ClickCease
חיפוש

איסור על עישון במקומות עבודה

מותר לעובדים בישראל לעשן רק במקום העבודה שלהם רק אם הפעולה מתבצעת בחדרי עישון שהוגדרו לשם כך. המשמעות היא שמצד אחד אסור לעשן במקומות עבודה, אך מצד שני החוק אינו תקף לגבי עישון בחדרים נפרדים שהוקצו למטרה הזו לפי שיקול דעתו של המעביד.

החוק לגבי איסור על עישון במקומות עבודה מעלה מספר תהיות שרלוונטיות גם לגבי עובדים וגם למעסיקים. ראשית, צריך לזכור שכיום הזכאות היא עבור כל עובד ובכל מקום עבודה, כולל במקומות עבודה פרטיים לחלוטין. שנית, החובה לנקוט בצעדים שמיישמים איסור על עישון במקומות עבודה חלה אפילו על כל מי שמחזיק בבניין – בין אם בבעלות ובין אם בשכירות, בטח ובטח אם מדובר בחברה שבה כל נושא משרה אחראי אישית לדאוג לכך.

 

המשמעות של איסור על עישון במקומות עבודה

עובדים בישראל יכולים לעשן רק בחדרים נפרדים שמיועדים למטרה הזו. אסור לעשן במקומות עבודה ציבוריים או פרטיים למעט בחדרים המדוברים, וצריך לוודא שגם באותו חדר העישון אינו גורם למטרד בשאר חלקי המשרד או הבניין.

יתרה על כך, חוק איסור על עישון במקומות עבודה קובע שעל המעסיק מוטלת חובה לפקח ולנקוט באמצעים סבירים כדי למנוע את הפעולה. אם המעסיק מפר את חובתו, הוא מבצע עבירה פלילית שהעונש עליה הוא קנס כספי. זו גם הסיבה שבגללה במידה ועובד שאינו מעשן נפגע מעישון של אחרים במקום העבודה, הוא רשאי להגיש תביעה כספית לפיצויים – גם נגד המעסיק וגם נגד מי שעישן.

 

למה צריך חוק איסור על עישון במקומות עבודה?

חוקים שקובעים איסורים על עישונים במקום עבודה נחשבים נפוצים ושכיחים. זו כמובן לא סוגיה חדשה, אך נדמה שבשנים האחרונות היא זוכה לגיבוי ציבורי רחב. בנוסף, איסור עישון במקומות עבודה מתייחס להגבלה או איסור חוקי על עישון מוצרי טבק בתוך השטח המקורה של מקום עבודה – אבל לא במקומות ציבוריים או בשטחים פתוחים.

זה יכול לכלול משרדים, מפעלים, חנויות קמעונאיות, מסעדות וסביבות פנים אחרות בהן עובדים. המטרה של איסור כזה היא להגן על העובדים מפני ההשפעות המזיקות של עישון פסיבי ולקדם סביבת עבודה בריאה ובטוחה יותר.

מי קובע את האיסור על עישון ולמה?

איסורים כאלה נחקקים על ידי ממשלות ברמה המקומית, הממלכתית או הלאומית וכוללים בדרך כלל הוראות לאכיפת האיסור, כגון קנסות למפרים. לכמה מדינות ותחומי שיפוט יש גם חוקים האוסרים על עישון באזורים חיצוניים ליד כניסות לבניינים ובמקומות ציבוריים, כגון פארקים ומדרכות.

ראוי לציין שהפרטים של איסור עישון במקומות עבודה יכולים להשתנות בין תחומי שיפוט ועשויים לכלול חריגים עבור אזורי עישון ייעודיים או פטורים עבור סוגים מסוימים של עסקים, כגון ברים ומועדוני לילה. אבל באופן כללי ועקרונית גם באופן גורף, האיסור תקף בכל מקום עבודה ובלי קשר ישיר לשעות הפעילות או אופי העיסוק שלו.

 

היתרונות והחסרונות של איסור על עישון במקומות עבודה

על פניו, חוק שמונע את העישון במקומות עבודה מגלם בתוכו רק יתרונות. אבל כרגיל, חשוב מאוד לבחון כל מקרה לגופו. אם עושים את זה בצורה מסודרת, רואים שיש לצד המון יתרונות גם לא מעט חסרונות.

 

היתרונות של החוק

שיפור הבריאות: על ידי הפחתת החשיפה לעישון פסיבי, איסור עישון יכול לשפר את בריאות העובדים ולהפחית את הסיכון למחלות הקשורות לטבק, כמו סרטן ריאות ומחלות לב.

פרודוקטיביות מוגברת: עובדים שעובדים בסביבות ללא עישון נוטים פחות לחוות תסמינים כמו גירוי בעיניים, כאבי ראש ובעיות נשימה, שעלולות להשפיע על יכולתם לעבוד ביעילות.

חיסכון בעלויות: מעסיקים יכולים לחסוך כסף על עלויות בריאות הקשורות למחלות הקשורות לטבק והפחתת היעדרות, כמו גם על עלויות ניקיון ותחזוקה של מתקנים שניזוקו בעשן.

איכות אוויר משופרת: איסור עישון במקום העבודה יכול לשפר את איכות האוויר בתוך הבית, להקל על הנשימה ולהפחית את הסיכון לשריפה.

 

החסרונות של החוק

התנגדות מעשנים: חלק מהעובדים המעשנים עלולים להרגיש שנפגעות זכויותיהם ועשויים להתנגד לאיסור.

