראל. מלבד זכויות העובדים הרגילות להן זכאי כל עובד במדינת ישראל, ישנן זכויות עובדים בענף המלונאות שייחודיות עבור ענף זה והעובדים בו. זאת בכדי לתמרץ אנשים לעבוד בו ובכדי להגן על זכויותיהם של עובדים בסביבת עבודה אינטנסיבית ושוחקת. מהן הזכויות הייחודיות האלה, וכיצד למצות אותן במלואן? כל התשובות כאן.

 

זכויות עובדים והעסקה הן הבסיס לכל חברה מתפקדת

החברה המודרנית שבה אנו חיים היא חברה שמבוססת על העבודה של העובד בקצה. בכל ענף ובכל תחום, מהעובד הזוטר ביותר ועד המנהל הבכיר ביותר, העבודה הטובה והאיכותית שלנו היא זו שמאפשרת לכל אחד מאתנו לחיות בסביבה מתקדמת ומתפקדת. בכדי להבטיח סביבת עבודה שבה ניתן לעשות זאת, מוסדו לפני שנים רבות מגוון רחב של זכויות בעבודה – זכויות שקשורות לשעות העבודה, לשכר, ליחס שהעובד מקבל ואפילו לסיום ההעסקה שלו במקום העבודה. זכויות העובדים הן שמבטיחות את רשת הביטחון לכל עובד ועובד, והן הכרחיות לכל ארגון מצטיין ולכל חברה מתפקדת. זכויות עובדים בענף המלונאות, באופן ספציפי, הן דוגמה לזכויות עובדים בתחום שבו המדינה קובעת באופן ספציפי הגבלות וזכויות מקיפות עוד יותר, בשל ייחודיות הענף במדינה שלנו.

 

מלונאות – ענף עם מעמד ייחודי במדינת ישראל

מלונאות ואירוח הם תחום עיסוק שחשיבותו למדינת ישראל היא גבוהה מאוד, בשל כמות התיירים הגדולה שמגיעה למדינה שלנו מדי שנה, ולאזורים ספציפיים שתלויים בתיירות פנים וחוץ באופן כמעט מלא בכדי להתקיים ולתת לתושבים המקומיים מקומות עבודה. המעמד הייחודי שלו זוכה ענף המלונאות במדינת ישראל קשור לא רק להטבות מיסים או עידוד תעסוקה בתחום בתצורה של עבודה מועדפת – גם בהיבט של זכויות עובדים בענף המלונאות יש לענף זה מעמד מיוחד, ובכדי להבין מה הן חשוב להבין מהם האתגרים בתחום.

 

אתגרי זכויות העובדים בענף המלונאות

אם צריך לתאר את חווית העבודה בענף המלונאות במילה, המילה הזו תהיה לא פעם "אינטנסיבית". עבודה במלון היא עבודה בתחום השירות ובתחום האירוח גם יחד, כשאורחי המלון מצפים לשירות מידי ואיכותי, ומאידך דרג הניהול מצפה לסטנדרטים גבוהים בשכר שאינו תמיד גבוה. עוד אתגר של זכויות עובדים בענף המלונאות הוא כל מה שקשור לסוגי ההעסקה השונים בתחום, כאשר בתחום המלונאות ישנם עובדים "רגילים" בהעסקה סטנדרטית וישנם עובדים בהעסקה מועדפת שמתומרצת במענק על ידי המדינה, לרוב בתפקידים זוטרים יותר. הכפילות הזאת יכולה לפתוח פתח לניצול או לכל הפחות לסביבת עבודה מורכבת – ולכן נקבעות זכויות ייחודיות לעוסקים בענף המלונאות.

 

זכויות העובדים בענף הן קודם כל הזכויות הבסיסיות שכל עובד זכאי להן

כל דיון על זכויות עובדים בענף המלונאות צריך להתחיל בדיון על זכויות העובד הבסיסיות להן זכאי כל עובד במדינת ישראל לפי חוק. הזכויות הללו הן שכר מינימום שאי אפשר לרדת ממנו ברמה השעתית או החודשית, עבודה תחת חוזה שמסדיר באופן מדויק את כל תנאי ההעסקה במדויק, ימי מחלה וחופשות, הפסקות במהלך יום העבודה, הודעה מוקדמת על פיטורים וזכות לשימוע, תשלום על שעות נוספות ועוד. כל אחד מהפרטים שציינו רלוונטי עבור כל עובד בכל תחום, בין אם בענף המלונאות ובין אם לא, ועובד שנפגע בהקשר של אחד מהפרטים הללו צריך למצות את זכויותיו המשפטיות באמצעות עו"ד דיני עבודה מומחה.

 

מה ההבדל בין העסקה מועדפת לבין העסקה רגילה?

