ClickCease
חיפוש

זכויות עובדים – חברות ותאגידים

בשנים האחרונות אנו רואים מודעות הולכת וגוברת בכל הנוגע לזכויות עובדים במשק. הנושא נמצא כחלק מזרוע משפטית הנקראת דיני עבודה. מודעות לזכויות עובדים – חברות ותאגידים באשר הם, הולכת ומתפתחת במיוחד עבור עובדי צווארון כחול הזוכים להגנה חוקתית ומשפטית נרחבת יותר מאשר בעבר. במדריך זה תוכלו למצוא פירוט על דיני עבודה של עובדים בחברות ותאגידים במשק ועל הטבות מיוחדות להן הם זכאים. חשוב להכיר. 

 

דיני עבודה

הסדרת חוקי ונהלי עבודה

תחום דיני העבודה הוא אחד מהתחומים המהותיים ביותר בזרועות המשפטיות כיוון שהוא טומן בחובו אפשרויות כספיות שלמטרתן אנו עובדים לצד שם טוב ויחס מכבד במקום העבודה. דיני עבודה נועדו כדי להסדיר את חוקי העבודה במשק ולספק הסדרי עבודה ראויים בקרב המעסיקים והעובדים במדינה כולה. כמו כן הדינים באו ברובם בכדי להיטיב עם העובדים ולשמור על תנאיהם וזכויותיהם מפני פגיעה.

 

התייחסות בתי המשפט בתחום דיני העבודה

בתי המשפט ינסו לאכוף את דיני העבודה עד כמה שניתן. בית המשפט שואף לשמור על הסדר החברתי הטוב והצודק שקבע המחוקק הישראלי. לכן במקרים משפטיים רבים יעמוד השופט לצד העובד במקרה של פגיעה (אלא במקרים נדירים יותר מדובר על נזק שנגרם למעסיק על ידי העובד). רוב התביעות עומדות סביב נושאים כספיים של אי תשלום על ידי מעסיק או פגיעה במענקים ותנאים סוציאליים מסוימים.

עם זאת ישנן תביעות הסובבות סביב יחסי מעסיק ועובד, כמו למשל יחס לא מכבד או התעמרות במקום העבודה. חשוב שהמעסיקים ידעו, שבעת הגעה לבית משפט לצורך מיצוי הדין, במידה ונמצא שהמעסיק אשם, בית המשפט יכול להטיל חיובים נוספים על המעסיק אם יימצא שחרג מהסמכויות או פגע בזכויות נוספות, גם אם העובד לא תבע בגינן.

 

עוד מאמרים הקשורים לנושא "זכויות עובדים – חברות ותאגידים":

 

עובדים בחברות ותאגידים

המושג חברות ותאגידים הינו מושג רחב שלעיתים קשה לדייק אותו. הכוונה היא לכל מוסד ממשלתי או חברתי גדול ומוכר. עבור המושג חברות, יכולות להחשב כחברות קטנות או גדולות, פרטיות או ציבוריות. אולם הכוונה המאמר זה הינה לחברות מוכרות בשוק התעשייה הישראלי, לרוב מדובר על חברות שמכילות כעשרות עד מאות עובדים.

לעומתן תאגיד הינו חברה תעשייתית או מסחרית גדולה, שיכולה להכיל כמאות עד אלפי עובדים. כשמדובר על תאגיד, יש לו השפעה רחבה ומשמעותית על שוק הכלכלה הישראלית ועל עיצבו פני שוק העבודה הישראלי. כיום תאגידים רבים הם בעלי זרועות בין – לאומיות. או להיפך, חברה היושבת בישראל יכולה להיות זרועה של חברה בין – לאומית גדולה ומוכרת.

 

תחומי התעסוקה של חברות ותאגידים שונים

חברות ותאגידים יכולים לעסוק, לייצר ולסחור בתחומים שונים, הנפרשים על פני המקצועות והצרכים השונים של התעשייה הישראלית. כיום תעשיית ההיי – טק משגשגת, אולם מדובר על תחומי צווארון לבן ועד צווארון כחול. כך למשל, ענף הבנייה, ענף המסחר, הייצור, התעשייה, משאבי טבע ועוד.

ישנם תאגידים העובדים בחסות הממשלה כמו למשל מפעלי ים המלח ונמלך אשדוד, בעוד אחרים מעטים נמצאים בידיים פרטיות כמו עסקי הבניה וההייטק . במקרה השני יהיה מדובר לרוב על חברות ולא על תאגידים.

 

פערי המעמדות בתוך החברות עצמן

אחד הקשיים הבולטים בחברות ובתאגידים הינם הפערים עצמם בין העובדים הנותנים שירות עבור חברות אלו. מדובר הן על פערים כלכליים והן על פערים בזכויות בנוסף לשייכות עבור החברה. בחלק גדול מהחברות אף צצים קשיי קידום ואתגרים של פוליטיקה במקום העבודה הנובעים עצם מספר העובדים הרב וההסתעפות החברתית.

 

"זמנים מודרניים" של צ'ארלי צ'פלין

הפוגה קצרה לצורך קוריוז קצר. מי מכם שמכיר את הסרט האגדי "זמנים מודרניים" של צ'ארלי צ'פלין, יוכל למצוא דוגמא חיה ומדויקת לפערי המעמדות בתוך הארגון. סרט זה חי ובועט עד היום בכל הקשור בעבודה בחברות ותאגידים, אם כי הוא מוקצן (כיום זכויות העובדים לא מאפשרות להפוך את העובדים לפס ייצור מכאני).

