ClickCease
חיפוש

זכויות עובדים – עובדים במוסד ממשלתי

עובדי משרד ממשלתי הינם למעשה עובדי ציבור או עובדי מדינה. בעצם היותם נותני שירות למדינה עצמה, ועצם המדיניות הסוציאלית שהייתה חקוקה עד לשנות ה – 2000 במדינת ישראל, דאגה המדינה לתקנן שורה של הטבות וזכאויות נרחבות עבור עובדים אלה. מדוע הדבר נעשה ומהן אותן זכויות עובדים – עובדים במוסד ממשלתי. כל הפרטים במאמר זה, ושווה לקרוא אותו, כי ידע זה כח. 

 

מדיניות סוציאלית במדינת ישראל

מדינת קיבוץ גלויות ומדיניות רווחה

קום המדינה היה בליל של קיבוץ גלויות, כשיהודים הגיעו מכל קצוות הגלובוס, חלקם הגדול חסר כל. בשל כך ובשל הרצון העז של היישוב היהודי להקים מדינה בישראל (יחד עם השפעות קומוניסטיות של הקיבוצים), הונהגה במדינה מדיניות סוציאלית, הלא היא מדיניות של רווחה, כלפי האזרחים והעובדים.

בשל כך גברה ההבנה בקרב הנהגת המדינה שיש לאפשר לאזרחים. כחלק מכך, החליטה המדינה לאפשר תנאים סוציאלים בסיסיים לתלמידים ולעובדי המשק כדי לאפשר לכל אזרח לרכוש את הדברים להם הוא נזקק, ותוך הבנה שלרוב המשכורות אינן גבוהות דיין.

 

תנאים סוציאלים שהיו נהוגים עבור עובדי המשק

בשל מדיניות הרווחה, המדינה דאגה לספק תנאים סוציאלים לעובדים. מדובר על תנאים בסיסיים, שהיו נהוגים כדי להבטיח תנאי מחיה וקיום בסיסיים עבור כל עובד. מדובר במיוחד על עובדים במוסד ממשלתי, מוסדות המדינה ובארגונים גדולים. התנאים הינם:

  • הזנה – דאגה לחדר אוכל או מנות מזון לצהריים
  • ביגוד – בין אם מדים או תשלום עבור ביגוד
  • הסעות למקום העבודה
  • דמי הבראה
  • נופשים מסובסדים

 

תרגום כספי של תנאים סוציאלים

אחת התפיסות הרווחות, או לפחות זו שהייתה רווחת בקרב הדור הותיק יותר, הינה שתנאים סוציאלים מתורגמים בכסף. קביעות ויציבות בעבודה לאורך זמן היו חשובים מאוד, ועובדים רבים שאפו להכנס למקום עבודה ולהשאר בו למשך תקופת חיים.

גם אם המשכורת אינה גבוהה דיה, מה שקרה פעמים רבות לעובדי המשק ועובדים במוסד ממשלתי, הבינו שהתרגום הכספי של התנאים הסוציאלים חוסך הוצאות רבות ולכך מגדיל את ההכנסה החודשית. במילים אחרות – זכויות עובדים יכולות להיות שוות כסף רב.

 

עוד מאמרים הקשורים לנושא "זכויות עובדים – חברות ותאגידים":

 

עובדים במוסד ממשלתי

עובדי המוסד הממשלתי הם עובדי מדינה הנותנים שירות ישיר למדינה. הם נקראים גם עובדי ציבור או עובדי מדינה אך הגדרתם שונה במקצת. מדובר על עובדים שלא רק נותנים שירות עבור המדינה אלא עובדים במוסד ממשלתי באופן ישיר, כשמדובר על מוסדות מוכרים של הממשלה. כך למשל, עובדי הכנסת, עובדי משרדי הממשלה, עובדי משרד ראש הממשלה ועוד.

עצם העבודה הישירה עבור מעסיק שהוא הממשלה עצמה, מאפשרת לאותם עובדים להנות מהטבות נוספות במקום העבודה וזכויות עובדים נרחבות יותר. הסיבה לזכויות אלה נובעות משלוש סיבות עיקריות. האחת היא שהזכויות נשתמרו מהעבר, השניה היא שלמעסיק, הלא הוא המדינה יש כח לתקנן זכויות אלה עבור עובדיו. השלישית היא כדי לעודד עובדים איכותיים ולמשוך אותם על ידי הטבות נוספות.

 

זכויות עובדים – הנהוגות עבור עובדים במוסד ממשלתי

שווה להכיר את זכויות העובדים עבור עובדים במוסד ממשלתי. ראשית ידע זה כח. שנית, רוב הזכויות מעוגנות בהסכמים קיבוציים של ארגוני עובדים. בשל מורכבותם (לא מדובר על חוזה אישי ברור אלא חוזה שמן שלעיתים קרובות נסתר מעיני העובד), ולכן כדאי לקרוא כאן באופן ברור וגלוי מהן הזכויות הנלוות.

המאמר כאן סוקר חלק מן הזכויות העיקריות וכדאי להתעניין מול ארגון העובדים וההסכם הקיבוצי בשאר הזכויות הנרחבות. חלק זה יסקור כמה מהזכויות הבסיסיות והמוכרות.

