ClickCease
חיפוש

זכויות עובדים – ענף הבניה והשיפוצים

עובדים בענף הבניה או ענף השיפוצים, חשוב שתדעו שלצד הזכויות הבסיסיות שעומדות לצד עובדי המשק, אתם זכאים לשורה של הטבות וזכויות נוספות השמורים לעובדי ענף זה. במאמר זה תוכלו לקרוא על זכויות עובדים – ענף הבניה והשיפוצים. ידע זה כח, ובעולם התעסוקה כל הטבה יכולה להגיע עד מאות שקלים ואף יותר. הפרטים המלאים במאמר זה.

 

הגדרת ענף הבניה והשיפוצים

סביר להניח שעובדים בענף הבניה והשיפוצים מכירים היטב את ההגדרה של הענף, אולם הוא רחב ידיים ולכן חשוב להתעכב על ההגדרה שלו, שתוכל לעזור להבנה של כל הזכויות במאמר זה. עולם הבניה מתייחס לכל עסקי הבניה באשר הם – החל מפועלי בניין, בנאים, מפקחי עבודה, הנדסאי בניה וכל המקצועות הנדרשים לשם בניה כפי שעולה משמה. עסקי השיפוצים הם רחבים יותר. במהות שלהם הם מתייחסים לכל הנוגע לשיפוצי בניה, אך נוגעים גם בעיצוב פנים, בניית תמ"א או תיקוני תקלות. תחום התשתיות גם נכלל לצורך זה. כך או כך, מדובר במקצועות של צווארון כחול, אשר קשורים בקשר הדוק לעבודת שטח ועבודת כפיים. הגדרה זו אינה מתייחסת במלואה למקצועות המשרד או צווארון לבן כמו אדריכלים או מהנדסי בניין, אם כי שווה בדיקה, כי במקרים מסויימים הענף יכול להתייחס גם אליהם.

 

זכויות עובדים – חוק שירות התעסוקה

בשנת תשי"ט, 1950, נחקק חוק שירות התעסוקה, שמטרתו להסדיר את זכויות העובדים הבסיסיות עבור כל העובדים באשר הם במשק הישראלי. במדיניות הסוציאלית שהייתה נהוגה אז, ביקש המחוקק להסדיר את זכויות העובדים אל מול המעסיק, אולם לתת גם הנחיות למעסיק ובכך לשמור גם עליו. חוק התעסוקה נוגע לעובדים "כלליים" אך גם למקצועות ספציפיים לפי ענפי תעסוקה, ובכלל זה גם ענף הבניה והשיפוצים. תוספים לחוק התווספו עם הזמן ומרחיבים בין היתר את הנהלים והתקנות המיטיבות עם כל ענף.

 

בית הדין לעבודה ודיני עבודה

חוק שירות התעסוקה וזכויות עובדים בענף הבניה והשיפוצים נוגעים ומתייחסים לתחום דיני עבודה. תחום זה שמור לחוקים המשפטיים והזכויות הסוציאליות והחוקתיות העומדות לצד העובדים ולצד המעסיקים. במקרה של פגיעה או אי צדק, כאשר העובד חש נפגע אל מול המעסיק (אולם לא פעם פנה גם המעסיק אל בית המשפט), נעשית פניה לבית הדין לעבודה. זהו בית משפט העוסק בעניינים של חוקי עבודה ויחסי עבודה מעסיק. יש לציין שלרוב השופט יעמוד עד כמה שאפשר לצד העובד, אלא אם מדובר במקרה של חריגה בוטה מצד העובד. ייצוג בבית דין כזה ניתן על ידי עורך דין מומחה בדיני עבודה, כשמדובר במומחיות בנישה חוקתית ספציפית. בטרם ייצוג משפטי בבית הדין לעבודה, יינתן ייעוץ משפטי לעובד שיכול למנוע הגעה לדין, ונותן מידע לעובד ולמעסיק.

 

הסכם קיבוצי בענף הבניה והשיפוצים

חשוב לדעת שזכויות עובדים בענף הבניה והשיפוצים מעוגנים בהסכם קיבוצי החל על כלל העובדים בתחום זה. ארגוני עובדים בתחומי הבניה ובתחומי השיפוצים, על מגוון המקצועות הגלומים בהם, עשו יד אחת וחתמו הסכם שמטרתו לשמור על זכויות העובדים ולספק להם הגנה. להסכם זה יתרונות וחסרונות, אולם הכח שלו חזק וכך גם ההגנה שניתנת אל מול המדינה. חתימה על הסכם כזה מאפשרת כח גדול יותר לארגוני העובדים.

 

יתרונות וחסרונות של הסכם קיבוצי

להסכם קיבוצי השומר על זכויות עובדים בענף הבניה והשיפוצים יש יתרונות. הוא נותן כח גדול לארגון, מאגד את הזכויות ומאפשר הטבות גדולות יותר לעובדים עצמם. העובד אינו נדרש לחתום על חוזה אל מול הארגון ולעשות משא ומתן, אלא הם נכנסים לעבודה תחת חוזה. בשל כך, יש כאן גם חסרון משמעותי לפיו לא ניתן לחרוג מההסכם, כמו למשל קיום משא ומתן על העלאת שכר או שינוי התנאים.

