זכויות עובדים – עובדים עונתיים

עובדים עונתיים הינם עובדי משק בתחומים שונים אשר נקראים לעבוד בעונה מסויימת בשנה. חשוב להכיר את זכויות עובדים – עובדים עונתיים, כי גם אתם זכאים לשורה של זכויות, הטבות והגנות, מתוקף החוק הישראלי ובהתאם לדיני העבודה בשוק הישראלי.

דיני עבודה

בטרם נתחיל במאמר חשוב להכיר את תחום דיני העבודה ואת המשמעות שלו. דיני עבודה הינם שורה של חוקים ותקנות שקבע המחוקק הישראלי, במטרה לתקף את זכויות העובדים בשוק הישראלי ולתקנן יחסי מעסיק – עובד נאותים וראויים אשר ישמרו על רוח מגילת העצמאות ועל שוויון זכויות עובדים במשק (שכירים ועצמאיים כאחד).

בהמשך לכך, כל תביעה או תלונה הקשורה ביחסי עובד – מעסיק או במסגרת עבודה, תידון בבית דין לעבודה (מלבד ממקרים יוצאי דופן אשר מקורם בדין אחר).

כיצד מוגדרים עובדים עונתיים

הגדרת עובדים עונתיים ודוגמאות

עובדים עונתיים, כשמם כן הם – עובדים הנקראים לעבוד בעונה מסויימת בשנה, בדרך כלל למספר חודשים, לרוב כשלושה חודשים ופחות מכך. כך למשל, הדוגמא הרווחת של מצילים בחוף הים, העובדים באביב המאוחר ובקיץ, עובדי בתי מלון המתגברים משמרות ועבודה בתקופות התיירות החמות, ועובדי חקלאות הנקראים לדגל בעונות מסוימות בהתאם לגדילת היבולים.

הגדרת החוק לעובד עונתי

לפי ההגדרה החוקית במדינת ישראל, עובד עונתי ייחשב לכזה אם עבד בתקופה של שלושה חודשים ובמהלכם עבר כ – 60 יום (ללא חובת רצף ימים). הגדרה זו מתיישבת עם תקנת פיצויי פיטורים. כלומר בגין תקופת עבודה זו, או תקופה ארוכה מכך, עומד החוק בענייני הפיטורים לטובת זכויות עובדים עונתיים.

זכויות עובדים – עובדים עונתיים – חשוב להכיר ולדרוש

לצערנו עובדים רבים אינם מודעים לחוק, במיוחד הצעירים שבהם אשר לא פעם נקראים לעבודות מזדמנות או בוחרים לעבוד במשרות לטווח זמן קצר יחסית. לא פעם אנו עדים לפגיעה בזכויות שלהם, לפיטורים לא הולמים או גריעת תשלומים ומענקים. אולם רבים מהעובדים העונתיים אינם מודעים כלל לזכויות העובדים שלהם ולכן גם אינם דורשים אותם.

חשוב לדעת, שכל עבודה, גם אם היא מוכרת כזמנית, נושאת בחובה חובות לצד זכויות. עוד חשוב להכיר שבית הדין לעבודה מנסה מאוד לעמוד לצד העובדים וזכויותיהם במקרים של פגיעות אל מול המעסיק. עובדים עונתיים, דעו את זכויותיכם ותדרשו אותם. תמיד תוכלו להתייעץ איתנו כאן באתר.

זכויות עובדים – עובדים עונתיים, עיקרי הדברים

להלן נסקור כמה מהזכויות העיקריות והבסיסיות של עובדים עונתיים. אלו הן הזכויות הבסיסיות והבולטות ביותר, אולם חשוב לזכור כי ישנן זכויות נוספות הקבועות בחוק עבור עובדי המשק, ובכל חשש לפגיעה באחת מהן, כדאי לפנות לייעוץ על ידי עורך דין מומחה בדיני עבודה.

פיצויי פיטורים

עובדים המוגדרים עונתיים במשך עונה

כאמור לעיל, עובדים אשר עבדו ברצף של שלושה חודשים ומתוכם 60 ימי עבודה, יוגדרו כעובדים עונתיים, ובשל כך יהיו זכאים לפיצויי פיטורים. שמעתם נכון, גם אם העבודה מוגדרת כזמנית מראש, אך עומדת בקריטריונים אלה, יהיו זכאים העובדים לפיצויי פיטורים בהתאם לחוק (מידע על החוק וחישוב פיצויי פיטורים תוכלו למצוא כאן באתר).

עובדים עונתיים במשך יותר מעונה אחת

המחוקק ממשיך ועומד לצד העובדים העונתיים באשר לזכותם לפיצויי פיטורים. עובד עונתי אשר עבד כשתי עונות לאורך שנתיים (למשל, עבודה בעונת הקיץ בחקלאות בשנה מסוימת, והמשך עבודה בעונת הקיץ בשנה העוקבת אחריה). יההי זכאי העובד לפיצויי פיטורים בגין כל התקופה, במשך שנתיים שלמות, בהתאם לימי העבודה בהן עבד במקום.