 

אוכל והזנה

הצבא צועד על קיבתו. אחד הדברים הבולטים במקומות עבודה ממשלתיים הם הזנה של העובדים במוסד ממשלתי, על ידי קפיטריות במחירים מסובסדים ועל ידי חדרי אוכל המספקים ארוחת צהריים חמה וטובה, על חשבון המעסיק או במחירים אטרקטיביים.

לצערנו, היום במקומות עבודה רבים לא נהוג לספק מזון עבור העובדים או להחזיק בחדר אוכל. בחלק ממקומות העבודה אף אין קרבה למסעדות או מקומות הסעדה והעובדים נדרשים להביא מהבית או להזמין מבחוץ. לכן כיום הטבה של הזנה של אוכל חם וטרי באופן מסובסד נחשבת להטבה משמעותית, הכרחית וכזו שיכולה לחסוך מאות שקלים בחודש.

 

נסיעות למקום העבודה

במוסדות ממשלתיים רבים עדיין נהוגה שיטת ההסעות למקום העבודה. כך למשל, הסעות מנקודות מרכזיות בערים מרכזיות או ערים הידועות כי בהן יש מספר רב של עובדים במוסד ממשלתי מסוים. במקרים מסויימים ההסעות אף יגיעו לבית העובד אם מדובר בשעות חריגות או בהטבות מיוחדות. אין ספק שמדובר בנוחות אך גם בחסכון כספי מסויים וחסכון בזמן.

 

מענקים מיוחדים ודמי הבראה

דמי הבראה נהוגים במשק, כשהם התחילו מתוך מוסדות ממשלתיים ועובדי מדינה. דמי הבראה ניתנים עבור חופשה של העובד אולם הוא אינו מחוייב לצאת אליה ויכול להעזר בכסף למטרותיו. כאן באתר תוכלו למצוא מאמר העוסק בתשלומי דמי הבראה ולחשב אותם לצרכיכם.

דמי ההבראה מחושבים לפי ותק במקום העבודה והיקף המשרה השנתי. בנוסף לכך, זכאים עובדים במוסד ממשלתי למענקים מיוחדים, בדרך כלל חד פעמיים הנכנסים לחשבונם פעם בשנה או בכמה שנים בשל דרישה של ארגוני העובדים או מסיבות כאלו ואחרות הנובעות ממדיניות ממשלתית.

 

פנסיה בתנאים מיוחדים ופנסיה תקציבית

אחד הדברים שאומרים לצעירים הנכנסים למקום עבודה רציני, הינו להתחיל לצבור לפנסיה. הצבירה לפנסיה דורשת תשלום חודשי מסוים לקרן הפנסיה, שברבות השנים יכול להצטבר לכדי סכום רציני. עובדים במוסד הממשלתי זכאים להטבות משמעותיות מהבנקים ומקרנות הפנסיה ויכולים לחסוך עד אלפי שקלים. זאת ועוד, הדור הותיק של עובדי מוסד ממשלתי, זכו ברובם בפנסיה תקציבית במקום פנסיה צוברת (שזו הפנסיה הנהוגה כיום).

מדובר על פנסיה שבתנאים מיוחדים. על כל שנת פנסיה המדינה מפרישה סכום מסוים של כסף המחושב לפי זכאות, בהשלמה לכסף שצבר העובד לאורך שנים. כיום ישנן ביקורות רבות על הפנסיה הזו, אבל אין ספר שעובדי המוסדות הממשלתיים הותיקים זכו בגדול.

 

קרנות השתלמות וקופות גמל

דרך נוספת של חסכון כספי של העובד הינה דרך קרנות השתלמות וקופות גמל. מדובר בקופות חסכון שאליהן מפריש העובד סכום כסף חודשי והמעסיק מפריש גם הוא סכום כפול עבור העובד. קרנות השתלמות נעולות למספר שנים, שרק לאחריהן יכול העובד למשוך את הכסף. מדובר על סכומים של עשרות אלפי שקלים ואף מאות אלפי שקלים במשך כמה שנים. עובדים במוסד ממשלתי נהנים מהטבות אלה הנהוגות במקומות העבודה עד היום.

 

קביעות

עבור עובדי המדינה ועובדים במוסד ממשלתי היה חשוב מאוד לקבל יציבות במקום העבודה ובטחון כלכלי שיאפשר להם עבודה במקום שנים קדימה. גם המדינה מצאה יתרון משמעותי להכשרת עובדים מקצועיים לשנים רבות. בשל כך הונהגה מדיניות של קביעות, כשלאחר מספר שנות עבודה באותו מוסד ממשלתי, יכול העובד לקבל קביעות שמונעת פיטורים במקום העבודה.

כיום הקביעות זוכה לביקורת ציבורית נרחבת בשל טענה שהיא מונעת כניסה של כח אדם צעיר בעל מוטיבציה, ובשל הטענה כי מדובר באבטלה סמויה. אולם ההטבה הזו עדיין עומדת בעינה עבור מוסדות ממשלה רבים.

 

ייצוג על ידי ועד עובדים

רוב העובדים במוסד ממשלתי מיוצגים על ידי ועד עובדים. הועד דואג להשיג הסכמי עבודה טובים, תנאים נוספים ומענקים ולספק ייצוג משפטי במידת הצורך. לוועד העובדים לרוב כח רב שעומד לצד זכויות עובדים במוסד ממשלתי.

זכויות עובדים - עובדים במוסד ממשלתי
זכויות עובדים – עובדים במוסד ממשלתי
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>