ClickCease
חיפוש

השמה וכח אדם – זכויות עובדים

בעולם דיני עבודה ומשפט, השמה היא מונח יפה, יש לומר, שמכסה את מהותו האמיתית והיא חברת תיווך בענייני עבודה ועד חברה היוצרת עובדי קבלן. חשוב לומר שלא כל חברות ההשמה הן חברות קבלן, אך רבות מהן כאלה. במאמר זה נדבר על השמה וכח אדם – זכויות עובדים וכל מה שאתם צריכים לדעת בטרם קבלתכם לעבודה. חשוב להכיר. 

 

זכויות עובדים- נא להכיר

חוק התעסוקה שנחקק בשנות החמישים, ומאז עבר מספר תיקונים ותוספות, נוצר בכדי לשמור על זכויות העובדים ולהסדיר את יחסי העבודה במשק בין המעסיקים והעובדים. החוק כולל שורה של תקנות סוציאליות העומדות עם ערכיה הדמוקרטיים (ובעבר סוציאליסטים) של המדינה. מחוק זה נגזרות זכויות עובדים בסיסיות.

 

חוק יסוד – חופש העיסוק

חוק התעסוקה בישראל הינו נגזרת ישירה של חוק יסוד: חופש העיסוק. לפי חוק זה לכל אזרח ישראל ולכל אדם באשר הוא יש זכות לעסוק במשלח יד ולהתפרנס למחייתו בכבוד. מכאן, שהמדינה שואפת לשמור על עובדיה, אך גם על מעסיקיה המספקים מקומות עבודה לאזרחים. לעיתים ישנה התנגשות בין העובד למעביד ובין ערכי החוק השואפים להגן על שני הצדדים. עם זאת, המחוקק הישראלי ומערכת המשפט, מנסים לעמוד על זכויות העובדים ולשמור עליהם.

 

עורך דין מומחה לדיני עבודה

כדי ללמוד יותר לעומק על דיני עבודה מכל סוג שהוא, ובפרט בנושא זכויות עובדים והשמה, כדאי לפנות לייעוץ וקבלת מידע מקיף אצל גורם משפטי המומחה בדינים אלה. עורך דין מומחה לדיני עבודה מתמחה בחוקי התעסוקה השונים לרבות התקנות והנספחים וידע להנחות את העובדים בהתאם לצורך. במיוחד כאשר מדובר בנושא כה רגיש כמו השמה וכוח אדם כדאי להיוועץ עם עו"ד מומחה בטרם חתימה על חוזה ותחילת עבודה. גם אם מדובר בעבודה שאתם ממש רוצים או צריכים, עיצרו רגע, דעו את זכויותיכם ואת המהלכים הנכונים לעשות מבחינת העבודה ורק אז תחתמו חוזה, לא לפני שהראיתם גם אותו לעורך הדין ויצאתם למשא ומתן בגינו אל מול המעסיק.

 

מיהו המעסיק?

כשאנו אומרים צאו למשא ומתן עם המעסיק, עולה השאלה, מיהו בעצם המעסיק? האם מדובר במנהל חברת כח האדם או ההשמה, או שמא מדובר במנהל החברה שלה אתם נותנים שירות? מדובר על שאלות שאמורות להיות ברורות לכאורה, אך לא בעולם ההשמה. אז בואו נעצור רגע ונבדוק מהי בעצם ההשמה.

 

מהי חברת השמה

חברת השמה היא חברה המגייסת וממיינת עובדים עבור חברות אחרות, או בשמה המוכר, חברת כח אדם. בחברות רבות, ישנה מחלקת כח אדם או בשמה השני משאבי אנוש, אשר מגייסת וממיינת עובדים עבור החברה עצמה וישירות על ידיה. עם זאת, ישנם חברות רבות השוכרות את שירותיה של חברת השמה מכמה סיבות:

  • חברות אלו נתפסות כמקצועיות יותר
  • חברות אלה חוסכות כסף בתשלום משכורות שוטפות לעובדים שיעבדו בחברה עצמה
  • האפשרות להעסיק את העובדים כעובדי קבלן

האם חברת השמה וכוח אדם היא חברת קבלן?

התשובה לכך אינה חד משמעית. חברות השמה וכוח אדם הן פעמים רבות חברות הנותנות שירותים חיצוניים לחברות אחרות, אולם הם מנתבים את העובדים ישירות אל החברות עצמן. העובדים מבצעים ראיון בחברה ומתקבלים אליה ישירות וזוכים בזכויות מלאות כעובדי חברה. עם זאת ישנן חברות השמה וכוח אדם שהן יוצרות עובדי קבלן. כלומר הן מגייסות את העובדים לעבוד תחתן אך לתת שירותים לחברה חיצונית. הבה נבין מקרוב כיצד התהליך עובד.

