ClickCease
חיפוש

מעסיק מסרב להביא תלושי שכר

במידה ומעסיק מסרב להביא תלושי שכר לעובד, הוא עובר על החוק! כל עובד זכאי לתלוש שכר בגין עבודה, וזוהי ההוכחה המשפטית שקיבל את שכרו כראוי בחוק והפריש את התשלומים הנדרשים לביטוח הלאומי ומס הכנסה. אם נתקלתם בסירוב המעסיק להביא תלוש שכר, פנו לייעוץ משפטי מעורך דין מומחה בדיני עבודה, ודירשו את זכותכם בחוק. ההסבר המלא במאמר זה.

 

מניעת תשלום במזומן ללא תלוש

 

צמצום השימוש במזומן

ממשלת ישראל החליטה לצמצם את השימוש במזומן ובסחר במזומן. בשנת תשע"ח נחקק החוק ל"צמצום השימוש במזומן" שנכנס לתוקפו בשוק החל משנת 2019, ומגביל מאוד את הנפקת המזומן ואת השימוש בו. המטרה היא להגביר את הפיקוח המדינתי על שוק המסחר, ולמנוע הלבנת הון והעלמת מס. מטרת המדינה בשנים הקרובות הינה להעלים לחלוטין את השימוש במזומן.

 

מניעת היווצרות שוק שחור

המדינה מבקשת למנוע היווצרות של שוק שחור, שבו נעשה סחר של כסף ללא דיווח. הדרך הקלה ביותר ליצור זאת, היא על ידי תשלום מזומן ללא קבלות. באמצעות הגבלת הסחר במזומן, המדינה מנסה ליצור פיקוח הדוק יותר על שוק המסחר. ישנן דרכים שונות לסחור בכסף ללא דיווח כשהמקובלת הינה הימנעות מהוצאת קבלה או תלושי שכר. לרוב, הדבר חוסך מיסים והוצאות הן עבור המשלם והן עבור מקבל התשלום.

 

סיבות לתשלום שכר עבודה ללא תלושי שכר

כאשר מבוצע תשלום שכר במזומן, או לחלופין ללא קבלות או ללא תלוש שכר, הדבר נעשה מתוך אינטרס של המעסיק או של העובד. יכולות להיות לכך מספר סיבות:

 

חסכון של המעסיק

פעמים רבות המעסיק יבקש לחסוך על חשבון העובד. כך, חלק מתשלום המשכורת יכול להינתן במזומן. הדבר בולט מאוד בתחום המלצרות בו מובטח לעובדים שכר בסיס כשעליו מתקבלים בונוסים מכספי הטיפ ששילמו הסועדים. לרוב גם משכורת הבסיס תתבסס על תשלומים מהסועדים.

 

חסכון במס

תשלום שכר ללא תלוש משכורת, מזכה ממס הן את המעסיק והן את העובד ובכך יכול לחסוך מאות שקלים לכל אחד מהצדדים. עם זאת, הדבר עלול לפגוע בזכויות העומדות בחוק לצד העובד.

 

חסכון בתיאום מס

לעיתים העובדים יבקשו לעבוד ללא תלושי שכר, כדי לעבוד במספר עבודות ללא צורך בתיאום מס (אשר מעלה את גובה המס המשולם), או מתוך רצון להימנע מתשלום מס.

 

קבלת גמלה מהמדינה

ישנם אנשים אשר מדווחים כי מבחינה בריאותית אין ביכולתם לעבוד (או מכל סיבה אחרת המוכרת על ידי המדינה). בשל כך מקבלים גמלה חודשית מהמדינה או לחלופין דמי אבטלה. עם זאת, לעיתים הם מבצעים עבודות מסוימות, וכדי לא לפגוע בגמלה או בתשלום דמי האבטלה, הם יעדיפו לעבוד בשחור.

 

בעיה בתשלום לא מזומן לעובד

ישנם עובדים שיש להם בעיות בחשבון הבנק (כמו עיקול החשבון) או עובדים זרים אשר נבצר מהם לנהל חשבון בבנק המקומי. המעסיק נתקל בבעיה בתשלום המשכורת, ונאלץ להוציאה ללא תלוש שכר.

