ClickCease
חיפוש

תשלום במזומן על עבודה

עיסוק בכל הקשור לדיני עבודה יכול להיות מורכב. אם נתקלתם בבעיה הקשורה בדיני עבודה, רצוי שתהיו מודעים לזכויותיכם ותתעקשו עליהם. רצוי שעורך דין מומחה בדיני עבודה ילווה אתכם. במקרים מסוימים, הזכויות והפרתן היא דבר ברור כשמש. במאמר זה, תוכלו לקרוא על תשלום במזומן על עבודה, ולגלות את כל הזכויות שלכם בחוק.

 

דיני עבודה

דיני עבודה הינם כל התקנות הקשורות בעבודה, חוזי עבודה וזכויות עובד ומעסיק, אשר מעוגנים בחוק. מטרתם היא לשמור על העובד והמעביד וליצור שוק עבודה עם תנאים אחידים וסוציאלים עבור כל העובדים. דיני עבודה הם בגדר חוק! כל הפרה שלהם יכולה להביא לתביעה משפטית, כשהמחוקק יבקש לרוב להגן על העובדים מפני פגיעה. לצערנו, על אף החוק, ישנם תחומים אפורים, כשלרוב המעסיק (ולפעמים גם העובד) משתמש בשטח האפור להשגת מטרותיו. עורך דין לדיני עבודה, הוא עו"ד המתמחה בתחום ומציע ליווי משפטי אל מול המעסיק.

 

השימוש של תשלום במזומן על עבודה

 

חוק צמצום השימוש במזומן

בשנת 2020, נכנס לתוקף "חוק צמצום השימוש במזומן" שנחקק אמנם בשנת תשע"ח, אולם רק בשנה האחרונה התרחב השימוש בו. מטרת החוק הינה הקטנה עד כדי מניעת שימוש במזומן כדי לבצע פיקוח הדוק יותר על שוק המסחר והכלכלה, ולמנוע מסחר בשוק השחור. משמעות הדבר היא שישנה הגבלה גם על תשלום משכורות במזומן או בצ'ק סחיר.

 

תשלום המשכורת על ידי העברה בנקאית

כיום מקובל לשלם לעובד משכורת על ידי העברה בנקאית של המעסיק לחשבון הבנק של העובד. דרך נפוצה נוספת הינה תשלום בצ'ק סחיר, אולם השימוש באפשרות זו ירדה באופן ניכר בשנים האחרונות. כיום, בענפים המובילים במשק כמעט ולא ניתן לראות תשלום באמצעות מזומן הניתן ישירות לעובד.

 

תשלום במזומן לעובדים

על אף שרוב מקומות העבודה משלמים בהעברה בנקאית או צ'ק, ישנם מקומות עבודה שעדיין רווח בהם השימוש במזומן. לפיכך, הדבר רווח בתחום המלצרות, תחום הבניה, הסיעוד, משק בית וחקלאות.

 

תלוש שכר בעבור תשלום במזומן

לפי חוק, כל תשלום של מעסיק לעובד, צריך להיות מגובה בתלוש שכר. תלוש השכר הוא ההוכחה המשפטית לכך שהעובד קיבל את כל זכויותיו בחוק. אמנם, בתלוש השכר המדינה מורידה מיסים, אולם היא מקנה גם לעובד הטבות בחוק. תשלום שניתן לעובד ללא תלוש שכר או קבלות, יכול להיחשב כאילו שולם "בשוק השחור", גם אם המעסיק שילם לעובד את כל המשכורת הנדרשת.

 

מדוע התשלום על עבודה ניתן במזומן

מדוע בכל זאת מעסיקים ממשיכים לשלם במזומן? יש לכך מספר סיבות.

 

דרישת תשלום מפרילאנס

עובד עצמאי (קרי, פרילאנס), מגיש דרישת תשלום למעסיק והוא אחראי על הפרשות לפי חוק ועל מתן קבלה, או דרישה להצגת מסמך תקף מטעם מקבל השירות. עובדי פרילאנס מבקשים לעיתים תשלום במזומן. לעיתים הם אינם מציגים קבלה, ובכל לא מדווחים על התשלום ולא נדרשים במס.