בסרט נראה מנהל המפעל ואיתו חברי ההנהלה הלבושים בצורה מכובדת, יושבים במשרד המעוצב ברמה גבוהה, ושומרים על הסדר הטוב של המפעל כשהם מבקרים בפסי הייצור. לעומתם מוצגת דמותם של הפועלים העובדים בפס ייצור, בתנאים ירודים וכמעט ללא הפסקות. הסרט אמנם היתולי אך הוא מייצג פערי מעמדות מאוד משמעותיים בחברה ובמפעל עצמו. שווה צפיה.

 

עובדי קבלן

חברות כח אדם ועובדי קבלן

כשמדברים על זכויות עובדים – חברות ותאגידים, אי אפשר שלא להתעכב על עובדי הקבלן וחברות קש. תופעה שהולכת וגדלה בשני העשורים האחרונים הינה תופעה מדאיגה בשוק העבודה, ידועה מאוד, ולצערנו אינה נעצרת על ידי המדינה, אלא להיפך, מקבלת תוקף של חוקיות מסוימת. מדובר על חברות כח אדם, המקשרות בין מחפשי עבודה (להלן: עובדים) ובין מעסיקים בחברות ותאגידים שונים.

חשוב לציין שישנן חברות כח אדם המקשרות בין העובד למעביד ומקבלות כסף על כל קישור כזה, אולם עבור חברות רבות מדובר על כך שהעובד עובד בפועל בחברה או בתאגיד עצמו, אולם הוא מועסק ישירי של חברת כח האדם. או במילים אחרות, הוא עובד ישיר של חברת כח האדם ונותן שירות לתאגיד.

 

המשמעות הכלכלית עבור עובד הקבלן

ישנן משמעות משפטיות וכלכליות עבור עובדי קבלן במיוחד עבור אלה שעובדים עבור חברות גדולות ותאגידים. המשמעות הכי חשובה בינה כלכלית. לרוב המשכורת של עובדי קבלן תהיה נמוכה מזו שמרוויח עובד חברה במשרה דומה. מה גם, שלעיתים קרובות נפגעות זכויות סוציאליות. ידוע שזכויות סוציאליות טומנות בחובן חסכון כלכלי ואף רווח כלכלי, כמו מענקים, תשלומי חופשה וקרנות השתלמות.

בנוסף לכך, גם מעמדו של העובד בחברה נפגע. הוא אינו נמנע על הצוות הרשמי והקבוע ובשל כך לא זכאי לייצג את החברה ולהשתתף בישיבות מסוימות ולעיתים גם באירועי חברה. משמעות נוספת וחשובה הינה אפשרויות קידום בתוך הארגון, כשנמנעת האפשרות להתקדם לתפקידי ניהול או לתפקידים אחרים בחברה.

 

זכויות עובדי המשק, חברות ותאגידים

עובדי חברות ותאגידים זכאים להנות מתנאים והטבות כמו שאר חברי הארגון ובהחלט כמו הזכויות הבסיסיות והבולטות העומדות לצד שאר עובדי המשק. נפרט כאן כמה מהזכויות הבסיסיות החשובות ביותר.

  • קרנות השתלמות וקופות גמל – אינן נהוגות בכל החברות, אולם כדאי לבקש אותן. חברה העומדת לצד עובדיה תשאף לפתוח עבורם קרן השתלמות וקופת גמל לחסכון. מדובר על הפרשות חודשיות של העובד ושל המעסיק והן יכולות להגיע עד עשרות אלפי שקלים.
  • דמי הבראה – מגובר על מענק שנתי חד פעמי התלוי בותק של העובד ובהיקף המשרה שלו ויכול להגיע לכמה מאות שקלים ועד כמה אלפי שקלים.
  • נסיעות למקום העבודה – כל עובד זכאי להחזרי נסיעות למקום העבודה אם המקום נמצא במרחק של מעל שלוש תחנות מביתו. גם אם הוא אינו משתמש בתחבורה ציבורית הוא זכאי לכך. בחלק מהמקומות ישנן הסעות למקום העבודה או החזרי נסיעות של רכב פרטי.
  • החזר הוצאות טלפון – אמנם מדובר על סכום מוארך ולא על החזר על קניית הטלפון עצמו, אך חשוב להקפיד על כך.
  • הוצאות ביגוד – ישנם תאגידים וחברות המספקים תשלום על ביגוד. בשנים האחרונות הוא מגולם לרוב כחלק ממרכיב שכר הבסיס, ולאו דווקא יהיה מפורט בתלוש.
  • ימי מחלה – ימי מחלה שנתיים קבועים בחוק.
  • ימי חופשה – ימים אלה קבועים בחוק, אך יכולים לגדול או להשתנות בין המקומות. במידה ולא מימש העובד את ימי החופשה השנתיים ייתכן ויהיה זכאי להחזר שנתי. על המעסיק לאשר את החופשה, אם היא אינה פוגעת בעבודה ועומדת בחוק.
  • פנסיה – כל עובד זכאי לפתיחת קרן פנסיה והפרשות על ידי המעסיק. הקרן תפתח בתום שלושה חודשי עבודה (חודשים אלה יוחזרו רטרואקטיבית).

 

לייעוץ משפטי נוסף

עובדי חברות ותאגידים אתם לא לבד. פנו אלינו לייעוץ משפטי נוסף בדבר זכויותיכם ולייצוג משפטי הולם על ידי עו"ד ליאת פייגל – עורך דין דיני עבודה במקרה של פגיעה בזכויותיכם. חומרים נוספים תוכלו למצוא כאן באתר.

זכויות עובדים - חברות ותאגידים
זכויות עובדים – חברות ותאגידים
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>