תיקון 15 לחוק חופשה שנתית

לפי חוק התעסוקה, העסקת עובדים מחייבת הפרשה של תנאים סוציאלים. כחלק מכך מחוייבים המעסיקים לשלם על ימי חופשה שנתית לעובדים. אולם מספר הימים מוגבל, והיום שלא כמו בעבר, לא תמיד ניתן לצבור את הימים מעבר לשנת עבודה אחת. תיקון 15 לחוק חופשה שנתית, מסדיר את ימי החופשה הקבועים בחוק ומגדיל את מספר הימים שלו להם זכאים עובדים שכירים. חשוב להכיר.

חוק חופשה שנתית

חוק חופשה שנתית נחקק בשנת 1951, התשי"א על ידי המחוקק הישראלי. חוק זה מתקנן למעשה את דיני העבודה – אותם חוקים ותקנות שנכתבו בכדי להסדיר את יחסי העבודה הקבועים בחוק, ואת התנאים הסוציאליים המגיעים לכל העובדים במשק. לפי החוק, כל עובד שכיר במשק, זכאי לימי חופשה מוסדרים. על אף שהעובד בחופש, הוא זכאי לקבלת תשלום הוגן עבור ימים אלה לפי הקבוע בחוק. גם עצמאיים זכאים לימים כאלה, אולם התשלום במקרה זה שונה וניתן על ידי המדינה. תיקון 15 לחוק חופשה שנתית, מרחיב את החוק הנ"ל כפי שנדון בו בהמשך.

הגדרת ימי חופש

ימי חופש הם ימים מוגדרים שבהם העובד אינו מגיע לעבודה. אין בהכרח אומר הדבר שהוא בחופשה. הכוונה היא אי הגעה לעבודה בשל כל סיבה שהיא לפי בחירת העובד. כלומר, העובד אינו צריך להוכיח כי הוא נמצא בחופשה. לפי חוק החופשה השנתית זכאי העובד לקבלת תשלום על ימים אלה.

היעדרות עובד ממקום עבודתו

ככלל, העובד יכול להעדר מהעבודה במקרים הבאים:

• ימי מחלה – ימים הניתנים עובר מחלה. לרוב משולמים החל מהיום השני או השלישי בפרט לארגונים מסוימים. נוספים על כך גם ימי מחלה של בני משפחה מדרגה ראשונה.
  • ימי חופשה – ימים בגין חופשת עובד המשולמים באופן מלא.
  • ימי הצהרה – קיימים בחלק מהארגונים וכוללים ימי מחלה ללא אישור רופא. עובד אשר זכאי לימי הצהרה, זכאי לקחת אותם בין יום ליומיים בכל מחצית שנת עבודה.

עובד אשר נעדר מעבודתו שלא לשם מחלה מצהיר על יום חופש. פעמים רבות עובדים מצהירים על מחלה או על ימי הצהרה על אף שימי חופש מעניקים להם תשלום מלא עבור ימים אלה.

מהו תיקון 15 לחוק חופשה שנתית

תיקון 15 לחוק חופשה שנתית, הוא תיקון שנוסף בשנת 2016 לחוק החופשה השנתית. חוק זה מגיע בכדי להסדיר את כמות ימי החופשה שמקבלים העובדים ואף להגדיל אותה. לפי התיקון, בהתאם לוותק העבודה של העובד, הוא יהיה רשאי לצבור יותר ימי עבודה.

צבירת ימי חופש בטווח של שנת עבודה

חשוב לדעת כי הצבירה של ימי החופש תהיה בטווח של שנת עבודה אחת . לכן נקראה תיקון 15 – לחוק חופשה שנתית. עד לפני שני עשורים, עובדים יכלו לצבור את ימי החופש שבהם לא השתמשו לשנה אחת קדימה. אולם החוק השתנה, וכיום מותר להשתמש בימי החופש בשנת עבודה אחת מוגדרת. סייג לכך הוא אישור חריג של מעסיק לפי עניין מסוים. לכן חשוב לנצל את ימי החופש עד תום ולתכנן אותם באופן נכון.

צבירת ימי חופש לפי תיקון 15 לחוק חופשה שנתית

עד לשנת 2016, עובדים בשנתם הראשונה עד שנתם החמישית בארגון, צברו כ – 14 ימי חופשה. אולם מספר זה עלה ל – 15 ימים לפי תיקון 15 לחוק חופשה שנתית. חשוב להדגיש, שלפי התיקון הנ"ל, הותק במקום עבודה מסוים הוא הגורם המשפיע על צבירת ימי עבודה נוספים!

