זכויות עובדים – עובדי בתי הקולנוע

עובדי בתי קולנוע בישראל באשר אתם נמצאים – חשוב שתדעו, יש לכם זכויות ייחודיות על פני עובדים רבים אחרים. מדוע קורה הדבר? כיוון שרשתות הקולנוע בישראל חתמו חוזה קיבוצי אל מול ההסתדרות ואיגוד האומנים. לפיכך יש לכם הטבות וגם יש לכם ייצוג הולם על ידי ועד עובדים חזק. המידע המלא על זכויותיכם מופיע כאן.

המהפכה הטכנולוגית – דיגיטלית

בעשור האחרון חלה מהפכה בכל הנוגע לעולם הדיגיטלי ולאמצעי השידור בעולם. בעוד שלפני כמה עשורים, חדשות היו נצפות בקולנוע או מועברות ברדיו, עד לפני כמה שנים החדשות שודרו בעיקר בטלוויזיה. אולם מאז מהפכת הדיגיטל, הטלפונים החכמים, האינטרנט והסטרימרים, ירד ערכו של עולם הקולנוע ככלי מדיה משמעותי, הן לחדשות והן לצפייה בסרטים. מצד שני התרחשה תופעה מעניינת – בתי הקולנוע הלכו וגדלו והוקמו מספר מתחמי "סינמה סיטי" בישראל, המשלבים צפייה בסרטים לצד מתחמי מזון, מסעדות וחנויות ממכר. החוויה הקולנועית התעצמה מלראות סרט, לאוכל, קניות וסרט.

הגנה על זכויות עובדים – עובדי בתי הקולנוע

נדמה כי על אף הקמת מתחמי סינמה סיטי, מעמדו של הקולנוע עצמו ירד במידת מה. מכאן שנוצר הצורך לתקף את זכויות עובדי בתי הקולנוע כדי למנוע פגיעה בתנאיהם. הסתדרות העובדים יחד עם איגוד האומנים הובילו מהלך של חתימה על חוזה קיבוצי אל מול בתי הקולנוע בישראל, להלן "התאחדות ענף הקולנוע בישראל". לפני שנפרט את ההסכם, הבה נכיר מקרוב כל אחד מהגופים הנ"ל.

הסתדרות העובדים החדשה

על ההסתדרות

זהו אולי ארגון העובדים הגדול במדינה, המייצג תחתיו זכויות עובדים בכל המגזרים הציבוריים ובפרט עובדי ממשלה או חברות ממשלתיות. מטרת ההסתדרות היא לייצג את העובדים ולשמור על תנאי העבודה והזכויות הסוציאליות שלהם אל מול גופים מדיניים בעלי כח רב, אשר כוחם בשוק אינו משאיר מקום לתחרות. במילים אחרות – חברות גדולות וחזקות בעלות מונופול בשוק העבודה, אשר מרשות לעצמן לפגוע בזכויות עובדים.

ההסתדרות שואפת לחתום הסכמים קיבוציים אל מול החברות הללו, אשר יהיו נוחים מחד לארגונים ומצד שני יאפשרו לשמור על זכויות העובדים לטווח ארוך.

הסכם קיבוצי מטעם ההסתדרות

כאמור, ההסתדרות תשאף להחתים את הארגונים ואת עובדיה בהסכם קיבוצי. הסכם זה כשמו כן הוא – הוא מקבץ בתוכו את הזכויות והחובות של כלל העובדים. כלומר, ההסכם חל על כל העובדים גם מבלי שחתמו עליו. יש לו יתרונות וחסרונות.

יתרונות ההסכם הקיבוצי

תנו להסתדרות להילחם בשבילכם. הם מנסים להשיג א התנאים הטובים עבור העובדים ולשמור על פרנסתם ותנאיהם. הם מבצעים את המאבקים והעובדים יוצאים נשכרים. ההסתדרות תשאף לשמור על תנאי העסקה לטווח ארוך ובכך לייצר קביעויות או חוזי עבודה ארוכים. ההסתדרות תייצג אתכם אל מול הארגון אם תפגע אחת מן הזכויות שנחתמו בהסכם. יש לכם גב, ויש לכם תנאים קבועים. זאת ועוד, בטרם הכניסה לעבודה תוכלו לדעת מהו החוזה שעליו אתם הולכים לחתום.

חסרונות ההסכם הקיבוצי

קיבוץ כמו קיבוץ – כולם מוגנים אך כולם שווים. אם ניחנתם בכישרון לערוך משא ומתן טוב יותר אל מול הארגון אין בכך טעם. אם אתם עובדים הראויים לקידום, לעיתים תהיו חסומים ותצטרכו להמתין לדרגות ומינויים הקבועים בהסכם הקיבוצי. מצד אחד, המשכורות קבועות ומעוגנות, מצד שני הן נשמרות כאלה לטווח ארוך. זאת ועוד, שחלק מהחוזים הקיבוציים כוללים קביעויות, אך בשל כך עלולים לפטר עובדים במהרה כדי למנוע קבלת קביעות בעבודה לשנים רבות.