 

בעיות עם חשבון העובד

לעיתים לעובדים ישנם בעיה עם חשבון הבנק (למשל הגבלת חשבון הבנק, עיקול החשבון), או בפתיחת חשבון בנק בכלל. מקרה זה נפוץ לרוב בקרב עובדים זרים. מכאן שהמעסיק נדרש לשלם במזומן.

 

הימנעות מתיאום מס

ישנם אנשים העובדים במספר מקומות במקביל, בדרך כלל לשם השלמת הכנסה. בשל כך גודל המס עולה. זוהי הסיבה שלעיתים עובדים יבקשו מאחד המעסיקים לקבל שכר במזומן כדי להימנע מתיאום מס כפי שנדרש בחוק. אחרים יעבדו בשכר כה נמוך (כמו שיעורים פרטיים חד פעמיים), שיבקשו להימנע מההתעסקות שבדיווח.

 

צמצום תשלומי בונוס מצד המעסיק

ישנם מעסיקים אשר משלמים במזומן כדי שיתאפשר להם לחסוך "על גב" העובד. כך, ישנן עבודות אשר משלמות שכר מינימום אשר מדווח בחוק, ואילו נותנים בונוסים על עבודה. הבונוסים יכולים להיות מחולקים בין צוותים או להגיע ישירות לעובד. לעיתים, המעסיק אינו משלם את השכר המלא עבור העובד (בעוד במקרים אחרים הוא יכול לבחור "לצ'פר אותו). הדבר רווח מאוד במלצרות, שם הכסף של הטיפ מגיע לרוב במזומן והוא אינו חלק מדרישת התשלום בחשבון הניתן ללקוח.

 

הגבלות בחוק לשימוש במזומן

החוק מגביל את המעסיק בכל הנודע בתשלום במזומן. ישנם שני סעיפי הגבלה עיקריים:

  1. התשלום במזומן על ידי המעסיק, מוגבל לסכום של עד 11,000 ש"ח.
  2. בני משפחה אשר מועסקים על ידי קרוביהם, יוכלו לקבל שכר מזומן באותו גובה של הגבלה, תוך חיוב תלוש שכר. זאת בעוד בני משפחה יכולים לקבל מקרוביהם תשלום מזומן ללא שכר מבני משפחה, כל עוד התשלום אינו מוגדר כעבודה.

 

הימנעות מיצירת שוק שחור

כפי שראינו עד כה, במיוחד בפסקה המפרטת מדוע ניתן תשלום מזומן בגין סוגי עבודה שונים, ניתן לראות כי בקלות יכול להיווצר "שוק שחור". כל תשלום בגין עבודה מחוייב בחוק, אולם תשלום במזומן מאפשר פירצות בנושא.

אחת התלונות הנפוצות בקרב עובדים, הוא השוקי בהתנהלות מול רשויות הכספים והמיסים, אשר מעודדות דווקא הימנעות מדיווח על שכר עבודה. אולם בכל הנוגע לבחירה של המעסיקים לבצע תשלום במזומן על עבודה, תתבצע לרוב לטובת מקום העבודה תוך חסכון בכסף או במס.

 

דרשו תלוש שכר או תשלום שאינו במזומן

עובדים שכירים, דרשו את זכויותיכם בחוק. אם המעסיק מבקש לשלם במזומן, תוכלו לדרוש העברה בנקאית או צ'ק, שיהווה מסמך משפטי הולם, זאת לצד תלוש שכר. תלוש השכר מהווה מסמך משפטי ויגבה את זכויותיכם בחוק. דעו שעבודה ללא תלוש שכר או קבלה הינה עבירה על החוק.

 

ייצוג משפטי

בכל הנוגע לדיני עבודה ובפרט לתשלום במזומן על עבודה, פנו לעו"ד ליאת פייגל, המתמחה כבר שנים בדיני עבודה. אם אתם חשים שזכויותיכם נפגעו, או שהמעסיק מעמיד אתכם במצב בעייתי אל מול רשויות החוק, פנו אלינו לייעוץ וייצוג משפטי. אל תישארו לבד.

Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>