העסקה מועדפת היא העסקה שהמדינה מגדירה בעדיפות גבוהה, ובהתאם לכך משלמת לעוסקים בה סכום מסוים של כסף לאחר תקופה של עבודה בה. הדוגמאות המוכרות לכך הן עבודה בתחנות דלק, עבודה בחקלאות וכמובן שגם עבודה בתחום המלונאות. במרבית המקרים, העובדים בהעסקה מועדפת יהיו עובדים צעירים יותר, והעבודה עצמה תהיה עבודה פשוטה יותר ובמקרים רבים גם פיזית יותר. בענף המלונאות הדבר יוצר מורכבות, שכן למעשה נוצרות שתי מערכות העסקה מקבילות באותו מקום העבודה – העובדים במועדפת מול העובדים ה"רגילים" של בית המלון. מהותית, ברמת הזכויות הבסיסיות של כל עובד ובדוגמאות ייחודיות של זכויות עובדים בענף המלונאות, אין הבדל מהותי מלבד ההבדלים המצוינים בחוזה ההעסקה.

 

הרחבת הזכויות לעובדי ענף המלונאות – למה זה קיים?

כאמור, החוק הישראלי מתייחס באופן מיוחד לזכויות העובדים של העוסקים בענף המלונאות, והיחס הספציפי הזה לא נוצר יש מאין אלא עונה על צורך, שנולד מהאתגרים הספציפיים בענף המלונאות. העבודה בתחום היא עבודה פיזית ושירותית גם יחד, והעובדים בתחום נדרשים לסטנדרטים גבוהים של שירות בד בבד עם העבודה המעייפת מבחינה גופנית. מלבד זאת העובדים גם מחויבים לנראות מסוימת בהתאם לסטנדרטים של בית המלון, ולדבר יכולה להיות משמעות מבחינה כלכלית ומבחינה אישית עבור אותם עובדים.

 

זכויות עובדים בענף המלונאות – זכויות ייחודיות

על פי "צו ההרחבה בענף המלונאות", הורחבו זכויות עובדים בענף המלונאות, כמו גם בהתאם להסכם הקיבוצי של העובדים בתחום זה. ניתן למנות מספר דוגמאות ותחומים בהם הזכויות של העובדים בענף המלונאות מורחבים לעומת החוק הכללי הנוגע לזכויות העובד:

  • מסגרת שעות העבודה: יום העבודה בישראל מוגדר כ-9 שעות עבודה, או 7-8 במצבים ייחודיים כמו ערבי חג. בענף המלונאות, יום העבודה מוגדר כיום של 8 שעות עבודה, כשהשעה השמינית גם נחשבת כשעה נוספת בתשלום גבוה יותר משעת עבודה רגילה.
  • מגורים: במצבים מסוימים עובדי המלון זכאים למגורים במלון במהלך תקופת העבודה שלהם. יש לציין שהמגורים עשויים להיות מקוזזים מתשלומים וזכויות אחרות – לא תמיד הדבר משתלם עבור העובד, אך עדיין מדובר בזכות שניתן למצות.
  • שבתות וחגים: בתשלום שמתחיל מ-50% תוספת לכל שעת עבודה.
  • בגדי עבודה: זכאות לבגדי עבודה לפחות פעם בשנה.
  • תוספות ותק ותוספות מקצועיות.

כל הזכויות האלה הן המוגדרות בחוק כזכויות ייחודיות לענף המלונאות, בלי להיכנס לפרטים הספציפיים בהעסקה של עובדים במלונות מסוימים, שיכולים כמובן גם להרחיב את הזכויות האלה על כל המשתמע מהן.

 

דעו את כל הזכויות שלכם – ודעו מה אתם צריכים לדרוש

אם אתם עובדים בענף המלונאות, אתם צריכים להכיר היטב לא רק את זכויות העובדים הכלליות להן זכאי כל עובד במדינת ישראל, אלא גם את הזכויות הייחודיות הרלוונטיות לענף המלונאות. בקיאות בזכויות עובדים בענף המלונאות תעניק לכם את היכולת לדעת מה אתם צריכים לדרוש ועל מה אסור לכם להתפשר – ובמידת הצורך גם תסייע לכם לדעת מתי לפנות לשירות של עורך דין דיני עבודה, במצבים בהם הזכויות הללו נפגעות.

 

אם נפגעו זכויותיכם, פנו לייצוג של משרד עו"ד ליאת פייגל

עו"ד ליאת פייגל היא עו"ד מנוסה ומיומנת בתחום של דיני עבודה, לרבות בתחום של זכויות עובדי ענף המלונאות. משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' ילווה אתכם לאורך כל הדרך, ויסייע לכם במיצוי כל הזכויות שלכם כעובדים בתחום המלונאות – בין אם במהלך תקופת העבודה שלכם ובהיכרות ייחודית עם החוקים הרלוונטיים לתחום זה, ובין אם בסיום ההעסקה ובמיצוי כלל הזכויות הקשורות לסיום ההעסקה ולפיצויים. עורכת דין ליאת פייגל ויתר עורכי הדין המומחים והמיומנים במשרדה יוודאו שאתם מקבלים את מה שמגיע לכם.

זכויות עובדים בענף המלונאות
זכויות עובדים בענף המלונאות
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>