 

מקרה שהיה עם עובדת קבלן

לאחרונה שמענו מעובדת שהיא בעצמה עובדת בהשמה וכוח אדם כמגייסת ומראיינת. היא עבדה במספר חברות, חלקן בעלות שם מוכר בישראל ואף בעולם. אל החברה האחרונה, חברה אינטרנטית מוכרת ובעלת שם עולמי, הגיעה דרך חברת השמה וכוח אדם. היא ביצעה ראיון בחברת ההשמה, שהפנתה אותה אל החברה אינטרנטית להמשך ראיון. העובדת התקבלה אך גילתה שהיא עובדת קבלן. היא לקחה את המשרה כיוון שמדובר בחברה בעלת שם עולמי, ומתן שירותים לחברה כזו יכולה "להקפיץ" לה את הקריירה. עם זאת היא וכל צוות הגיוס עזבו לאחר שנה. כשנשאלה מדוע זה קרה היא סיפרה את התנאים שקיבלה שמבהירים לנו מהו עובד קבלן.

 

תנאי עובדת קבלן

אותה עובדת קבלן סיפרה שהיא מציגה את עצמה באופן רשמי כעובדת החברה האינטרנטית הגדולה בעלת השם. אולם למעשה זכויות העובדים שלה בחברה זו נרמסו. באופן לא רשמי, בפועל, היא אינה נחשבת לעובדת החברה. המשמעות היא שהיא אינה מורשת להשתתף בפגישות עבודה רשמיות עם נציגי החברה בחו"ל ואינה מורשית להציג את עצמה כעובדת החברה בפני גורמים רשמיים. גם משכורתה נמוכה באופן ניכר מזו של עובדי החברה המקבילים לה, והיא מקבלת את השכר מחברת ההשמה שקיבלה אותה לתפקיד. זכויותיה הסוציאליות כגון פנסיה היו יכולות להיות גבוהות יותר, ואין לה קרן השתלמות שנפתחה על ידי החברה. המשמעות היא- שהיא נותנת שירות לחברה אך היא אינה עובדת החברה! היא הפכה לעובדת קבלן.

 

פגיעה בזכויות עובדים לעובדי קבלן

למעשה, העסקה על ידי חברת כח אדם באופן ישיר פוגעת בזכויות עובדים, לרבות שכר, תנאים סוציאלים, מעמד ובניית קריירה. לצערנו בישראל הדבר חוקי, אולם ישנן דרכים לעקוף אותו. רוב החברות מושכות את עובדי הקבלן דרך הבטחות שלאחר תקופת עבודה מסוימת הם יוכלו להתקבל כעובדי החברה, אולם בפועל הדבר אינו מתבצע.

הדבר שהכי מרתיח הוא, שלחברות האלה יש כסף, הרבה הרבה כסף, והן יכלו להעסיק את עובדי הקבלן מבלי למצמץ. אולם בשוק הקפיטליסטי בו אנו מצויים היום נפגעות הזכויות הסוציאליות, והמעסיקים מבקשים לחסוך כל שקל אפשרי על חשבון העובדים. זאת ועוד, שבדרך של העסקת עובדי קבלן, הם אינם מחוייבים לעובדים ויכולים לסיים העסקה בכל זמן נתון, ללא מתן קביעות או תשלומי פיצויים. אם יינתנו פיצויים יהיה זה על גב חברת ההשמה וגם לא תמיד, כיוון שלרוב החוזים מוגבלים בזמן ונחתמים בכל שנה מחדש.

 

המלחמה על צדק חברתי חדש

המאמר הזה נכתב עבורכם שתכירו את הזכויות בעבודה ועבור דיני עבודה, אולם הוא סוציאליסטי לא פחות וקורא לעשיית צדק מחודש. לא ייתכן שבמדינת ישראל המתקדמת בשנת 2022, עובדים ינוצלו וימשיכו לעבד מזכויות העובדים שלהם מטעמים קפיטליסטים. שוב אנו מזכירים, לרוב החברות המעסיקות את עובדי הקבלן יש כסף, לעיתים הרבה כסף ושם עולמי. הצדק יתחיל בכם, העובדים, כשתדרשו את זכויותיכם אל מול החוק ואל מול חברות ההשמה וכוח אדם. אנו לא ממליצים להימנע מלקיחת עבודה שתעניק לכם שכר טוב ותבנה עבורכם קריירה, אך אנו כן עומדים על עקרונות הצדק, בקבלת שכר הוגן ותנאים סוציאלים שווים לשאר עובדי החברה עצמה.

 

עו"ד ליאת פייגל – נלחמת על הצדק

במלחמה על זכויות עובדים ועל צדק אל מול חברות ההשמה וכוח אדם, ליאת פייגל תהיה הראשונה להתייצב עבורכם עובדי הקבלן, נפגעי חברות ההשמה וכוח האדם. פנו אל עו"ד פייגל לכל התייעצות, באופן דיסקרטי ואמין, גם אם התחלתם את עבודתכם. בעזרת ייעוץ וייצוג משפטי תוכלו לקבל את זכויותיכם אל מול החברה לה אתם נותנים שירות. פנו עכשיו.

השמה וכח אדם – זכויות עובדים
השמה וכח אדם – זכויות עובדים
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>