עובדים עונתיים העובדים למעלה משתי עונות

המחוקק מכיר בקושי העומד בפני עובדים עונתיים בשמירה על רצף עבודה, בשל ההגבלות של משך המשרה. אי לכך הרחיב המחוקק הישראלי את החוק עבור מי שעבד מעל שתי עונות. אי לכך, עובדים עונתיים אשר מילאו עבודתם במשך שלוש עונות, ובחרו לעזוב את המעסיק מפאת קושי בשמירה על רצף עבודה, ייחשב הדבר כאילו פוטרו מעבודתם. בהתאם לחוק הפיטורים מדובר על סעיף 11 (ב).

חישוב פיצויי הפיטורים עבור עובדים עונתיים

חישוב פיצויי הפיטורים עבור עובדים עונתיים יחושב בהתאם לחודשי העבודה והימים שעבדו ובהתאם לתקופת הזמן בשנים. למעשה, יחושבו הפיצויים על בסיס חודשי, ולא כעובד אשר מקבל שכר חודשי מהמעסיק. עוד על חישוב פיצויי פיטורים ניתן למצוא כאן באתר, או לפנות אל נציגינו.

זכאות עובדים עונתיים לחופשה שנתית

באשר לעובדים עונתיים, נשמע הדבר תמוהה, כיצד עבור עבודה זמנית של עונה ישנה זכאות לחופשה שנתית? ובכן מדובר על ימי חופשה הניתנים בגין זמן עבודה. עבור שכירים, על כל חודש מלא של עבודה, ישנו חישוב של ימי חופשה המגיעים לעובד. גם כאן נכון הוא הדבר. אלא שכיוון שעובדים עונתיים עובדים בחלקיות משרה לאורך השנה, חישוב ימי החופשה השנתיים יהיו גם הם לפי נוסחה חלקית.

ימי מחלה

באופן דומה לימי החופשה, כך גם ימי המחלה. עבור שכירים במשק, ישנו חישוב של ימי מחלה המגיעים לעובד עבור תקופת העבודה ובהתאם לאחוז המשרה ותקופת הזמן בה עבד במקום העבודה. כך גם עבור עובדים עונתיים. חשוב לציין שישנם מקומות עבודה אשר מזינים תשלום עבור ימי מחלה כבר מהיום הראשון (כך למשל בחינוך), בעוד מקומות אחרים ישלמו שכר חלקי החל מהיום השני ושכר מלא מהיום השלישי.

חשוב מאוד לבדוק את חישוב ימי המחלה לו אתם זכאים כעובדים עונתיים, ולו מהסיבה הפשוטה, עבודות עונתיות יכולות להיות אינטנסיביות ומתישות, ועל אף שמניותן הן יכולות להביא לצורך במנוחה ארוכה יותר עבור העובד, למען המשך עבודתו התקינה.

דמי הבראה

דמי הבראה מחושבים עבור כל עובד שכיר במשק, בהתאם לשנים שבהם הוא עובד במקום העבודה (כלומר הותק שצבר) ובהתאם לימי העבודה. על אף שמדובר בעובדים עונתיים, במידה והם חוזרים לאותו מקום עבודה שנה אחר שנה, סביר שהם זכאים לדמי הבראה. לטבלת החישוב המלאה של דמי הבראה ניתן לפנות כאן תחת המאמרים באתר.

דמי נסיעה

כל עובד אשר מקום עבודתו מוגדר מעל 3 תחנות נסיעה באוטובוס, זכאי לתשלום דמי נסיעה למקום עבודתו. המעסיק יכול לבחור האם לשלם עבור כל נסיעה בודדת או האם לשלם עבור דמי נסיעה "חופשי חודשי". בהמשך לכך, יכול המעסיק לבחור לספק הסעות לעובד, מביתו למקום העבודה.

תשלום שכר מינימום ותלוש שכר

עובדים עונתיים, מבחינת תשלום שכר, מיותר לציין שחל עליכם תשלום שכר מינימום. החוק במדינת ישראל מגדיר שכר שעה מינימלי שעל המעסיק לשלם ובתכלית האיסור אינו יכול לשלם מתחת לכך. בנוסף לכך, המעסיק מחויב להוציא תלוש שכר, ולהמנע מתשלום "בשחור". בתלוש תהיינה הפרשות לרשויות המס וביטוח לאומי במידה ואתם נדרשים בהפרשות כאלה.

תשלום שעתי גבוה

זוהי אינה חובה כמובן של המעסיק. אך חשוב לדעת שאחד היתרונות הגדולים הגלומים בזכויות עובדים עונתיים הינה המשכורת השעתית הגבוהה המשולמת לרוב על ידי מעסיקים. נסו לערוך משא ומתן עם המעסיק ולהגיע להסכם שבו השכר השעתי שלכם יהיה גבוה במיוחד ומשתלם.

לד הנשי, לעיתים השכר אינו גבוה באופן משמעותי, אולם מספק תנאים סוציאליים משתלמים מסביב, כגון אוכל, מגורים והסעות אל מקום העבודה. המלצתנו- תורו אחר עבודות כאלה.

זכויות עובדים - עובדים עונתיים