איגוד האמנים ועובדי התקשורת

מדובר על ועד העובדים הגדול ביותר בעולם הבידור המייצג את אמני ישראל ועובדי התקשורת. בין אם מדובר בחברות פרטיות או ממשלתיות. לצערנו לא פעם נפגעות ואף נרמסות באכזריות זכויות עובדים בתחום הבידור והתקשורת, ולשם כך קם גוף זה. מדוע הוא נפרד מההסתדרות? כדי לטפל באופן מקצועי יותר בתחום האומנויות והתקשורת. עובדי בתי הקולנוע אמנם אינם אומנים או אנשי תקשורת אך יכולים להיות מיוצגים על ידי גוף זה. מה שחשוב יותר, הוא ששני ועדי עובדים גדולים התייצבו עבור עובדי בתי הקולנוע, כדי למנוע מקריסת ענף זה.

התאחדות ענף הקולנוע בישראל

כן, יש התאחדות כזו. מפתיעה במידת מה, כיוון שמדובר לכאורה על חברות מתחרות. מדובר על חברות ענק של סרטים וקולנוע, ששולטות על שוק הבידור בישראל, כגון "גלובוס גרופ" רשת קולנוע "רב חן", סינמה סיטי ועוד חברות מוכרות. כולן מתאחדות כדי לאגד את נושא הקולנוע בישראל וכדי לייצג את החברות עצמן.

עיקרי זכויות עובדי בתי הקולנוע

לאחר שסקרנו את החברות השונות השותפות לחתימת הסכם קיבוצי של זכויות עובדי בתי הקולנוע, ולאחר שסקרנו את היתרונות והחסרונות של עצם קיום הסכם קיבוצי, חשוב שנכיר את עיקרי זכויות עובדי בתי הקולנוע כפי שהן מופיעות בהסכם.

קביעות, קביעות, קביעות!

מי לא היה רוצה לדעת שמקום העבודה יעסיק אותו עד סוף ימיו או עד שיחליט לפרוש, כשמקום העבודה מחויב אליו ויהי מה (מלבד סייגים מסוימים). לפיכך, השיגה ההסתדרות חוזה שבו לאחר 18 חודשים בלבד של העסקת העובד בבית הקולנוע, ובתנאי שהמעסיקים יהיו שבעי רצון מעבודתו, יוכל העובד לקבל קביעות עד הפנסיה. מושלם.
חשוב לציין את החיסרון של הקביעות, כפי שציינו קודם בפרק העוסק בהסכם הקיבוצי – עובדים רבים מפוטרים לאחר 12 חודשים בלבד, גם אם הם ביצעו עבודה טובה, כדי שבית הקולנוע ימנע מקביעות. במקרים כאלה, ניתן לקבל ייצוג משפטי, כפי שנפרט בהמשך. אל תהססו, תפנו, זו עבודה שיכולה להיות שלכם לכל החיים.

תוספת ותק למשכורת

לאחר קבלת הקביעות והחל מהשנה השלישית לעבודה, זכאי עובד בית הקולנוע לקבל תוספת במשכורת לשכר המינימום. התוספת תהיה בגובה של 0.75 אחוזים משכר המינימום הקבוע בחוק. כל שנת עבודה מגבירה את התוספת כפי שמפורט בהסכם העבודה הקיבוצי.

ימי חופשה שנתית

לפי הקבוע בתיקון 15 לחוק ימי החופשה השנתית (ראו מאמר על חוק זה כאן באתר), לוותק יש השפעה ניכרת על צבירת ימי חופשה. כל שנה בוותק מוסיפה החל מיום חופשה נוסף ועד מספר ימים. תוכלו להסתכל בטבלת ימי צבירת חופשה המופיעה כאן באתר. על כל פנים, עבור עובדי בתי הקולנוע:

• עד לקבלת קביעות (שנה ראשונה ושנה שניה) – העובד יצבור כ – 10 ימי חופשה.
  • לאחר קבלת קביעות (שנה שלישית ונוספת לכך שנה רביעית) – העובד יצבור כ- 11 ימי חופשה.
  • בשנה החמישית ישנה קפיצה – העובד יהיה זכאי לכ – 13 ימי חופשה.
  • לאחר מכן בשנים הבאות – תהיה קפיצה משמעותית והעובד יהיה זכאי ל – 18 ימי חופשה.
  • החל מהשנה התשיעית ואילך – העובד יהיה זכאי ל – 24 ימי חופשה שנתית.

ייעוץ משפטי לזכויות עובדים

נכון שעובדי בתי הקולנוע מגובים על ידי ועד עובדים חזק. אולם לצערנו מגיעות אלינו פניות רבות מצד העובדים על טיפול לא מיטבי של הועד או הסרת אחריות מהעובד כיוון שאין לו קביעות. הסכם קיבוצי הוא חשוב ויעיל אך לא תמיד עומד לזכות העובדים וחשוב שתכירו אותו על בוריו לשם כך תוכלו לפנות לעו"ד ליאת פייגל, מומחית בדיני עבודה, שתעמוד לצידכם עובדי בתי הקולנוע, בייעוץ וייצוג משפטי.

זכויות עובדים – עובדי בתי הקולנוע