צורך מוגבר באזורי עישון ייעודיים: על מנת להתאים למעשנים, ייתכן והמעסיקים יצטרכו לספק אזורי עישון ייעודיים מחוץ למקום העבודה, דבר שעלול לעלות ביוקר ועלול לדרוש שילוט ותשתית נוספים.

שביעות רצון מופחתת בעבודה: חלק מהעובדים עלולים להרגיש פחות מרוצים מעבודתם וממקום העבודה שלהם אם אסור להם לעשן במהלך שעות העבודה.

עלויות אכיפה מוגדלות: כדי לאכוף איסור על עישון במקום העבודה, ייתכן שהמעסיקים יצטרכו להקדיש משאבים נוספים למעקב ואכיפת האיסור, דבר שעלול לעלות ביוקר.

ראוי לציין כי היתרונות והחסרונות של איסור עישון במקום העבודה יהיו תלויים בגורמים שונים, לרבות הוראות האיסור הספציפיות, עמדות והתנהגויות העובדים והמשאבים העומדים לרשותם לאכיפה. עם זאת, מעסיקים ועובדים רבים מצאו כי היתרונות של מקום עבודה ללא עישון עולים בהרבה על העלויות.

 

המלצה לסדר פעולות עבור המעסיק

כדי להתגבר על החסרונות של איסור עישון במקום העבודה, מעסיק יכול לנקוט בצעדים הבאים:

  1. לתקשר ביעילות: חשוב להעביר בבירור את הסיבות לאיסור ולערב את העובדים בתהליך יישום האיסור. זה יכול לעזור לבנות תמיכה באיסור ולהפחית את ההתנגדות של העובדים.
  2. לספק משאבים לגמילה: עובדים רבים שמעשנים עשויים לרצות להפסיק אך אינם יודעים כיצד לעשות זאת. מעסיקים יכולים להציע משאבים כגון תוכניות גמילה מעישון, טיפול תחליפי ניקוטין וגישה לקבוצות תמיכה כדי לעזור לעובדים להפסיק לעשן.
  3. לייעד אזורי עישון: כדי להכיל עובדים מעשנים, מעסיקים יכולים לספק אזורי עישון ייעודיים מחוץ למקום העבודה. זה יכול לעזור להפחית את ההתנגדות של מעשנים ולהקל על המעבר למקום עבודה ללא עישון.
  4. לספק הכשרה ותמיכה: מעסיקים יכולים לספק הדרכה לעובדים על הסכנות של עישון פסיבי ועל החשיבות של מקום עבודה ללא עישון. הם יכולים גם להציע תמיכה לעובדים שמנסים להפסיק לעשן.
  5. לאכוף את האיסור באופן עקבי: כדי להבטיח שהאיסור יהיה אפקטיבי, על המעסיקים לאכוף אותו באופן עקבי והוגן. הדבר עשוי להיות כרוך בהקמת מערכת לדיווח על הפרות והטלת השלכות על אי ציות.

 

חשוב למעסיקים לנקוט בגישה מקיפה ליישום ואכיפת איסור עישון במקום העבודה, שכן זה יכול לעזור להתגבר על האתגרים ולמקסם את היתרונות של האיסור. לצד כל אלו, רצוי להתייעץ עם עורך דין.

 

הקשר בין עישון, זכויות עובדים ועורכי דין

הניסיון של עו"ד ליאת פייגל מגלה רבים מהמעסיקים לא מודעים לחוק האוסר על עישון במקומות עבודה. הפתרון הוא לפנות אל עורכת דין ליאת פייגל כמה שיותר מהר, כדי לוודא ששומרים על החוק ומונעים ענישה. כמו כן, ניתן להתייעץ עם נציגי משרד עו"ד ליאת פייגל ושות' כדי לרכז עוד שירותים משפטיים תחת קורת גג אחת.

העניין של איסור על עישון במקומות עבודה הוא דוגמא אחת מבין רבות לנושא המורכב שבו מתמחה עורך דין דיני עבודה. מהבחינה הזו, התייעצות עם עו"ד דיני עבודה היא השקעה משתלמת. אפשר לברר מולו לגבי זכויות בעבודה, ללמוד מהניסיון שלו איך למנוע תאונות בעבודה ואף לתכנן יחד איתו הליכי פיטורים וסיום העסקה.

איסור על עישון במקומות עבודה
איסור על עישון במקומות עבודה
Picture of עו"ד ליאת פייגל
עו"ד ליאת פייגל
עורכת דין ליאת פייגל מתמקצעת בתחום דיני העבודה והמשפחה ובכל המעטפת המשפטית התומכת בתחומים אלו על כל רבדיה. בעלת יכולת ומוטיבציה לחבר תחומי משפט שונים לצורך השגת מקסימום האפשרויות ומיצוי הזכויות עבור הלקוח. מרצה בתחום דיני תאגידים, חברות ודיני חוזים בהכנה לבחינות לשכת עורכי הדין. מלמדת באופן פרטני כתיבה משפטית ומשפט מנהלי. מסייעת בכתיבת סמינריונים לסטודנטים בשנה השלישית והרביעית ללימודי משפטים. לעורכת דין ליאת פייגל 20 שנות ניסיון בתחום הביקורת החקירתית בגופים ציבוריים גדולים, ניסיון בתחום הייבוא ייצוא והסחר הבינלאומי.

עו"ד ליאת פייגל ושות' בפייסבוק | מייל אישי: [email protected] | אודות עו"ד ליאת פייגל ושות'

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader
a4
משרד עורכי דין ליאת פייגל ושות'
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם נציג המשרד >>