 

הסכנה בקבלת תשלום מעסיק ללא תלושי שכר

לא משנה מהי הסיבה להעדפה לעבוד ב"שחור" ללא קבלה ותלושי שכר, ואם הסיבה תלויה במעסיק או בבקשת העובד, עבודה בשכר ללא תלושי שכר הינה עבירה על החוק! זאת ועוד שהיא פוגעת בזכויות העובדים המעוגנות בחוק, ומונעות תשלומים והפרשות מצד המעסיק עבור טובת העובד, כמו למשל קרן פנסיה וקופת גמל. כך, העובד עלול להיפגע פעמיים, גם בשיתוף פעולה עם פעולה בלתי חוקית מצד המעסיק וגם מאי קבלת תנאים המגיעים לו בחוק.

 

תיעוד עבודה

מעסיק המסרב להביא תלושי שכר לעובד, ייתכן ואינו מדווח כלל על העובד. תלושי השכר מהווים מסמך משפטי לכל דבר. לצורך זה, הם גם מתעדים את רצף העבודה של העובד והניסיון שלו. אם העבודה חשובה לקורות החיים של העובד, חשוב שיהיה תיעוד לכך. בנוסף, אם לאחר סיום העבודה, העובד מבקש לחתום אבטלה, תלוי הדבר במשך עבודתו הרציף במקום. לעיתים מגיעים לעובד החזרים או הטבות מטעם המדינה, שיימנעו ממנו ללא דיווח.

 

דרישה מהמעסיק להביא תלושי שכר

עובד יקר – דע את זכויותיך! המעסיק, כל מעסיק, חייב להביא תלושי שכר לעובדיו בעת תשלום המשכורת. מעסיק שאינו פועל כך, עובר על החוק. זאת ועוד, שתלוש השכר חייב להיות משולם בכל חודש בחודשו, עם תשלום המשכורת, בזמן שאינו מאוחר מיום התשיעי בחודש (שזהו גם התאריך האחרון לתשלום השכר החודשי). תשלום לאחר מועד זה יהיה בגדר הלנת שכר, ותשלום ללא תלוש, ייחשב בהעלמת שכר והעלמת מס.

 

מתן תלושים שאינם מדויקים

ישנם מעסיקים שיביאו תלושי שכר כל חודש, אך התלוש לא יהיה מדויק, או שיחסרו בו סעיפים רלוונטיים. הדבר אינו חוקי. בשל כך במקרה של תביעה, העובדת יכול להיות זכאי לתשלום בדיעבד, של עד 5,000 ש"ח עבור כל תלוש שאינו מדויק.

 

כיצד לפעול במקרה והמעסיק מסרב להביא תלושי שכר

אם נתקלם במעסיק שמסרב להביא תלושי שכר, כיצד ניתן לפעול?

 

בדיקת תלושי השכר טרם הכניסה לעבודה

ראשית, נסו לבדוק עם המעסיק אם הוא נוהג להביא תלושי שכר. לרוב חברות מוכרות בעלות שם יפעלו כך, ולכן כדאי להימנע מלשאול זאת. השאלה תקפה במיוחד לתחומים שידועים ככאלה שעלולים להיות אפורים, כגון: מסעדנות, חקלאות, סיעוד, עבודות הבית ועוד. במידה והמעסיק אומר כי הוא אינו יכול להביא תלושי שכר, תוכלו לבקש זאת ולהתעקש על כך.

 

תביעת המעסיק

אם אתם עובדים אצל מעסיק וזקוקים לעבודה, אל תמהרו לעזוב, גם אם הוא מסרב להביא תלושי שכר. חיזרו ובקשו את התלושים. תוכלו להגיש תביעה בדיעבד בתום העבודה. חשוב שתגבו את דרישותיכם בכתב ובמייל, כדי שיהיה באפשרותכם להציג ראיות לבקשת תשלום. הדבר נכון גם במקרה של ביקורת מצד רשויות המס שמא תתפסו כמשתפי פעולה כנגד החוק.

 

ייצוג משפטי

התייעצו עם עורך דין בזמן אמת במהלך עבודתכם אצל המעסיק. עו"ד ליאת פייגל מספקת מידע משפטי מקיף בנושא וליווי מקצועי. פנו אלינו כדי לברר את זכויותיכם ולהתייעץ לגבי דרכי פעולה מיטביות.

Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>