מעבר בין ארגונים ומקומות עבודה

בהתאם לסעיף הקודם, הוותק הוא הגורם המשפיע על צבירה נוספת של ימי חופש, לפי תיקון 15 לחוק חופשה שנתית. מה קורה אם עברתם מקום עבודה? האם עליכם לאבד את ימי החופש שצברתם ולהתחיל מחדש? בידקו מול מקום העבודה החדש, האם הוא יכול להכיר בוותק שלכם. ארגונים רבים מכירים בוותק ובנסיון שצבר העובד גם אם עבר מספר מקומות עבודה, וזאת בתנאי שעבר בתחום דומה. אם מדובר על מעבר במהלך שנת העבודה, העובד יהיה זכאי להעביר את הימים שצבר במקום אחד לשני. במקרים כאלה כדאי להיוועץ עם מומחים בדיני עבודה כדי שלא תאבדו את זכויותיכם.

צבירת ימי חופשה לפי תיקון 15 לחוק חופשה שנתית

לפי תיקון 15 לחוק חופשה שנתית, ישנה עלייה בזכאות לצבירת ימי החופשה. את הזכאות לימים לפי ותק במקום העבודה ניתן לראות בטבלה הבאה. חשוב לציין שעבור ותק של עד 4 שנים, נעשתה עליה של יום נוסף בצבירה החל משנת 2017.

ותק בעבודה זכאות כללית לימי חופש זכאות לפי 5 ימי עבודה ו – 6 ימי עבודה בהתאם
1-4 שנים 16 (עלייה הדרגתית עד 2017) 14/12
5 שנים 16 14/12
6 שנים 18 16/14
7 שנים 21 18/15
8 שנים 22 19/16
9 שנים 23 20/17
10 שנים 24 21/18
11 שנים 25 22/19
12 שנים 26 23/20
13 שנים 27 24/20
14 שנים ומעלה 28 24/20

בעלי ותק של שנה עד חמש שנים בעבודה

ניתן לראות את בעלי הותק הגבוה בעבודה, עובדים 14 שנה ומעלה בארגון, ואת הזכאות הגבוהה שלהם לימי עבודה. אם כך החוק בא בעיקר לקראת עובדים צעירים או ג'וניורים, בעלי ותק קצר יחסית בארגון ושומר עליהם מפני שחיקה. החוק מכיר בכך שבעוד בעולם הישן עובדים נכנסו למקום עבודה מסוים ונטו להישאר שם זמן רב, ובכך צברו תנאים סוציאלים, בעולם החדש הפוסט מודרני ישנו שינויי בחוקי המשחק בעולם העבודה. לפיכך, צעירים נוטים להחליף בתדירות רבה יותר מקומות עבודה, ולעיתים הדבר הפוך, מקומות עבודה נוטים לפטר. נדמה כי קביעות היא שם משחק שיצא מזמן משוק העבודה. החוק מכיר בשינויים התכופים שחווה עולם העבודה ובעלייה ממשית במספר שעות העבודה היומיות, ומבקש לבוא לקראת העובדים.

שינוי קטן אך משמעותי

תיקון 15 לחוק חופשה שנתית, אשר מתקנן במיוחד את ימי העבודה עבור עובדים בעלי ותק נמוך יחסית, כלומר נתפסים כחדשים במקום עבודתם, מראה שינוי בגישת המחוקק הישראלי. בעוד בעבר עובדים ביקשו קביעות לשנים רבות, ידוע בעשורים האחרונים מאז המילניום והשינויים הטכנולוגים שהגיעו איתו, שדינמיות היא שם המשחק. התפתחות וקידום קורים לרוב בצורה רוחבית ולאו דווקא בהשארות בארגון אחד לאורך זמן האם כך הדבר? הזמן יגיד. אבל מה שבטוח, בענפי עבודה מסוימים, בעיקר הייטק וטכנולוגיה, 5 שנים כבר נחשב לזמן רב.

עורך דין מומחה לדיני עבודה

נושא חופשה שנתית שייך לתחום דיני העבודה – תחום משפטי העוסק בהגנה על העובדים והמעסיקים בשוק העבודה. עורך דין מומחה לדיני עבודה מכיר על הוריים את החוקים הנ"ל ומעניק ייעוץ משפטי וייצוג משפטי לעובדים ומעסיקים כאחד. לשאלות נוספות בנושא תיקון 15 לחוק חופשה שנתית, או במקרים בהם נפגע העובד, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי אצל עו"ד ליאת פייגל, מומחית בדיני עבודה. אין בייעוץ זה משום איום על המעסיק כי אם בירור תנאי העובד. עו"ד פייגל תתאים את המידע והייעוץ לעובד עצמו עם שמירה על סודיות מוחלטת. פנו עכשיו.