זכויות נוספות לעובדים בענף הבניה והשיפוצים

הסכם קיבוצי שנחתם בין ארגוני העובדים לבין המדינה מייצג את העובדים בענף הבניה והשיפוצים ואת צרכיהם. מכאן שבנוסף על הזכויות הבסיסיות של עובדי המשק, נוספים תנאים מיוחדים עבור עובדי המגזר הנ"ל. בחלק זה נסקור כמה מהזכויות העיקריות שכדאי וחשוב להכיר. למידע נוסף על ההסכם ועל הזכויות, מומלץ לפנות למחלקה המשפטית של ארגוני העובדים או אלינו כאן באתר לייעוץ משפטי בכל הנוגע בדיני עבודה בענף הבניה והשיפוצים.

 

היקף שעות העבודה

שבוע עבודה בענף הבניה והשיפוצים עומד על חמישה או שישה ימי עבודה. סך הכל שעות עבודה לשבוע עומדות על 42 שעות. בהשוואה לעובדי המשק המטרה הייתה לקצר את שבוע העבודה מזה של שאר העובדים. שעות עבודה מעבר לכך, ייחשבו כשעות נוספות. למרות זאת, גם במספר השעות הנוספות יש הגבלה וזאת כדי לשמור על שעות העבודה הוללות של העובדים מתוך הבנה שלך עבודת כפיים אל מול עבודת צווארון לבן.

 

זכויות סוציאליות של עובדי ענף הבניה והשיפוצים

עובדי ענף הבניה והשיפוצים זכאים לתנאים סוציאלים כמו שאר עובדי המשק. נוספת לכך היא הזכאות שלהם לקבלת קרן השתלמות וקופת גמל. מדובר על קרנות שבהם העובד משקיע כל חודש מכספו, ועל כל סכום שהוא משקיע, המעסיק משקיע אותו סכום או סכום כפול. בדרך זו, ניתן להגיע לחסכון של מאות אלפי שקלים.

 

תשלום עבור ביטול יום עבודה בשל מזג אויר

כשמדובר על זכויות עובדים בענף הבניה והשיפוצים, מדובר על תחום הפכפך ורגיש שעומד בתלות ישירה אל מזג האוויר. במקרה של מזג אוויר קיצוני, בין אם סופה או לחלופין חמסין, פגעי מזג אוויר הפוקדים תכופות את מדינתנו, יכול להתבטל יום עבודה שלם או חלק משמעותי ממנו. בנוסף לכך, גם אם מזג האוויר מאפשר זאת, לא פעם מבוטלות שעות עבודה עקב מפגעים שיצר מזג האוויר כמו למשל סופה. במקרה כזה, עלול למצוא את עצמנו העובד מפסיד שכר על לא עוול בכפו. אי לכך קבע המחוקק על תשלום של 4 שעות עבודה ביום עבור ביטול יום עבודה עקב פגעי מזג אוויר. כך גם הדין עבור עובד שהתייצב לעבודה והיום בוטל תוך כדי עבודה, אלא אם סך השעות שעבד העובד גדול מ – 4 שעות ולצורך זה הסכום הגבוה מביניהם ייחשב עבורו.

 

אספקת ציוד עבודה על ידי המעסיק

על המעסיק לספק לעובדיו ציוד מלא הכולל גם אמצעי מיגון עבור צרכי העבודה. ענף הבניה והשיפוצים יכול לגרור בחובו מפגעי בטיחות משמעותיים ומטרת המעסיק היא להגן על עובדיו. זאת ועוד, שרוב העבודות דורשות ציוד ייחודי. על המעסיק לדאוג שעובדיו יקבלו את כל הציוד אליו הם נדרשים לרבות מיגון איכותי ובטוח שעומד בדרישות מכון התקנים. עליו לדאוג שהציוד יהיה איכותי ויעיל או לכל הפחות משביע רצון. עם זאת, העובד יכול ורשאי לרכוש לעצמו ציוד משלו אם הוא מאמין ביעילותו או באיכותו, ואם הוא עונה על דרישות הציוד שהוגדרו עבור העבודה ועל המעסיק לאפשר זאת.

 

ייצוג מקצועי על ידי עו"ד ליאת פייגל

במידה ואתם עובדי ענף הבניה והשיפוצים ואתם חשים שנפגעתם על ידי המעסיק או לחלופין אם התעוררו שאלות, עו"ד ליאת פייגל עומדת לרשותכם בכל שאלה וייעוץ משפטי, ובמידת הצורך עבוד ייצוג משפטי. אל תהססו, השירות כאן בשבילכם.

זכויות עובדים - ענף הבניה והשיפוצים

עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>